MM-kilpailuista 15 mitalin saalis

Suomen kahvakuulaurheilijat jatkoivat hienoja esityksiä kansainvälisissä arvokilpailuissa, kun MM-kilpailuista Hampurista 21. – 23.11.2014 joukkueen mitalisaldo oli 15. Näistä kultaisia oli viisi, hopeisia viisi ja pronsseja viisi. Joukkueessa oli yhteensä 22 urheilijaa. Maakohtaisissa pisteissä Suomi sijoittui hienosti kuudenneksi. Kaikkiaan kilpailuihin osallistui yli 500 urheilijaa 35:stä eri maasta.

Maajoukkue avasi mitalitilinsä jo avauspäivänä perjantaina, kun biathlonin amatöörisarjassa Pasi Janhunen voitti hopeaa ja Simo Kurvinen pronssia. Janhunen paransi samalla omissa nimissään ollutta painoluokan -68 kg SE-tulosta niin työnnössä (38), tempauksessa (123) kuin myös yhteistuloksessa (99,5). Kurvisen tulos oli 190 (työntö 115 ja tempaus 150). Amatöörisarjassa nostivat myös Jani Sipponen (66, 124, yhteistulos 128), Pekka Taipale (60, 141, yhteistulos 130,5) sekä Markku Torvinen (72, 140, yhteistulos 142). Biathlonin mestaruussarjassa -85 kg Marko Pääkkönen nosti työnnössä uuden SE-tuloksen 110. Tempauksessa tulos oli 109 ja yhteistulos 164,5 oikeutti viidenteen sijaan. Kari Äijälä nosti painoluokassa +95 kg työnnössä 68 ja tempauksessa 82, yhteistulos siis 109.

Lauantaina nostettiin miesten LC sekä naisten tempaus. Päivän mitalisaalis oli komeat kuusi, joista yksi kultainen, kolmea hopeaa ja kaksi pronssia, kaikki amatöörisarjoissa nostaneille naisille.

Päivä alkoi hienosti, kun Minna Silvennoinen nosti hopeaa SE-tuloksella 183 ja Sari Värri pronssia tuloksella 155 sarjassa -58 kg. Mainittakoon, että kulta jäi Minnalta yhden toiston päähän. Sanna Berg nosti hopeaa SE-tuloksella 193 sarjassa -63 kg, Terhi Ahonen kultaa SE-tuloksella 200 ja Ronja Jämsen pronssia tuloksella 183 sarjassa -68 kg sekä Mari Kuukkanen hopeaa sarjassa +68 kg tuloksella 193. Katriina Kymäläinen-Mäkelä jäi samassa sarjassa neljänneksi kevyemmän viedessä tasatuloksella 175 pronssimitalin. Amatöörisarjassa nostivat myös Riikka Viiala (-58 kg, 145) sekä Anu Köngäs (+68 kg, 137). Miesten amatöörisarjan LC:ssa Tommi Lukkarinen teki tuloksen 68 painoluokassa -73 kg.

Mestaruussarjan puolella Kristiina Laine paransi omissa nimissään ollutta 24kg tempauksen SE-tulosta -68k g sarjassa lukemiin 75. Sarjassa +68 kg Kirsi Suomela teki tuloksen 95. Mestaruussarjassa LC:ia nostivat Sami Majaranta (+95 kg, 18), Ville Oikarinen (-78 kg 35) sekä Marko Pääkkönen (-85 kg, 32).

MM-kilpailut saivat hienon päätöksen, kun veteraani-ikäiset voittivat kilpailuiden päätöspäivänä sunnuntaina seitsemän mitalia. Kultaisia näistä oli neljä, hopeisia yksi ja pronsseja kaksi. Naisista mitaleille ylsivät Katriina Kymäläinen-Mäkelä (hopeaa, 35 – 39v., +68 kg), Terhi Ahonen (kultaa, 40 – 44 v., -68 kg), Sari Värri (kultaa, 40 – 44 v., -58 kg) ja Anneli Kuukkanen (kultaa, 55 – 59 v., +68 kg). Miehistä mitalisijoille ylsivät Jani Sipponen (biathlon, pronssia, 40 – 44v., -78 kg), Markku Torvinen (biathlon, pronssia, 45 – 49v., -95 kg) sekä Simo Kurvinen (biathlon, kultaa, 45 – 49v., -85 kg).

Kahvakuulaurheilu (GS, Girevoy Sport) on kotoisin Venäjältä. Kilpailijoiden ikähaarukka vaihtelee paristakymmenestä ikävuodesta lähelle kuuttakymmentä. Kahvakuulaurheilu kuuluu Painonnostoliiton alle painoluokkineen ja antidopingsäädöksineen. Kilpailijat jaetaan kansainvälisissä kisoissa valitun kuulapainon mukaisesti amatööri- ja mestaruussarjoihin siten, että amatöörisarjassa kuulapaino on naisilla 16 kg ja miehillä 24 kg, mestaruussarjassa naisilla 24 kg ja miehillä 32 kg. Miehet kilpailevat biathlonissa sekä LC:ssa (Long Cycle, rinnalleveto-työntö), naisten lajina on tempaus. Biathlonissa suoritus koostuu kahdesta lajista; ensin nostetaan työntö (kahdella kuulalla) ja seuraavana temmataan. LC:ssa nostetaan kahdella kuulalla. Suoritusaika on jokaisessa lajissa maksimissaan 10 minuuttia, ja eniten hyväksyttyjä toistoja tehnyt voittaa. Veteraanisarjaan voi osallistua naisissa vuonna 1979 tai aiemmin syntynyt, miehissä 1974. Veteraanisarjoissa kuulapainot vaihtelevat naisilla 8 – 16 kg ja miehillä 12 – 24 kg.

Lisätietoja:

6. Markku Torvinen (Helsinki), työntö 72, tempaus 140, yhteistulos 142
7. Pekka Taipale (Mäntsälä), työntö 60, tempaus 141, yhteistulos 130,5

Miehet, mestauus biathlon -85kg
5. Marko Pääkkönen (Karjaa), työntö 110 SE, tempaus 109, yhteistulos 164,5)

Miehet, mestaruus biathlon +95kg
8. Kari Äijälä (Jyväskylä), työntö 68 SE, tempaus 82, yhteistulos 109)

Miehet, mestaruus LC -78kg
9. Ville Oikarinen (Oulu), 35