Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Joulu 09, 2019 3:13 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 12:15 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ma Elo 25, 2014 11:58 am
Viestit: 231
Tässä kesän jälkeen olen pähkäillyt miten parhaiten saisin parhaiten yhdistettyä lasten hoidon ja treenaamisen. Mietin että kun vuoroviikoin lapset ovat minun hoidettavina iltaisin vaimon ollessa töissä, niin pitkäkestoisten treenien järjestäminen tuolle viikolle on hankalaa. Kuitenkin voimatyylinen harjoittelu olisi hyvinkin mahdollista, kun suoritussarjat ei ole niin pitkäkestoisia. Vastaavasti seuraavalla viikolla olisi mahdollista harjoitella useamman minuutin sarjoilla.

Tämä idea tuli mieleen eilen illalla, kun tein 2*24kg kuulilla LC-treeniä voimatyylisesti. Tein siis riven ja työnnön jälkeen pidin kuulat yläasennossa n. 10 sek ajan. Sarja kesti 1min ja tauko ehkä 2min. Ajattelin että tämäntyylistä harjoittelua pystyisi helposti tekemään vaikka 5 kertaa viikossa, kunhan tekee fiiliksen mukaan eikä yritä saada kaikkia toistoja irti. Kestävyysviikolla voisi sitten tehdä kisaliikkeitä 20kg kuulilla parin minuutin sarjoilla vaikkapa 3-4kertaa viikossa. Kestävyysviikolla olisi mahdollista ainakin osa treeneistä tehdä kovana, kun odotettavana olisi perään kevyt viikko.

Toteutuisikohan tässä sellainen ajatus että vuoroviikoin olisi kevyt viikko ja sitä seuraisi raskas viikko. Tapahtuuko tällaisella mitään edistystä, kun kevyitä viikkoja olis kuitenki aika paljo? vai kannattaisiko jatkaa samalla kaavalla kuin tähän asti, eli n. 3-4 treeniä viikossa yli minuutin kestävillä sarjoilla.

Perinteistä voimatreeniä tangolla ei ole mahdollista järjestää, kun ei ole välineitä, kuulia löytyy 8kg, 12kg, 2x16kg, 2x20kg ja 2x24kg edestä, eli yhteensä 140kg :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 7:49 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Kun toinen lapsi oli pienempi enkä kehdannut autotalliin mennä nostaman levytankoa niin silloin tein niin että esim niin sanottuja Bulgaarialaisia kyykkyjä tein kuulien kanssa (reppuun käsipainoja ja kahvakuulat käsiin enimmillään nostin jokin 88kg) ja maastavetoa/kulmasoutua siten että metalliputkessa kahvakuulia. 5 senttinen huonekaluputki on osoittautunut lujaksi tawaraksi, 172 kiloa olen nostanut sillä enimmillään. Siis semmoista kiiltävää (kromattua?) ja aika kovaa metallia, hankala hitsata ja kulmahiomakonekaan ei oikein pure. Eli ei se ongelma ole, pitää vaan vähän pohtia sitä käytännön toteutusta.

Toki kun en tilannettasi tiedä sen tarkemmin niin en osaa sanoa sen tarkemmin mutta kun itse olin hoitovastuussa niin tein siten että tein pitkiä peruskestävyysharjoituksia, ei ne parin minuutin lastenhoitotauotkaan haitanneet sillä tavalla eikä se käytännössä paljoa haitannut jos vaikka kesken treenin piti lähteä tekemään välipalaa tai vaihtamaan vaippaa, mutta luulen että kunhan treenin keskisykkeet pysyy peruskestävyyden puolella niin minuuttien tauot treenin aikana ei haittaa. Jotkut on sitten semmoisia natseja noissa asioissa että liike ei saa lakata hetkeksikään, mutta enpä jaksa uskoa että homma ihan noin yksioikoista olisi.

Intensiiviset treenit on just sikäli tympeämpiä noiden lasten hoidollisten tekijöiden kannalta, koska ne vaatii kuitenkin keskittymistä ja toisaalta esim lepotauot eivät saisi kovin venähtää että harjoitus saa toivotun vaikutuksen ja kesken sarjan on todella tympeä lähteä tekemään mitään, ainakin itse kun tiesin että kovempi treeni tulossa niin lapset ruokittiin ja kuivitettiin ja sitten koitettiin varmistaa että eivät ole haitaksi itse kovien työsarjojen aikana.

Mutta toki tilanteet vaihtelee, meikäläiselle tuo ratkaisu sopi. Jos tuota sinun esittämää systeemiä miettii niin sitten ylinopeita sarjoja selkeään lihasväsymykseen saakka. Eipä tuossa oikein muuta voi, kestävyyskunto vaatii kuitenkin pitkäkestoista rasitusta, mutta kyllähän lihaskunto kehityy vähemmälläkin. Ei optimaalinen ratkaisu millään tavalla, mutta toisaalta parempi kuin ei mitään.

Kaippa tuossa tilanteessa kannattaa ottaa se lähtökohta että hoitoviikot otetaan toisaalta vähän levon kannalta ja treenit on sitten lihaskestävyyttä. Viikot jolloin sinulla on mahdollista satsata treeneihin satsataan sitten niin että treeni tulee korvista ulos.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 3:41 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ma Elo 25, 2014 11:58 am
Viestit: 231
Onneksi ei sentään ole vaippaikäisiä enää meillä, mutta kyllä ne nuo isommatki osaa hyvin keskeyttää treenin. Erittäin hauskaa kun on esim ajatellu tehä 4min nostosarjan ja sitte minuutin kohdalla tullaan kinuamaan juomista ym.. Siksi tuollaiset minuutin sarjat on parempia jos ei täysin pysty keskittymään treeneihin.

Ajattelin että lastenhoitoviikolla vois tehä reenit painavilla kuulilla niin sitte seuraavalla viikolla kakskymppiset tuntuis kevyiltä ja niillä ois hyvä tehä pitempää sarjaa :) Joka toinen viikko sitte pystyis tosiaan vähä tiukemmin tekemään. Nostotempoa tosiaan kannattais aina vaihdella niin silläki sais sarjakestoja lyhyemmäksi.

Perinteinen jaksotushan tämä tällainen ei varmasti oo, mutta kokeilenpa miten minulle passaa. Ajattelin täältä kuitenki ensin kysyä, jos jollaki ois jotain kommenttia tähän niin ei kaikkia tarvi erehdyksen kautta oppia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 30, 2015 7:07 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
MTM kirjoitti:
Tässä kesän jälkeen olen pähkäillyt miten parhaiten saisin parhaiten yhdistettyä lasten hoidon ja treenaamisen. Mietin että kun vuoroviikoin lapset ovat minun hoidettavina iltaisin vaimon ollessa töissä, niin pitkäkestoisten treenien järjestäminen tuolle viikolle on hankalaa. Kuitenkin voimatyylinen harjoittelu olisi hyvinkin mahdollista, kun suoritussarjat ei ole niin pitkäkestoisia. Vastaavasti seuraavalla viikolla olisi mahdollista harjoitella useamman minuutin sarjoilla.

Tämä idea tuli mieleen eilen illalla, kun tein 2*24kg kuulilla LC-treeniä voimatyylisesti. Tein siis riven ja työnnön jälkeen pidin kuulat yläasennossa n. 10 sek ajan. Sarja kesti 1min ja tauko ehkä 2min. Ajattelin että tämäntyylistä harjoittelua pystyisi helposti tekemään vaikka 5 kertaa viikossa, kunhan tekee fiiliksen mukaan eikä yritä saada kaikkia toistoja irti. Kestävyysviikolla voisi sitten tehdä kisaliikkeitä 20kg kuulilla parin minuutin sarjoilla vaikkapa 3-4kertaa viikossa. Kestävyysviikolla olisi mahdollista ainakin osa treeneistä tehdä kovana, kun odotettavana olisi perään kevyt viikko.

Toteutuisikohan tässä sellainen ajatus että vuoroviikoin olisi kevyt viikko ja sitä seuraisi raskas viikko. Tapahtuuko tällaisella mitään edistystä, kun kevyitä viikkoja olis kuitenki aika paljo? vai kannattaisiko jatkaa samalla kaavalla kuin tähän asti, eli n. 3-4 treeniä viikossa yli minuutin kestävillä sarjoilla.

Perinteistä voimatreeniä tangolla ei ole mahdollista järjestää, kun ei ole välineitä, kuulia löytyy 8kg, 12kg, 2x16kg, 2x20kg ja 2x24kg edestä, eli yhteensä 140kg :D


Koittamallahan tuo selviää :wink: Kunhan tee säännöllisesti edes jotain, niin se on parempi kuin odottaa, että sai täydellisen ohjeman joskun tulevaisuudesa käyntiin [smilie=14.gif] Minulla ja monilla muilla elämä usein sotkee suunnitelmat , muuta sitten soveltaen pikkuhiljaa eteenpäin. Toisaalta esim. Pavel:illahan oli muistaakseni vähän ton tyylinen suositus, että 1-2 viikkoa voimaa ja kestoa vuorotellen.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], MSN [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com