Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Loka 15, 2019 9:12 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2016 2:05 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Tämmöinen lähti liikkeelle ja Pyykkönen toi esille havaintojaan:

Lainaa:
olen kahden valmennettavan kanssa noita HRV-lukuja joskus mittaillut. En ole oikein päässyt kärrylle miten noita lukuja pitäisi käyttää. Esimerkiksi rajun maksimikestävyystreenin jälkeisenä aamuna readiness on monesti 9 ja siitä yhden lepopäivän jälkeen 3 :?: Kun tarkemmin tiedän vain treeniohjelman, niin en osaa siviilistressistä sanoa, mutta monella se voi kasaantua juurikin lepopäiville, ehkä?


Eli itselleni olen lanseerannut sellaisen termin kuin lepoviikon lama, eli kun harjoittelu helpottaa ja etenkin kun pidän yhden täyden lepopäivän tuolla viikolla niin sen jälkeen ei irtoa mitään. Oletan tämän johtuvan siitä että kropassa on sen verran kova stressitilanne päällä että heti kun helpottaa niin kroppa antaa periksi ja vaatii lepoa tai "herättylyä".

Ja jos taas on vasta levännyt niin peräkkäisinä päivinä voi saada tosi hyvän ja raskaan treenin irti. eli ilmeisesti pitkäaikaista stressiä ei ole vielä liikaa.

HRV:tä tai muutakaan sykkeisiin perustuvaa palautumisesta kertovaa systeemiä en ole ikinä kokeillut joten en osaa sanoa että kertoisiko HRV tämän suuntaista omalla kohdalla. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla.

Eli ymmärtääkseni vähän saman tyyppisestä hommasta on kyse kuin mitä ehdotat tuon stressitilanteen purkautumisesta lepopäivinä. Noinhan se monesti tuntuu menevän että kova stressi purkautuu sitten kun se on ohi.

Yksi juttu jonka olen huomannut nyt ihan viime aikoina on että kropan pystyy herättämään kun tekee lyhen ja terävähkönkin harjoituksen alle ja odottaa tunnin pari. Normaalistihan tuo tehdään aamulenkillä esim juoksijoiden harjoittelussa, omaan aika tauluun se ei vaan sovi kun ei kiinnosta herätä ennen kello viittä ja perhekinkin vamasti suuresti kiittää kun kuulat alkaa kolisemaan ja kengät kopisemaan lattialla.

Itselläni kroppa vaatii herättelyä etenkin silloin kun harjoittelun kokonaisrasitus alkaa käydä kovaksi, eli se ikään kuin herättää kropan ja kun antaa muutaman tunnin aikaa niin voi irrota ihan hyväkin treeni. Toki pitkällä tähtäimellä tuolla varmaan etsitään vain ongelmia. Vähän sama kuin piristeiden käyttö, jossakin vaiheessa seinä tulee kuitenkin vastaan ja kun se tulee niin sitten on toipuminen vie pitkään. Mutta toki yksittäisten kovien harjoitusten kanssa tuo tuntuu auttavan.

Mutta näissä on varmasti hirveä määrä yksilöllistä vaihtelua, siksi olisi mielenkiintoista kuulla muiden havaintoja ja mielipiteitä myös.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2016 5:03 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Miten tuota mitataan?

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2016 5:48 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
simo k kirjoitti:
Miten tuota mitataan?


Pyykkösen vittaama HRV (=heartrate variation, sykevälivaihtelu) taidetaan saada joillakin sykemittareilla, esim polarilla tuo ominaisuus taitaa olla joissakin malleissa. Eli se mittaa sydämen lyöntien tasaisuutta/rytmiä, mitä monotonisempi rytmi on niin sen huonommassa jamassa pitäisi olla. Ailahteleva sykevälivaihtelu taas kertoo että kropan pitäisi olla iskussa. Jos oikein muistan. Tuo kai on jo aika toimiva systeemi. Mutta lieneekö sekään itsessään tarjoaa luotettavaa tietoa palautumistilanteesta?

Varmaan optimituloksen saamiseksi vyötä pitää pitää koko yö päällä? Vai riittäneekö aamulla mittaaminen?

Rasitustason seuraamisesta tulee mieleen pari muutakin kikkaa:

Onhan noita Wanhan kansan systeemeitä makuu- ja ylösnoususykkeineen jotka ei tarvitse mitään muita välinetä kuin sekunttiviisarin mutta ovat aika työläitä kun sykkeitä pitää seurata säännöllisesti. Joskus olen koittanut lomalla ollessa viikon ajan kun sai vaan maat, muuten ei meikäläisen aamurutiineilla kyllä onnistu.

En ole pariin vuoteen jaksanut yön aikaisia leposykkeitäkään seurata kun niistäkään ei tule kuin luulotautiseksi. Omalla kohdalla en ole löytänyt minkäänlaista korrelaatioita rasitustason ja sykkeiden välillä, ehkä nyt kun oman kroppansa vähän paremmin tuntee niin jotakin voisi oppiakin? Mutta normaalia matalammat ja korkeammat sykkeet ei tunnu ainakaan suoraa kertovan yhtään mitään rasitustasosta mitä ei tietäisi ilman sykkeitäkään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2016 8:35 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 8:09 pm
Viestit: 664
Second kirjoitti:
Eli itselleni olen lanseerannut sellaisen termin kuin lepoviikon lama, eli kun harjoittelu helpottaa ja etenkin kun pidän yhden täyden lepopäivän tuolla viikolla niin sen jälkeen ei irtoa mitään. Oletan tämän johtuvan siitä että kropassa on sen verran kova stressitilanne päällä että heti kun helpottaa niin kroppa antaa periksi ja vaatii lepoa tai "herättylyä".


Mulla on muutamia kertoja käynyt niin, että kun oon saanut jonkun pahasti pitkän aikaa stressanneen opiskelu-ja työhomman valmiiksi, niin sen jälkeen samana päivänä treenistä ei ole tullut yhtään mitään ja ollut ihan hervoton olo. Vaikka siis vielä stressaantuneena treeni on sujunut.

Ihan mielenkiintoiselta kuulostaa tuo sykevälien mittaus. Täältä löytyi helppotajuisesti jotakin http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajank ... a-vaikeaa/. Vaikeaa voi siis olla tulkita, mutta tuskin paljon haittaakaan seurailla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 11, 2016 8:57 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Polarin sivuilta:

Sykevälivaihtelu (HRV)

Syke vaihtelee joka sydämenlyönnillä. Sykevälivaihtelu (HRV - heart rate variation) on peräkkäisten sydämenlyöntien (R-R intervallien) välisen ajan vaihtelua. Electrokardiogrammi (EKG) on sydämestä peräisin oleva sähköinen signaali. EKG.stä selvimmin erottuva ominaisuus on QRP-kompleksi, joka muodostuu Q, R ja S -aalloista, ja saa alkunsa sydämen kammioiden sähköisestä aktivoinnista. Kuva 1 havainnollistaa R-R intervallien välisen ajan vaihtelua.

Kuva

Kuva 1. peräkkäisten sydämenlyöntien vaihtelu, tunnetaan myös R-R intervallina.

HRV-lukema osoittaa kuinka paljon syke vaihtelee keskiarvosykkeessä. Keskiarvosyke, joka on 60 lyöntiä minuutissa (bpm), ei tarkoita että perättäisten lyöntien välinen aika olisi tasan 1.0 sekunttia, vaan se voi vaihdella 0.5 sekunnista aina 2.0 sekuntiin asti.

Aerobinen kunto vaikuttaa sykevälivaihteluun. Hyvässä kunnossa olevan sydämen sykevälivaihtelu on yleensä levossa suurta. Muita sykevälivaihteluun vaikuttavia tekijöitä ovat ikä, perintötekijät, vartalon asento, vuorokaudenaika ja terveydentila. Harjoituksen aikana sykevälivaihtelu pienenee harjoituksen tehon ja sykkeen noustessa. Sykevälivaihtelu laskee myös henkisen stressin aikana. Autonominen hermosto säätelee sykevälivaihtelua. Parasympaattinen toiminta laskee sykettä ja nostaa sykevälivaihtelua, kun taas sympaattinen toiminta nostaa sykettä ja laskee sykevälivaihtelua.
Sykevälivaihtelua käytetään OwnIndex, OwnZone, OwnOptimizer, OwnRelax, EnergyPointer ja ZoneOptimizer-toiminnoissa. Sitä voidaan harjoitustietokoneella mitata sellaisenaankin. Jos sykevälivaihtelusi muuttuu tietyllä vauhdilla ja sykkeellä, se saattaa olla merkki harjoituskuormasi muutoksesta tai stressistä.

Googlaamalla esim. HRV mittuas tai sykevaihtelu löytyy kasapäin vaihtelevan laatuista luettavaa.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Itse päätin testailla tota HRV:tä luettuani sen potentiaalisista hyödyistä ja koska kärsin ajoittaisista eteisvärinöistä. Ostin vuodenalussa polarin H7 bluetooth yhteesopivan sykevuon 59 € (Prismasta tja Gigantista sai halvimmalla) ja latasin netistä ilmaisen HRV applikaation Elite HRV Samsung S3 kännykkääni. Yleensä mittaan aamulla heti herättyäni sänygyssä maaten, mutta aika usein ekana pitää käydä kyllä tyhjentämässä rakko. Mittaus vie 3 minuuttia. Lisäksi mittaan monesti verenpaineenkin.

En ole vielä hirveän tarkasti kerennyt tutkimaan & arviomaan tuon HRV toimivuutta tähän mennessä, mutta on siinä jotain perää. Mutuna sanoisin, että tuo HRV luku tuntuisi paremmin korreloivan treenivireen kanssa kuin tuon applikaation antama treenivalmiusindeksi. Lisäksi ihan perus aamun lepopulssi tutuisi myös olevan kohtalainen indikaattori stressitasoista.

Second taisi vihjata , että mun HRV:t on olleet aika alhasia( = huonoja) ainakin ajottain jos ei jatkuvasti. Siihen on ehkä usempikin selittävä tekijä.
1. ihmisillä on eri perustasoja. jollakin 50 on normaali toisilla 80.
2. Sen virheen toki tein etten aloittanut HRV:n mittaamista suositellusti ns. lepoviikolla, vaan normaali treenijaksolla jolloin vielä meinasi pukata jotain lievää flunsaa, eli mun normaali lepo HRV jäi määrittelemättä. No vieläkin pitää välillä aivastella, muut elämä on tätä , enkä mä jaksa jäädä odottelemaan viikkoja jotain lievän flunssa täydellistä poistumista.
3. Ehkä mä olen jatkuvasti (lievässä?) stressissä koska täydellisiä lepopäiviä ei juuri ole ja untakin tulee ehkä liian vähän.
4. Eteisvärinät sanotaan johtuvan joidenkin mukaan siitä, että HRV menee liian monotooniseksi, eli alas, ja mullahan on satunnaiset eteisvärinät perittynä molemmilta vanhemmilta [smilie=11.gif], joten ehkä tuo perustasoltaa matala HRV kuvastaa osin sitä.
5. Liian vähän unta. Viimeisen puolentoista kuukauden aikana mitä olen ihan järjestelmällisesti seurannut on tullut nukuttua AINA alle 7 tuntia, keskimäärin 6 tuntia ja joskun vain 4 tuntia. Aikaisemmin nukuin enemmän, 7 -9 tuntia. Ole huomannut, että unen määrä korreloi ehkä parhaiten HRV lukeman kanssa :!:

Aion jatkaa kokeiluja ja analyysiä, mutta saatan jossain välissä vaihtaa HRV aplikaatiota, koska on parempiakin joidenkin arvostettujen valmentajien mukaan (ehkä maksavat jotain , muttei silti kalliita). JMO.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2016 4:45 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
Viestit: 241
Paikkakunta: Riihimäki
Second kirjoitti:
Eli itselleni olen lanseerannut sellaisen termin kuin lepoviikon lama, eli kun harjoittelu helpottaa ja etenkin kun pidän yhden täyden lepopäivän tuolla viikolla niin sen jälkeen ei irtoa mitään. Oletan tämän johtuvan siitä että kropassa on sen verran kova stressitilanne päällä että heti kun helpottaa niin kroppa antaa periksi ja vaatii lepoa tai "herättylyä". [/u].


Loistavasti lanseerattu! Mulla on ihan sama ja sen takia inhoan kevyitä kisaviikkoja, kun menen kokonaan koomaan...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 12, 2016 9:10 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Minna kirjoitti:
Mulla on ihan sama ja sen takia inhoan kevyitä kisaviikkoja, kun menen kokonaan koomaan...


Vaikuttaako kisaan vai saatko kropan toimimaan kisoissa ilman erillistä kikkailua?

Minulla tahtoo tehdä juuri sen että jos jotakin testinostoa tai vastaavaa varten kevennän niin sitten itse koitoksessa ei saa tehoja irti ja sama toki huolettaa kisojakin ajatellen. Tosin nyt olen älynnyt tuon avaavan harjoituksen merkityksen kunnolla, niin tuota ongelmaa ei enää pitäisi päästä syntymään. Jos vaan ehtii tehdä sen avaavan harjoituksen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 23, 2016 11:48 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Juha kirjoitti:
En ole vielä hirveän tarkasti kerennyt tutkimaan & arviomaan tuon HRV toimivuutta tähän mennessä, mutta on siinä jotain perää. Mutuna sanoisin, että tuo HRV luku tuntuisi paremmin korreloivan treenivireen kanssa kuin tuon applikaation antama treenivalmiusindeksi. Lisäksi ihan perus aamun lepopulssi tutuisi myös olevan kohtalainen indikaattori stressitasoista.

....

Aion jatkaa kokeiluja ja analyysiä, mutta saatan jossain välissä vaihtaa HRV aplikaatiota, koska on parempiakin joidenkin arvostettujen valmentajien mukaan (ehkä maksavat jotain , muttei silti kalliita). JMO.


Itsekin olen käyttänyt Elite HRVtä, ja treenivalmiusindeksiin ei ole oikein syntynyt minullakaan luottoa. Monesti kovan treenipäivän jälkeen indeksi on 9/10, esim kerran taisi olla sellainen päivä että jalat oli niin poikki että kävelykin oli hankalaa ja kone väitti että nyt ollaan ihan iskussa. En tiedä olisiko tuossa sitten kyse siitä, että päivälle on muita stressitekijöitä tiedossa ja kunnon lepovaihde menee päälle vasta niiden jälkeen.

Poikkeuksellisen alhainen ja myös korkea! HRV tuntuisi kertovan ainakin jotain. Alhaalla luku tuntuu olevan kun stressitasot ovat kovat. Mutta joskus osa stressiä tuntuu olevan kohta tiedossa oleva poikkeuksellisen kova treeni, joka saattaa sitten mennä oikein hyvin vaikka HRV olisi alhainen. Poikkeuksellisen korkea HRV sen sijaan tuntuisi kertovan selkeämmin siitä, että kroppa on palautumismoodissa. Silloin sanoisin että ihan heti ei treenejä kannata tehdä. Mutta joskus tuntuu että aamupäivä hitaalla vaihteella vietettynä riittää, ja illasta voi jo treenata ihan hyvin kohtuu kovaakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 23, 2016 7:26 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Aleksi kirjoitti:
Juha kirjoitti:
En ole vielä hirveän tarkasti kerennyt tutkimaan & arviomaan tuon HRV toimivuutta tähän mennessä, mutta on siinä jotain perää. Mutuna sanoisin, että tuo HRV luku tuntuisi paremmin korreloivan treenivireen kanssa kuin tuon applikaation antama treenivalmiusindeksi. Lisäksi ihan perus aamun lepopulssi tutuisi myös olevan kohtalainen indikaattori stressitasoista.

....

Aion jatkaa kokeiluja ja analyysiä, mutta saatan jossain välissä vaihtaa HRV aplikaatiota, koska on parempiakin joidenkin arvostettujen valmentajien mukaan (ehkä maksavat jotain , muttei silti kalliita). JMO.


Itsekin olen käyttänyt Elite HRVtä, ja treenivalmiusindeksiin ei ole oikein syntynyt minullakaan luottoa. Monesti kovan treenipäivän jälkeen indeksi on 9/10, esim kerran taisi olla sellainen päivä että jalat oli niin poikki että kävelykin oli hankalaa ja kone väitti että nyt ollaan ihan iskussa. En tiedä olisiko tuossa sitten kyse siitä, että päivälle on muita stressitekijöitä tiedossa ja kunnon lepovaihde menee päälle vasta niiden jälkeen.

Komppaan. Tuo indeksi näyttää vertaavan ilmeisesti lähinnä edelliseen indeksiin/HRV:en, koska viimeviikolla kun oli rymihäiriöita ja muuta stressiä ja matalat HRV:t, niin siitä huolimatta lähes joka päivä se sanoi, että tänään pystyy parempaan treeniin (indeksi 8-10)kuin viimeaikoina, kun oli hiukan parempi HRV kuin edellisenä päivänä LOL

Samaa mieltä myös tuosta, että joskun aamulla HRV heikohko ja treenifiilis matala, mutta kevyen aamun/päivän jälkeen saattaa illalla treenit mennä vallan mainiosti.
Poikkeuksellisen alhainen ja myös korkea! HRV tuntuisi kertovan ainakin jotain. Alhaalla luku tuntuu olevan kun stressitasot ovat kovat. Mutta joskus osa stressiä tuntuu olevan kohta tiedossa oleva poikkeuksellisen kova treeni, joka saattaa sitten mennä oikein hyvin vaikka HRV olisi alhainen. Poikkeuksellisen korkea HRV sen sijaan tuntuisi kertovan selkeämmin siitä, että kroppa on palautumismoodissa. Silloin sanoisin että ihan heti ei treenejä kannata tehdä. Mutta joskus tuntuu että aamupäivä hitaalla vaihteella vietettynä riittää, ja illasta voi jo treenata ihan hyvin kohtuu kovaakin.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com