Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 11:11 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 1:52 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 8:48 pm
Viestit: 259
Paikkakunta: Helsinki
Myö ollaan kisajoukkueen kanssa treenattu levytankotanssia Kuusamon kisoista lähtien. Tulokset nähtäneen sitten kisoissa. Ja kissoissa. Heh.

...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 2:30 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
Mielenkiintoinen avaus.

Itsellä voimatreenit kuulien kanssa on "uus juttu". Pohjat tehty levytangolla (ja sillä kuuluisalla harjanvarrella) vuonna yks ja kaks. Rive, tempaus, työntö ja kyykky ovat olennaisia, sekä heittolajien pakottamana penkki, mutta sitä sanaa ei sitten enää kuulailuyhteyksissä mainita, jooko?

Mitä tästä on konkreettisesti saannut josta on suoraan hyötyä kuulia nykiessä?:

-Rytmitys (osittain)
-Allemenot
-Lukitukset/pysäytykset
-Yleiset nostotekniikan perusteet, jotka pätevät kaikkeen nostamiseen

Yllä listatut ovat aika hyvin "selkärangassa", eli toimivat pääosin vaikka ei tekisi liikkeitä vuosiin. Lisäksi:

-Jonkinlainen voimataso josta on ollut "helppo" ponnistaa

Tällä hetkellä en tee erillistä voimatreeniä systemaattisesti, sillä keskityn GS-tekniikkaan sekä kestävyyteen. Skabakuulia raskaammilla boltseilla haetaan "lajivoimaa". Pääfokuksen ollessa kuulailutekniikassa, koen myös painonnostotreenin sotkevan tekemistä turhaan.
Koska pyrin tekemään määrällisesti niin paljon asioita mainittujen ominaisuuksien parantamiseen, ei myöskään enegia riitä woimailuun.

Koen myös että raskaammilla kuulilla harrastaessa GS:llä on aika hyvä ylläpitävä vaikutus mitä maksimitasoihin tulee. Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut nyt mennään näillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 4:25 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Itsellä ideana tehdä painavimmilla kuulilla "voima-harjoittelua".Jos kisa kuulina 24kg niin 32kg-40kg -48kg kuulat riittävät "voima-harjoitteluun" :idea: Päämääränä kehittää poweria enemmän kuin strenght ominaisuuksia :idea: Uskon että power ominaisuudet ovat enemmän lajikohtaisia :idea: :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 5:20 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Syys 11, 2011 8:00 pm
Viestit: 133
jake heke kirjoitti:
Itsellä ideana tehdä painavimmilla kuulilla "voima-harjoittelua".Jos kisa kuulina 24kg niin 32kg-40kg -48kg kuulat riittävät "voima-harjoitteluun" :idea: Päämääränä kehittää poweria enemmän kuin strenght ominaisuuksia :idea: Uskon että power ominaisuudet ovat enemmän lajikohtaisia :idea: :mrgreen:


Tähän uskon minäkin. Kokemusta tai tietoa mulla ei oo :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 5:54 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Ainakaan yhden käden raskaat ei siirry sinällään suoraan kahden käden nostoihin, oman kokemuksen mukaan. Oaj ja jerk on kuitenkin jossain määrin ratkaisevasti erilaisia. Tosin jos harjoittelee pääosin kahdella kädellä muuttuu oaj:kin tyyliltään erilaiseksi, eli vertailussakin on vaikeuksia.

Voimaharjoittelusta hyöty on tullut lähinnä psykologisena luulisin. Esim. Raaka työntö tangolla voi olla hyvä liike avuksi, mutta eroaa liikaa kuulien työnnöstä ollakseen järkevää harjoitusta gs:sää varten. Imho. Oikea olympia maksimi työntö taas ei kyllä liity mitenkää gs:sään. On sen verran erilainen kaikkineen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 6:00 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Nähtävin ja konkreettisin hyöty lajivoimaan on tullut raskaammilla kuulilla tekemällä tarkalleen samaa mitä tavoitepainollakin. Eli jos kahden käden työnnössä tavoitteet, niin treenataan kahdella jne. Tälläsiä ajatuksia mulla asiasta. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 6:52 pm 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 10:52 am
Viestit: 65
Paikkakunta: keski-suomi
Vuonna 2008 valmistauduin SM-kisoihin 8 viikon voima kaudella ja silloin toimi hyvin.Vuonna 2009 kokeilin muuta ei toiminut,viime vuonna en kisannut ja nyt olen aloittanut Pyykkösen generaattorilla voima kauden,saa nähdä kuinka käy?
Hyötyjä mitä olen huomannut on räjähtyvyydessä, työnössä yläasennon rentoudessa, tempauksessa ajoituksessa, hengityksessä ja rentoudessa.
Toki tuo rentous pitää hallita pienemmiläkin kuulilla,mutta semmonen turha pelko isoja kuulia kohtaan on jäämässä pois,mulla tosin isoimmat kuulat on 32kg.
Parasta isojen kuulien jälkeen on, kun ottaa sitten pienemmät kuulat käyttöön niin ei ole kiirettä eikä tuskaa pitkissäkään sarjoissa.
Tarkkana saa olla ettei kuormita itseään liikaa ja muistaa pitää kehosta huolta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 6:57 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Hyvä avaus ja ehkä eniten minua askarruttava asia tässä lajissa. Aiemmin ajattelin, ettei levytankoharjoittelua kannata juurikaan tehdä, mutta muutin mieltäni, kun huomasin, miten hankalalta se tuntui pelkän kuulailun jälkeen. Pelkällä GS-harjoittelulla jotkut lihakset saattavat jäädä liian vähälle. Muuten omaan sen verran vähän asiasta omaa kokemusta, että lähinnä kuulostelen muiden kokemuksia.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 05, 2012 7:52 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Tällä hetkellä oma voimaharjoitteluni perustuu seuraavista liikkeistä:

1. raskaat korkeat vedot yhdellä ja kahdella kuulalla ( 1 x 40-48kg, 2x 36-48kg)
2. etukyykky tangolla lyhyitä sarjoja, johon etukyykky mielestäni sopii. Sotilaskyykkyjä jos alan taas tekemään, niin silloin takakyykky
3. raskaat tempaukset yhdellä kuulalla 36- 48kg
4. raskaat työnnöt kahdella kuulalla 2 x 36-40kg
5. Rinnalleveto tangolla(Olympianostona, raakana maasta, sekä raakana polvien yläpuolelta, joka on ehkä hyödyllisin meidän lajiin nähden. Valitettavasti se on myös teknisesti mulla huonoin)
6. maastaveto apuliikkeenä rinnallevetoon, eli myötäotteella pyrkien pitämään asento rivemäisenä, teen myös high pulleja. Lähinnä crosstraining - harjoitusten yhteydessä.
7. tempaus tangolla opetteluvaiheessa, joten ei voi puhua voimaharjoittelusta. Tämän apuna OH- kyykyt tangolla.

Lisäksi teen paljon plyometrisiä harjoitteita, eli erilaisia hyppyharjoituksia, joista osa on lisäpainoilla. Esim. tänään tein 2 x 24kg kuulilla Box -hyppyjä 70-80 cm korokkeen päälle. Tuntui kovin raskaalta! :)

Muuta maksimivoimaa kehitän omien intressien vuoksi Gymnastic- jutuissa: käsilläseisontapunnerrukset renkailla, muscle upit, back- ja front leverit, sekä erilaiset yhdistelmät, jossa liikutaan renkailla esim. L-sit upista käsilläseisontaan ja sieltä vaikkapa kyynärvaakaan. Näistä toki olen hyötynyt suuresti, kun kehonhallinta on kehittynyt ja siitä ei varmaan ole koskaan haittaa, poisluettuna palautumisessa ja ajankäytössä. Ts. kuinka paljon on aikaa oppia uusia asioita. Kuitenkaan en voi sanoa, että opettele noi ja susta tulee parempi GS:ssä. Sen voin sanoa, että kaikkien pitäisi tehdä jonkin tason käsilläseisontaharjoituksia!

Itse koen, että kuulilla tehdyt raskaat harjoitukset ovat tärkeimpiä lajin suhteen ja niihin saa apua taas yllä mainituilla liikkeillä. Mitä liikkeitä kukin osaa, miten on aikaa opetella uusia ja miten nopeasti oppii uusia asioita. Mm. nuo asiat mielestäni vaikuttavat yksilötasolla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 8:06 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mä katson asiaa semmoisten linssien läpi tällä hetkellä, että teen voimatreeniä itseni enkä GS:n vuoksi. Vaikea pukea ehkä sanoiksi, mutta kuten esim Antti kirjoitti yllä, pelkkään GS:ään satsaamalla tulee niin paljon takapakkia muussa.

Ja seniorikuntoilijalle voimaan satsaaminen ei mene koskaan hukkaan.

Konkreettisin hyöty voimatreenistä on pienemmät selkävaivat.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 8:57 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Jukka kirjoitti:
Itse koen, että kuulilla tehdyt raskaat harjoitukset ovat tärkeimpiä lajin suhteen ja niihin saa apua taas yllä mainituilla liikkeillä. Mitä liikkeitä kukin osaa, miten on aikaa opetella uusia ja miten nopeasti oppii uusia asioita. Mm. nuo asiat mielestäni vaikuttavat yksilötasolla.


Toi on hyvin totta, ensiksi täytyy olla voimaa jotta voi nostaa niitä raskaampia kuulia ja niillä raskaammilla kuulilla treenataan sitten lajivoimaa. Ainakin noin ymmärsin sun meinaavan. :)

Tiedä sitten mitä järkeä tässä koko lajissa loppujen lopuksi on.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 9:24 am 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Mä taas ajattelin että satsaamalla GS:sään kaikki muu hyvä tulee mukana :idea: Osittain se ohjaa lisäämään liikkuvuutta,kuntoa,voimaa,räjähtävyyttä,koordinaatiota,hengityksen rytmiikkaa yms.
Maratoniakin olisi kiva juosta ,mutta mihin minä sellaista kuntoa tarvitsisin :?: Mulle GS on hyvä yleis paketti, josta saa riittävästi kaikkea :wink: Toisalta ,aika ja palautumiskyky rajaavat myös osaltaan muita juttuja :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 10:57 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
menijo kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
Itse koen, että kuulilla tehdyt raskaat harjoitukset ovat tärkeimpiä lajin suhteen ja niihin saa apua taas yllä mainituilla liikkeillä. Mitä liikkeitä kukin osaa, miten on aikaa opetella uusia ja miten nopeasti oppii uusia asioita. Mm. nuo asiat mielestäni vaikuttavat yksilötasolla.


Toi on hyvin totta, ensiksi täytyy olla voimaa jotta voi nostaa niitä raskaampia kuulia ja niillä raskaammilla kuulilla treenataan sitten lajivoimaa. Ainakin noin ymmärsin sun meinaavan. :)

Tiedä sitten mitä järkeä tässä koko lajissa loppujen lopuksi on.


Jup, juurikin niin! Itsellä huomasin kehityksen raskaissa työnnöissä ja tempauksissa, kun aloin ottamaan mukaan tankoliikkeitä, sekä yllämainittuja korkeita vetoja. Kun sain kehitystä maastavedossa, kehityin korkeissa vedoissa ja kun kehityin korkeissa vedoissa, kehittyi rinnallevedot kuulilla. Ja onhan se jo aika raskas kokovartaloharjoite, jos 80 kilon elopainolla tekee raskaimmillaan 2 x 48kg kuulilla korkeita vetoja.

Työntöön olen saanut hyötyä taasen rinnallevedoista tangolla, joka kehittää hyvin vastaavankaltaista voimantuottoa jaloilta. Jos hifistelemään lähtisi, niin varmaan vielä suuremman hyödyn saisi tosiaan polvien yläpuolelta tehdystä rivestä, jossa ei ole painojen maastairrotusvaihetta. Ja toinen tärkeä liike ovat erilaiset hyppyharjoitukset. Sekä plyometriset hyppyharjoitteet, että lisäpainoilla tehtävät räjähtävää voimaa kehittävät hypyt.


Yläasento on kehittynyt huomattavasti käsilläseisontojen ansiosta, mutta työnnön tekniikka kehittyy luonnollisesti vain ja ainoastaan tekemällä työntöjä.

Tempauksessa olen keskittynyt todella paljon 1k korkeaan vetoon ja tehnyt paljon(määrällisesti vähän / harjoitus) tempauksia raskailla kuulilla. Teknisesti on tullut paljon hyvää ja nähtäväksi jää miten vaikuttaa pitkiin sarjoihin, kun saa niissä kunnon kohdilleen. Eli en oleta, että 10 minuuttisen kunto kehittyy raskailla tempauksilla, mutta ne antaa pohjan, jonka päälle on todella paljon helpompi kehittää lajikuntoa.

Apuliikkeitä kannattaa miettiä ajatuksella. Onko hyötyä tehdä maastavetoa? Ei niin paljon kuin rinnallevetoa, mutta jos ei osaa riveä tangolla, niin sen tekniikan opettelun ohessa on hyvin aikaa kehittää voimatasoja mavella jne...

Mun mielestä kaikkien kannattaa miettiä harjoitteluaan pitkällä aikajänteellä ja siitä näkökulmasta, että GS on kuitenkin harrastus meille kaikille. Kilpaurheilulla ei ole mitään tekemistä yleisen hyvinvoinnin kanssa ja mielestäni yleisen hyvinvoinnin peruskivi luodaan hyvien voimatasojen päälle. Tai lihaskunnon... miten sen nyt haluaa ilmaista, ettei kukaan luule, että kaikkien pitäisi olla painonnostajia, tai voimanostajia. Tärkeää jatkumon suhteen lienee se, että tekee sitä mistä nauttii! On kuitenkin hyviä juttuja ja sitten ei niin hyviä juttuja. Mitä korkeammalla tavoitteet, sen vähemmän on aikaa tehdä noita ei niin hyviä juttuja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2012 4:23 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Juurikin yleisen voima/kuntotason ja vaihtelun tuoman positiivisen motivaatioruiskeen vuoksi olen ja pysyn voimailun monilahjattomuutena :-) Suht terve,suht vahva, suht toimintakykyinen ja hyvin motivoitunut treenaamaan, mitä muuta voi toivoa....

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2012 8:01 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
Karhu kirjoitti:
Suht terve,suht vahva, suht toimintakykyinen ja hyvin motivoitunut treenaamaan, mitä muuta voi toivoa....

Tämä on mun päätavoite jumpissa johtuen siitä, että sairastan selkärankareumaa. En ole siis terve, toimintakykyinen kyllä ja kaikista vähiten vahva. Motivaatiota löytyy :D

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 104 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com