marks kirjoitti:
Totta, ei ole varsinaisesti brändin tai urheilulajinkaan vika jos sen treenaaja vetää itseltään tai valmennettaviltaan paikat jumiin.
Mitä kaikkea tuo "cross training" -käsite pitää sisällään? Wikipedian mukaan se on sama kuin conditioning, eli yleiskunnon kasvattaminen. Onko se sama kuin "monipuolinen treeni"?
Tuotahan se pähkinänkuoressa on, monipuolista treeniä. Itse yritän tässä juuri kirjoitella aiheesta ja sellainen minkä ainakin itse olen huomannut monen unohtavan on se harjoittelun hahmottaminen. Cross training-tyyliin on venäjällä ja itä-euroopassa valmentajat vetänyt kauan aikaa valmennettavillaan, mutta se on tarkoin suunniteltua.
Yksi suurin ongelma, mitä Väinökin taisi tuoda esille, on ylitreenaus. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että vedetään täysillä kaikkia mahdollista ajattelematta sen enempää mitä halutaan harjoitukselta saada. Mitä välittömiä ja pitkän aikavälin vaikutuksia sillä on kehoon. => pystyykö siitä todellisuudessa kukaan naturaali palautumaan. Erilaiset kisat on ehkä vähän hämärtänyt monilla ajatusta siitä, miltä harjoittelun tulisi näyttää,tai pikemminkin tuntua.
Cross training on tavallaan kompromissi kahden ääripään väliltä. Oikein toteutettuna sillä voi kuitenkin kehittää todella kovat voimatasot, yhdistettynä vähintään riittävän tehokkaaseen hapenkuljetuselimistöön ja kaupan päällisenä tulee vielä hyvä liikkuvuus ja lihaskoordinaatio. Tämä vaatii kuitenkin helvetisti tekijältään työtä ja itse painotankin taidon kehittämiseen. Koko ajan pitäisi olla jokin osa-alue, tai yksittäinen liike, jossa pyrkii kehittymään. Ei se auta, että alkaa vähän jumppaileen ristiin rastiin. Se on ihan sama, kuin ostaa 4 kiloisen kuulan ja luulee että sillä saa rasvattoman kropan ja karhun(eläimen, tai myös täällä Foorumilla aika-ajoin vierailevan henkilön!) voimat.
Mutta tosiaan, ct:tä on käytetty myös kilpaurheilijoilla, mutta silloin periodisoinnin rooli kasvaa oleellisesti verrattuna 'kuntoilijaan'. Kuntoilijankin kuitenkin tulisi vaihdella harjoittelussa painotettavia osa-alueita ja liikkeitä riittävän usein välttääkseen ylirasitustilat.
Ja sellainen mitä moni ei välttämättä mieti, niin liikkeiden ja suoritustapojen yhdistäminen voidaan oikeastaan jakaa ajallisesti neljään eri kategoriaan:
1. yksittäisen sarjan sisällä tapahtuva
2. harjoituksen sisällä tapahtuva
3. mikrosyklin sisällä tapahtuva
4. eri harjoituskausien sisällä tapahtuva (GPP, SPP ja kilpailukausi, kun puhutaan urheilijasta)
Eli kaikkien treenien ei tarvitse olla yhdistelmiä ja varsinkin jos on jokin tietty tavoite, esim. LC-tulos, niin silloin kausijaottelu on paikallaan. Ainakin siinä määrin, että kilpailuihin valmistavalla kaudella otetaan huomioon palautuminen entistä yksipuolisemman(liikearsenaalin suhteen) treenin kasvaessa.
Se jaottelu olisi vain vähän erilainen kuin ehkä normaalisti on totuttu.
Brändit, metodit, tai miksi niitä haluaa kutsua, on mielestäni vain vaihtoehtoja cross training- tyyliin harjoittelulle. Toiset on parempia, toiset vähän huonompia ja jokku ihan p##koja. Jokainen tekee sitten itse päätöksen siitä, mikä on hyvä ja mikä ei.