Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 12:10 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 6:31 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Toisessa osiossa oli jo nostokenkiä käsittelevä otsikko. Uskaltauduin avaamaan uuden, kun siellä keskityttiin ilmeisesti enemmän kilpailuissa käytettäviin kenkiin. Ainakin siellä oli lähinnä painonnostokengistä juttua. Tässä enemmän aloittelijan näkökulma.

Taustasta sen verran, että olen harrastanut kahvakuulia nyt puoli vuotta 2-3 kertaa viikossa. Kerran pituus on noin tunti.

Onko jotain sellaisia asioita, joihin pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota, kun valitsee kahvakuulaan soveltuvia kenkiä?

Lähinnä tällä hetkellä on mielessä hankkia painitossut. Meillä treeneissä tehdään peruskahvakuulaliikkeiden lisäksi melko paljon erilaisia hyppyjä ja lyhyitä juoksuja sisätiloissa. Ajattelin, ettei painonnostokengät aivan sovellu tuohon tarkoitukseen. Lisäksi noilla painitossuilla olisi käyttöä silloin tällöin kuntonyrkkeilyssä. Onko painitossut hyvät kahvakuulaan?

_________________
"Nosta eläkä inise!!!" -P. Virtanen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 6:48 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
JH75 kirjoitti:
Taustasta sen verran, että olen harrastanut kahvakuulia nyt puoli vuotta 2-3 kertaa viikossa. Kerran pituus on noin tunti.
Mä olin harrastanut kahvakuulia 3kk (10-15min/pvä), kun ostin itselleni painonnostokengät. :twisted:

Hyppelemiseen ja spurtteihin en suosittelisi painonnostokenkiä, koska ne on niin jäykät kohmelot. Mulle ei ole painitossuja, Vibram five fingerit löytyy. Mun mielipide on, että pehmeä pohja ja pehmeä kenkä ei ole ideaali kuulailuun, koska siitä ei saa jalka tukea. Suosittelisin ehkä jotain sisäpelikenkää, niillähän juostaan ja niistä saisi jalka tukea. Mulle painonnostokengät on auttanut tosi paljon jalkaterän puutumiseen.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 7:05 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Mullakin on nykyisin yleensä työntäessä aina painonnostokengät jalassa, mutta temmatessa usein ei kenkiä. Kuten myös ulkona ja yleistä jumppaa tehdessä pyrin minimoimaan kenkävarustusta. Eli periaatteessa painitossutkin kävis kyllä ihan ok, mutta myös joku vibram tai feelmax kannattaa katsastaa. Kuten Rouva yllä sanoi, pehmeä kengän pohja ei kannata olla. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 7:28 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
JH75 kirjoitti:
Lähinnä tällä hetkellä on mielessä hankkia painitossut. Meillä treeneissä tehdään peruskahvakuulaliikkeiden lisäksi melko paljon erilaisia hyppyjä ja lyhyitä juoksuja sisätiloissa. Ajattelin, ettei painonnostokengät aivan sovellu tuohon tarkoitukseen. Lisäksi noilla painitossuilla olisi käyttöä silloin tällöin kuntonyrkkeilyssä. Onko painitossut hyvät kahvakuulaan?

Mä käytän kesällä ulkotreeneissä feelmaxeja. Ovat musta hyvät. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 9:55 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Mun täytyy varmaan vähitellen luopua kahvakuulassa tuosta tutusta ja turvallisesta Aloittelija-tittelistä. :) Aktiiviharrastaja on varmaan ihan sopiva.

En ole koskaan pitänyt painonnostokenkiä jalassa, mutta ne tosiaan ainakin näyttää liian jäykiltä meidän treeneihin. Varmaan pelkkien kahvakuulan perusliikkeiden tekemiseen saattaisin sellaiset hankkiakin. Meillä ohjatuissa treeneissä tehdään usein pareittain liikkeitä niin, että toinen tekee kahvakuulilla jotain perusliikettä, kun toinen esim. hyppää narua tmv. Sitten osia vaihdetaan. Noihin ei oikein painonnostokengät sovi.

Noita five fingereitä meidän ryhmässä taitaa ollakin muutamalla. Täytynee tutustua niihin tarkemmin. Lisäksi useammalla on matalapohjaiset tossut, joiden ainakin kuvittelen olevan painitossut.

Mulla on nyt ollut käytössä kahvakuulassa ja kuntosalilla paksupohjaiset kengät. Toisissa taitaa vielä olla jonkinlaista pehmennystä. Kuntosalitreeniin mulle asiantuntija suositteli ohutpohjaisia kenkiä ja mainitsi esimerkkinä juuri painitossut. Käski välttämään paksulla ja pehmustetulla pohjalla varustettuja kenkiä. Eli juuri sellaisia, jotka ostin pari kuukautta sitten heräteostoksena toisiksi treenikengiksi. :oops: Ajattelin, että nyt jos onnistuisi hankkimaan yhdet kengät, jotka soveltuvat kahvakuulaan, kuntosalille ja kuntonyrkkeilyyn. Toki varmaan myöhemmin tulee hommattua lisää erikoiskenkiä, mutta tässä vaiheessa saisi riittää yksi pari.

Pitää tänään kokeilla mennä kahvakuulatreenit ilman kenkiä. :)

_________________
"Nosta eläkä inise!!!" -P. Virtanen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 11:39 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 6:04 pm
Viestit: 241
Paikkakunta: Riihimäki
Itse käytän painikenkiä. Tiedä häntä ovatko hyvät vai huonot, mutta niillä mennään :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2011 4:10 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
marks kirjoitti:
Käytän itse sisällä joko paljaita jalkoja tai sitten sellaisia halpis-koristossuja, joissa ei juurikaan pohjaa tai mitään muotoilua. Niillä saa hyvän tuntuman alustaan, josta taas on apua kun hakee tuntumaa painonsiirtoihin. Mielestäni niin vähän eristettä kuin mahdollista ihon ja alustan väliin, silloin on hyvä fiilis treenata.

En ole vielä hankkinut painonnostokenkiä, ja jos/kun hankin niin käyttäisin vain työnnön kisatreeneissä ja kisoissa.

Eikä sun tartte edes hankkia vaan odottaa pyöreitä vuosia niin tulee lahjana :D

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: La Maalis 05, 2011 9:34 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Kiitoksia vinkeistä. :)

Olen epäillen suhtautunut tuohon paljain jaloin treenaamiseen, mutta eilen Marksin ja Kukan esimerkistä piti kokeilla. Kengät oli kyllä varmuuden vuoksi mukana ja veikkailin laittavani ne takaisin jalkaan alta minuutin harjoituksen alkamisesta. Ohjattu treeni menikin hienosti läpi paljain jaloin, vaikka mukana oli jonkun verran lyhyitä pyrähdyksiä. Peruskahvakuulaliikkeistä keskityttiin tällä kertaa etuheilautukseen ja työntöön. Ainakaan noissa liikkeissä ei tuntunut olevan haittaa, vaikka kengät puuttuivat jalasta. Melkein voisi sanoa, että päinvastoin. Tuntuma saattoi olla jopa parempi. Täytyy testailla jatkossa lisää.

Taidan päätyä hankkimaan alkuperäisen suunnitelman mukaan painitossut, kun eivät saaneet täyttä tyrmäystä. :) Nyt kengät menee kuitenkin pelkästään sisäkäyttöön. Ulkokäyttöön mulla löytyy ohut pohjaiset kengät, jotka soveltunee suoraan kahvakuulalla treenaamiseen.

_________________
"Nosta eläkä inise!!!" -P. Virtanen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: La Maalis 05, 2011 1:35 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Painitossut on hyvät ja kestävät sisäkäyttöön ja sekatreeniin. Mulla oli kuulatreenissämpari vuotta painitossut pääasiallisina jalkineina. Vasta kun kuulatreeni muuttui gs-treeniksi vaihtuivat jalkaan painonnostokengät.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: Ti Maalis 08, 2011 10:51 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
Painitossut saa munkin ääneni: niillä onnistuu kuulailu, paini, maastaveto ja muukin punttitreeni, auttavasti myös nyrkkeily jne. Lisäksi ne on kevyet ja menee pieneen tilaan vaikka olisikin 45 jalan koko. 8)

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Jalkapohja(t) puutuu!
ViestiLähetetty: Pe Huhti 08, 2011 6:17 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Su Helmi 07, 2010 1:58 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Kahvimaa
Mulle on tullut ihan uutena ongelmana viimeisen kuukauden aikana, että varsinkin oikea jalkapohja puutuu sykkelissä ja työnnössä. Se häiritsee jo todella pitkiä yli 6 minuutin sarjoja. Treenasin ennen paljain jaloin/ulkona feelmaxeilla, sitten kun tämä ilmeni niin siirryin käyttämään vanhoja painitossuja. Mutta sekään ei enää auta.. Onko ainoa vaihtoehto siirtyä painnonostokenkiin?

Tai onko kellään vinkkejä miten jalkapohjia saa venyteltyä? Kun tulee käytettyä aika paljon korkkareita..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Jalkapohja(t) puutuu!
ViestiLähetetty: La Huhti 09, 2011 5:48 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 8:48 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: Helsinki
tuomi kirjoitti:
Mulle on tullut ihan uutena ongelmana viimeisen kuukauden aikana, että varsinkin oikea jalkapohja puutuu sykkelissä ja työnnössä. Se häiritsee jo todella pitkiä yli 6 minuutin sarjoja. Treenasin ennen paljain jaloin/ulkona feelmaxeilla, sitten kun tämä ilmeni niin siirryin käyttämään vanhoja painitossuja. Mutta sekään ei enää auta.. Onko ainoa vaihtoehto siirtyä painnonostokenkiin?

Tai onko kellään vinkkejä miten jalkapohjia saa venyteltyä? Kun tulee käytettyä aika paljon korkkareita..



Käytän painonnostokenkiä ja aluksi päkiät puutuivat. Asiaan auttoi nauhojen ja tarrakiinnityksen löysääminen koko sidonnan matkalta. Lisäksi huomasin, että jos paino on treenatessa enemmän jalan ulkosyrjällä niin puutumista tapahtuu kenkämallista huolimatta.

Nykyihmisellähän jalkapöydän luut on aika kasassa kun ei kinttu pääse tekemään asioitaan niinkuin on tarkoitettu. Korkkarit ei auta asiaa mutta kun ne on niin kauniita... Oireilee sitten selkää myöden. Hiero jalkoja voimakkailla otteilla ja käy läpi jalkapöydän luiden välit ja jalkapohja. Kääntele ja vääntele jalkaterää ja varpaita erikseen. Peukalo-ote on sopiva ja anna mennä vaikka sattuisikin, etenkin jalkapohjan kuhmurat on kipeitä.

8)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: La Huhti 09, 2011 7:29 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Jalkapohjaa voi venyttää niin, että polvi-istunnassa kääntää varpaan alapuolet lattiaan ja sitten laittaa painoa taakse niin paljon kuin kestää (voi nousta ihan pystyyn siihen jalkojen päälle). Kannattaa olla siinä useempi minuutti.
Sitten vastaliike: edelleen polvi-istunta, nojaa taaksepäin niin että polvet nousee ilmaan. Hengitä muutama kerta.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: La Huhti 09, 2011 8:00 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Su Helmi 07, 2010 1:58 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Kahvimaa
traanitapiiri kirjoitti:
Jalkapohjaa voi venyttää niin, että polvi-istunnassa kääntää varpaan alapuolet lattiaan ja sitten laittaa painoa taakse niin paljon kuin kestää (voi nousta ihan pystyyn siihen jalkojen päälle). Kannattaa olla siinä useempi minuutti.
Sitten vastaliike: edelleen polvi-istunta, nojaa taaksepäin niin että polvet nousee ilmaan. Hengitä muutama kerta.


Kiitos vinkeistä voimanaiselle ja traanitapiirille. Pitää ottaa venyttelyohjelmaan myös näitä liikkeitä.. 8) Ja ehkä tässä jonkin ajan kuluttua hankin ne nostokengätkin, mutta niitä tekisi mieli kokeilla treenissä ihan kunnolla ennen ostopäätöstä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kengät kahvakuulaan
ViestiLähetetty: La Huhti 09, 2011 4:45 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen
Avatar

Liittynyt: To Tammi 06, 2011 8:33 pm
Viestit: 352
Paikkakunta: Turku
Hommasin tänään Do-Win kengät vanhempaa mallia joissa 4cm korko.
Uudemmassa mallissa korko on 3cm.
Tosta uudemmasta mallista ei ollu mun kokoja saatavilla joten jonkin aikaa puntaroituani :roll: päätin ostaa sitten nämä.
Uudempi malli olis myös ollut n. 20 e hintavampi.
Näihin mun ostamiini kenkiin sain selitettyä pienen lisäalen myös.. :mrgreen:
Kengillä on todella tukeva seisoskella kun nauhat saa sopivalle kireydelle.Pohja tasainen ja liukumaton.
Tähän saakka olen sisällä treenannut lähes aina avojaloin mutta ajattelin totuttautua näihin kenkiin pikkuhiljaa noita minuuttiaikoja tehdessä. :)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com