Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Su Kesä 02, 2024 4:34 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 02, 2008 12:36 pm 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
marks kirjoitti:
Kokeneemmat kuulailijat, mitä tekisitte toisin, jos olisitte alussa tienneet kuulatreenistä sen mitä nyt tiedätte? Ja kokeneella tarkoitan ketä tahansa yli kuukauden treenannutta.


Oivoi, hyvä kysymys! :)

Itse olisin ehdottomasti tarvinnut opastusta ja ohjausta etenkin järkeviin liikkeisiin. Että mistä kannattaa aloittaa. Treenasin alussa aika paljon, mutta treenipäiväkirja vuodelta 2006 osoittaa, että tein mm. tällaisen treenin:

Kuulatreeni 06
Heilautukset kahdella kädellä 1 x 10 12 kg - yhdellä kädellä 1 x 10 8 kg
Tempaus (molemmat puolet) 1 x 6 12 kg ja 1 x 12 8 kg
Bent press Molemmat puolet 1 x 12 8 kg
Olkapäät (vipunosto eteen 8 kg) 2 x 10
Giryan pyörittelyä jalkojen välissä 2 x 12 (12 kg)
Kyykyt tukijalka takana) 2 x 12 (12 kg)
Hyppelyt -- girya sylissä ja hyppyjä kyykystä ylös 3 x 15 (8 kg)
Maastanousu 3 x 15 (8 tai 12 kg)
Jalka taakse -juttu 2 x 10 (molemmat jalat) 8 tai 12 kg

Eli -- en tiennyt itse mitä tehdä ja paljonko, ei ollut oikeastaan mitään tavoitteitakaan, joten tein mitä sattuu. Toi liike nimeltä "Giryan pyörittelyä jalkojen välissä" tarkoittaa muistaakseni kahdeksikkoa.

Lopputulos: Olisinpa tiennyt alusta alkaen perusliikkeet paremmin. Lähdin heti heilautusten jälkeen tekemään bent pressiä ja vipunostoja :mrgreen:

Edit: nyt on pakko lisätä jälkikäteen, että vipunostoja myöten kaikki nuo liikkeet on hyviä - vain sitä kannattaa miettiä, ovatko ne tosi "kuulanomaisia", ja mitä lisäarvoa kuula liikkeeseen voi tuoda.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Kesä 02, 2008 1:27 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Olisin tehnyt osan harkoista raskaammilla kuulilla maksimivoimatasojen pitämiseksi ja/tai lisäämiseksi.

Mä henkilökohtaisesti olen jo onnistunut tekemään saman virheen kuulilla jo kaksi kertaa, ensin EKT ohjelmalla ja nyt Federenko GS-tyylin aikasarjoja mukailleen. Eli mä käytännössä lopetin 32 kg kuulien voimaharjoittelukäytön ja tein vain laddereita tai aikasarjoja keveemmillä kuulilla ja voimat väheni, vaikka molempien systeemien suosittelijat väittää toista.

Molemmat systemit parasi kestovoimaa ja kestävyyttä ainakin jokin aikaa, mutta jos maksimivoima putoaa, niin aikaisemmin keveet kuulatkin alkaa tuntua raskailta :oops: Ja kun rauta on raskasta niin kuinka pitkää sitä jaksaa :(

Eli ainakaan mun ei passaa jättää maksimivoima treeniä tekemättä. Nyt aion vetää maksimikauden ja sitten yritän löytää harjoittelutaajuuden jolla voin säilyttää voimat siirtyessäni volyymi ja kisa kausille. Lisäksi pitää tutkia riittääkö mulle raskaammalla kuulalla tehdyt apuliikkeet vai vaaditaanko tankotreeniä perus mave, kyykky, punnerrus linjalla.

Myös ainakaan mulla esim rauhallisella tahdilla tehdyt 2x24kg työntösarjat ei pidä/kehitä pystypunnerrusta,ei kestoa eikä voimaa. :(

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 06, 2008 1:01 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Mieleni teki kirjoittaa että olisin aloittanut kevyemmällä kuulalla, mutta näin tekemällähän en olisi koskaan oppinut että olis pitänyt aloittaa kevyemmällä kuulalla ;)

Eihän sitä toisten ihmisten kokemusten kautta kunnolla ymmärrä, vaan vasta omien käsivarsien mustelmista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 06, 2008 4:40 pm 
Poissa
Kävelevä Kahvakuulafyysikko
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 5:33 am
Viestit: 433
Mäkin intouduin vastailemaan tänne.

En olisi uskonut Pavelin treenihypeä, enkä perehtynyt mihinkään Dragondoorin opukseen.

Parhaat tulokset tulivat alussa, kun noudatti Napparin "Girya- voimaa, nopeutta, kestävyyttä" aloittelijan ohjelmaa, kävi salilla nostamassa raskaita rautoja ja lenkkeili. Sitten, kun luki Pavelilta, että ei tarvii lenkkeillä ja että voimat kasvaa 24 kg kuulaa nostamalla, kaikki rupesi menemään pipariksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 28, 2008 7:29 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?

Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 3:50 pm
Viestit: 21
Paikkakunta: Etelä-Savo
No mä olen se uusi, joka juuri tänään aloittelee ja huomenna jatkaa, joten selkeitä ohjeita ja lisää, PLIIS. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 29, 2008 10:02 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Olisin ostanut ekan kuulan jostain muualta kuin Wrangelta.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 29, 2008 11:55 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
judo kirjoitti:
No mä olen se uusi, joka juuri tänään aloittelee ja huomenna jatkaa, joten selkeitä ohjeita ja lisää, PLIIS. :D


Yksinkertaisesti sanottuna (osaanko mä muuten sanoakkaan :lol:) GS on kestovoima urheilua, joten tee jatkuvasti sekä kestävyyttä ja voimaa ja mahdollisimman hyvällä tekniikalla. Kaikkea ei tosin tartte tehdä samassa treenissä ,mutta sana syklin aikana kuitenkin.

Kato paljon videoita oikeista suorituksista ja aloita aloitusoppaan liikkeillä rauhallisesti. Alä riskeeraa oikeaa tekniikkaa ja terveyttä saadaksesi tavoite toistomäärää loppuun, se ei kannata ainakaan pitkällä tähtäyksellä. Eli opettele tekemään ekana heiluteita kahdella kädellä,-> yhdellä ->rinnalleveto yhdellä, -> Työntö -> tempaus -> työntö kahdella jne. Alussa useita lyhyitä sarjoja jotta opit tekniikan. sitten lisäät sarjoja, myöhemin teet samat sarjat lyhyemmillä palautuksilla ja useiden viikkojen päästä kokeilet pitkiä maksimipituisia sarjoja. JMHO

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com