Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Maalis 29, 2024 8:53 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Su Elo 29, 2010 7:58 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
Tervetuloa Jooseppi! Hienoa kuulla, että olet päässyt noin hyvin hommassa eteenpäin!

_________________
Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ma Loka 25, 2010 7:52 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Osa asioista tulikin jo mainittua tuolla esittelyssä, mutta laitan ne tähänkin vielä.

Kahvakuulaharjoittelun löysin lähikaupan ilmoitustaululta lajiesittelymainoksen muodossa. Mainos herätti mielenkiinnon kokeilla itsekin kuulaa.

Tein varmaan itse itselleni kahvakuulan aloittamisesta vaikeaa. Melkein naapurissa olisi ollut lajiesittely viime talvena ja Tampereella oli SM-kisatkin. Molemmissa olisi ollut varmasti mainio tilaisuus tutustumiseen, mutta kumpaankaan ei tullut lähdettyä.

Kesällä sitten syttyi vahvempi kipinä kokeilla ja eihän silloin helteillä oikein löytynyt mitään kurssia. Eniten mieltä askarruttaneet kysymykset olivat kuulan koko ja laadukas opetus. Monesta lähteestä löytyi miesten aloituskuulan suosituskooksi vain 16 kg ja naisille 12 kg. Miksi vain yksi koko mainittu, kun varmaan aloittelijoilla on hyvinkin erilaisia liikuntataustoja? Nyt olen tosin myöhemmin törmännyt kirjaan, jossa oli annettu muutama vaihtoehto?

Netin perusteella näytti kesällä siltä, että opetusta siihen aikaan saisi tässä lähellä vain liikuntakeskuksilta kuten Elixia, GoGo ja Syke. Epäilytti näiden paikkojen opetuksen laatu. Lisäksi pelkän kahvakuulan takia sitoutuminen jäsenyyteen ei houkutellut. Päädyin lopulta odottamaan syksyyn ja kahvakuulaan erikoistuneen K4 Centerin koulutukseen.

Jälkikäteen tuon aloittamisen tekeminen vaikeaksi on tuntunut jopa järkevältä. Pohjakunto nousi viime talvena kuntosalitreenillä ja nyt on jaksanut paremmin kuulassa. Tein alkuun liikkeitä suosiolla 8 ja 12 kg:n kuulilla. Nyt olen vähitellen yrittänyt siirtyä treenaamaan varsinkin perusliikkeitä 16 kg:n kuulalla. Etu seurassa treenatessa on suuri kuulavalikoima. Pääsi harjoittelemaan ensin kevyemmällä kuulalla tekniikkaa ja saattoi pian siirtyä isompaa, kun homma alkoi luonnistua. Kotoa löytyy UFS:ltä hankitut lujateräs kuulat kokoa 12 ja 16 kg.

Nyt on alkanut kiinnostaa millaista kuulaharjoittelua noissa kuntokeskuksissa on oikein tarjolla, mutta vielä en ole mennyt tutustumaan. Lajin erikoisseura on tuntunut kuitenkin huomattavasti mielekkäämmältä vaihtoehdolta.

Ja kahvakuulahan olen nyt treenannut vasta vajaa 2 kuukautta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ma Joulu 20, 2010 9:32 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 7:46 pm
Viestit: 1
Vaikeinta on minusta soveltaa kahvakuulaa omiin treeniehin, kun oma laji on toinen. Kuntoa ja voimaa kyllä riittäisi, mutta ei tekniikkaa kauheasti vielä ja tällä hetkellä ajankohta on sellainen, ettei voi kokonaan muuttaa omia treenejä pelkäksi kahvakuulan opetteluksi. Kahvakuula on niin toiminnallista, että siitä olisi meikäläiselle kovastikin hyötyä ( ja se on kivaa!). =) Mutta eiköhän Marko ja Kalle pistä mut järjestykseen, kun joskus taas ehdin treeneihinkin keskiviikkona. =)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Pe Huhti 08, 2011 6:24 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Su Helmi 07, 2010 1:58 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Kahvimaa
Upitetaas vanhaa ketjua.

Mulle vaikeinta on ollut siirtyä pois omalta mukavuusalueelta. Välttelin 12-kiloisella tekemistä ihan liian pitkään ihan turhaan, kun selittelin itselleni että kohta on taas tenniskyynärpää pahimmoillaan tms. Ja opettelin (opettelen yhä) todella pedantisti tekniikkaa. Vasta kun kävin Kukan tekniikkakurssin aloin päästä kunnolla hommasta jyvälle ja otin GS-liikkeet treenin pääsisällöksi. Sitä ennen tärkeä etappi oli gymbossin hankkiminen. Kellolle ei voi selitellä kun pitää se minuutti-kaksi vaan jatkaa. Nyt mulla menee jo sanotaanko -ihan kivasti vaikka treenaan yhä yksikseni :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 8:21 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 8:24 pm
Viestit: 2
Paikkakunta: Paris, France
Hei, täällä alkuun pääsemisessä on ollut löytää kahvakuula ja sitten opastuksen saaminen. Maanantaina viimeinkin sain kuulan ja latasin ohjeiden mukaan http://store.worldkettlebellclub.com/pr ... renko.html ja tulostin aloittelijan oppaan täältä, näillä mennään nyt hissuksiin eteenpäin ja toivottavasti syksymmällä täällä (ranskassa) on kursseja mille ois mahdollisuus mennä, näin kesällä ja loma-aikaan ei toivoakaan :-?
Tuumailusta aloittamiseen on täällä mennyt ainakin vuosi, ensin kiinnosti vähän,sitten otin enemmän selvää ja nyt viimein toteutus. Hyvä aika tähän kun muut liikunnat on enemmän tai vähemmän nyt 2kk katkolla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 9:06 am 
Poissa
Ennen oli forkut rautaa

Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 5:13 pm
Viestit: 831
Paikkakunta: melkein Lieto, mut sit kuitenki Turku
Heippa Kirnauskis! Tuolla toisella foorumillla jo sulle kirjoittelinkin [smilie=14.gif]

Tsemppiä treeneihin! Kyllä se siitä lähtee.

_________________
Ninni - muikea valkku
http://niinasalonen.com -- http://gslieto.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 10:53 am 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 5:06 pm
Viestit: 72
Itselläni oli aika voimakas alkuinnostus, ja harrastus lähti sen ansiosta aika rivakasti liikkeelle. Vähän huvittavana ongelma oli aluksi se, että aloitin 20 kilon kuulalla, ja hetken kesti, että uskalsin suhteellisen heikoilla voimillani edes yrittää kuulan pään päälle työntämistä, saatikka sitten tempausta. Sen jälkeen meni aikaa pehmeämmän tempaustekniikan opetteluun, etteivät ranteiden selkäpuolet hajoaisi. Nyt sekin ongelma on jotenkin hoidossa. Seuraava haaste on siirtyä kellolla mitattaviin sarjoihin, mutta eiköhän sekin. Nyt olen ostanu 16-kiloiset kilpakuulat, ja niillä pitäisi lähteä aikaa vastaan.

Ehkä eniten huolestuttavat ja panevat varomaan toisaalta loukkaantumisen ja rasitusvammojen riski ja toisaalta väsyminen ja kyllästyminen. Näitä varoakseni koetan edetä suhteellisen maltillisesti ja kroppaa kuunnellen.

Paikallisista yhteisharjoituksista on kyllä iloa: oppii tekniikkaa, saa uusia liikeideoita ja ylipäätään yhteistreeneissä jaksaa vetää vähän kovempaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Heinä 20, 2011 12:03 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 8:24 pm
Viestit: 2
Paikkakunta: Paris, France
Kiitos marks tuosta vinkistä Johan Jaumainiin, pitää yrittää katsella jos sen löytäisi täältä mutta ainakin tällä hetkellä hänen sivut on alhaalla ja FB ei profiilia ole voimassa ja google antaa tulokseksi vain videoita. Hän ainakin osais selittää tällaiselle kielipuolelle ehkä paremmin kun en niin sujuva ranskankielellä ole :twisted:
knoppe, terve vaan täälläkin [smilie=14.gif]
En sitten tiedä että menikö aloitus ihan niin kuin piti, kädet ei ole kipeät mutta jalat senkin edestä :oops:
Greg Gothelf, hän on varmaan lähin ohjaaja täälläpäin mutta missasin aika tasan tarkkaan yhdellä kuukaudella edellisen kahvakuula opastuksen mitä hänen salillaan oli, juurikin Christophe Simao ja Dogman olivat olleet siellä opastamassa. Toivottavasti syksyllä on uudestaan, pitää kysellä kun tapaan Gregin uudestaan taas tuossa elokuun lopussa ainakin. Tai jos talvella olisi uudestaan Nizzassa Steve Cotterin opastus, sinne en nyt pääse vaikka onkin vasta ens viikolla :evil:
Mutta nyt lopettelen tän pulinan ettei mee ihan ulkomaillan elävän puheiksi 8)
Täällä hissuksiin olen menneitä keskusteluja lukenut lävitse ja homma jatkuu eiköhän tästä eteenpäin ole suunta :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Pe Elo 12, 2011 6:26 am 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?

Liittynyt: To Touko 12, 2011 8:07 am
Viestit: 17
Olen itse tosiaan treenannut ystävän kanssa, joka siis on myös käynyt kahvakuulaohjaajakoulutuksen, ja itse harrastellut oheistreeninä muutaman vuoden. Aloittelin vuoden vaihteessa 12 kiloisella, mutta se kävi todella nopeasti pieneksi, ja suurimman osan treeneistä olenkin tehnyt 16 kiloisella kuulalla.

Ostin sitten kotiin 16 kiloisen, ja nyt sitten ehkä harkitten, että olisin hankkinut sen 12 kiloisen ihan tuohon kaveriksi, niin saisi vähän liikepankkia laajemmaksi, kun joitain liikkeitä ei ihan jaksa kuustoistasella tehdä, ainakaan siten, että se kahvakuulatreeninä olisi mielekästä. Ja itseasiassa fiilis on nyt ollut sellainen, että saatoin haukata liian suuren palan pelätessäni sitä naisten helmasyntiä: eli liian vähäistä painoa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Pe Elo 12, 2011 6:37 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Yoanna: hanki huoletta se 12kg kuula. :) Niitä on hyvä olla eripainoisia, erilaisiin treeneihin ja eripituisiin sarjoihin. 16kg ei varmasti ollut huono hankinta, kuten itse sanoitkin 12kg kävi nopeasti osaan liikkeistä liian pieneksi. Minullakin on kuulia 4-50kg väliltä. Kaikille, paitsi 4kg kuulille löytyy käyttöä. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ti Syys 27, 2011 4:23 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?

Liittynyt: To Touko 12, 2011 8:07 am
Viestit: 17
Nuin. Oon näemmä vaan puolitoista kuukautta asiaa kuutioinu, niin tänään sitten saapui kotiin se kahvakuula kokoa 12 kiloa. :) Eiköhän me tästä hyvä juttu saada. :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ti Syys 27, 2011 5:19 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
yoanna kirjoitti:
Nuin. Oon näemmä vaan puolitoista kuukautta asiaa kuutioinu, niin tänään sitten saapui kotiin se kahvakuula kokoa 12 kiloa. :) Eiköhän me tästä hyvä juttu saada. :)

[smilie=17.gif] Jippii!
Onnittelut uudesta "perheenjäsenestä". :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Syys 28, 2011 12:35 pm 
Poissa
Olisiko käsipaino sittenkin parempi?

Liittynyt: To Touko 12, 2011 8:07 am
Viestit: 17
Joo, siis kuulillahan on toki nimet.

neiti keltainen on Mimmi

ja neiti sininen Lily :D

(joo, friikin ainekset on kasassa)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ti Loka 04, 2011 3:08 pm 
Poissa
Spartalainen asenne kahvaan

Liittynyt: Ma Syys 05, 2011 9:02 am
Viestit: 312
marks kirjoitti:
Aloittelija, tämä on kysymys sinulle! Mikä on ollut helpointa ja vaikeinta kahvakuulaharjoittelun aloittamisessa? Löytyykö tietoa, opastusta, vinkkejä yms helposti? Mitä ei löydy? Onko tekniikka vaikeaa? Yms yms.


Aloittelija Oulusta täällä moi [smilie=14.gif]

Kahvakuulaharjoittelun aloittamisessa vaikeinta oli löytää joku joka opastaisi tekniikoissa. Itse ehdin vuoden ajan katsella kuulailuvideoita ym matskua netistä ennen kuin pääsin kerran käymään ohjatulla tunnilla ja sen jälkeen uskallauduin ostamaan ekan oman kuulan ja tekemään sillä jotain. Elokuussa siis hankin kuulan ja sen jälkeen olen kotona kuulaa nostellut ja pyöritellyt, mutta yhäkin kaipaan lisäopastusta. Hankalinta tällä hetkellä koko harrastuksen kannalta on oikeastaan raha (mikä nyt ylipäätään hankaloittaa ihan mitä tahansa harrastusta), sillä perheellisenä opiskelijana sitä ei mitenkään hurjasti ole ja esim. tuo elokuussa ostamani 8 kg kuula on jo moniin liikkeisiin liian kevyt :roll: Enkä raski ostaa vielä isompaa. Samoin kunnon kurssit maksaa aika hurjasti. Minua kiinnostaisi treenata ihan muutamalla perusliikkeella pitempää sarjaa ja haluaisin erityisesti lihaskestävyyttä lisää. Ja perfektionistina häiritsee hurjasti se etten tiedä pidänkö nyt oikeasti kuulaa oikein ja kun en ymmärrä mikä liike ottaa mihinkin ja miksi mitäkin pitää tehdä niin kuin sanotaan :mrgreen: Mutta muuten tämä kuulailu tuntuu minun lajilta ja toivon oppivani siitä mahdollisimman paljon lisää :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Alkuun pääseminen
ViestiLähetetty: Ke Loka 05, 2011 7:44 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 10, 2009 5:18 pm
Viestit: 268
Paikkakunta: Oulu, Finland
tanju kirjoitti:
marks kirjoitti:
Aloittelija, tämä on kysymys sinulle! Mikä on ollut helpointa ja vaikeinta kahvakuulaharjoittelun aloittamisessa? Löytyykö tietoa, opastusta, vinkkejä yms helposti? Mitä ei löydy? Onko tekniikka vaikeaa? Yms yms.


Aloittelija Oulusta täällä moi [smilie=14.gif]

Kahvakuulaharjoittelun aloittamisessa vaikeinta oli löytää joku joka opastaisi tekniikoissa. Itse ehdin vuoden ajan katsella kuulailuvideoita ym matskua netistä ennen kuin pääsin kerran käymään ohjatulla tunnilla ja sen jälkeen uskallauduin ostamaan ekan oman kuulan ja tekemään sillä jotain. Elokuussa siis hankin kuulan ja sen jälkeen olen kotona kuulaa nostellut ja pyöritellyt, mutta yhäkin kaipaan lisäopastusta. Hankalinta tällä hetkellä koko harrastuksen kannalta on oikeastaan raha (mikä nyt ylipäätään hankaloittaa ihan mitä tahansa harrastusta), sillä perheellisenä opiskelijana sitä ei mitenkään hurjasti ole ja esim. tuo elokuussa ostamani 8 kg kuula on jo moniin liikkeisiin liian kevyt :roll: Enkä raski ostaa vielä isompaa. Samoin kunnon kurssit maksaa aika hurjasti. Minua kiinnostaisi treenata ihan muutamalla perusliikkeella pitempää sarjaa ja haluaisin erityisesti lihaskestävyyttä lisää. Ja perfektionistina häiritsee hurjasti se etten tiedä pidänkö nyt oikeasti kuulaa oikein ja kun en ymmärrä mikä liike ottaa mihinkin ja miksi mitäkin pitää tehdä niin kuin sanotaan :mrgreen: Mutta muuten tämä kuulailu tuntuu minun lajilta ja toivon oppivani siitä mahdollisimman paljon lisää :)


Oulun yliopiston ja ammattikorkean opiskelijoille on sporttipassilla suht halvalla tarjolla kahvakuulan peruskurssia ainakin kahdelta eri järjestäjältä; OKS 40e ja Oulun kamppailuklubi 30e. Ilman sporttipassia noista saa pulittaa vähän enemmän, mutta kohtuuhintoja ne siltikin on.
Ja aina voi ottaa yhteyttä paikallisiin harrastajiin. Mulle voi ainaskin tulla tekniikoita katsomaan tai oppimaan [smilie=14.gif]

_________________
2009/13: Sweat and sweet 16kg
2010/14: Kohti kymmentä minuuttia ja sen yli
2011/15: Voiko kahvakuulaa käyttää hattuna/kuntoutusvälineenä?
2012: Jotta muistaisin olla kuulani edessä nöyrä mutta peloton


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 120 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com