Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Joulu 07, 2019 10:02 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Syys 22, 2015 6:01 pm 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Su Touko 27, 2012 2:48 pm
Viestit: 41
Tässä eräältä yli nelikymppisten kuulailijoiden sivulta artikkelikäännös kuulailun ohjelmoinnista:

http://girevoysportafter40.blogspot.fi/ ... ining.html

Imuroin itselleni taulukkokuvat ja käänsin ne suomeksi, koska niissä on paljon mielenkiintoista. Blogilla esiteltyä alkuperäistä artikkelia ei nettiselaimeni suostu aukaisemaan. Yritin mennä Rostovin oblastissa toimivan kuulafederaation sivuille, mutta ne eivät auenneet selaimessa.

Tällainen girevoi sport'a esittelevä kirja puuttuu vielä Suomesta. Erittäin hyviä yleisoppaita (jotkut parempia kuin toiset) on jo olemassa, joten niitä ei tarvita enää. Painonnoston parista löytyy hyviä esimerkkejä, joista voisi "parastaa" sisällysluettelot. Netistähän löytyy valmista kuvastoa kisoista elävöittämään tekstiä. Voi tietenkin myös olla, että kirjat ovat aikansa eläneitä ja virtuaalijulkaisut tätä päivää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 25, 2015 7:00 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Tämä aihe on jättänyt minut vähän sanattomaksi. Muutaman kerran olen meinannut tarttua ja olen sitten jättänyt aiheeseen kommentoimatta. No koitetaas kuitenkin:

Tuntuu että tuo artikkeli korostaa valtavasti voiman merkistyä ja käytännössä ohittaa/väheksyy aerobisen kestävyyden merkityksen lajin kannalta kokonaan. Tuntuu että ainoa merittävä asia on tämä special endurance (eli lajikestävyys, joka on jotakin maksimikestävyyden ja voima/lihaskestävyyden risteytystä), joka kuitenkin minun urheilutietouden mukaan RAKENTUU peruskestävyyden päälle. Selkeästi tuntuu että artikkelin lähteet on voimaurheilijoiden näkökulmasta tehty, ja siinä mielessä artikkeli on ymmärrettävä, maksimivoima toimii kestovoiman määrittäjänä tiettyyn rajaan saakka.

Liikkuvuuskin tuossa ohitetaan vissiin kokonaan.

Kuitenkin voisi sanoa että (melkein) kaikki kovat nostajat juoksee mutta harvemmat voimailee ja vielä harvempi treenaa erityisesti maksimivoimaa. Artikkelin mukaan voisi päästä täysin toiseen käsitykseen siitä miten pitäisi treenata.

Toki aihe on kuulailu 40 vuotiaille, ja turvallisen tekniikan kannalta tietyt voimatasot on tosiaan suotavia enkä väitä etteikö kovista voimatasoista olisi hyötyä lajin kehityksen kannalta myöhemminkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 26, 2015 2:49 pm 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Su Touko 27, 2012 2:48 pm
Viestit: 41
Hei Second,

Artikkelissa puhutaan alussa myös general endurancesta ja taulukoinneissa on paljon harjoitteita 20-30% toistomäärillä tai intensiteetillä maksimista. Strength endurance tarkoittaa kai voimakestävyyttä. Soutu, Juoksu ja mobility harjoitteet ovat osa viikoittaista treeniä. Itseäni ihmetytti pikemminkin levytangolla tehdyt pienet toistomäärät noin keveillä prosenteilla.

Tekijä ei ollut saanut taulukkoja samaan pakettiin, mikä vaikeutti lukemista. Viikoille jaetut harjoitteet sisältävät liikkuvuus-, kestävyys-, laji- ja tukiharjoitteita samalla kertaa. Juoksuakin on melkein joka toinen pvä, vaikka kilometrimäärät olisi voinut olla suurempia. Ehkäpä tekijä jätti tuossa valmentajalle sanan paikkaa.

Harmi, kun artikkelissa ei esitetty useamman kuukauden ajalta, esim. miten toistomääriä ja prosentteja tulisi varioida perinteisen periodisaation osana.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 26, 2015 3:38 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Siis päivittäin tai joka toinen päivä oli pari kilometriä juoksua, eli käytännössä joku 5-20 min riippuen kuntotasosta ja vauhdista. Eli käytännössä ei juuri mitään, melkein väittäisin että nuokin on luonteeltaan palauttavia joten niiden merkitys kestävyyskunnon kehittäjinä on vähän siinä ja tässä.

Tämä osuus pitää kyllä paikkansa:

Lainaa:
General endurance is especially important for gireviks. It allows handling large volume of exercises, not to get overly tired from the warm-up and prolonged competition, recover faster and train more effectively.


Ja paljoa tuota enempää koko aihetta ei sitten käsitelläkään. Ylimalkaan teksti tuntuu kestävyyden suhteen puhuvan pääasiassa kestovoimasta ja lajikestävyydestä. Peruskestävyys on käytännössä lapsipuolen asemassa: noin 1 kk on sille omistettua aikaa 6kk harjoittelusyklistä... Jollekin lajiin tulevalle kestävyysjyrälle tuo voisi ollakin ihan hyvä ajatus, eipä sillä.

Ehkä siellä jossakin käsitellään aihetta tarkemminkin mutta pikaisella selailulla ei paljoa muuta tartu hihaan?

Mutta en tiedä, eikä hirveästi jaksa nyt kiinnostaakaan koko aihe. Omat mielipiteet on "vahvasti" valtavirtaa vastaan ja siitä on tullut niin paljon jo jauhettua että ihan oksennuksen maku nousee suuhun. Tuossa on kuitenkin vastapainoksi oikein hyvin kirjoitettu sarja kestävyysurheilijan harjoittelusta. Ehkä siinä (jos joku sitä jaksaa lukea) aukeaa se mitä minä haen takaa:

http://sinialusniemi.blogspot.fi/2014/1 ... sa-17.html

Lainaa:
Peruskestävyys, tämä jo hieman mielenkiinnottomaksi muodostunut harjoittelun osa-alue on yksinkertaisuudessaan kaikista merkittävin tekijä hyvään kuntoon pääsemiseksi. Ilman hyvää peruskestävyyttä ei voi rakentua hyvää ja kestävää kuntoa. Samoin kuin ilman kestäviä perustuksia ei voi rakentaa lujaa taloa. Myös aktiivitason urheilijoiden harjoittelusta ylivoimaisesti suurimman osan eli n. 80 % kaikesta harjoittelusta tulee olla puhtaasti pk-alueella toteutettua. Aloittelevalla kuntoilijalla jopa kaikki harjoittelu voi olla aluksi pk-alueella tapahtuvaa pohjan rakentamista. Jos kovat vauhtikestävyys tai maksimikestävyysharjoitteet aloitetaan hatarilla pohjilla, kasvaa kunto kyllä nopeasti ja hyvän kunnon tunnetta kestää hetken, mutta kuntopiikki jää lyhyeksi ja johtaa helposti hetkelliseen ylikuormittumiseen, kun keho ei ole fysiologisesti valmis vastaanottamaan kovia ärsykkeitä.


Tässä on se paradoksi johon moni kahvakuulapuolella(kin) mielestäni sortuu, nopeiden tulokset toivossa ei uskalleta hidastaa tahtia ja kahden kisakauden vuoteen ei jää aikaakaan välttämättä riittävästi. Ehkä vielä kunto- ja amatöörisarjassa pärjää ilmankin ainakin johonkin asti mutta mestaruussarja voi alkaa olla jo vähän toinen juttu.

Mutta edelleen tuohan on suunnattu 40 vuotiailla GS:ään tuleville. Eli sikäli lähtökohdiltaan teksti ei välttämättä hirveän väärässä ole.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com