Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Kesä 15, 2024 9:30 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 2:25 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
En ole aina kovin eettinen kuluttaja, mutta epäilen olevani keskivertokuluttajaa enempi eettisiä asioita miettivä. Pyrin tekemään tietoisia päätöksiä, en osta välttämättä halvinta, jos se on eettisesti liian huono vaihtoehto. Suosin kierrätettyä ja kierrätettävää. Kertakäyttökulttuuri ei ole minun juttu, vaikka laiskuuttani siihen aika usein sorrun esimerkiksi ostamalla kahvia pahvimukiin.

Onko villa eettinen materiaali. No, se voi olla tai olla olematta, riippuu kuka mitäkin arvottaa ja miten villan lähteenä olevaa eläintä on kohdeltu. Jos katsoo hard core-kantilta, niin villa on eläinperäinen tuote ja siten sitä käyttämällä riistetään eläintä. Itse en ole noin jyrkkä.

Näen villan varsin eettisesti hyvänä tuotteena, jos villaan lähteenä olevaa eläintä kohdellaan lajinomaisesti ja kaikin puolin muutenkin hyvin. Villa keritään eläintä vahingoittamatta jne. Eikä villaa käsitellä missään vaiheessa myöhemminkään aineilla, jotka pilaisivat sen ominaisuudet.

Parasta villaa mitä minä olen ostanut on tuotettu siten, että saimme rapsutella pihalla isossa aitauksessa olleita lampaita, sitten mennä puotiin, jossa oli karstattuna juurikin niiden lampaiden villaa ja siitä sitten itse huovutin tuotteita. Joku ehkä muistaakin kun minulla oli avatarena se villainen kahvakuula. Siinä se tummanharmaa oli juurikin sieltä lammastilalta. Se tummanharmaa lammas oli viehättävä tuttavuus :D

Joops... tunnustan olevani ajan läksyttämä viherpiipertäjä, joka ei enää ole ihan niin ehdoton, on joutunut antamaan periksi monissa periaatteissaan ja muutenkin höllännyt ehkä liikaakin näissä asioissa. Silti eettiset valinnat ovat mielessä aivan joka kauppareissulla ja viimeksi tänään jäi useampi tuote hyllyyn siksi, että ne eivät täyttäneet minun kriteerejä.

Shampoo esimerkisiksi. Maanantaina sitten menen salireissun yhteydessä täyttöpullon kanssa toiseen kauppaan ostamaan eläinkokein testaamatonta shampoota. En halua suosia kertakäyttöisiä muovipulloja, enkä eläinkokein testattua shampoota. Monissa tuotteissa ei ole vaihtoehtoa, mutta tuossa on.

Kuva

_________________
Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 25, 2009 7:13 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Komppaan kympillä mitä Lafez tuossa kirjoitti.

Lisäksi villasta nimenomaan: Itte vaihdoin villaan pääosin käyttömukavuuden takia, mutta nähdäkseni se on myös eettisempää kuin puuvilla tai keinokuidut. Tietysti valmistustavasta, eläinten kohtelusta yms. riippuen kuinka paljon eettisempää, mutta nähdäkseni pitkällä aikavälillä vaatteiden huolto on ylivoimaisesti eniten asiaan vaikuttava tekijä.

Hirvittävästi hikoilevana miehenä pesin ennen puuvilla- ja keinokuituvaatteita yhden treenikerran jälkeen, koska haisivat vastaavan hirvittävälle ja kangistuivat. Sitten viime syksynä vaihdoin merinovillasta ja villasilkistä (siis villasta ja silkistä) tehtyihin vaatteisiin, joita usein tuulettamalla olen huomannut tarpeelliseksi pestä vain noin joka kahdeksas treenikerta. Lisäksi puuvillaa ja muita aikakaudellamme suositumpia kuituja pestään yleensä 40 asteessa kun taas villaa ja villasilkkiä keskimäärin 20-30 asteessa, ja jälkimmäiset tarvitsevat puhdistuakseen myös per pesukerta selvästi vähemmän vettä ja hankausta. Siitä voi joku laskea kuinka paljon vettä, pesuainetta ja lämmitysenergiaa tämä säästää, ja kuinka kauan pidempään pesukone (jonka tuottamisen, kuluttajalle siirtämisen ja lopulta pois heittämisen tai kierrättämisen kustannukset ovat suuret) hellempien ja harvempien pesukertojen ansioista kestää. Itte en ole näitä eroja tarkemmin laskenut, nähdäkseni ei kannata koska on selvää että kokonaisvaltaisesti eettisestä näkökulmasta (eli miten vaikuttaa kärsimykseen maapallolla), tai edes ihmiskunnan kestävän kehityksen ja elämänlaadun näkökulmasta, villa verrattuna puuvillaan ja moniin muihin aikakaudellamme suositumpiin materiaaleihin ovat aivan eri planeetoilta.

Ja tämä pelkästään eettisestä näkökulmasta. Myös käyttömukavuuden osalta olen todennut merinovillan ja villasilkin ylivoimaisiksi materiaaleiksi verrattuna puuvillaan yms.

Siitä en sitten tiedä, miten villa vertautuu hamppuun, pellavaan tai muihin harvinaisempiin vaatemateriaaleihin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 26, 2009 7:17 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
marks kirjoitti:
Mulla on aina välillä tapana katsella erilaisia dokkareita, liittyen nyt vaikka tehomaatalouteen tai lapsityövoimaan tai johonkin vastaavaan. Niistä tulee yleensä huonovointiseksi mutta eivät silti ole aiheuttaneet mitenkään valtavia muutoksia elämäntapaan.


Nähdäkseni tämä liittyy yleisempään ilmiöön: Usein toistuva, pienikin ärsyke yleensä aiheuttaa pysyvämpiä muutoksia kuin satunnaiset, isohkot (mutta ei kuitenkaan omaa elämää uhkaavaksi koetun isot) ärsykkeet. Esim. varttikin kahvakuulailua joka päivä melko varmasti johtaa parempiin tuloksiin kuin vaikkapa kerran viikossa tehty, kolmenkaan tunnin kuumeinen treeni, huolimatta siitä että jälkimmäisellä tavalla viikoittainen kokonaistreeniaika on suurempi. Oikeastaan jälkimmäinen tapa tässäkin asiassa varmaan aiheuttaa lähinnä huonovointisuutta, eikä välttämättä ollenkaan fyysistä kehitystä.

Toki asiaan vaikuttavat muutkin tekijät, esim. se kuinka lähelle itseä kokee toisten ihmisten kärsimysten vaikuttavan, ketkä ja mitkä (jos ketkään) ja kuinka vahvasti mieltää "meikäläisiksi" ja "heikäläisiksi".

marks kirjoitti:
Minkälaisissahan oloissa kahvakuulat valmistetaan?


Itteänikin on tämä mietityttänyt, etenkin kun on niin paljon mm. kiinalaisia ja venäläisiä kuulamalleja markkinoilla. Osittain siksi päädyin ostamaan nykyiset kuulani poistomyynnistä. Ja sehän on hienoa, että suurin osa kuulamalleista kestää käyttöä pidempään kuin kukaan meistä, niin on paljon käytettyjäkin kuulia mistä valita.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com