pyykkonen kirjoitti:
Ongelmahan on ollut tiedossa ja yritystä sarjojen vähentämiseen on ollut mm. nyt tuossa Suomen Cupissa, missä kaikki kuulapainot, sekä oalc/lc ja oaj/jerk on yhdistetty käyttämällä virtuaaliliigan kertoimia.
Tämä oikeastaan minusta juuri alleviivaa ongelmaa siten kuin minä sen hahmotan. Hirveä määrä lajeja (kuulapainot, liikkeet, ja painoluokat) yhdistetään yhteen. Missä lajissa koitetaan kilpailla siten että kilpailija voi kisata hiihtämällä, pyöräilemällä, rullatuolilla tai juoksemalla ja näitä tuloksia sitten vertaillaan? Eipä missään koska kaikki nämä lajit on erotettu omiksi lajeikseen, toki on sitten triahtlonit yms mutta niissä kisataankin sitten joku tietty matka uimalla, pyörällä ja juoksemalla.
Pari minun mielestäni selkeää ongelmakohtaa mitä tulee itse pisteytyksiin:
-32kg kuulilla nostamista penalisoidaan liikaa, 32kg LC:tä pitäisi nostaa joku 45 että sillä päästään 100 toiston 24kg LC tulokseen... Nurmenniemi ja Pääkkönen ovat nostaneet satasen kunnolla noin 30 toistoa ja siihen 15 toiston lisääminen voi olla vuosien työ eli ihan mistään marginaalisesta ongelmasta ei puhuta...
-Entäpä liikkeiden välinen vertailu? Onko nämä kertoimet tarkkoja? Ja miten voidaan verrata tempaus- ja työntö- tai LC-tulosta toisiinsa? Nähdäkseni tämä kannustaa vain spesialisoitumiseen, eikä lajin sisäiseen yhdistymiseen. Huippu tempaajat edelleen tempaa ja huippu LC-nostajat nostaa LC:tä.
-Miksi ei painoluokilla ole omia kertoimia? Jos jostakin niin tästä löytyy venäläisiltä dataa, sen kun katsoo vain IUKL:n ranking taulukoita.
Varmasti näihin kysymyksiin löytyy myös perustellut vastaukset mutta nämä on semmoisia jotka minun mielessä on pyörinyt. Mutta jottei metsä katoaisi puilta niin tämä ei ole pääongelma, vaikkakin se osoittaa pääongelman suuntaan, joka on seuraava:
Suomen Cup nostaa kyllä keskenään kilpailevien määrää mutta ei yhdistä harrastajakuntaa itsessään. LC-spesialistit nostaa edeleen vain LC:tä ja tempaajat vain tempaa. Amatöörisarjalaiset pysyvät kastissaan jne.
Itseasiassa Virtuaaliliiga on sinällään paljon mielenkiintoisempi, jos siinä jokaisen pitää nostaa kaikissa kolmessa nostomuodossa joita voi pitää tämän lajin peruskalliona. Toki samat pisteytysongelmat koskevat sitäkin, mutta mielestäni perusajatus on oikea: On kolme liikettä jotka kaikki pitäisi hallita, liian kovaa erikoistumista ei siis voi tapahtua. Ainakin mikäli mielii pärjätä. Toki kaikissa nostomuodoissa kisaaminen onkin sitten se ongelma, virtuaaliliiga on kenties ainoa keino ratkaista tämä ongelma... Onko se sitten kovinkaan toimiva ratkaisu jos halutaan yhdistää harrastajakuntaa. Siinäpä iso kysymys, johon en osaa edes hahmotella vastausta.
Toki Kv-kisoihin tähtäävät naiset ja me LC-spesialistitkin kärsitään tästä, koska me ollaan liian keskittyneitä omalla hiekkalaatikkolla leikkimiseen. Mutta minusta esimerkiksi oma erikoistumiseni ei ole lajin kannalta hyvä asia vaan se nimenomaan rikkoo yhtenäisyyttä.
Tarkoitus ei ole kauheasti kritisoida, koska arvostan kuitenkin pyrkimystä ajaa lajia eteenpäin, ja on hyvinkin mahdolllista että olen pahasti väärässä. Mutta tämä on minun näkemykseni.