Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 10:39 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 11:33 am 
Poissa
Janimal
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:17 am
Viestit: 1785
Paikkakunta: Hämeenlinna
No, mäkin olen tuota kukkakeppisarjaa, joten voin ehkä hieman omien kokemusten pohjalta kertoa. Jos tavoitteenasi on hankkia lihasta, maksimivoimaa ja ns. rantakuntoa, niin kahvakuulaharjoittelu ei ehkä ole siihen kaikkein tehokkain vaan parempia tuloksia saa sieltä salilta. Mutta jos tavoitteena on yleiskunnon paraneminen, voimakestävyyden lisääntyminen ja niska- ja hartiavaivoista pääseminen on kahvakuulalla harjoittelu vallan toimivaa ja tehokasta.
Mä aloitin myös noiden niskavaivojen tähden treenailun ja kuulaharjoittelun myötä olen päässyt niistä lähes kokonaan. Toki istumatyö vaatii veronsa edelleen, mutta tilanne on ihan eri kuin aloittaessa. Itse asiassa noista vaivoista pääsin ensimmäisen puolen vuoden aikana. Mä olen tehnyt pääasiassa perusliikkeitä heilautus, tempaus, työntö jne. Niiden luulisin auttavan myös alaselän vaivoihin, toki tekniikan tulee olla kunnossa eikä varsinkaan aluksi kannata tehdä liikaa. Sekin tuli opeteltua kantapään kautta.
Sopivasta aloituspainosta on ollut ennenkin puhetta, ehkä sellainen, jonka pystyy punnertamaan suht kevyesti ylös useamman kerran on sopiva aloitukseen. Ekat kuulat luultavasti kuitenkin käy kevyeksi aika pian.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 1:05 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Su Syys 06, 2009 2:39 pm
Viestit: 13
Moi!
Samassa painoluokassa liikutaan ja mä olen myös aloittelija tässä kahvakuulahommassa. Mitään superguruluokan vinkkejä en siis pysty antamaan, mutta ihan oman kokemuksen pohjalta voin kertoa, että kyllä kahvakuulailusta on apua päätetyöläisen niska- ja hartiaongelmiin. Olen tehnyt pitkiä sarjoja kevyellä kuulalla, lähinnä rive, highpull, yhden käden heilautukset, yhden käden LC sekä tempaukset. Myös punnerruksia (military press) kannattaa tehdä.
Niska- ja hartiaseudulle myös esim. kuntonyrkkeily antaa todella hyvää kyytiä, joten sitäkin kannattaa kokeilla, mikäli yhtään kiinnostaa. Alaselkä- ja pakarajumien kohdalla venyttely on avainasemassa, ja kannattaa venytellä myös lonkankoukistajat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Tammi 02, 2010 1:08 pm 
Poissa
Kahvapommittaja

Liittynyt: Su Syys 06, 2009 2:39 pm
Viestit: 13
Vielä tuli mieleen, että jos asut paikkakunnalla, jossa on mahdollista osallistua leireille tai muuhun ohjattuun kahvakuulaharjoitteluun, mene ihmeessä mukaan. Osaavat opettajat osaavat puuttua mahdollisiiin tekniikkavirheisiin varhaisessa vaiheessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 03, 2010 7:15 am 
Poissa
Pommin hyötykäyttäjä

Liittynyt: La Tammi 02, 2010 7:48 am
Viestit: 5
kiitos näistä neuvoista, eli aloittelen ostamalla kuulan jostain ja printtaamalla aloittelijan ohjeen. jännitys tiivistyy, mahtuuko meidän talossa heiluttaa kuulaa ylös asti rikkomatta kattoa, sain tästä jo kuulla varoittelua...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ti Tammi 12, 2010 7:43 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 7:28 pm
Viestit: 1
Terve!

Ostin tuossa 2x16kg kuulaa ja nyt muutaman kerran oon treenaillut niillä. Tein liikkeitä joita oli kuulan mukana tulleessa monisteessa ja kyllähän siinä varsinkin keskikeho ja jalat sai seuraavana päivänä tietää treenanneensa. :twisted:

Tolla omalla ohjelmattomalla treenaamisellakin varmaan kehittyisi mut mietinkin että minkälaisella ohjelmalla kannattaisi lähteä liikenteeseen? Tekisinkö että:

1) Muutamaa perusliikkettä useita sarjoja?

2) Monia eri liikkeitä mutta jokaista esim vain 1-2 sarjaa?

Esimerkkiohjelmatkin ovat tervetulleita :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ke Tammi 13, 2010 7:02 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Tervetuloa foorumille, Kuula kahvalla :)

Sopiva ohjelma riippuu siitä miten haluat kehittyä, ts. tavoitteet määrää keinot. Jos haluat esim. oppia mahdollisimman nopeasti tiettyjä liikkeitä, siis parantaa niissä tekniikkaasi, voimaa, kestävyyttä jne., on mainitsemas lähestymistapa 1 parempi. Jos taas enemmänkin tykkäät vain liikkua ja kokeilla kaikenlaista, tai et niinkään välitä mitattavista tuloksista, on tapa 2 sopivampi. Joka tapauksessa sekä turvallisuuden että oppimisen kannalta on sarjojen pituutta ja määrää, kuulien painoa tms. tärkeämpää se, että opettelee mahdollisimman puhdasta tekniikkaa.

Lisää asiasta mm. tässä ketjussa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ke Elo 11, 2010 7:34 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 7:07 am
Viestit: 9
Paikkakunta: Jyväskylä
mä oon pari kertaa tehny nyt tämmösen setin,

heilautus 30 kertaa
yhden käden heilautus 20+20
etupunnerrus 20
pystypunnerrus 15+15
rinnalleveto 15+15
tempaus 15+15
kulmasoutu 20+20
vaaka 15+15
kyykky 10+10 (kuula ylhäällä)
vatsat

aika rivakkaan tahtiin oon tehny, ehkä n. minuutin palautuksilla, hiki tulee kyllä! Käytössä mulla siis edelleen se 4kg ku en oo joutanu hakee isompaa vielä, kenties ensi viikolla. Toistojen määrät muuttuvat sitten sen mukaan, miltä se isompi kuula tuntuu. Kysymys kuuluukin, miltä tämä ohjelma näyttää noin suurinpiirtein? Onko jotain lisättävää, poistettavaa tai vaihdettavaa? Tämä siis kaksi kertaa viikossa, lisäksi 3-5 juoksu-/pyöräilylenkkiä per viikko.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: To Elo 12, 2010 7:48 am 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
Aika hyvä kokonaisuus. Ei tuosta nyt mitään puutu ja määrä on sellainen että ei siihen kerralla vielä kannata kauheasti lisätä. Fiiliksen mukaan ja joskus voi painottaa sitten työntöjä ja punnerruksia ja joskus hkä temmata enemmän. Mutta siis tuon muun liikunnan ohessa ihan jees setti. Monipuolisuus on yleiskunnolle hyvästä. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Elo 20, 2010 8:11 pm 
Poissa
Heiluttaa, vai eikö heiluttaa?

Liittynyt: To Kesä 03, 2010 7:07 am
Viestit: 9
Paikkakunta: Jyväskylä
idah123 kirjoitti:
mulla siis edelleen se 4kg ku en oo joutanu hakee isompaa vielä, kenties ensi viikolla. Toistojen määrät muuttuvat sitten sen mukaan, miltä se isompi kuula tuntuu.


Jo vain tuli treeniin tehoa kun ostin 8kg kuulan! On tuo ehkä joihinkin liikkeisiin aika painava mulle, mut toisaalta osa liikkeistä taas tuntui helpommalta painavamman kuulan kanssa! Loistavaa, nyt jaksaa taas heilua, kun pitää aina vaan parantaa omia tuloksia!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Ohjelmaa aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Elo 27, 2010 8:35 am 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Elo 27, 2010 8:04 am
Viestit: 3
Hellouta!

Ekat kokeilut 8kg kuulalla. Kivaa on!

Perustekniikan haluun saada sujumaan hyvin, niin mietin et mitkä sarjat ois hyviä? Salitreeniä en ole kauheesti koskaan tehny, ja muutenkin noi punttailuhommat on ollu vähä nihkeitä aina. Kahvalla heiluttelu tuntuu kuitenkin semmoselta mitä jaksais tehdä :)

En vaan tiedä mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Helposti innostun ja ku ei muka meinaa tuntua ni sit pelkään et rehdin liikaa.. no seuraavana päivänähän sen sit tietää :D Nyt tein 10-15 toistoilla rinnallevetoa, punnerrusta ja työntöä. Heilureita sit vähä enemmän, ja vatsoja. Tempaustakin kokeilin, mut siinä oli joku tekniikkavirhe kun sattui ranteeseen palautuksessa.

Onks noi toistot ok ja monta sarjaa niitä yleensä kandeis tehä?

nim. nii-en-mä-vaan-tiedä :D

_________________
"Cause we are the ones that want to choose
Always want to play but never want to lose."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com