Kahvakuulaurheilun SM-kilpailut käytiin 25. – 26.2.2017 Haapajärvellä

Kahvakuulaurheilun biathlonin, long cyclen ja tempauksen SM-kilpailut käytiin 25. – 26.2.2017 Haapajärvellä. Mestaruussarjojen lisäksi kilpailtiin amatööri- ja kuntosarjoissa. Viikonlopun aikana nähtiin yhteensä 117 kilpailusuoritusta. Edustajia kisoissa oli kolmestatoista eri seurasta ympäri Suomea.

Miesten long cyclen suomenmestaruudesta käytiin tiukka kilpailu. Voiton vei Hyvinkään Ryhtiä edustava Aleksi Tuhkanen tehden 49 toistoa kahdella 32 kg kuulalla, jättäen Suomen kahvakuulaa edustavan Ville Oikarisen 46 toistolla hopealle. Pronssia sai Kiilat Hockey:tä edustava Antti Hankonen uudella oman painoluokkansa SE-tuloksella 41 toistoa.

Naisten long cyclen sekä yhden että kahden kuulan nostojen mestaruudet menivät melko ylivoimaisesti Suomen kahvakuulan edustajille: Kahden 16 kg kuulan nostossa kultaisen mitalin sai Sanna-Maija Loikkanen 87 toistolla ja yhden 24 kg kuulan nostossa voiton vei Niina Pelander uudella SE-tuloksella 102 toistoa.

Naisten long cyclen yhden 20 kg kuulan amatöörisarjan voittoon ylsi alle 75 kg painoluokassa Lift Me Up:in Sari Dahlsten ja yli 75 kg painoluokassa Suomen Kahvakuulan Sari Anria. Miesten amatöörisarjan 24 kg long cyclen mestaruuden vei Lift Me Up:ia edustava Tommi Lukkarinen.

Miesten biathlonissa mestaruuden vei Suomen kahvakuulaa edustava Ville Oikarinen, joka teki 50 työntöä ja 72 tempausta 32 kg kuulilla. Miesten 24 kg amatöörisarjan biathlonin voitti Lahden Gentain Antti Kilpeläinen tehden tuloksen 89 työntöä ja 158 tempausta.

Naisten 24 kg kuulan tempauksessa alle 63 kiloisten sarjassa mestaruus meni Hyvinkään ryhtiä edustavalle Minna Silvennoiselle tuloksella 98 toistoa. Naisten tempauksen yli 63 kiloisten sarjassa mestaruuden vei Lift Me Up:in Kirsi Suomela tuloksella 108 toistoa.

Naisten 20 kg biathlon mestaruussarjassa kultaisen mitalin sai Suomen kahvakuulaa edustava Terhi Ollikainen tehden tuloksen 154 työntöä ja 111 tempausta. Naisten 16 kg amatöörisarjan biathlonin alle 63 kg painoluokan voitti Sari Dahlsten yhteistuloksella 358 ja yli 63 kg painoluokan Konneveden urheilijoiden Ronja Jämsen yhteistuloksella 340.

Kahvakuulaurheilu on alunperin Venäjältä kotoisin oleva urheilulaji, jossa nostetaan lajista riippuen yhtä tai kahta kahvakuulaa kymmenen minuutin ajan. Sijoitukset kilpailussa ratkaistaan nostettujen toistojen perusteella. Kahvakuulaurheilussa menestyminen vaatii urheilijalta voimaa, kestävyyttä ja hyvää tekniikkaa.

Kahvakuulaurheilun SM-kilpailut järjestettiin nyt viidettätoista kertaa. Lajin EM-kisat käydään tänä vuonna toukokuussa Latvian Daugavpilsissa ja MM-kisat marraskuussa Etelä-Korean Soulissa. Pohjoismaiden mestaruuksista kilpaillaan kesäkuussa Naestvedissa, Tanskassa.