Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 8:43 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Milloin isompaan?
ViestiLähetetty: Ti Touko 15, 2012 8:17 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 7:58 am
Viestit: 1
Moro. Olen reilusti yli satakiloinen 172cm kolmikymppinen mies ja viimeiset varsinaiset fyysiset harrastukset ja kuntoilu sijoittuu 2000luvun alkupuoliskolle. Aloitin tuossa 2kk takaperin kahvakuulaamaan omassa eteisessä 12kg kuulalla. Olen tehnyt 3 treeniä viikossa (ma-ke-pe) ja setti oli ihan aluksi vaihdellen jokatoinen treeni 15+15 x3 etuheilautusta 15+15 x3 vartalon kiertoa ja joko 10+8+6 x2 maastaveto+pystysoutu ja jokatoinen vaihdoin viimeisen liikkeen 10+8+6/käsi rinnalleveto+pystypunnerrus. Noin kuukauden jälkeen jaksoin tehdä molemmat samassa treenissä ja nyt olen lisännyt yhdenkäden kulmasoudut 10+8+6/käsi mukaan.
Treeni menee nyt noin puoleentuntiin (ennen 45min eikä kaikkia liikkeitä silti edes jaksanut tehdä) eli kehitys on ollut luvallasanoen nopeaa.

Kysymys kuitenkin, mihin suuntaan, lisää toistoja, isompi kuula, uusia liikkeitä opetteluun? Kaikki nämä mutta mikä ensin?
Itse pohdin että ostaisin 16kg kuulan käyttöön kun jotenkin tuntuu että jos toistoja alkaa kamalasti lisäämään alkaa homma puuduttamaan jne.?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Milloin isompaan?
ViestiLähetetty: Ti Touko 15, 2012 9:40 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: To Tammi 26, 2012 7:20 am
Viestit: 94
Paikkakunta: Pohjanmaa
Siirry aikasarjoihin, eli esim tuo sinun treeni minuutti yhtä liikettä / käsi ja seuraava liike jne.
Sitten 2 min / käsi.

Etuheilautus
(Vauhti)Punnerrus / työntö
RIVE (+työntö)
Tempaus
Turkkilaista jne jne.
Aikasarjoina noita ja sitten 2-3 kierrosta.

_________________
Entinen jumppapirkko, nykyinen kisanostaja


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Milloin isompaan?
ViestiLähetetty: Ti Touko 15, 2012 8:36 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
prkl80 kirjoitti:
Moro. Olen reilusti yli satakiloinen 172cm kolmikymppinen mies ja viimeiset varsinaiset fyysiset harrastukset ja kuntoilu sijoittuu 2000luvun alkupuoliskolle. Aloitin tuossa 2kk takaperin kahvakuulaamaan omassa eteisessä 12kg kuulalla. Olen tehnyt 3 treeniä viikossa (ma-ke-pe) ja setti oli ihan aluksi vaihdellen jokatoinen treeni 15+15 x3 etuheilautusta 15+15 x3 vartalon kiertoa ja joko 10+8+6 x2 maastaveto+pystysoutu ja jokatoinen vaihdoin viimeisen liikkeen 10+8+6/käsi rinnalleveto+pystypunnerrus. Noin kuukauden jälkeen jaksoin tehdä molemmat samassa treenissä ja nyt olen lisännyt yhdenkäden kulmasoudut 10+8+6/käsi mukaan.
Treeni menee nyt noin puoleentuntiin (ennen 45min eikä kaikkia liikkeitä silti edes jaksanut tehdä) eli kehitys on ollut luvallasanoen nopeaa.

Kysymys kuitenkin, mihin suuntaan, lisää toistoja, isompi kuula, uusia liikkeitä opetteluun? Kaikki nämä mutta mikä ensin?
Itse pohdin että ostaisin 16kg kuulan käyttöön kun jotenkin tuntuu että jos toistoja alkaa kamalasti lisäämään alkaa homma puuduttamaan jne.?


Jos tavoite on painon pudotus ja kunnon kohotus, niin jatka samalla kuulalla, muuta lisää toistoja ja liikkeitä vaihteluin vuoksi. Ja tee useampi kierto liikkeitä treenissä.

Toki isompi kuula kasvattaa lihasta helpommin ja isommat lihakset polttaa vähän enemmän kaloreita päivitäin, mutta treenien kalorien kulutuksen voi arvioida helposti laskemalla nostetut kilot.

Esim. jos 12kg kuulalla jaksat tehdä 100 toistoa, mutta 16 kg kuulalla samoja liikkeitä vain50 toista, niin 12 kiloisella tehty treeni polttaa enemmän kaloreita. Ja noilla toistomäärillä myös se 12 kiloinenkin edelleen kehittää voimaa ja rakentaa lihasta.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Milloin isompaan?
ViestiLähetetty: Ke Helmi 27, 2013 8:48 am 
Poissa
Pommin hyötykäyttäjä

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2013 7:22 pm
Viestit: 6
Kahdeksankiloisen kaveriksi emmin joko kymppiä tai kahtatoista. Päädyin isompaan 8) vaikka olen vielä ihan aloittelija.

Painon lisääntyminen verran tuo ihan eri lailla ytyä etuheilautukseen, mihin kasikiloinen on selvästi liian pieni. Rinnallevetokin sujuu ihan näpsäkästi ja kuula nousee suoralle kädellekin, joskin ei toista kertaa heti perään... :wink: Uskon että isomman kuulan kanssa näen selvemmin sen, kun voima alkaa lisääntyä, mikä motivoi eteen päin!

Positiivista sekin, että kun painavampaa vähän aikaa heiluttelee, kasikiloinen tuntuu kädessä sen jälkeen vaaleanpunaiselta vappupallolta :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Milloin isompaan?
ViestiLähetetty: Ti Syys 03, 2013 5:15 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Minusta reilusti isompaa kuulaa voi hommata hyvinkin pian, ei sitä tarvitse heti jaksaa temmata. Raskaalla kuulalla saa kehitettyä VOIMAA.
Ostin 18kg kuulien jälkeen 28kg enkä jaksanu niillä montaa työntöä tehdä. Tein toistoja enkä aikasarjoja. Nyt harkitsen 32kg kuulien hommaamista.

Mutta se mitä viedään pään yläpuolelle pitää pystyä tekemään turvallisesti ja itsevarmasti, vaikka sitä tekisi vain sen yhden kerran. Sitä ennen voi tehdä vaikka vaan heilureita ja rivejä.

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com