Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Marras 01, 2024 1:05 am

Kaikki ajat ovat UTC

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 146 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 4:51 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Minkä ihmeen takia pitäisi nostaa jollain tietyllä painolla vaikkapa 100 toistoa ennenkuin voi nostaa isommalla painoilla?
Mielestäni aivan järjetön periaate lajiin jossa kestävyyden lisäksi tarvitaan myös hippasen voimaa....
Sitäpaitsi lihasten ja kehon kuormitus samalla painolla pitkänajan kuluessa on yleisesti ottaen kehityksen kannalta mielestäni hyvinkin ei viisasta toimintaa...

Miika Aaltonen (kriittisyyden siemen on kylvetty, kasvakoon siitä absoluuttisen tietämyksenkuulapuu aikojen saatossa)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 5:43 pm 
Poissa
Normal Strength Level

Tuo sata on vielä niin vaatimaton tulos että edes se olisi hyvä saada ennen kuin siirrytään siihen hieman isompaan painoon. Ja tuohan ei poista sitä etteikö voisi treenatakin joskus voimaa isommalla mutta ennen kuin siitä seuraavasta painosta tulee se "pääpaino" niin tuo sata olisi ihan kiva saavuttaa. Voimaa on aina helpompi saada mutta tuo kestävyyden saaminen vie enemmän aikaa ja vaivaa. :twisted:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 6:22 pm 
Poissa

Antti kirjoitti:
Tuo sata on vielä niin vaatimaton tulos että edes se olisi hyvä saada ennen kuin siirrytään siihen hieman isompaan painoon. Ja tuohan ei poista sitä etteikö voisi treenatakin joskus voimaa isommalla mutta ennen kuin siitä seuraavasta painosta tulee se "pääpaino" niin tuo sata olisi ihan kiva saavuttaa. Voimaa on aina helpompi saada mutta tuo kestävyyden saaminen vie enemmän aikaa ja vaivaa. :twisted:

Mun mielestä sata on aika kova tulos teki sen millä painolla tahansa.
Mutta vastustan suuresti reenipainon vaihtoajankohdan sitomista johonkin numeeriseen suureeseen.
Olen sitämieltä, että reenaaja voi vaihtaa heti isompaan jos hän niin itse kokee, nousi sata tai ei.
Siinä olen kuitenkin samaa mielä, että kestävyyden hankinta vie pirusti enemmän aikaa kuin maksimivoiman hankinta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 6:41 pm 
Poissa

marks kirjoitti:
Tuohan ei ole varsinainen sääntö, vaan latvialaisten ja venäläisten suositus siitä miten kannattaa siirtyä kisapainoissa eteenpäin. Eli mikään ei estä siirtymästä eri tahdilla mutta päätarkoitus on kuitenkin saada kisapainolla sellainen 150 työntöä ja parisataa tempausta, siitä tuo "masterointi" juontaa juurensa.

Ginkon mielestä ei ollut kovinkaan paljoa mieltä tehdä esim. lajitreenissä alle 30 toiston sarjoja. Voimatreeni asia erikseen tietty.

No jos mestariGinko niin sanoo niin ei kai siihen mitään voi lisätä.
Mutta olen silti erimieltä myös Ginkon kanssa alle 30 sarjoista ja perustelen sen sillä, että jollain yksilöllä voi laktaatin kertyminen reeni session aikana keskeyttää loppu reenit vaan siksi, että se joku vetää liian pitkää sarjaa, eikä esim montaa lyhyttä sarjaa.

Niin kauan kuin reenataan elovenalla niin itse henk koht pidän itämaan nostajien reenivinkkejä ja määriä hieman huvittavina.

Miika Aaltonen

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 7:15 pm 
Poissa
Normal Strength Level

Uskon että herra Aaltosen kommentti ei välttämättä ole ihan tuulesta temmattu ja ajattelen myös asioista ainakin jossain määrin samalla tavalla :twisted:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 7:23 pm 
Poissa
Janimal

Aaltonen kirjoitti:

No jos mestariGinko niin sanoo niin ei kai siihen mitään voi lisätä.
Mutta olen silti erimieltä myös Ginkon kanssa alle 30 sarjoista ja perustelen sen sillä, että jollain yksilöllä voi laktaatin kertyminen reeni session aikana keskeyttää loppu reenit vaan siksi, että se joku vetää liian pitkää sarjaa, eikä esim montaa lyhyttä sarjaa.

Niin kauan kuin reenataan elovenalla niin itse henk koht pidän itämaan nostajien reenivinkkejä ja määriä hieman huvittavina.

Miika Aaltonen

Sarjojen pituudethan riippuu paljolti siitäkin mikä on maksimi ko. painolla. Kun mennään yli 50% maksimista, niin kyllä se laittaa jo hiukan puhaltelemaan. Ja montako sellaista sarjaa per treeni sitten pystyy kunnolla tekemään.
Sarjojen pituus voi myös vaihdella riippuen missä vaiheessa kilpailukautta ollaan. Valmistavalla kaudella sarjoja voisi olla montakin, kisaa lähestyttäessä myös treenit alkavat muistuttaa enemmän kisasuoritusta eli sarjat pitenevät, mutta nostettu määrä vähenee.

Mun mielestä itämaan nostajien treenivinkkejä kannattaa kyllä kuunnella ja ottaa sieltä periaatteita käyttöön. Määrä ja intensiteetti pitää kuitenkn skaalata oman palautumiskyvyn (Elovena) mukaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 8:49 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS

Nostaa voi millä painoilla tahansa.Jos tarkoitus on kehittyä GS:ssä niin isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla se ei onnistu. Aliottelija kehittyy n 2 vuotta lähes millä systeemillä tahansa.
GS on ensisijaisesti kestävyys laji jossa toki tarvitaan voimaa. itse pari vuotta treenanneena olen huomannut että pitkät aikasarjat opettavat specific strength endurancea,menttaalista kovuutta(joka kisoissa ratkaisevaa) kykyä rentoutua paineen alla ja löytää oikea rytmi/hengitys tekniikka. Ratsinky sanoi että työnnössä kannattaa harjoitella vähintään 10-12 toistoa minuutissa joka sarjassa ,koska kisoissa päämääränä tehdä >100 toistoa :idea:
Ginko sanoi että jos ennätys alle 50 niin sarjat liian lyhyitä(esim 50% max on 25 toistoa) kehittämään lajikohtaisia omoinaisuuksia.Pitäisi treenata kevyemmällä kuulalla. En uskonut ja tein toisin.
Nyt palasin nöyränä alkuun ja 16kg: kuuliin. Olen tehnyt työntö 105 ja temp 201 10min, joten sirryin 20kg:hen. Turussa tein työntö 70 ja tempaus 161 20kg:llä. Kun saan työnnön 100 ja tempauksen 200sitten 24kg:hen.
Tottahan käytän treeneissä asistent treeninä 1 hand työntöä 24kg-32kg-40kg:tä.
Swingiä ja rinnallevedossa myös. Mutta päätreenit (pitkät sarjat) kevyemmillä kuulilla.
Kuntoa voi myös nostaa intervalli tyyppisellä sarjoilla esim 1 min nostoa-30 sek lepoa-1min nostoa-30 sek lepoa jne. Siinäkin tulee 10 min paljon toistoja jotka auttavat lajiominaisuuksien kehittämistä :mrgreen:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 8:55 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS

Pitkät aikasarjat ovat n50%-85% max toistoista. Eli pyrin tekemään treenissä työnnössä 6min sarjan 10 toistoa per min =60 toistoa.(Maximini on 70 toistoa.) tällä hetkellä tempauksessa puristus ongelma pakoittaa lyhempiin sarjoihin 5-6 min = 80-96 toistoa.
Federenko oli sitä mieltä että alle 5 min sarjat eivät kehitä GS:sää. Aloitetaan niin kevyistä kuulista kun kunto kestää 6 min :idea: :mrgreen:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 10:14 pm 
Poissa

jake heke kirjoitti:
Pitkät aikasarjat ovat n50%-85% max toistoista. Eli pyrin tekemään treenissä työnnössä 6min sarjan 10 toistoa per min =60 toistoa.(Maximini on 70 toistoa.) tällä hetkellä tempauksessa puristus ongelma pakoittaa lyhempiin sarjoihin 5-6 min = 80-96 toistoa.
Federenko oli sitä mieltä että alle 5 min sarjat eivät kehitä GS:sää. Aloitetaan niin kevyistä kuulista kun kunto kestää 6 min :idea: :mrgreen:

Federenko on väärässä oli sen rekordi mikä tahansa.
Mä esim en itse reenaa juuri lainkaan yli 5 min sarjoja ja kehityn tasasesti ja hitaasti. (kumma juttu)
Itse asiassa rohkenen myös väittää vetäväni suomen mittapuun mukaan kovan tuloksen esim 24 tempauksessa vaikka en ole koskaan reenannut sitäkään liikettä yli 5 min sarjana. No Hämppiksessähän se selviää. Ja itseasiaasa ennen Turun kisoja treenasin 32 kiloisilla 2 kertaa tempausta n. 10-15 per käsi, eli yhteensä n. 50-60 nostoa, koska suuremmat määrät olisivat vetäneet mun paikat niin tukkoon, että joka reenin jälkeen ois tullu muutaman päivän tauko.

Itseasiassa tässä koko lajissahan on aika pitkälti kysymys siitä, kuka kestää suurimmat lihasten laktaattiarvot.

Miika Aaltonen

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 04, 2009 10:26 pm 
Poissa

jake heke kirjoitti:
Nostaa voi millä painoilla tahansa.Jos tarkoitus on kehittyä GS:ssä niin isoilla painoilla ja lyhyillä sarjoilla se ei onnistu. Aliottelija kehittyy n 2 vuotta lähes millä systeemillä tahansa.
GS on ensisijaisesti kestävyys laji jossa toki tarvitaan voimaa. itse pari vuotta treenanneena olen huomannut että pitkät aikasarjat opettavat specific strength endurancea,menttaalista kovuutta(joka kisoissa ratkaisevaa) kykyä rentoutua paineen alla ja löytää oikea rytmi/hengitys tekniikka. Ratsinky sanoi että työnnössä kannattaa harjoitella vähintään 10-12 toistoa minuutissa joka sarjassa ,koska kisoissa päämääränä tehdä >100 toistoa :idea:
Ginko sanoi että jos ennätys alle 50 niin sarjat liian lyhyitä(esim 50% max on 25 toistoa) kehittämään lajikohtaisia omoinaisuuksia.Pitäisi treenata kevyemmällä kuulalla. En uskonut ja tein toisin.
Nyt palasin nöyränä alkuun ja 16kg: kuuliin. Olen tehnyt työntö 105 ja temp 201 10min, joten sirryin 20kg:hen. Turussa tein työntö 70 ja tempaus 161 20kg:llä. Kun saan työnnön 100 ja tempauksen 200sitten 24kg:hen.
Tottahan käytän treeneissä asistent treeninä 1 hand työntöä 24kg-32kg-40kg:tä.
Swingiä ja rinnallevedossa myös. Mutta päätreenit (pitkät sarjat) kevyemmillä kuulilla.
Kuntoa voi myös nostaa intervalli tyyppisellä sarjoilla esim 1 min nostoa-30 sek lepoa-1min nostoa-30 sek lepoa jne. Siinäkin tulee 10 min paljon toistoja jotka auttavat lajiominaisuuksien kehittämistä :mrgreen:

No ei varmasti kehity millä systeemillä tahansa.
Jos se aloittelija alkaa soveltaa itämaan kisakilpureiden ohjelmia jota netistä löytää on seurauksena mitä luultavammin harjoitettavan lihaksen tai lihasryhmän tulehdus. Tästä toipuminen vie aikaa ja useimmiten myös motivaation.

Jos on tarkoitus kehittyä gs:ssä se voi onnistua millä tyylillä tahansa, koska kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja ihmisten kehon reaktiot erilaisiin ärsykkeisiin vaihtelevat hyvin suuresti. Tästä johtuen on väärin sanoa miten joku yksilö voi kehittyä ja miten ei.

Ihmiskehojen erilaisuus tulee hyvin esiin esim painonpudotuksessa, joku laihtuu kun jättää hiilarit, toinen kun jättää rasvat ja kolmas muuten vaan. Tästä johtuen ei voida sanoa tai edes ylipäätään tietää miten tuntematon inviduaali kehittyy gs:ssä tai miten ei.

Miika Aaltonen

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 05, 2009 5:08 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt

Aaltonen kirjoitti:
Federenko on väärässä oli sen rekordi mikä tahansa.
Mä esim en itse reenaa juuri lainkaan yli 5 min sarjoja ja kehityn tasasesti ja hitaasti. (kumma juttu)
Itse asiassa rohkenen myös väittää vetäväni suomen mittapuun mukaan kovan tuloksen esim 24 tempauksessa vaikka en ole koskaan reenannut sitäkään liikettä yli 5 min sarjana. No Hämppiksessähän se selviää. Ja itseasiaasa ennen Turun kisoja treenasin 32 kiloisilla 2 kertaa tempausta n. 10-15 per käsi, eli yhteensä n. 50-60 nostoa, koska suuremmat määrät olisivat vetäneet mun paikat niin tukkoon, että joka reenin jälkeen ois tullu muutaman päivän tauko.

Itseasiassa tässä koko lajissahan on aika pitkälti kysymys siitä, kuka kestää suurimmat lihasten laktaattiarvot.

Se, joka on joskus tehnyt pitkän sarjan kisaliikettä, tietää että kyse on paljon muustakin. :) Jos esim. sinä treenaisit kevyemmillä kuulilla ja pääsisit joskus tekemään pitkää sarjaa, kehittyisit yhtä varmasti, mutta todennäköisesti nopeammin. Ihan vain jo siksi, että myös tekniikka paranisi. En näet väheksyisi hyvän tekniikan merkitystä - mutta sekin korostuu vasta, kun minuutteja alkaa olla taulussa enemmän kuin yksi.

Jos koskaan treenissä ei tee pitkää sarjaa siksi, että "paikat menee tukkoon", miten sen tekeminen mahtaa onnistua kisassa? Tietty Suomessa pystyy vielä tekemään recordit sillä kolmeminuuttisella, mutta yksi lajin perusominaisuuksista on se, että aikaa on täydet 10 minuuttia.

Vapailla kädenvaihdoilla kuulaa pystyy pompottelemaan lähes rajattomasti jos kunto vaan kestää, ja hyvä tietysti sekin kestävyyden kannalta, mutta lajinomaista se ei kaikilta osin vielä ole.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 05, 2009 6:41 am 
Poissa

Eikä esim. Fedorenkon itsensä käyttämät treenimetodit ja tekemät recordit liity tähän mitenkään, nehän on just niitä yksilöllisiä asioita, eikä yhden yksilön metodia voi oikein yleistää. Niinpä lieneekin paras puhua Fedorenkosta valmentajana, ja esim hänen valmennettavistaan ja heidän ennätyksistä. Nehän sen toimivuuden osoittaa - ei valmentajan oma vanha urheilumenestys. Lajissa kuin lajissa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 05, 2009 9:20 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja

Uskon pitkälti yksilöllisyyteen, minulle tärkein syy kilpailla "ylisuurilla" 32 kiloisilla jo tässä vaiheessa löytyy pääkopasta. Eli minä tarvitsen tottumuksen ja ajatuksen siitä, että kisoissa on aina se sama paino. Treenit on sitten erikseen.

Uskon myöskin pitkälti individuaalisiin ominaisuuksiin, esim minulle on helppoa voiman hankinta, kestävyyspuoli taas paljon vaikeampaa. Esim eilein tein voimatreeneissä 40 kg:n kuulilla kympin settejä työnnössä, en silti usko, että työntömaksimini on vielä kovinkaan paljon yli 30 tällä hetkellä 32 kg:lla.

Mutta jos ja kun puhutaan eloveenalla treenaajista, en oikein osaa sanoa, kumpi treenaaja tekee ensin 32 KG.lla sata työntöä jos lähtötilanne on esim seuraava:

A: 40 kg 10, 32 kg:lla 35, ja 24 kg:lla 80.
B 40 kg 0, 32 kg 15, 24 kg 100

Voihan olla että B:lla voiman hankinta on yhtä vaikeaa kuin kestävyyden A:lle, ja jos tekniikka on molemmilla samantasoinen.
Yleisesti voi kait todeta, että voimatasossa 32 kg:lla riittää 150 kg pena ja 200 kg veto ja kyykky. Ei 150 kg:ta penkiltakaan ota joka toinen kaduntallaaja. Aineilla kait tuota voimaa saa helpommin kuitenkin boostattua kuin kestävyyttä.

Mulla 40 kg:lla työntöharjoittelu on jo auttanut löytämään paremman asennon räkissä, huomasin myös, että selkä on ollut hiukan kierossa työnnössä, ei hyvä, keskittynee suoritukset hyvällä tekniikalla 40 kg:lla on jo auttaneet tuohon( vertailin peilin edessä 32 kiloisiin).

Jos olisin treenannut vain 24 kg:lla ja ehkäpä myös "vain" 32 kg:lla, noita virheitä en ehkä olisi saanut pois, vaan olisivat jääneet selkärankaan tuhansien 24 kg:lla väärin tehtyjen toistojen takia.

Sergey myös korostaa sitä, että raskaat kuulat näyttää virheet: 32 kg ei salli virhettä, 24 sallii kohtalaisesti ja 16 kg:lla vahva kaveri voi tehdä jo miten sattuu huiskimalla.

Venäjällä on joulukuussa Babaevossa LC kisat 40 kg:lla, mielenkiintoista nähdä tulokset...

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 05, 2009 10:42 am 
Poissa

marks kirjoitti:
Aaltonen kirjoitti:
Jos se aloittelija alkaa soveltaa itämaan kisakilpureiden ohjelmia jota netistä löytää on seurauksena mitä luultavammin harjoitettavan lihaksen tai lihasryhmän tulehdus. Tästä toipuminen vie aikaa ja useimmiten myös motivaation.

kyllä jos ottaa suoraan jonkun ohjelman eikä käytä yhtään omaa päätään niin näin voi käydä.

Mikähän siinä on, että mä kuulen tätä samaa nyt monesta suunnasta. Ei kukaan tiettävästi ole ottanut jonkun toisen suoraa ohjelmaa ja varauksetta soveltanut sitä itseensä, vaikka näin ilmeisesti jossain kuvitellaan. Liekö jossain määrin jopa hieman turkulainen kuvitelma? :lol: Täältä se lienee lähtöisin. :roll:

Ja mitä neuvojen uskomiseen tulee, henkilökohtaisesti kuuntelen mieluummin heitä, jotka tuntevat ja tietävät lajin (itämaa, elovenalla tai ilman) kuin jonkun toisen lajin kotimaista asiantuntijaa. Vaikka GS on periaatteessa hyvin yksinkertaista , on se kuitenkin aika omanlaisensa laji, eikä vertailukohtaa ole ihan helppo löytää.

Eikä lajia oikein tunne, ennen kuin sitä tekee. Suomessa on vain kourallinen kisoissa nostaneita ihmisiä, mutta asiantuntijoita tuntuu riittävän ihan jonoksi asti. [smilie=14.gif]

Kevyellä vai raskaalla painolla?

Hmm. Omalla kohdallani voisin tehdä vastaavan kokeen siten, että alan treenaamaan 20 tai 24 kg:lla. 24 vastaa mulle ehkä kolmekakkosta, joten otetaan se. Jos alan tekemään 24 kg:lla 5 teknisesti huonoa toistoa joka treenissä, saatan kehittyä, mutta kehityksen suunnasta en tiedä. :) Mutta jos pohjana ei olisi sarjoja 16 kg:lla (ja sitä ennen 12 kg:lla), tekniikan opettelua jne, voisi tuo 24 kg jäädä maahan. Ja niin se varmaan jää nytkin.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 05, 2009 11:21 am 
Poissa

marks kirjoitti:
Tuossa vaikuttaa aika paljon myös se millä painolla treenataan. Usein vahvoilla miehillä ongelma on se että ei pystytä treenaamaan tarpeeksi kevyillä painoilla :) Laktaatin kertymisen estämiseksi pitää löytää se edes pieni lepotauko ja rentoutuminen räkkiasennossa tai ylhäällä.

Esim. vahva kaveri voi tehdä kolmekakkosilla tämän hetken suomalaisten tasoon nähden ns. hyvän tuloksen melkein pelkällä fyysisyydellä ja sitkeydellä, eli 30 toistoa työnnöissä. Mutta mitäs sitten kun halutaan tehdä vaikka 40-80 toistoa hyvällä tekniikalla?

Sen sijaan Simon, Johnnyn tai Villen parhaita tuloksia 24kg:lla ei enää tuosta vain vetäistäkään pelkällä fysiikalla, väitän. Siksi olisi paljon mielenkiintoisempaa jättää kokonaan kolmekakkoset väliin ennen kuin kaikki vahvimmatkin ovat tehneet kisatulokset 24kg:lla, ja nähtäisiin kuka on oikeasti kovin :) Tämä on haaste teille vahvoille!

Pelkällä fysiikalla vetäessä saattaa tulla esiin myös se harmittava ongelma, että puolet toistoista hylätään - koska ei olla opeteltu tekniikkaa kunnolla - ja sitten punnerretaan skabassa. Esimerkkejä löytynee merten takaa paljonkin (voin kertoa muutaman case-esimerkin, jahka tulen Amerikasta). :) Olisi kiinnostava nähdä, miten hyviin tuloksiin päästään sitten, kun saadaan se tekniikka ja muut ominaisuudet kohdilleen. Ei sitä pelkällä tekniikalla kisoja voiteta, mutta valitettavasti vain puhtaat suoritukset lasketaan.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 146 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC