Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Joulu 06, 2019 6:26 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kahvakuulailu
ViestiLähetetty: Pe Maalis 13, 2015 10:30 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Maalis 13, 2015 9:55 am
Viestit: 1
Heipä hei!

Olen harrastellut kuntosalihommia tässä muutaman vuoden epäsäännöllisesti. Nyt noin kuukausi sitten tein itselleni treeniohjelman kotona treenaamiseen, jota aloin tekemään. Innostuin kuitenkin yhtäkkiä kahvakuulailusta (löytyy 8kg ja 16kg kuulat), joten nyt on kuukausi treenailtu pääasiassa kuulalla.

Tavoitteena minulla on saada kestävyys/peruskunto takaisin korkealle tasolle, jossa se on aiemmin ollut. Myös maksimivoimaa ja massaa olisi mukava saada lisää. Herätyskellona säännölliseen kuntoiluun toimi jääkiekkohöntsyvuoro, joka minulla on kerran viikossa. Eli käytännössä parempaa jaksamista kaukaloon tavoittelen.

Ajattelin jakaa ohjelmaa sillä tavalla, että tekisin tangolla kovilla painoilla perusliikkeitä (penkki, mave, kyykyt) ja kunnon kasvattamiseen kuulailua (etuheilautus, tempaus, rive+työntö). Keskivartaloni on melko heikko (ryhti on huono), joten ns. corea haluasin myös treenata paljon. Keskivartalohan on myös jääkiekossa todella tärkeässä roolissa, niinkuin lähes joka lajissa ja olenkin jo huomannut, että käytännössä jokainen kahvakuulaliike treenauttaa hyvin keskivartaloa. Etuheilautus, tempaus, rive, turkkilaiset nousut yms.

Elikkä millaisia kahvakuulasettejä ehdottaisitte, kun tavoitteena on:

- lihaskestävyyden ja peruskunnon parantaminen
- Keskivartalon/coren vahvistaminen (olisiko jotain muita liikkeitä etuheilautusten yms. lisäksi koko keskivartalolle?)
- maksimivoima (kannattaakohan tätä sitten treenata lähinnä tangolla?)

Ja kuulisin myös mielelläni ajatuksia pelkällä kuulalla koko kropan tasapuolisesta treenaamisesta? Olisi kiinnostavaa koettaa treenata koko kroppaa pelkillä kuulilla, mutta mitenhän esimerkiksi rintalihakset, hauikset, ojentajat, nämä kun eivät ainakaan noissa perinteisissä kuulaliikkeissä kovin suuressa roolissa ole. Tietenkin voihan sitä kuulallakin tehdä hauiskääntöjä, ojentajapunnerruksia ja penkkipunnerrusta, mutta tuskimpa kuula antaa tankoon verrattua mitään lisäarvoa pl tasapainottelu mitä kuulan kanssa joutuu tekemään?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulailu
ViestiLähetetty: La Maalis 14, 2015 10:05 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Maastavedon, kyykyn yms pitäisi kyllä pistää se core kuntoon jos vaan et vyön kanssa nosta. Tosin puhut ryhdistä joka voi varmaan kertoa myös liikkuvuusongelmista (jumiset rintalihakset hartiat yms). Tempausvala kahdella kuulalla toimii ihan hyvänä liikkuvuustestinä sekä alakropalle että olkapäille, tosin kannattaa kokeilla ensin vaikka vain yhdellä kuulalla, koska tuo kahden kuulan versio on jo jossakin määrin vaarallinen. Muuten kuulatreenit ei oikein coren harjoittamiseen sovellu, tai no toimii ne sinnekin, mutta jos tuo on isokin ongelma niin enemmin maastavetoa ilman vyötä. Tai jotakin corelle soveltuvia liikkeitä muuten, kuten lankkua yms.

Voiman hankitaan joku pysty-, vauhtipunnerrus ja rinnalle veto sekä työntö kahdella kuulalla on lähinnä sellaisia liikkeitä joita voisi nimittää voimaliikkeiksi edes jossakin määrin. Pakkotoiston (foorumi) puolelta varmaan saat tietoa aiheesta enemmän irti. Tämä sivusto on enemmän itse kahvakuulaurheiluun (=kestävyyslaji) keskittynyt ja esim itse en tiedä oikeastaan paskaan kahvakuulan potenttiaalista voimanhankintaan, muuten kuin siten että sitä ei tunnu olevan kuin noviisille asti. Kyllähän jotkut pakkotoiston foorumeilla tuntuu hehkuttavan turkkilaista ylösnousua ja etuheilautusta (='Power to the people!'), mutta en oikein tajua että mikä noissa liikkeissä on niin hienoa, kun rinnalleveto ja työntökään 32+32kg kuormalla ei välttämättä kovin voimaa vaativille tunnu kuin tiettyyn rajaan saakka. Ja se raja voi tulla aika pian vastaan, toki vähän henkilön taustoista riippuen.

Peruskestävyyteen (=peruskunto), jos sen välttämättä haluat kahvakuulalla tehdä, toimii pitkät 40-60 minuuttiset nostotreenit ilman lepotaukoja keveähköllä-keskiraskaalla rasituksella, tai ihan vain muutama minuutti lepoa ripoteltuna pitkin treeniä. Yhden käden LC on hyvä etenkin aloittelijalle koska se ei vaadi erityisen kovaa lihaskuntoa mistään paikasta. Tai sitten tempauksen ja työnnön vaihtelu, mutta noiden yhdisteleminen alkaa jo vaatia yläkropalta kohtuu paljon... Tai jotakin muuta. Minä en vaan oikein tiedä että onko noita hirveästi järkeä tehdä kahvakuulalla jos kahvakuulaurheilua ei erityisesti harrasta... Ja tuskin kukaan kahvakuulaurheilijakaan hakee peruskestävyyttä kahvakuulista vaan enemmin hoitavat tuon puolen juosten, toki joku yksittäinen idiootti(?) sitä voi jossakin hämärässä peräkammarissa tehdä.

Eli oma mielipiteeni lyhyesti:
-Voimaa levytangosta. Isot perusliikkeet on hyviä keskikropan vahvistajia.
-Kestävyyttä joko kahvakuulasta tai sitten juosten, polku- tai kuntopyöräillen.

Tai jotakin. Kaiken kaikkiaan oma käsitys on se että kahvakuulat on hävinneet urheilumaailmasta 1900-luvun alun jälkeen ihan syystä, niille on aika vaikea keksiä käyttöä jos ei erityisesti kyseistä lajia harrasta. Ne tarjoaa jonkinlaista keskitietä kestävyyden ja voiman kehittämiseen mutta mitenkään optimaalinen ratkaisu tuollainen keskitien kulkeminen ei itsessään ole, parempi hakea ääripäät lenkkipolulta (=peruskestävyys) ja levytangon (=maksimi-, perusvoima)ääreltä. Kestovoima ja maksimikestävyys sitten oman lajin ääreltä (eli tässä tapauksessa jääkiekko).

Tai no en minä kyllä mistään mitään tiedä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kahvakuulailu
ViestiLähetetty: Su Maalis 15, 2015 9:42 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
epv kirjoitti:
Elikkä millaisia kahvakuulasettejä ehdottaisitte, kun tavoitteena on:

- lihaskestävyyden ja peruskunnon parantaminen
- Keskivartalon/coren vahvistaminen (olisiko jotain muita liikkeitä etuheilautusten yms. lisäksi koko keskivartalolle?)
- maksimivoima (kannattaakohan tätä sitten treenata lähinnä tangolla?)

Ja kuulisin myös mielelläni ajatuksia pelkällä kuulalla koko kropan tasapuolisesta treenaamisesta? Olisi kiinnostavaa koettaa treenata koko kroppaa pelkillä kuulilla, mutta mitenhän esimerkiksi rintalihakset, hauikset, ojentajat, nämä kun eivät ainakaan noissa perinteisissä kuulaliikkeissä kovin suuressa roolissa ole. Tietenkin voihan sitä kuulallakin tehdä hauiskääntöjä, ojentajapunnerruksia ja penkkipunnerrusta, mutta tuskimpa kuula antaa tankoon verrattua mitään lisäarvoa pl tasapainottelu mitä kuulan kanssa joutuu tekemään?


Kun itse treenasin melkein pelkästään kuulilla kahvakuulaurheiluun tähdäten, levytankotulokset romahtivat totaalisesti. Toisaalta olen kuullut kovienkin tekijöiden saaneen lisäpotkua maastavetoon raskailla heilureilla tai korkeilla vedoilla. Siinä pitää toki olla sitten todella painavia kuulia, mitkä maksavat maltaita. Secondin tavoin en pidä etuheilautusta normikuulilla tehtynä kovin kummoisena liikkeenä kehittämään sen enempää keskivartaloa kuin muitakaan ominaisuuksia.

Etukyykky tangolla tai miksei yhtä hyvin parilla raskaalla kuulalla ottaa aika makeasti keskivartaloon. Toki on olemassa valtavasti erilaisia ilman painojakin tehtäviä hyviä coreliikkeitä.

Peruskunnon kehittämien kuulilla vaatii kärsivällisyyttä ja yhtä keskiraskasta kuulaa käyttäen saattaa lihastasolla puhti loppua ennen kuin hengitys- ja verenkiertoelimistö on saanut riittävästi treeniä.

Jos käytössä on laaja painovalikoima, kuulilla voi periaatteessa treenata ihan tehokkaasti koko kropan, mutta juuri tasapainottelun takia rasitus jakaantuu eri tavoin kuin levytangolla tehtäessä. Forkut ja yläselkä saattavat joutua koville. Sanoisin, että jos levytankotreeni puuduttaa, niin kuulilla tehty voimaharjoitus voi olla tosi hyvää vaihtelua ainakin nupille. Sama pätee myös toisin päinkin.

Mutta en minäkään näistä oikeasti tiedä, omia käsityksiäkin joutuu vähän väliä korjailemaan.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com