Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ma Joulu 09, 2019 1:40 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Treenimäärän säätö
ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2017 10:41 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 12:07 am
Viestit: 7
Eli millä periaatteilla kannattaisi säätää treenien määrää ja intensiteettiä voimailussa? (Lasken kuulailun voimailuksi, kun siinä kehitetään voimaominaisuuksia ja ehkä aerobinen kapasiteetti ei itsellä ole se ensimmäinen pullonkaula.)

Aerobisella puolella on niin helppoa, kun tietää itselle sopivat treenimäärät, vähän teoriaa ja osaa kuunnella kehoa. Ja tietää että niitä treenejä voi lätkiä vaikka 14 viikossa (oma maksimi ikinä 7-8 jos ei lasketa työmatkapyöräilyä) kunhan intensiteetti on sopiva ja keho vaan palautuu. Ja sitten jos ei oo samoja avuja niin Polarin softat näyttäs aika hyviltä siihen puoleen, ainakin nopeasti kertyvän ylikunnon estämiseen. Voimailussa taas niistä ei taida olla mitään apua.

Noissa kuulaoppaissa tunnutaan menevän tyyliin että tee koko keho kaks kertaa viikossa jos oot aloittelija, tai sit useemmin jos kokeneempi tai vaikka osissa, ja sit kerrotaan jotain lihasten fysiologiasta mitä ei oikein osaa soveltaa jne. Tietysti ton jos yhdistää oman kehon kuunteluun niin ei ihan metsään mennä mutta vähän enemmän näkemystä kaipaisi suunnitteluun.

Nyt menen lähinnä sellaisella ohjelmalla että koko keho kaksi kertaa viikossa ja aerobista myös kaksi kertaa viikossa. Runsas kuukausi sitten oli lähinnä kolme kevyttä aerobista viikossa mutta nyt päätin ottaa isomman askelman. Kaksi harjoitusta olisi nyt kovia ja kaksi helppoja, niin on mahdollista vielä palautua.

Nyt kehitettävät ominaisuudet on jollain tällaisilla painoarvoilla:

aerobinen kestävyys 2
core (tukevat lihakset) 1
lihaskestävyys 3


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Treenimäärän säätö
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2017 4:35 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 4:08 pm
Viestit: 3947
Paikkakunta: Hyvinkää
En tiedä mitä tarkoittaa säätää, mutta volyymia voi mitata laskemalla nostetut tonnit, eli jos esim. 16 kg kuulaa nostaa sata toistoa, niin se on 1600 kg. Intensiteettiä voi mitata jakamalla volyymin aikayksiköllä. Eli jos tuon 1600 kg nostaa 5 min. aikana, niin intensiteetti olisi 320 kg/min. Koko treenin intensiteettiä mitatessa voi mukaan ottaa palautusajat sarjojen välissä. Tässä on vaan se, että eri liikkeiden ja eri tyyppisten harjoitusten volyymi ja intensiteetti eivät vain ole keskenään vertailukelpoisia.

Useimmat kahvakuulaurheilun parissa tekevät sarjoja tietyllä minuuttitahdilla ja mittaavat intensiteettiä sillä tavalla.

Ja nämä ei tietenkään sovi samalla tavalla kaikkiin liikkeisiin ...

_________________
Ensimmäinen totuus, tai en tiedä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Treenimäärän säätö
ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2017 10:12 am 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 12:07 am
Viestit: 7
Homman juju on palautuminen ja siis säädetään niin että harjoittelun määrä nousee ajoittain kun kehitystä tapahtuu mutta toisaalta ei saa tulla liikaa ettei harjoittelun tuloksellisuus ala kärsimään.

Eli jos vaikka nyt nostaa helposti 2 x 1200kg viikossa niin onko mielekästä lisätä treeniä niin että 3 x 1200kg viikossa ja jatkaa sillä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Treenimäärän säätö
ViestiLähetetty: La Huhti 01, 2017 1:24 am 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: Ti Helmi 28, 2017 12:07 am
Viestit: 7
Polarin softat piirtää tällaisen käppyrän. Viimeiset kolme treeniä: kova aerobinen (juoksu), helppo kuula ja (olevinaan?) kova kuula. Tuo aerobinen tuntui tottumattomalla jaloissa vielä neljä päivää jälestäpäin ja vaikka tuo toinen kuulatreeni tuntui vähän löysäilyltä, niin joku jännä fiilis siitäkin jäi päälle.

Liitteet:
recovery1703.png
recovery1703.png [ 36.23 KiB | Katsottu 1158 kertaa ]


Lepopulssi oli nyt noin 10 lyöntiä koholla, Polar näyttäisi vihreetä :D Tuo huomioi vain aerobisen kuorman niin päätin pitää lepopäivän myös tähän väliin. (Eipä olisi treenaamaankaan ehtinyt, hyvä jos ehtii vähän nukkumaan.)

Muutenkin pientä elämäntapojen muutosta, lisäsin proteiinin määrää ruokavaliossa jonkin verran. Tuntuu erikoiselta kropassa, toivottavasti meinaa että rasva palaa ja lihas kasvaa, eikä toisin päin :P Voimaharjoittelua on sen verran vähän tullut tehtyä ettei oikein osaa sanoa miltä sen pitäisi tuntua, silloin joskuskin oli ikää paljon vähemmän ja kuntoa enemmän :oops:

Kohta taas muutaman viikon tauko kuulassa ja päälajin pariin. Siirtymään muutama lepopäivä että jaksaa keho painaa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: MSN [Bot] ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com