Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 6:18 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2012 7:14 pm 
Poissa
Mankun valkaisema

Liittynyt: La Marras 20, 2010 9:39 am
Viestit: 629
Mulla suurin virhe viime vuonna oli että jätin tangon kanssa heilumisen liian vähiin.
Nyt on selkeä jako, 2 lajitreeniä viikossa ja yksi punttitreeni. Myös kausi jaksotus on käytössä eli ennnen joulua tehtiin peruskuntoa ja tekniikkaa ja nyt keskitytään voimatasojen parantamiseen (eli käytössä raskaat kuulat ja puntti on koko ajan nousujohteinen).
Aika näyttää miten tää toimii mutta pientä kutinaa on kehitystä on tapahtumassa :roll:

_________________
Punaviini ja suklaa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 8:06 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Simon blogiin en viittinyt lähteä jankkaamaan, mutta siinä "keskustelussa" oli selkeästi tämä muna-kana -ongelma. Eli kun sitä pohdittiin, miten nopeita se painonnostajat on, niin se on silviisiin, että ne on painonnostajia, koska ne on nopeita eikä toisinpäin.

Eli hitaasta tyypistä ei saa painonnostajaa tekemälläkään. Painonnostoharjoittelu ei tee hitaasta ihmisestä nopeata.

Sen vuoksi tuo oli absurdi yhteys, että pikajuoksijat alkoivat harjoitella painonnostoliikkeitä kun saivat painonnostajilta neniin jossain.

Samaa mieltä Kallen kanssa, että painonnostoliikkeet on liian vaikeita opittavaksi satunnaisilla salikäynneillä. Jos taas niiden oppimiseen uhraa aikaa ja vaivaa, niin mä koen ne kovin palkitseviksi ja hyvödyllisiksi.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 11:55 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Heikki hei eikös nopeustreeni kehitä nopeutta??? Ainakin minä olen saanut painonnostoliikkeistä edes hippusen nopeutta dieselkehooni joten en sanoisi että nuo ovat turhia liikkeitä nopeuden hankinnan kannalta. Ja eiköhän sen hitaan pitäisi yrittää kaikkensa että edes hiukan saisi hermotettua niitä vähiä nopeita lihassolujaan???
Tietysti jos lihassolukkosi on jo valmiiksi 80-90% räjähtävää niin tuskin se nopeus enää rinnallevedolla kehittyy...

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 1:00 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Harjoitella kannattaa aina. Mutta jos olet vaikka 40% hidasta tyyppiä, niin kovin kovaa nostajaa sinusta ei saa.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 1:41 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Heikki kirjoitti:
Harjoitella kannattaa aina. Mutta jos olet vaikka 40% hidasta tyyppiä, niin kovin kovaa nostajaa sinusta ei saa.


Kyse taisikin olla painonnostoliikkeiden hyödystä oheisharjoitteina ei niinkään painonnostourasta...

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 1:51 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Niinpä. Just tultiin Rouvan kanssa Alfan salilta painonnostotreeneistä ja kyllä se oli aika selvää kuka siellä salilla oli nopea ja kuka ei. Siellä oli yksi pojankloppi, jonka tempaus on niin nopea ettei silmä tahdo pysyä mukana. Itsellä kun se rinnallevetokin muistuttaa hauiskääntöä myötäotteella.

Mutta vaikka hitaita ollaan niin harjoittelua ei lopeteta.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 3:41 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:30 pm
Viestit: 1148
Paikkakunta: Lieto
Itse aloitan juuri raakatempaustreenin joka toimii palautteluna eilisestä lajitreenistä,nopeus lienee tyyliä 56 kbs modeemi :-)

_________________
Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa.

"Rautaa on vihattava, se on lannistettava, se on nostettava!!" -Kaarlo Kangasniemi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 3:55 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Heikki kirjoitti:
Eli hitaasta tyypistä ei saa painonnostajaa tekemälläkään. Painonnostoharjoittelu ei tee hitaasta ihmisestä nopeata.

Sen vuoksi tuo oli absurdi yhteys, että pikajuoksijat alkoivat harjoitella painonnostoliikkeitä kun saivat painonnostajilta neniin jossain.

Samaa mieltä Kallen kanssa, että painonnostoliikkeet on liian vaikeita opittavaksi satunnaisilla salikäynneillä. Jos taas niiden oppimiseen uhraa aikaa ja vaivaa, niin mä koen ne kovin palkitseviksi ja hyvödyllisiksi.


absurdia on olettaa, että täällä kirjoitettu teksti joskus ymmärrettäisiin oikein. :wink: Se oli kuule Heikki suoraan artikkelista, jossa kerrottiin venäläisestä valmennusmallista ja miten se on kehittynyt.

Mun mielestä on outoa käyttää itseään esimerkkinä ja tehdä siitä yleispäteviä johtopäätöksiä jonkin toimivuudesta, tai toimimattomuudesta. Jos olet hidas, etkä halukas käyttämään aikaa oikean tekniikan opetteluun, tai jos rivesi näyttää hauiskäännöltä, niin silloin et ole hyvä esimerkki painonnoston antamista hyödyistä. Pn. ei todellakaan ole mikään koko kansan laji ja kovat p.nostajat omaavat ihan varmasti todella hyvän genetiikan. Mun mielestä nämä on niin päivänselviä asioita, etten ymmärrä, miksi niitä pitää puskea aina jokaiseen keskusteluun.

Kuitenkin, jos luonteeltaan 'hidas henkilö', joka kuitenkin on kykenevä oppimaan uusia asiosta, alkaa tekemään OIKEALLA tekniikalla riveä, työntöä ja tempausta, niin 100% varmuudella hänen nopeutensa kehittyy.

Maksimaalinen voimasuoritus on aina pois nopeudesta. Räjähtävät rivet( ja toki myös tempaus), jossa käytetään submaksimaalisia painoja, kehittävät myös maksimivoimaa todella hyvin. Siitä kertoo alla oleva lainaus toisesta tekstistä... . Sakke Selkäinaho kertoi artikkelisssaan venäjän pn- valmentajasta, jolta oltiin voimanostokisoissa kysytty, miksi venäläiset eivät panosta voimanostoon. Vastaus oli, että koska se ei ole Olympialaji. Oli vain lisännyt, että jos venäjän pn-joukkue olisi osallistunut kyseisiin kisoihin, olisi mave ja kyykky -tulokset olleet aivan eri luokkaa:

"Turussa 1978 käydyn voimanoston MM-kisoihin aikoihin oli haastateltu kisoissa vieraillutta venäläistä painonnostovalmentajaa. Valmentaja kertoi haastattelussa, jossa häneltä kysyttiin miksi venäläiset (Neuvostoliiton aikana 1978) eivät osallistu kisoihin. Valmentaja vastasi että koska kyseessä ei ole Olympialaji, niin he eivät harjoittele lajia. Valmentaja mainitsi samassa yhteydessä näin: ”Jos he olisivat osallistuneet kisoihin he olisivat olleet ylivoimaisia”, viitaten mm. sen ajan raskaan sarjan huippu painonnostajan Sultan Rahmanovin nostaneen harjoituksissa maastavedossa, lattialta 500 kg!!!!. Onko tuo sitten totta ja jos on, niin kyllä maastavedon harjoittelutekniikassa ja menetelmissä on vielä paljon kehitettävää."

Tässä muutenkin hyvä artikkeli aiheeseen liittyen: http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkel ... le_id=2253


Rinnallevedon alkuvaihe vaatii enemmän puhdasta voimaa, kun taas polven yläpuolelta lähtevä kakkosvaiheen veto kehittää ennenkaikkea räjähtävyyttä. Sen takia esim. koripalloilijat tekevät juuri näitä, eikä maastairroituksen kanssa. Maasteveto on vähemmän "lajinomaista voimaa" kehittävää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 4:02 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Joo, mä kävin elämäni ensimmäisen kerran painonnostosalilla noin kaksi viikkoa sitten. Sillä reissulla mulle valkeni, että siinä kilpaillaan... :roll: (joo, mä olen vähän hidas)

Noin puolituntia harkittuani, päätin yrittää kevään mastereiden SM-kisoihin... (jos opin liikkeet ja täytän kriteerit osallistumiselle) :twisted:

Heikki yritti jarrutella, että kokeile nyt ensin ennenkuin päätät... No sitten salille kokeilemaan. Eka kerta Heikin kanssa, tokalla kerralla yksin.

Yksin saa kyllä huomiota ja sedät neuvovat mielellään... Nyt on 4-5 krt takana, joka kerta on ollut joku valmentaja neuvomassa, tänäänkin aivan ventovieras valmentaja antoi vinkkejä samalla kun oli siellä valmentamassa lupaavaa 18-vuotiasta. Ja taisin saada häneltä kohteliaisuuden: alkaa näyttämään jo tempaukselta. :mrgreen:

Mä olen kyllä ihan liekeissä koko lajista, en niinkään GS tukevana, vaan ihan omana lajinaan. Ilman GS-taustaa en pystyisi tekemään noita harjoituksia. Aloitin GS:n tekemällä 8kg kuulalla 10 heiluria ja sitten olin ihan puhki. Nyt sain tehtyä 30kg tankotempausta ekalla kerralla. Painonnostovalmentaja kysyikin: missä sä olet treenannut. Ilme oli hyvä kun vastasin: kotona, kahvakuulilla. Yksi projektin tärkeimmistä motivaattoreista on myös lisätä kahvakuulaurheilutietoisuutta painonnostajien keskuudessa.

Mun liikkuvuus on kaukana siitä mitä sen pitäisi olla, enkä todellakaan kuvittele pärjääväni tässä lajissa. Mut saan kiksit jos pystyn 40-vuotiaana opettelemaan liikkeet hyväksyttävästi. Taitaa tuolla salilla olla aika harvoin perheenäitejä opettelemassa lajia. :mrgreen:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 4:48 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Jukka kirjoitti:
http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=.


Oli hyvä artikkeli asiantuntevalta kirjoittajalta. Ja Jukan kirjoitukset oli pelkkää asiaa. Kyllä nopeus ja räjähtävyys harjoittelemalla kehittyy. En ole vaan vielä ihan vakuuttunut, että juuri gs-urheilja saa optimivasteen hirmu teknisistä painonnostoliikkeistä vai saisko kenties esimerkiksi suht helppo-oppisista hypyistä paremman panos-tuotos -suhteen.

Ja mua harmittaa ihan sikana, että aloitin liikunnan vasta aikuisena. Niin paljon opittavaa ja niin vähän aikaa :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 6:32 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Heikki kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=.


Oli hyvä artikkeli asiantuntevalta kirjoittajalta. Ja Jukan kirjoitukset oli pelkkää asiaa. Kyllä nopeus ja räjähtävyys harjoittelemalla kehittyy. En ole vaan vielä ihan vakuuttunut, että juuri gs-urheilja saa optimivasteen hirmu teknisistä painonnostoliikkeistä vai saisko kenties esimerkiksi suht helppo-oppisista hypyistä paremman panos-tuotos -suhteen.

Ja mua harmittaa ihan sikana, että aloitin liikunnan vasta aikuisena. Niin paljon opittavaa ja niin vähän aikaa :D

Heikki, elä harmittele myöhäis herännäisyyttä :idea: Parempi myöhä kuin milloinkaan :idea:
Hyvien lämmittelyjen jälkeen noi liikkeet on vain niin mukavia, ja jotenkin minun kohdalla ainakin gs kuulailu ja lisäksi kuulalla tehtävät liikkuvuusharjoitteet on virittäneet "ansan" tällaisiin juttuihin :evil:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 7:29 pm 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Su Helmi 07, 2010 1:58 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Kahvimaa
Mä olen kokeillut vasta parisen kuukautta aikuisten painonnostoleirillä opittuja juttuja käytännössä, joten kovin vähän osaan sanoa vielä hyödyistä. Lerillä oli opettajana Pekka Niemi ja vaimonsa Tuija(?), joten tekemiseen sai kyllä erinomaisia vinkkejä. Leirin jälkeen olen tehnyt lähes joka viikko yhden levytankotreenin sisältäen raakana tempausta, ja vähän rivejä ja työntöjä. Tempausvala syvään kyykkyyn on tällä hetkellä oma suosikkini, ja saan sen nyt sujumaan 15kilon tangolla suht helposti (reilu 2kk sitten kokeilin varmaan ekaa kertaa elämässäni koko liikettä pelkällä kepillä...). Overhead-kyykky on mielestäni kehittänyt parhaiten kehon linjausta etu- ja takakyykyissä ja ryhtikin tuntuu paremmalta (tänään ystävä kysyi olenko laihtunut, ollaan nähty viimeksi silloin pari kk sitten 8) Kiloja ei ole lähtenyt, joten epäilen optista harhaa kun yläkroppa on paremmin kasassa ).

Uskoisin että tällaiselle semi-aloittelijalle kuin minä, joka vasta pähkäilee kisalavalle nousemista, on levytankoharjoittelusta ollut hyötyä myös kuulien parissa.
Varsinkin tuo, että tanko todella pysyy kyykyssä siellä pään yläpuolella tutisematta on mulle iso juttu, ja todella palkitsevaa. Ja onhan se vaihtelua, samalla tulee punttiksella tehtyä ne etu- taka- ja askelkyykyt kun jalkavoimaa joka tapauksessa tarvitaan. Mutta luulen että painoja en kovin paljoa tule lisäämään, ellen sitten todella innostu ja siirry nummelan voimailijoiden salille missä konkarit varmasti neuvoo ahkerasti.. Nyt menee kuitenkin kaikki kapasiteetti kuulatekniikan viilaamiseen, joten se askel saa vielä odottaa jonkin aikaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2012 10:20 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
JMO

Levytangolla tehtävät rinnallevedot, tempaukset ja työnnöt ovat varmasti hyviä liikkeitä voimanhankintaan, JOS tekniikka on kohdallaan, mutta niin vaativia, että jos ei ole aikaa, hyvää salia & välineitä ja hyviä valmentajia, niin turvallisempia ja ehkä tehokkaampia voiman hankintaan voivat olla helpommat painnosnostoliikeversiot, voimannostoliikkeet tai jopa laiteliikeet :shock:

Esim. helpommista painonnostoliikeitä: tempaus- ja työntövedot, työnnöt pukeilta jne.

Jos halutaan voimannostotyylisillä liikkeillä voimaa ja räjähtävyyttä, niin tankoon submaksimaaliset raudat ja kumit/ketjut päälle, niin liikettä voi kiihdyttää lähes loppuun.

Se että painonnostajat on monesti hyviä lyhyillä spurteilla on pitkälti korkean suhteellisen voiman ansioista, siis sunteessa painoon voimaa on paljon ja siksi alkukiihdytys sujuu hyvin. Ei se silti teen painonostoliikkeista optimaalisia liikeitä spinttereille. JMO.

Mutta kuka nyt ikinä haluaakin harjoitella painonnostoa , niin siitä vaan, itseäkin kiinnostaisi harjoitella edes kevyesti kehonhallinnnan yms vuoksi, muttei aikaa ja paikkaa meinaa löytyä.

Voimasta ei ole haittaa koskaan, vaan päin vastoin, ja toisilla se on se heikko lenkki jonka korjaaminen parantaa parhaiten tuloksia tällä hetkellä. JMO.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: Su Helmi 05, 2012 12:26 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Juha kirjoitti:
JMO

Levytangolla tehtävät rinnallevedot, tempaukset ja työnnöt ovat varmasti hyviä liikkeitä voimanhankintaan, JOS tekniikka on kohdallaan, mutta niin vaativia, että jos ei ole aikaa, hyvää salia & välineitä ja hyviä valmentajia, niin turvallisempia ja ehkä tehokkaampia voiman hankintaan voivat olla helpommat painnosnostoliikeversiot, voimannostoliikkeet tai jopa laiteliikeet :shock:

Esim. helpommista painonnostoliikeitä: tempaus- ja työntövedot, työnnöt pukeilta jne.

Jos halutaan voimannostotyylisillä liikkeillä voimaa ja räjähtävyyttä, niin tankoon submaksimaaliset raudat ja kumit/ketjut päälle, niin liikettä voi kiihdyttää lähes loppuun.

Se että painonnostajat on monesti hyviä lyhyillä spurteilla on pitkälti korkean suhteellisen voiman ansioista, siis sunteessa painoon voimaa on paljon ja siksi alkukiihdytys sujuu hyvin. Ei se silti teen painonostoliikkeista optimaalisia liikeitä spinttereille. JMO.

Mutta kuka nyt ikinä haluaakin harjoitella painonnostoa , niin siitä vaan, itseäkin kiinnostaisi harjoitella edes kevyesti kehonhallinnnan yms vuoksi, muttei aikaa ja paikkaa meinaa löytyä.

Voimasta ei ole haittaa koskaan, vaan päin vastoin, ja toisilla se on se heikko lenkki jonka korjaaminen parantaa parhaiten tuloksia tällä hetkellä. JMO.

Hyvä Juha :!: Sinä voisit selittää sen hyvän tekniikan merkityksen just näissä olympia liikkeissä. Haen just sitä koko kehon dynamiikan kautta tuottavaa voimaa/liikettä , eli just pystsuunnan liikettä joka auttaa esim gs työnnössä :idea: Työ-lepo-liikkuvuus-lepo vaiheita , en osaa selittää mutta näissä ns"lepo" vaiheissa energia tuotto kiihtyy... tai jotain sinnepäin...

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Levytankoilu gs:n tukena
ViestiLähetetty: Su Helmi 05, 2012 8:43 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Ja sitten se, että kun aikaa on rajallisesti, niin mitä nostoa pitäis opetella eniten? Missä nostossa olikaan se kovin hetkellinen tehontuotto?

Eli jos opettelen tankotempauksen, niin kehittyiskö se tankorive siinä samalla?

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com