Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 5:33 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 4:13 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 3:56 pm
Viestit: 2
Eli miten aloittaa GS? Kuulia löytyy 2x12kg ja 2x16kg. Tällä hetkellä kahden käden työntö on n. 30 toistoa 16kg kuulilla ja tempaus 16kg kuulalla n. 30 per käsi. Sit loppuu kunto! :D Tavoitteena olis tuplata nuo tulokset. Tekniikka ja liikkuvuus ovat huonoja kuten aloittelijoilla yleensä. Voisiko joku vääntää rautalangasta kuinka mun pitäis edetä jotta saavutan tavoitteeni. Ai niin, oon uusi tällä foorumilla. Minusta jotain: 31wee mies ja 180/75 eli kukkakeppi. :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 4:27 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Tervetuloa Forumille Aloittelija :lol:
Eihän noi nyt mitään huonoja tuloksia ole. Kunto kasvaa tekemällä. Palstan miehet varmaan voivat heittää jotakin kuinka edetä noissa kahden käden työnnöissä...

Koita kasvattaa aikaa, tekemällä sarja hitaasti ja sitten kun pystyt tekemään tietyn ajan, lisäät vauhtia.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Pe Kesä 18, 2010 4:35 pm 
Poissa
Ensimmäinen heilautus takana

Liittynyt: Pe Kesä 18, 2010 3:56 pm
Viestit: 2
Sarjojen tekeminen hitaasti vaatii kärsivällisyyttä (tietty myös hyvää räkkiä, se on vaikea)! Kaiketi tuon työnnön saisi jopa 50 toistoon jos tekisin hitaasti, mene ja tiedä. Entä apuliikkeet? Mitä kannattaa tehdä vai onko se täysin yksilöllistä? kuulailun lisäks pyöräilen viikossa noin 150-200km kesät talvet.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Marras 13, 2010 5:45 pm 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Onkos kauheasti väliä minkä kokoisilla kuulilla aloittaa? Mulla on jo 1*12 kg:n ja 1*16 kg:n kuula. Noista mun kuulista tykkään 12 kg:n kuulan mallista enemmän ja sen takia houkuttelisi hankkia toinen samanlainen. Tuntuisi, että olisi varmaan mukavampi treenata, jos kuulat on samanlaiset.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ti Marras 16, 2010 7:36 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Vastaanpa itselleni. :)

MM-kisojen seurauksena on sisällä poltellut halu kokeilla GS-harjoittelua oikein enemmänkin. Katselin eilen läpi noita harjoituspäiväkirjoja ja SM-kisojen tuloksia. Miehillä näyttää SM-kisoissa olleen 16 kg:n sarjakin. Eikä nuo kaikki kilpailijatkaan näytä pelkästään treenaavan mun kantilta katsottuna mielettömillä kuulilla eli 24 kg tai päälle. Arvioin, että varmaan omalle tasolle hyvät aloituskuulat olisi 12 kg. Pystyy tekemään kerralla tarpeeksi toistoja ilman, että menee väkisin vääntämiseksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Ti Marras 16, 2010 12:17 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
marks kirjoitti:
Itse asiassa se ajatus että joku kuulakoko "jää pieneksi" on mun mielestä aika hassu. Kevyillä voi aina tehdä vaikka ylipitkiä sarjoja, palauttavaa treeniä jne, ja aina sitten kun toipuu pitkistä treenitauoista ja vammoista ja sairastumisista, joutuu ikäänkuin palaamaan taaksepäin.

Niinpä. Mä ainakin treenasin MM-kisojen tempausta varten myös muilla painoilla kuin varsinaisella kisapainolla. Välillä oli päiviä, että tein pelkästään 10kg kuulalla ja sillä sitten "vähän" nopeammin ja kauemmin.

Ehkä miesten on vaikeampi ottaa sitä kevyempää kuulaa käteen, mutta ainakin välillä se on ihan hyväksikin. Mitä sen väliä, mitä muut ajattelee...

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 7:09 am 
Poissa
Metukka ja suolakurkku -uskovainen

Liittynyt: Ke Kesä 23, 2010 6:33 pm
Viestit: 380
Kiitos valintaa ja omia tuntemuksia tukeneista kommenteista. :) Ostin toisen 12 kg:n lujateräskuulan GS-liikkeiden harjoittelua varten. Tosin nyt on jo tilauksessa 16 kg:n Original Russian-kuulatkin.

Olen päässyt enemmän treenaamaan ryhmäharjoituksissakin kahden kuulan liikkeitä. 12 kg on ollut ihan riittävä paino. Hetken saattaisi mennä 16 kg:illakin, mutta kevyemmilläkin alkaa lopussa tehdä tosi tiukkaa. Lähellekään 10 minuutin suoritusta ei ole vielä tullut kokeiltua. Harjoituksissa tehdään lyhyempiä jaksoja, huilataan ja sitten taas lyhyempi sarja jne. Olen yrittänyt miettiä ja hioa sitä suorituksen aikaista tekniikkaa. Tuntuu, että MM-kisojen seuraamisesta on ollut siinä tosi paljon apua.

_________________
"Nosta eläkä inise!!!" -P. Virtanen


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Joulu 11, 2010 7:44 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
JH75 kirjoitti:
Kiitos valintaa ja omia tuntemuksia tukeneista kommenteista. :) Ostin toisen 12 kg:n lujateräskuulan GS-liikkeiden harjoittelua varten. Tosin nyt on jo tilauksessa 16 kg:n Original Russian-kuulatkin.

Olen päässyt enemmän treenaamaan ryhmäharjoituksissakin kahden kuulan liikkeitä. 12 kg on ollut ihan riittävä paino. Hetken saattaisi mennä 16 kg:illakin, mutta kevyemmilläkin alkaa lopussa tehdä tosi tiukkaa. Lähellekään 10 minuutin suoritusta ei ole vielä tullut kokeiltua. Harjoituksissa tehdään lyhyempiä jaksoja, huilataan ja sitten taas lyhyempi sarja jne. Olen yrittänyt miettiä ja hioa sitä suorituksen aikaista tekniikkaa. Tuntuu, että MM-kisojen seuraamisesta on ollut siinä tosi paljon apua.


GS-harjoittelussa pätee sama logiikka kuin muissakin urheilulajeissa. Pääosa harjoitteista tehdään muilla kuin kisapainoilla tai matkoilla/ajoilla. Ei painonnostajat vedä treeneissä pelkkiä maksimeja, ei neljän sadan juoksijat vedä pelkkiä kovia kierroksia, ei maratoonarit vedä täysmatkoja. Eli olet oikeilla jäljillä :D

Mä vilpittömästi suosittelen ihan jokaiselle gs-nostajalle, että vakavasti pohtisi ikäänkuin pyramidi-mallia kuulien painoissa. Numeroista pitäville suhde vois olla vaikka niinkin hurja kuin 70-75% alipainolla, 20-25% kisapainolla ja max 10% ylipainolla.

Ylipainoilla varmistetaan voimatasojen pysyminen yllä (ja tarvittaessa kehitetään niitä) sekä tarkastetaan välillä tekniikkaa (se nimittäin paljastaa heikkoudet nopeasti :D ).

Kisapainolla pidetään pääasiassa tekniikka, tuntuma ja kunto yllä.

Tekniikka ja kunto sitten rakennetaan noilla alipainoisilla sarjoilla. :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: La Tammi 08, 2011 7:28 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Olen harjoitellut EDT ohjelmalla LC:tä ja melkeinpä sanoisin että pahimmalta tuntuu räkki pito sarjan kestäessä pidenpään, kahdella kuulalla vaikea saada sellaista asentoa jossa oikeasti pystyisi lepäämään, yhdellä kuulalla onnistuu huomattavasti helpommin.
Alaselkä myös tuntuu kipeytyvän kun yrittää olla niin "mutkalla" että kyynärpäät saisi jotain tukea. olisko jotain vinkkiä tähän, kaikkein paras olis tietty jos pääsis jonkun oppiin tai mukaan vaikka yhteistreeneihin PK. seudulla?
On kyllä arvostus kasvanut entisestään näitä GS kilpailijoita kohtaan kun on alkanut itse tavoitella 10min suoritusta, kuulien painoa on joutunut tottatotisesti pienentämään siitä mihin itse luuli pystyvänsä!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 6:57 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Räkki onkin melkein vaikein juttu koko hommassa, monet tappelee sen kanssa vuosikausia. PK-seudulla esim Kattilakelloilijan oppiin niin saat hyvän mallin ja selkokielisen selvityksen hommasta.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 8:43 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Kattilakelloilija olis varmaan hyvä opettaja mutta taitaa olla muissa maisemissa jonkun aikaa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 8:48 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Jotenkin Venäläisiä seuranneena, sanoisin, että kuntoa ylöspäin vain ja kuulat liikkeelle. Hyvin harva heistä "lepäili räkissä", kuulat liikkui kokoajan. :shock:
Kahden kuulan räkki on V-mäinen, eikä siinä juuri pysty lepäämään. Mulle toimii parhaiten kahden käden seteissä tasainen pace, lyhyehköllä räkillä. Aikaa tosin en ole saanut 2*16kg työnnöissä vielä 5min pitemmäksi. Siinä ajassa menee 60 työntöä, tai meni viime elokuussa. Nyt ehkä vähän enempi.
LC:ssä pyrin ottamaan tasaista lepoa sekä yläasennossa, alasviennissä ja räkissä. Kaikissa näissä mahdollisimman rentona ja happea mahd. paljon kokoajan. 32:set on tietty niin raskaat, ei siinä juuri levätä, mutta ajatuksena tämä. Kuulien painoa tietty kasvatetaan asteittain. Välillä treenataan raskaammalla ja hitaammin, välillä super kevyellä ja nopeasti ja pitempään. Antavat vähän erilaista hapotusta lihaksille.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 8:59 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Näin varmaan on, malttia tämä homma vaatii ja "pään kestävyyttä" kunto nousee pikkuhiljaa.
Tekniikka on kuitenkin tärkeä osa ja olis hyvä että olis jokseenkin oikeilla jäljillä sen suhteen :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 9:08 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Kyllä, tekniikka on tärkeä osa. Itselläni on ollut se etu, että on saanut alusta asti seurata kokeneempia sivusta (Heikki, ihan alussa myös Kukka ja tietty kanalan väki). Työntö on helppo (ja LC, joka on kuin työntö, mutta saa roikottaa välillä), tempaus on vaikea. Tämä siis puhtaasti henkilökohtainen mielipide. Tule Hyvinkään kisoihin, siellä on aktiivit koolla ja varmaan saisit paljon vinkkiä omaan nostamiseen!

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: GS aloittelijalle
ViestiLähetetty: Su Tammi 09, 2011 9:18 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: La Tammi 01, 2011 12:04 pm
Viestit: 154
Paikkakunta: Vantaa
Kiitos kutsusta! Olisi varmaan antoisaa seurata livenä hommaa, Rajalan Jukalla näyttäisi olevan kurssi Helsingissä, käsittääkseni ihan pätevä kaveri hänkin ?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com