Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 8:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2017 10:54 am 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Ti Huhti 04, 2017 8:37 pm
Viestit: 12
Oikeastaan ajatus heräsi tuosta Ivan Denisovin videosta, jossa hän sanoi, että naisille ja junioreille pitäisi olla pienempiä kisakuulia, koska mm. sormet ovat lyhyemmät. Painonnostossa naisilla on tosiaan ohuempi tanko. Onhan tuo normaali kisakuula todella suuri pienikokoiselle naiselle mitä tulee kahvan paksuuteen ja rack-asentoon (tuplakuula lienee mahdoton). Aikuisten naisten painoluokista myös puuttuu -48kg sarja, joka esimerkiksi painonnostosta taas löytyy.

Oman puolisoni ei 150cm/44kg statseilla kannata kahvakuulaurheilua miettiä. Tavallaan tietysti vähän oma kysymyksensä, että tarvitseeko jokaisen lajin sopia kaikille. Eihän koripallossakaan ole omaa sarjaa lyhyille pelaajille.

Herättääkö aihe kenellekään intohimoa vai pelkkää väsymystä, kun laji meinaa jo nykyisinkin hukkua laji- ja painoluokkien suureen kirjoon? :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 17, 2017 8:46 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ke Loka 02, 2013 8:09 pm
Viestit: 664
Luulisin, että kahvakuulaurheilu sopii ihan normikokoisille tyypeille kyllä. Itselle 170 pitkänä ei ikinä tullut mieleenkään, että kuulien tarttisi olla pienemmät. Naisten keskipituus
taitaa olla jossain 165 seuduilla - varmaan suurin osa ei koe kuulia mitenkään erityisen hankalan isoiksi.

Tuplakuulien voisin ajatella pysyvän räkissä pienillä yhtä kuulaa helpomminkin? Rive tietty voi olla vähän hankala, jos on kovin lyhyet jalat.

Eikä tämä kai mikään sukupuoliasia ole edes varsinaisesti. On niitä lyhyitä miehiäkin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 18, 2017 8:21 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: To Elo 08, 2013 4:26 am
Viestit: 392
Minusta hyvä idea olisi, että eri kokoiset kuulat olisivat hieman eri kokoisia. Pienikokoiset ihmiset suuremmalla todennäköisyydellä nostavat vähän pienempiä kuulia kuin suurikokoiset ihmiset. Esim 24 kg ja pienemmät kuulat olisivat vähän nykyisiä standardeja pienempiä. Tai 20 kg ja alle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2017 5:56 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Auttaako naisilla leveämpi lantio tässä? Eli kyynärpäät saadaan leveämmälle ja kuulien painopiste ei karkaa sivulla. Tällöin kuulat saadaan räkkiin siten että sormia ei tarvitse saada kahvojen ympärille. Minulle 9-koon käsineitä pitävänä nuo kisakuulien kahvat on juuri ja juuri riittävät (toki kuulapainokin on aavistuksen raskaampi), vaikea ajatella että esim 8-koon käsineitä pitävälle tuo enää edes onnistuisi. Taikka mistäpä sitä tietää. Hyvän räkkiasennon saamiseksi toisen käden sormet on saatava toisen kuulan kahvalle, ja minä saan ne juuri ja juuri riittävästi ja silloinkin minun pitää vaihdella kättä säännöllisesti ettei forkut lopu kesken. Tuntuu että monikaan nainen ei tee tätä, vaan sormet pidetään oman kuulan kahvoilla. Toki en aiheeseen ole valtavasti syventynyt muuten kuin omalta kantilta.

Ja toki jos luuston rakenne on sironmpi niin kädet saa syvemmälle kuuliin, eli voiko kompensoinda sormien lyhyyttä? Ainakin tempauksessa kaiketi.

Kahvakuula on kuitenkin aika yksilöllinen väline mankkauksen onnistumisen kannalta, se miten sitä pidetään räkissä, suorituksen kesto ja ettei kuulia lasketa maahan asettaa omia erityispiirteitään lajille joiden perusteella voisi ajatella että one-size-fits-all ei välttämättä ole paras ratkaisu. Siksipä voisi ajatella että kenties oman kuulan käyttöä voisi miettiä laajemminkin kuin vain salikisoissa. Kunhan vaan vilpin mahdollisuus minimoidaan. Esim punnitus juuri ennen kisanostoa ja sen jälkeen kuulan vieminen sille varatulle alueelle ettei kuulan vaihto onnistu. Ainakin äkkiä ajalteltuna tuntuisi aika helpolle keinolle välttää vilppi. Toki kv-kisat on sitten oma juttunsa.

Esim itseäni Spartanin kuula leveämmällä kahvalla miellyttäisi oikein paljon, ainakin näin ajatuksen tasolla. Esim tempaus compactin kapeampi kahvaisella mallilla (33-34mm) on paljon miellyttävämpi otteelle kuin normaali 35mm kahvalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 19, 2017 6:56 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Elo 05, 2011 2:54 pm
Viestit: 292
Paikkakunta: Varkaus
Hankala sanoa pienten naisten puolesta, kun itse olen 170 cm ja mulla on naiseksi isot kädet (8 2/3), mutta mulla ei ole myöskään ollut ongelmaa räkin kanssa. Pidän kahvat päällekäin räkissä, jolloin toisen käden sormet ulottuvat ihan hyvin molempien kahvojen päälle. Lyhyemmillä tulee ongelmaksi rive, mutta siihenkin auttaa aiemmin mainittu askellus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com