Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 1:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 6:14 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
simo k kirjoitti:
Kertopaaka mikä on ylipitkä lukitus?
Toinen vaihtoehtoa on sitten viheltää peli poikki jos lukitus toistuvasti ei onnistu versus löysään linjaan. Se ei taas ole hyvä sekään.

Luulen kattilakelloilijan tarkoittaneen sitä, että tuomari laskee toistot hitaasti. -?
Nostaja saattaa jäädä odottamaan että toisto on laskettu, koska haluaa ottaa varman päälle (Itse teen nostaessani niin) ja jos tuomari laskee hitaasti, vaikka vakaa asento saavutetaan heti, se vie aikaa, eikä toistoja ehdi tekemään niin paljon kuin olisi ripeästi laskevan tuomaroitavana ehtinyt.
(Mietin tuota, kun treeneissä testasin kuinka monta kisahyväksyttävää tempausta tai työntöä 8kg kuulalla on mahdollista tehdä.)

Tuomareiden jääviys on valitettavaa, mutta porukkaa ja puuhamiehiä on aivan liian vähän.
Ihannetuomari ei kuulu tuomaroitavan kanssa samaan seuraan, eikä varsinkaan itse kilpaile samassa sarjassa.
En mielellään edes tuomaroi saman seuran kaveria tai kilpasiskoa. Ihan vaan siksi että jos ja kun virhetuomarointeja sattuu, niin kukaan ei ajattele minun tehneeni virhettä tahallaan... :roll:
Tuulinen on tuomarin paikka tosiaan. Ja jatkuva tuntejakin kestävä skarppina olo on raskasta.
Etenkin sellaisen nostajan jälkeen, jonka toistot ovat ollaan "siinä ja siinä" mä ainakin olisin tauon tarpeessa. Aivot rasittuu! :mrgreen:

Lajia kehittää niin nostajien kuin tuomareidenkin arvostelu. Ja uusintakoulutuksia/keskustelutilaisuuksia tarvittaisiin jo tuomaripaperit omaavillekkin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 7:14 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Heikki kirjoitti:
miksi ihmeessä siellä ylhäällä pitää jäkittää kun se kuitenkin on se raskaampi paikka huilia?
.



Tässähän se pointti on. Jos toinen joutuu pitämään yläasennossa puolikin sekkaa kauemmin joka toistolla kuin toinen, se tekee esim 80 työnnöllä 40 sekkaa yläpitoa, mikä syö miestä. Kyse ei ole ihan merkityksettömästä asiasta, koska yläpito on jossain mielessä koko työnnön rankin vaihe ; räkissä pystyy huilaamaan, painovoima tuo kuulat alas ja taitava työntäjä pystyy lähinnä vahvoilla reisillä viemään ne ylös, mutta yläpito syö niin hartiapankkia kuin koko kroppaakin.

Mun mielestä ylipitkiä lukituksia on joskus vaadittu ainakin foorumin videoita kommentoidessa.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 8:15 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
anzuppi kirjoitti:
Lajia kehittää niin nostajien kuin tuomareidenkin arvostelu. Ja uusintakoulutuksia/keskustelutilaisuuksia tarvittaisiin jo tuomaripaperit omaavillekkin.


Tässä tuli yksi ajatus, mikä on ainakin mulla pyörinyt mielessä. Itse ainakin kävisin mielelläni tuomarikoulutuksen uudelleen ja jatkaisin lajin parissa tuomarina, vaikka omat kisat taitaa olla jo takanapäin.

_________________
Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 9:38 am 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
Mistä tuo yläasennossa jäkitys on oikein tullut? Sitä ei säännöt vaadi ja tuomari ei anna kuulille laskulupaa. Nostaja nostaa niin kuin huvittaa ja jos liike silmin nähden pysähtyy, toisto hyväksytään. Jos ei pysähdy, toisto hylätään. Kukaan tai mikään sääntö ei siis vaadi kuulia pitämään siellä yläasennossa. Ennen kilpailua pidetyssä pienessä palaverissa vielä erikseen sanottiin että riittää, kun liike silmin nähden pysähtyy. Sille pysähdkselle ei ole asetettu mitään aikarajaa vaan riittää että se on silmin havaittavissa. Se, missä vaiheessa tuomari kertoo toistojen määrän ei tarkoita, etteikö tuomari olisi sitä toistoa jo hyväksynyt. Tuomari erikseen kyllä sitten mainitsee, jos toisto hylätään esim sanomalle että "lukitus puuttuu" tai "ei lasketa". Mihinkään syvällisempään neuvontaan ja opettamiseen kilpailutilanteessa ei ole aikaa eikä se olekaan tekniikan opettamiselle oikea paikka. Kilpailija tulee kisoihin tai hänen ainakin pitäisi tulla sillä mielellä että kyseessä tosiaan on kilpailu. Kilpailija ITSE lukee ne säännöt ennen kilpailua. Jokainen kilpailija vastaa itse sääntöjen tuntemuksesta ja tuomarit toimivat vaan apuna siinä, että jokaisen suoritus arvioidaan tasapuolisesti. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 10:05 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
marks kirjoitti:
Tässäkin voi olla että joku selkeä merkki tuomarilta voisi olla hyvä, vaikka nyökkäys heti kun pysäytys on havaittu ja toisto on ok. Pistelaskun ja ääneen numeron sanominen voi olla liian hidasta koska se vaatii monimutkaisempaa aivotoimintaa ja pokelaskurista lunttaamista?

Tää nyökkäys olisi musta ok. Ei voi olettaakkaan että kukaan odottaa kädet ylhäällä että tuomari rauhallisesti lausuu "-satakaksikymmentäkolme" :lol:

Antti kirjoitti:
Kilpailija ITSE lukee ne säännöt ennen kilpailua. Jokainen kilpailija vastaa itse sääntöjen tuntemuksesta ja tuomarit toimivat vaan apuna siinä, että jokaisen suoritus arvioidaan tasapuolisesti. :twisted:

Tämä on ihan totta! Jos osallistuu SM-tason kisoihin, niin kisaajankin pitäisi olla säännöistä selvillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 10:17 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Antti: Ei pidä ajatella, että kaikki muut ovat oikeasti noin yksinkertaisia. Liikehän pysähtyy joka toistossa, kun kerran kuulat vaihtaa suuntaa eikä liikerata ole syklinen.

Näin ollen pysähdys pelkästään ei ole selvästikään se mitä haetaan, vaan tuomarin subjektiivinen näkemys siitä, mikä on "riittävä" pysäytys. Ja nostajahan toimii tuomarilta saamansa feedbackin varassa, jos on tullut hylsy esim nopean alaslaskun vuoksi jää nostaja seuraavalla toistolla yläasentoon kunnes tuomari jollain signaalilla indikoi hyväksyvänsä toiston.

Säännöissä asiasta sanotaan näin:
3.5


Jokainen teknisesti oikein tehty suoritus lasketaan heti kun kilpailijan vartalo on liikkeen suoritettuaan liikkumaton. Liikkeen suorittaminen tarkoittaa liikkeen työvaihetta missä kuulat ovat työnnössä, tempauksessa ja long cyclessa pään yläpuolella suorilla käsillä ja kilpailijan vartalo on liikkumatta.


3.6


Mikäli kilpailijan liike on teknisesti puutteellinen tuomari ilmoittaa hänelle kuuluvalla äänelllä "ei lasketa". Mikäli kilpailija ei saa enää teknistä virhettä korjattua ja liike jää toistuvasti vajaaksi tuomari komentaa "stop" ja kilpailijan suoritus on ohi.


3.7


Jos kilpailijan vartalo, kädet tai kuula koskettaa alustaa kilpailusuorituksen aikana, tuomari komentaa "stop" ja kilpailijan on lopetettava suorituksensa.


3.8


Mikäli kilpailija ei ruumiinrakenteestaan johtuen pysty luonnollisesti lukitsemaan kyynärpäitään suorituksen aikana on hänen ilmoitettava tästä tuomareille niin paljon ennen kilpailusuoritustaan että tuomari pystyy katsastamaan hänen tekniikkansa kilpailusuoritusta varten.


Työntö


3.9


Työntö lähtee alkuasennosta missä kuulat ovat rinnalla ja kädet ovat vartaloa / kylkiä vasten koukussa ja jalat ovat suoristuneina. Nostettaessa kuulia suorille käsille vartalon ja jalkojen tulee suoristua. Noston jälkeen jalkojen ja kahvakuulien tulee olla samalla linjalla vartalon kanssa kädet suorina. Liikkeen tulee olla yhtäjaksoinen ja käsien tulee suoristua ennen jalkoja. Liike ei saa olla punnerrus. Kilpailijan nostettuan kuulat ylös ja saatuaan asentonsa valmiiksi tuomari laskee suorituksen.


Tärkeä huomio: Valmis asento - painot ylhäällä, kilpailijan vartalon ja painojen liike silmin nähden pysähtyy.


3.10


Komento "Stop" annetaan kun:


- Kilpailijan tekniikka ei ole kilpailuun valmis tai se on selvästi puutteellinen


- Laskiessaan kuulia alkuasentoon kuulat laskeutuvat alas laskettujen käsien alapuolelle


3.11


Komento "Ei lasketa" annetaan kun:


- Kilpailija suorittaa ylimääräisen työnnön tai punnerruksen ennen varsinaista suoritusta


- Alkuasento tai valmis asento on puutteellinen


Näin ollen tyydyn siihen, että olen yksin virallista linjaa vastaan, mutta totean kuitenkin alkuperäisen pointtini uudestaan: pitämään ultratiukkaa "kouluttavaa" linjaa tuomaroinnissa hidastetaan tuloskehitystä, mitalit saadaan varmuudella jaettua näinkin ja todennäköisesti tulosliuskan järjestyskin olisi melko pitkälti sama.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 10:36 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
marks kirjoitti:
Virallinen linja on yhtä kuin säännöt. Mun mielestä sääntöjen perusteella tuo linja on perusteltu. Silminnähden havaittava pysähdys on saatava aikaan, eikä sitä voi mitata kellolla tai muullakaan laitteella vaan se on tosiaan tuomarin subjektiivinen käsitys. Siksi arvokisoissa on hyvä olla 2 tuomaria.

Entäs jos tuomarit eivät ole keskenään samaa mieltä?

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 11:17 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Kyllä mun mielestä kisailijan pitää itse yleensä tietää/tuntea onko pysäytys riittävä vai ei. Jos ylösvienti tuntuu jossain toistossa vähän huteralta tai epävarmalta, niin silloin voi vähän ylimääräistä jäpittää ja näyttää että ylhäällä on. Ainakin itse teen näin. Tuo tuomarin nyökkäys/muu ele ei mun mielestä toimi, se vain siirtää vastuuta tuomareille. Kun päivässä tuomaroi jotain 1000 toistoa, hylsyn muistaa aina sanoa. Nyökkäys voi joskus unohtua (ja oliko nyökkäys tarpeeksi selkeä jne...).
Ja seuraako joku niitä tuomareita oikeesti nostaessa? :shock:

Parhaan tuloksen varmaan saa, kun ei välitä tuomareista yhtään. Kyllä sen kuulee, kun jotain sanottavaa on. Ja SM:ssä toimi ainakin mun havaintojen perusteella tosi hyvin ennakkoon varoittaminen, jos joku asia alkoi olla siinä rajamailla. Harvalle tais tulla ihan puskista hylsy? Kyllä siellä alettiin hyvissä ajoin varoitteleen lukituksesta jne.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 4:08 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Joo,kilpaijia tekee nostoja eikä odota merkkiä niinkuin voimanostossa :!: Musta tuomarointi oli hyvä.Ja tuomarit alkoivat huomauttelemaan jos alkoi lipsua rajamaille. Olen katsellut välillä,kun kaverit treenatessa eivät kunnolla pysäytä liikettä ylhäällä. Miten se voisi toimia väsyneenä sitten kisoissa :?:
Ja se että yläasento syö miestä, kuulostaa erikoiselta.Minäkin olen itkenyt että räkki syö miestä.
Niimpä,toisilla on kankeutta yläräkissä :shock: Hankalempaa on jos on ongelmaa alaräkissä :!:
Itse en koskaan odota että tuomari hyväksyisi noston :idea: Jos tulee hylsy,niin sitten korjaan missä vika. Ennen SM-kisoja ,muistaakseni saanut jerkissä vain yhden hylsyn 3x Ventpis+baltic cup+Eka SM.
mua vituttaa hylsyt niin paljon,että haluan yläräkin hyväksi. Se ei edes tarvi juurikaan voimaa vaan liikkuvuutta :idea: Käsittääkseni kukaan ei tuomaroinut oman sarja nostoja. Joo,kaikki nostajat tuomarikoulutukseen niin kellään tuomarilla ei tule kiire lämmittelyyn ja kukaan ei tuomaroi oman sarjan nostoja :twisted: Se olisi myös reilumpaa tuomaroivia nostajia kohtaan :idea:
Ehkä tulevaisuudessa saadaan erilliset tuomarit :?:
Joo,toisinaan ulkomailla on löysempiä linjoja. Spolkillahan kävi Pietarin EM-kisoissa että ekat 5 nostoa ja taulussa lukemat 0 :shock: Siellä oli tiukempi linja mihin oli totuttu. Voihan sitä koittaa nopeammalla tyylillä yläräkissä, jos linja näyttää helpolta.Mutta tehdä se toisin päin ei meinaa onnistua,jos siihen ei ole tottunut :wink: Kokokehon pysäytys on dynaaminen liike :!: Sen voi opetella,mutta vaikea ruveta tekemään sitä yht äkkiä kisoissa :evil:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 22, 2010 6:28 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Antti kirjoitti:
Mistä tuo yläasennossa jäkitys on oikein tullut? Sitä ei säännöt vaadi ja tuomari ei anna kuulille laskulupaa. Nostaja nostaa niin kuin huvittaa ja jos liike silmin nähden pysähtyy, toisto hyväksytään. Jos ei pysähdy, toisto hylätään. Kukaan tai mikään sääntö ei siis vaadi kuulia pitämään siellä yläasennossa.


Juuri näin.
Kilpailija nostaa omaan tahtiin ja toivottavasti niin hyvällä tekniikalla ettei hylsyjä tule. Jos tuomarilta pitää alkaa odottelemaan kommentteja, tai edes kuulla toistonnumero, niin perseelleen menee koko rytmi ja homma.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 5:59 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Heikki kirjoitti:
Liikehän pysähtyy joka toistossa, kun kerran kuulat vaihtaa suuntaa .


Tässäkin olen Heikin kannalla. Jos polvet ja kädet ovat lukittuneet ja kuulat pään päällä, liike on pysähtynyt, ei sitä oikein voi tehdä pysäyttämättä. Sivulle huojuminen tms on mahdollista, mutta siitä ei nyt käsittääkseni ole puhe.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 6:52 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Ei tämä kiista ratkea kuin kokeilemalla: Ottakaa niin raskaat kuulat, ettei ajan loppuminen huononna tulosta ja pitäkää joka toistolla kuulia ylimääräinen sekunti ylhäällä. Vahvakätisillä ja -harteisilla tulos ei ehkä putoa normaaliin verrattuna mutta kapoisemmilla luulisin putoavan.

Tajuan kyllä pointin lukitusten yhtäaikaisuudesta ja sitä minusta säännöissä pitäiskin korostaa pysäyttämisen sijasta, koska se syntyy automaattisesti yhtäaikaisista lukituksista.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 23, 2010 7:37 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Pitempi lukitus syö tulosta jos on liikkuvuus ongelmia :idea: Samoinkuin alaräkissä liikkuvuus ongelma syö tulosta(mulla on kokemusta tästä). Liikkuvuuden lisääminen jos on ongelmia,ei kait ole pitkässä juoksussa pahasta :mrgreen: Ja olen samaa mieltä siitä että lukituksen pitäisi kattaa koko kehon ja siitä pitäisi myös ilmoittaa lukitusten neuvonnan yhteydessä yhteydessä :idea:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 01, 2011 12:33 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Mä nostan tätä vanhaa ketjua tähän mietintöni pohjaksi. [smilie=0.gif]

Oon todella hämilläni liittyen kotimaan kisojen tuomarointiin... :(
Siksipä siis nostan kissan pöydälle...

Olen sitä mieltä, että tiukka tuomarilinja on meidän suomalaisten nostajien etu, jos ja kun lähetämme joukkueita maailmalle.
Ja että tuomarilinjaa pitäisi tiukentaa ja sääntöjä täsmentää.

Mutta miten näiden pienenpien kisojen ja tapahtumien osalta? :?:
Mä itse oletin että niissäkin pitäisi olla tiukka tuomarilinja, mutta olen huomannut että kaikki eivät ole kanssani samaa mieltä.
Koetaan että se nostaa osallistumiskynnystä kisoihin. Ja ymmärrän kyllä sen.
Mutta mun mielestä on hyvin sekavaa jos mennään eri kisoissa eri säännöillä.
(tottakai ulkomaisissa kisoissa mennään kisajärjestäjien säännöillä)

:?: :?: :?:
Mielipiteitä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 07, 2011 10:20 am 
Poissa
Lujaterässydän
Avatar

Liittynyt: To Touko 29, 2008 3:19 pm
Viestit: 246
Asiallista keskustelua toistuvasti häkellyttävästä asiasta... :D

[b]Todella moni voi tuntea (marksinkin toteaman mukaan) piston sydämessä siitä tunteeko, tietääkö tahi hallitseeko virallisia sääntöjä kansallisissa kilpailuissa. [/b] Jokainen kilpailuun osallistuva on velvollinen perehtymään voimassa olevaan sääntökokoelmaan ennen kilpailun alkua, perus juttuja.

Valitettavan moni tuntuu saivartelevan asiasta joka on kirjattu sääntöihin, se osaako tulkita sääntöjä on toinen juttu... tottahan toki lakikin on "ehdoton" mutta sitäkin tulkitaan.

Ennen kilpailujen alkua tulee kilpailunjärjestäjän pitää tuomareille ja muulle henkilöstölle tuomarikokous jossa käsittellään kyseistä kilpailua koskevat säännöt ym. Tuomarikokous on kaikille tuomareille pakollinen.

Tässä kertauksena Suomen Painonnostoliiton sääntökokoelman kansallista kilpailutoimintaa koskevien yleisten määräysten kohta 4§

[i]4 § Tuomarikokous

Ennen kilpailujen alkua on kilpailujen johtajan johdolla pidettävä tuomarikokous, jossa käsitellään seuraavia asioita: (Huom. Yleisen sarjan SM-kilpailuissa tuomarikokouksen puheenjohtajana toimii teknisen valiokunnan puheenjohtaja tai hänen nimeämänsä edustaja)

1. vahvistetaan kilpailuryhmät
2. nimetään kilpailujen jury
4. nimetään tuomarit ja tekniset tarkastajat tehtäviin
4. tarkastetaan tuomarikortit
5. todetaan kilpailujen muut toimihenkilöt
6. ratkaistaan mahdolliset osanottoa koskevat vastalauseet
7. muut asiat[/i]

Lukituksista, lasketuista toistoista ym. voidaan käydä loputonta keskustelua. Ennen jokaista kilpailua tuomarikokouksessa kerrataan säännöt kuten ne ovat ja tuomarilinja on sen jälkeen yhteneväinen, tottakai ottaen huomioon inhimilliset virheet kuten laskuvirhe.

Lisäksi, ennen kilpailun alkua kilpailunjärjestäjä voi pitää kilpailijoille kilpailijabrieffin jossa käsitelleen käytännönjärjestelyjä, sääntöjä ym.

Conclusion:
1. Tuomarikokous linjaa tuomarilinjan yhteneväksi ---> kaikki noudattaa tuomarilinjaa ---> tasaverainen kohtelu.
2. Nostajat hallitsevat lajin sääntökokoelman ja tekevät suorituksen sääntöjen mukaan ---> puhtaita toistoja ---> yksilöllinen maksimitulos.


Jotta yleinen polemiikki ja turhat eriävät mielipiteet saadaan karsittua pois on käytännön mahdollisuutena liiton pitämä sääntökoulutus niin nostajille kuin tuomarikortin haltijoille!

UGH! [smilie=14.gif]

_________________
Semper paratus


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 45 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 131 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com