marks kirjoitti:
Juha kirjoitti:
Lisää yksityiskohtia omista "tutkimuksistani" voin kertoa, jos joku haluaa, ja mulla on aikaa
Kerro ihmeessä, mua ainakin kiinnostaa!
Tästä olisi mukavampi jaaritella naamakkain tai puhelimessa, sillä olen kuteskin sen verran huono näppäimistön käyttäjä, kiireinen ja asiasta riittää paljon pikku juttuja.
Pää pointteja:
1. Termodynamiikan lakeja ei voi ohittaa! Kaloreiden kulutus tavalla tai toisella pitää ylittää niiden saannin ainakin pitkällä aikavälillä, jotta paino putoaisi.
2. Rasva-aineenvaihdunta käynnistyy kun vältellään liiallisia hiilareita, jolloin insuliinin eritys ei ole liiallista. Rasva rupeaa kunnolla palamaan vasta kun insiliinipitoisuus on riittävän alhaalla, vaikka muuten tulisi kaloreita vaikka kuinka esim rasvasta. Tutkimusten mukaan voi vetää jopa hyperkalori diettiä kunhan on niukoilla hiilareilla ja rasva palaa! Toki laihtumista ei pahemmin tällöin tapahdu ks. kohta 1.
3. Kohtalaisesti proteiineja, melko paljon rasvaa ja vähän hiilareita suhteellisesti sisältävä dietti voi mahdollista kehon koostumuksen optimaalisemman muutoksen, eli painonpudotus tulee rasvasta eikä lihaksista. Tässä auttaa voimaharjoittelukin. Ja ehkä täsmä hiilarit harjoittelun yhteydessä.
4. Aineenvaihdunta tuppaa hidastumaan aina laihdutettaessa, mutta etenkin jos dramaattisesti vähennetään kaloreita. Olisi järkevämpää pyrkiä laihduttamaan vain 1- 2 kg max per viikko ja tähänkin laihtumiseen kannattaa pyrkiä lisäämällä kaloreiden kulutusta syömisen vähentämisen ohella.
5. Tilapäiset noin 1-2 päivän hiilaripitoisen yli normalin kulutuksen syömingin voivat auttaa pitämään /käynnistämään rasvan polton hormonaalisella signaalilla (esim. leptiinin pitoisuus nousee).
6. Intermittent fasting (suomennos jotakuinkin: jaksottainen paasto) voi auttaa pudottamaan painoa ja pitämään yllä optimaallista kehon koostumusta.
7. stimulantit , lääkeet ja steroidin auttaa, mutta riskien vuoksi ja luonnollisen kestävän kehityksen puolestapuhujana en mene asiassa pitemmälle.
yms.
Kaikkia noita on tullun testailtua enemmän tai vähemmän paitsi kiellellyjä lääkeaineita (sallittuja on. esim. kofeiini, kreatiini yms.) ja uskon että noita sääntöjä mukaillen ainakin oma kroppani toimii ihan mukavasti.
Mutta jälleen kerran sanon, että erikoistulokset vaativat enemmän panostusta kuin joillakin haluja tai luontaisia taipumuksia (itselläni on ilmeisesti perinnöllinen haitta kerätä helposti rasvavarastoja, ainakin päätellen siitä että olen ehkä sukuni keveimpiä ja vähärasvaisimpia, ei tosin ilman kovaa tutkimusta ja työtä
).
Vieläkin yksityiskohtaisempaa tietoa löytyy, mutta nytkin tyttö repii hihasta leikkimään