Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 5:39 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:06 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Yksinkertaisin vastaus on kai se, ettei ole tarttenut tehdä :)

Kyllä näin nuori laji menee sykäyksittäin eteenpäin, hyvässä kisassa tulee puskasta joku, joka nostaa rimaa vähän. Sitten mennään takas häntä koipien välissä, tehdään ne kotiläksyt seuraavaan kertaan vähän huolellisemmin ja niin se nousee. Vaikkapa Hyvinkään 20kg biathlon, moniko meni aiempien HOF-tulosten yli? Aika moni, mikä on loistava asia.

Harva nostaja meillä on rajansa löytänyt ja onneksi noita peruspainon kisoja on sen verta harvassa, ettei ihan joka viikko tarvi kovia työntöjä tehdä.
En mä pidä sataa työntöä kaksnelosilla mahdottomana, pidän sitä itse asiassa (väli-)tavoitteena.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:15 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Taidan tässä keskustella itsekseni, mutta tulipahan vielä mieleen, että olisikohan yksi syy tähän tämä aikasarja-lähestyminen.

Eli tekemällä päämenetelmänä hidastempoisia piteneviä aikasarjoja luodaan nopeuseste (speed barrier). Totutaan hengittelemään vain räkissä ja silloin helposti käy niin, että se toimiva pace on jossain 6-9 välimaastossa.

Kun olisikin pari sopivaa nostajan taimea, millä voisi tehdä ihmiskokeita asian tiimoilta. Toinen vois aloittaa tällä harvatahtisella aikasarja-mallilla ja toinen aloittaisi aina paukusta täysiä sillä plus 10 tahdilla (mikä siis ei vielä ole edes nopea tahti, vrt naisten +20 pace).

Onko vapaaehtoisia? :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:25 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Kiitos marks kun teit oman topicin. Uskon, että tänä vuonna moni ylittää satasen aika heittämällä. Itseni mukaan lukien. :) Eli olet varmaan kysymykselläsi, "Vai onko kyse siitä että nyt vasta aletaan päästä vauhtiin ja aloitetaan laji oikealla jalalla?" oikeilla jäljillä.

(ps. itsellä meni tänään 100 rikki, aivan täysin sen ansiota, että laskin volyymiä, nostin intensiteettiä ja tein vähän enemmän räkki harjoittelua. Valitettavasti todistustaakka omasta nostosta on nyt omissa sanoissa, mutta eiköhän kunto ole pikemminkin nousujohteinen joten se ei liene ongelma.)

:)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:30 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Heikki kirjoitti:
Taidan tässä keskustella itsekseni, mutta tulipahan vielä mieleen, että olisikohan yksi syy tähän tämä aikasarja-lähestyminen.

Eli tekemällä päämenetelmänä hidastempoisia piteneviä aikasarjoja luodaan nopeuseste (speed barrier). Totutaan hengittelemään vain räkissä ja silloin helposti käy niin, että se toimiva pace on jossain 6-9 välimaastossa.

Kun olisikin pari sopivaa nostajan taimea, millä voisi tehdä ihmiskokeita asian tiimoilta. Toinen vois aloittaa tällä harvatahtisella aikasarja-mallilla ja toinen aloittaisi aina paukusta täysiä sillä plus 10 tahdilla (mikä siis ei vielä ole edes nopea tahti, vrt naisten +20 pace).

Onko vapaaehtoisia? :)


Mää oon tehnyt nyt viime aikoina ainakin osittain näin: Olen alkanut työntää sarjoja 20rpm minuutista ylöspäin, kolmeen minuuttiin. Kolme minuuttia 20rpm tavoite oli helppo. Sitten tein super hitaita sarjoja 8-10min 4-5 rpm, joka pakotti opettelemaan räkissä olemista. Mulla tuo toimi. Tavoitetta ei ole saavutettu, mutta välitavoite 100 on. :)

Tosin luulempa, että kuten lc:n sm kisoissa uudet nimet nostaa rimaa sille tasolle, että on taas ihmettelemistä, mutta se on vain ja ainoastaan hyvä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 3:56 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
marks kirjoitti:
Morozovinkin mukaan työnnöissä haetaan sellaista 160-180 tulosta, ja sellaisia ei ole meillä tehty vielä 16 tai 20 kg:lla.

Terhi vois tehä malliks...

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:02 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
traanitapiiri kirjoitti:
marks kirjoitti:
Morozovinkin mukaan työnnöissä haetaan sellaista 160-180 tulosta, ja sellaisia ei ole meillä tehty vielä 16 tai 20 kg:lla.

Terhi vois tehä malliks...


Shh, älä yllytä sitä...

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:10 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Joo mun mielestä on hyvä tehdä vähän molempia. Aikaisemmin tuli tehtyä enemmän aikasarja touhulla. Se on ihan ok välillä, opettaa olemaan täyden ajan. Mutta niinkuin sanottu, siitä on paha kiristää tahtia, jos ei ole nopeita nostoja alla. Nyt kun vaihdoin takas 32kg->24kg, niin onhan kroppa ihmeissään tahdista. Ojentajat hyytyy/muutenkin hyytyy äkkiä ja yläasento ei oikein löydy luonnostaan. No yläasento on tuntuma juttuja, on jo korjaantumaan päin.

Mut siis mulla on tuntuma tällä hetkellä, että nämä nopeamman tahdin nostot + aikasarjat on semmonen hyvä yhdistelmä. Aikasarjoja tulee tehtyä enemmän lähempänä kisoja sitten. Siinä vaiheessa, kun kisatahti on tavallaan "ajettu sisään". Säästelen myös päätä siinä. Alkaa aikasarjat nopeasti maistumaan pahalta, jos koko ajan tekee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:16 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Rachinkiy puhui meille jo 2008 että työnnössä olisi tarkoitus tehdä 10-14 pacella ja välillä pitäisi treenata overspiidillä :idea: Jaksotuksena oli 2 viikkoa aika sarjoja /2 viikkoa intervallia :idea:
Morozov totesi että 2 kuulan jerkki on täysin eri juttu kuin OAjerkki :idea: OAJ:ssä tarvitaan tekniikan lisäksi kestävyyttä :!: 2 kuulan jerkissä tarvitaan tekniikan lisäksi kestävyyttä ja voimaa :!: Niiden kehittäminen yhtäaikaa on paljon vaikeampaa :evil: Monilla tekniikassa vielä isoja aukkoja :roll:
Itse olen törmännyt monesti speed barrieriin :oops: Toisaalta,jos 10 min jää kovin vajaaksi matalallakin pacella,turha tehdä paljoa intervallia. Uskon että olisimme pidemmällä, jos olisimme treenailleet enemmän kevyemmillä kuulilla ja pitempiä sarjoja :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:20 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Suomalaiset vs. venäläiset: taitotasossa iso ero mutta huomattavasti isompi ero on fysiikassa,eli kova työ tuo kovat tulokset silti tekniikkaa unohtamatta. Suomalaiset jauhaa aina vaan siitä tekniikasta ja harjoittelumäärät jäävät siinä höpöttäessä niin pieniksi ettei tulosta edes voi syntyä....

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:35 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Niin jääkö harjoittelumäärät pieniksi? Ainakin Heikin generaattoritreenejä täällä foorumilla seurailleena, ei voida puhua kovin pienestä määrästä treeniä. Ehkä jotain osa-alueita laiminlyödään? Voima? Ymmärrän kyllä tekniikasta hösöttämisenkin, koska se on oikeasti todella tärkeä ja iso osa lajia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:41 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Aikaperspektiivi on meillä niin lyhyt, että ihan itkettää. Eihän tuo satku mikään raja ole, sen tekeminen vaatii vaan aikaa. Useilla GS-nostajilla on vasta vuosi pari jaloissa totisempaa nostamista. Ja kun aikuisena aloittaa, on aika paljon painolastia jo valmiiksi. Eihän siinä mitään oliskaan jos olis rippikouluikäisenä tajunnut aloittaa :)

Ja sitä paitsi aika monet nostajat pitävät pitkin vuotta eri mittaisia ylimenokausia. Mulla ainakin kuulat kerää kesällä pölyä :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 4:56 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 4:29 pm
Viestit: 1469
Paikkakunta: Oulu
Joo eihän tässä kovin kauaa ole nosteltu vielä. Alussa on homma.
Niin se alkuperäinen kysymys tais olla onko se 100 joku raja? No ei, sehän on vain numero sinänsä. Mutta silleen se on raja, että siihen joutuu jo ihan tosissaan nostamaan. Siinä paikkeilla (eli ei välttämättä juuri se 100, riippuu henkilöstä) menee semmonen tietty kipuraja, jonka jälkeen kaikki suoritukset on aikamoisia rypistyksiä. Siis juuri tahdin suhteen. Pitää vaan nostaa nopeampaa ja siinähän se juju onkin. Mäki jyrkkenee nopeasti, kun aika tulee vastaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 5:00 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
menijo kirjoitti:
Niin jääkö harjoittelumäärät pieniksi? Ainakin Heikin generaattoritreenejä täällä foorumilla seurailleena, ei voida puhua kovin pienestä määrästä treeniä. Ehkä jotain osa-alueita laiminlyödään? Voima? Ymmärrän kyllä tekniikasta hösöttämisenkin, koska se on oikeasti todella tärkeä ja iso osa lajia.


Jos Heikki ja muutama muu treenaa kohtuu kovin niin ei voida sanoa et suomen GS harrastajat treenaa kovin ja verrattuna veli venäläisiin niin nuo Heikinkään määrät ei mitään kovin kovia ole Toki Heikin kohdalla kokonaistreeni völyymit ovat todella kovia,sitkeä ukko....

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 5:16 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Karhu kirjoitti:
Suomalaiset vs. venäläiset: taitotasossa iso ero mutta huomattavasti isompi ero on fysiikassa,eli kova työ tuo kovat tulokset silti tekniikkaa unohtamatta. Suomalaiset jauhaa aina vaan siitä tekniikasta ja harjoittelumäärät jäävät siinä höpöttäessä niin pieniksi ettei tulosta edes voi syntyä....

Tekniikka on tosi tärkeää, mutta usein tunnutaan unohtavan että tämä on kuitenkin kestävyysurheilua. (varsinkin OAJ naisille)
Mun mielestä Suomalaisilta loppuu ensimmäisenä KUNTO! Toisekseen silmiin pistää meidän huono liikkuvuus, joka rajoittaa useimpien tekniikkaa.
Mä nään että tässä on kolme osaa: kunto, tekniikka ja liikkuvuus. (+ voima)

Eli Joogaa ja lenkkeilyä tarvii tämä Suomen GS kansa.... :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2011 5:36 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Ja ihan selvyyden vuoksi, mulla ei ole missään vaiheessa ole ollut tarkoituskaan harjoitella kovaa vaan tarkoituksenmukaisesti. Jos laittaa noi generaattorin treenit yhteen ja jakaa kilot per päivä, ei voida puhua vielä kovin kovasta ohjelmasta. Yksittäinen treeni voi olla kova toki. Niinkuin toi mun viimeinen treeni, 12 tonnia. Siis kova mulle. Varmaan venäjällä tekevät jo ala-asteella tollaisia. :)

Aivan ideaalitilannehan olisi saada minimi panoksella maksimitulos, niinkuin meidän Rouva. Se on vaan niin kova. :)

Mutta minua ei siis haittaa, että mun treenejä käytetään esimerkkinä, sopii ihan hyvin.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 85 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 118 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com