Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 9:12 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LC räkki
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 4:22 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Pe Huhti 21, 2017 4:06 am
Viestit: 133
Paikkakunta: Lahti
Tervehdys.

Olen miettinyt tässä, että onko tuossa LC:ssä parempi pitää lepohetki (räkissä) työnnön jälkeen vai työntöä ennen. Nyt kun olen 32kg kuulilla harjoitellut niin tuo lepo tuntuu luontevammalta aina työnnön jälkeen. Kuitenkin kovin moni taitaa tehdä tuon räkkipidon riven jälkeen, ennen työntöä.

Tuo lepo ennen rinnallevetoa antaa minulle hetken aikaa keskittyä siihen suoritukseen. Jotenkin tuntuu, että saan siten rinnallevedosta tasapainoisemman ja taloudellisemman.

Mitä mielipiteitä ammattilaisilla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC räkki
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 6:34 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
En ole ammattilainen vaan veteraanisarjassa sählään ja LC:een aloin panostaa vasta äskettäin, mutta tuota räkkikysymystä jouduin miettimään itsekin.

Aiemmin kannatin levon jakamista eli pieni huili sekä työnnön että riven jälkeen. Jossain vaiheessa siirryin yleisesti käytettyyn tapaan eli huili vain ennen työntöä ja se on toiminut selvästi paremmin. Jos jakaa levon, se jää niin lyhyeksi ettei se oikein palauta mitään ja kun kuulat tulevat työnnön jälkeen alas, kai siinä aavistuksen voimia säästää, kun niitä ei pysäytä räkkiin.

Räkkiä pelkästään työnnön jälkeen en ole kokeillut. Ei taida olla kovin yleinen systeemi.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC räkki
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 4:53 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Itse olin ennen räkissä pidempään nimenomaan työnnön jälkeen. Silloin minulla oli ongelmana, että kyynärpäät luisuivat räkissä ollessa sivulle. Riveen lähdettäessä se ei haitannut, työnnössä taas haittasi.

Sitten joskus kotona testinostossa sekosin laskuissa, että olinko jo tehnyt riven vai en, ja aloin harkita räkkilevon siirtämistä pelkästään riven jälkeen. Nykyään teen niin, ja tuntuu toimivan ihan hyvin, räkkiasento on parantunut, ja käytän kisoissa mankkua kyynärvarsissa estämään liukumista.

Mitä olen Venäläisten tekemistä youtubesta seurannut, niin vaikuttaa, että hitaammalla tahdilla tekevät lepäävät useimmiten myös työnnön jälkeen. Siksi olen kyllä mietiskellyt, pitäisikö kokeilla palata vanhaan tapaan. Kysyin Denisovin kurssilla asiasta, mietin että onko Venäjällä valmennuksessa joku yleistynyt käytäntö, tyyliin alle 7 pacella lepo työnnön jälkeen, yli 7 ei. Vastaukseksi Ivan vain kysyi minulta, mikä minusta tuntuu luontevalta, ja kertoi kaveristaan joka sanoi, että kokee tarvitsevansa lepoa ennen riveä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: LC räkki
ViestiLähetetty: Ke Huhti 26, 2017 6:31 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
TuomasO kirjoitti:
Tervehdys.

Olen miettinyt tässä, että onko tuossa LC:ssä parempi pitää lepohetki (räkissä) työnnön jälkeen vai työntöä ennen. Nyt kun olen 32kg kuulilla harjoitellut niin tuo lepo tuntuu luontevammalta aina työnnön jälkeen. Kuitenkin kovin moni taitaa tehdä tuon räkkipidon riven jälkeen, ennen työntöä.

Tuo lepo ennen rinnallevetoa antaa minulle hetken aikaa keskittyä siihen suoritukseen. Jotenkin tuntuu, että saan siten rinnallevedosta tasapainoisemman ja taloudellisemman.


Minulla häviää tehoa pompusta jos lepään pitkään ennen työntöä. Siksi pyrin tekemään pidemmän levon aina työnnön jälkeen, ja pitämään räkkilevon rinnallevedon jälkeen enimmillään jossakin 5 sekunnin kohdalla. Olen tehnyt tähänä asti siis 4 RPM:llä eli työtahti on aika hidas ja räkkipidot pitkiä. Nyt kun olen siirtynyt 5RPM:ään niin tilanne on aika pitkälle erillainen, lepovaiheet on lyhentyneet merkittävästi joten tuota ongelmaa ei välttämättä niin paljoa, mutta edelleen lepään enemmän työnnön jälkeen kuin ennen työntöä.

Tässä on toki sitten se ongelma lihastasolla että jos lähdetään nopeasti rivestä työntöön niin lihaksille tulee korkea tehopiikki, ja korkeammat laktaattitasot, joka syö työkapasiteettia pitkässä juoksussa. Eli mielestäni tätä kannattaa tehdä vain jos pomppuun lähtö pitkän räkkipidon jälkeen on ongelma.

Tässä on sitten myös sellainen tekniikka että voi opetella "esijännittämään" pidemmän räkkilevon jälkeen juuri ennen työntöä. Eli tuolla kropan saa poistumaan räkkiasennon rentoudesta työntöä ajatellen. Olen tuota joutunut opettelmaan juuri siksi että saan raskaammat kuulat työnnettyä ylös jos räkkilepo venähtää liian pitkäksi, mikä etenkin 36 kiloisten kanssa tahtoo olla ongelma. En vaan tiedä miten toimiva tekniikka pidemmän päälle, turhalle häsläämiselle se tuntuu. Vähän niinkuin jalkojen siirtely rivestä työntöön ja takaisin. Toki jos nuo opettelee kunnolla niin voi olla ihan toimiviakin.

Nostajakohtaisia juttuja jotka varmasti muuttuu kun nostajan ominaisuudet ja taidot muuttuu ajan saatossa. Hyvähän noita on testata ja koittaa löytää se omansa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com