Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 8:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2009 7:22 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Kuulailun ei äkkiseltään luulisi kuuluvan polvia rasittaviin lajeihin, mikäli pitäytyy lähinnä GS-liikkeissä. Kumminkin olen huomannut epämääräisiä kipuja lähinnä polvien takana kovempien treenien jälkeen. Joku muukin taisi mainita polven kipeytyneen tempaamisesta.

Olen järkeillyt kaksi mahdollista ärsyttävää tekijää: Tempaus venyttää kovasti takareiden lihaksia, joiden kiinnitykset polven takana kipeytyvät. Toinen voisi olla työnnössä tuleva isku lattiaan, mikä rasittaisi polvia toistuessaan satoja kertoja, vaikka paino onkin pieni. Ensimmäiseen on vaikeaa vaikuttaa paitsi ehkä enemmän koukistamalla jalkoja polvista, mikä taas voi heikentää tempauksen tehoja. Työnnössä voisi kokeilla hyvin iskuvaimennettuja tossuja tai pehmeämpää alustaa.

Jos jollain vaivoja/vinkkejä, kertokaa.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2009 9:18 pm 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Ke Tammi 09, 2008 9:41 pm
Viestit: 42
Mullakin tuntuu kipeytyvän työnnöstä helposti polvet. Veikkaan sen johtuvan siitä, että nilkan liikkuvuus ei riitä ja paino jää helposti päkiöille. Tämä taas tuntuu polvissa pahalta. En kyllä tiedä miksi tuntuu, mutta tuohan on nimenomaan se asia, josta aina salillakin varoitellaan esim. kyykätessä. Korolliset kengät varmaan auttaisivat ja tietty nilkkojen liikkuvuuden parantaminen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: La Huhti 04, 2009 11:23 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Mulla on 2 kertaa pahasti hajonnut polvi joka 2 kertaa leikattu. Polvesta poistettu sisempi kierukka ,höylätty lumpion alta pehmytkudos rustoa,kiristetty mediaali puolen sisäside ,korjattu 2 kertaa etummainen ristiside,joista toisella kerralla tehtiin uusi ristiside patellan jänteestä ja porattiin luuhun reikä johon se istutettiin :shock:
Polveni kestää GS:sän muttei syväkyykkyjä tai painavia kyykkyjä.Ei pysty tekemään kovia hyppyharjoituksia,koska polvi ärtyy ja alkaa keräämään nestettä [smilie=11.gif]
Jerkissä täytyy alaslaskiessa nousta päkiöille ja jarruttaa(niinkuin gireviikit tekevät oikeasti) niin ei täräytä liikaa polvia. Nilkkojen liikkuvuus nousee silloin tietysti isoon rooliin :idea:
Tempauksessa polven takaosa voi kipeytyä jos takareidet liian kireät :oops:
Tempauksessa voi notkistaa polvia ja monet huippunostajat tekevät niin.
Itse teen myös niin ,mutta vain sen takia että se säästää puristusta ja mahdollistaa useampia toistoja :idea: Gs toimii paremmin jos omaa hyvän liikkuvuuden :mrgreen: :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2009 8:14 am 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: La Heinä 05, 2008 12:02 pm
Viestit: 1385
Paikkakunta: Helsinki
Ehkäpä tempauksessa tosiaan on jotain erikoista rasitusta polville. Mulla on nimittäin polvissa rustonpehmentymäsairaus joka on krooninen mutta ilmeisesti vaaraton, ainakin aktiivisella jalkojen käyttämisellä kivuttomana pidettävissä. Vaikka olen paljon treenannut yksijalkakyykkyjä ja aina persuksiin asti, eivät ne ole aiheuttaneet kipua (rutinaa kylläkin); sen sijaan noin viikko sitten tekemäni tempausmaksimitestin jälkeen mulla oli toinen polvi oli arkana muutaman päivän, vaikka testin aikana polveen kohdistunut rasitus tuntui selvästi pienemmältä, ja polvien taipumisliike oli murto-osan yksijalkakyykkyjen vastaavista. Toistomäärät olivat tietysti paljon suurempia, 80 tempausta verrattuna n. 10 toistoa x 3 sarjaa yksijalkakyykkyä, mutta tämä tuskin selittää koko ilmiötä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2009 11:02 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Hyviä näkemyksiä, joskin itse hiukan epäilen, voiko kaikesta syyttää huonoa liikkuvuutta, kun en pysty hahmottamaan, että ainakaan tempaus vaatisi kovin ihmeellistä notkeutta.

Mutta tekniikkahan saattaa olla pielessä, vaikka liikkuvuus olisi ok, esikerkiksi kuulien alaslasku työnnössä ei ole teknisesti mikään ihan helppo juttu.

No, ainakaan en enää kivilattialla tee työntöä sukkasillaan ja toivotaan, että paikat pikku hiljaa tottuvat outoihin rasituksiin.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2009 12:31 pm 
Poissa
Kävelevä Kahvakuulafyysikko
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 5:33 am
Viestit: 433
Mun polvi on oireillut työnnöissä siitä saakka, kun innostuin testaamaan stretch-refleksiä ja tein ekan dipin räjähdysmäisesti --> nirsk ja polvi kipeäksi. Jake heke totesi yhdellä leirillä sääriluun kiertyneen ja ammattimiehenä oikaisi sen, jolloin kipu lähti... mutta tuli taas rankemman työntelyn jälkeen takaisin. Käväisin jäsenkorjaajalla, joka totesi, että polvi on vinossa, ristiside löysä ja vika lähtee nilkasta, joka pyörähti pahasti teininä. Nyt teen ennen treenejä säären etuosan hieronnan ja mobilisoin nilkan kunnolla + treenin jälkeen venyttelen ja hieron jalan ojentajat, niin polvi pysyy jännitteettömänä.

Lisäksi oon huomannut, että työnnöissä polvi ei kuormitu niin pahasti, kun malttaa tehdä ekan dipin "kantapään päälle", eli ei painoa varpaille juurikaan, päkiälle kyllä.

_________________
"Speed kills / but beauty lives forever" - S.P.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Su Huhti 05, 2009 1:11 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Tumppi,tuon takia mullakin varmaan on ekadippi automaattisesti hieman "hidas" :evil:
Se (polvi) ei ehkä taitaisi tykätä nopeista ykkösdipeistä [smilie=11.gif] .
Taas on elettävä vammojen mukaan :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 9:29 am 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 5:06 pm
Viestit: 72
Tämä aihe kiinnostaa aloittelevana kahvakuulailijana minuakin. Ikää on yli 50. Olen suhteellisen pitkäraajainen (192 cm), ja heikkokätinen ja -jalkainen, ja koetan nyt varovasti treenailla jalkavoimia. Polvissa ei tähän mennessä ole ollut isompia ongelmia, mutta en sellaisia tahtoisikaan. Teen ennen kuulailua aika perusteelliset liikkuvuusharjoitukset, mutta onko jotain muuta, jota kannattaisi ottaa huomioon, etteivät polvet pamahda?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 9:32 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Nostetaanpa tätä topikkia taas esiin hiukan yleisemmältä kannalta.

Jos polvea vertaa vaikkapa olkapäähän, se on omatoimisesti vaikea kuntoutettava, koska polvikivut johtuvat varsin usein nivelpusiin sisäisistä tekijöistä (ruston kulumat, kierukkavammat jne) tai nivelsidevaurioista. Kuitenkin kaikenlaista polvellekin kannattaa yrittää.

Foorumilaisten kokemuksia seuraavista asioista, kelpaa kaikenlainen mutu ja huhutkin:

1) Polvituet, missä tilanteissa niistä on hyötyä, milloin haittaa. Kannattaako käyttää joissain tietyissä treeneissä, ei ollenkaan vai arjessakin?
2) Mikä erityisesti kipeyttää polvia? Voi olla niin jokin laji kuin jotain muuta liikkumista/liikkumattomuutta.
3) Jalkineiden/alustan merkitys.
4) Kaikenlaisia nivelruston uusiumista edistäviä luontaistuotteita mainostetaan. Onko omia tai toisten positiivisia kokemuksia?
5) Mitkä ovat parhaita polvea kuntouttavia liikkeitä tai hyvä laji siihen?
6) Onko tavallinen reisipenkki mielestänne hyvä vai huono polven kuntouttamiseen?
7) Vaikuttaako kyykyn syvyys miten paljon polvienne kipeytymiseen? Onko eroa kyykyssä, hack-kyykyssä, askelkyykyssä, prässissä?
8) Miten tärkeänä pidätte lähentäjien ja loitontajien sekä pohkeiden vahvistamista ja venyttämistä polven kunnon kannalta?

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 4:22 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Kokemuksia omasta polvileikkauksen kuntutuksesta. Alussa lihasvoiman kehittäminen tärkeää :idea:
Seuraavaksi liikkuvuus,mobiliteetti :!: Sen jälkeen mobiliteetti "paineen alla" :idea: (ehkä voisi sanoa hermotuksen uudelleen koulutus)
Nykyisin: paljon mobilisointia :!: Jonkinverran venytyksiä :!: Hypyt minimoiden ja tarkasti polvia "kuunnellen" :!: Painonnostokengät mulle ehdottomat :idea: (vas jalkaholvi romahtanut)
Nykyisin lisävoima ei ole auttanut parantamaan polven kuntoa :!: Eli paljon liikettä :idea: Mulle se on 2 kertaa päivässä mobbausta :!:
Mulla pokana kavereita joilla pahoja kulumia ja hoito+päivittäinen mobbaus vienyt kivut pois ja peruuttaneet proteesi leikkaukset :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 4:28 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
AnttiV kirjoitti:
1) Polvituet, missä tilanteissa niistä on hyötyä, milloin haittaa. Kannattaako käyttää joissain tietyissä treeneissä, ei ollenkaan vai arjessakin?
2) Mikä erityisesti kipeyttää polvia? Voi olla niin jokin laji kuin jotain muuta liikkumista/liikkumattomuutta.
3) Jalkineiden/alustan merkitys.
4) Kaikenlaisia nivelruston uusiumista edistäviä luontaistuotteita mainostetaan. Onko omia tai toisten positiivisia kokemuksia?
5) Mitkä ovat parhaita polvea kuntouttavia liikkeitä tai hyvä laji siihen?
6) Onko tavallinen reisipenkki mielestänne hyvä vai huono polven kuntouttamiseen?
7) Vaikuttaako kyykyn syvyys miten paljon polvienne kipeytymiseen? Onko eroa kyykyssä, hack-kyykyssä, askelkyykyssä, prässissä?
Miten tärkeänä pidätte lähentäjien ja loitontajien sekä pohkeiden vahvistamista ja venyttämistä polven kunnon kannalta?

Mulla oli pari vuotta sitten polvissa krooninen särky/tulehdus ja olin jääpussi polvilla monta kertaa päivässä...

1) Ei oikeastaan auta, lähinnä ehkä henkiselle puolelle enempi lohtua.
2) Kaikki uudet jutut, uuden lajin aloittaminen ja pitkät automatkat.
3) Tosi merkittävä, pronaatiotuelliset kengät tekevät polvet kipeiksi tosi nopeasti.
4) En ole käyttänyt
5) Mä sain polveni kuntoon jumpalla, tehtävänä oli istualtaan nostaa yhtä jalkaa kerrallaan jalka suorana, jalkaterä ulospäin käännettynä 5*10toistoa/pvä ja venytellä pohjetta ja etureisiä 3*1min/pvä. Lisäksi oli yhden jalan tasapaino harjoituksia.
6) En ole koskaan käyttänyt reisipenkkiä.
7) En ole juurikaan kyykännyt ja kuten kohdassa 5, sain avun lihasten vahvistamisesta ja venyttelystä.

Nyt on polvet olleet aika hyvät, kestävät juoksut, pyöräilyt ja uinnit. Kuulailu ei ole onneksi ollut myöskään ongelma.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 8:47 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Vanhojen vammojen uusiminen ja/tai niihin liittyvien oheisvaivojen ilmaantuminen ei naurata, mutta on valitettavan yleistä. Itse olen tänä vuonna sählännyt samantyyppisten juttujen kanssa ja nytkin yksi sellainen päällä.

Jos nivelraon kohdalla naksuu ja kipuilee kyykistyessä, voi kierukka olla hajalla, mutta irtonaiset rustonkappaleet ja jotkin muut tilat voivat hämätä.

Jos hyvää etsii, niin kierukkaleikkauksesta toipuu nykyään alta aikayksikön.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 11:13 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
pyykkonen kirjoitti:
AnttiV kirjoitti:
Kuulailun ei äkkiseltään luulisi kuuluvan polvia rasittaviin lajeihin, mikäli pitäytyy lähinnä GS-liikkeissä.

Onnistuin siinä, mitä en arvellut mahdolliseksi, eli rikoin polveni alkuviikosta GS:ssä. Polvi meni 20kg lc sarjassa, n. 3min. kohdalla. Tuli huono toisto rivessä, polvi jotenkin vääntyi ja tuli tuntemus, mutta jatkoin rivestä kuitenkin työntöön ja siinä iski sitten jo kova kipu polven ulkosyrjään/taakse.

Alustava diagnoosi on ulomman kierukan repeämä. Magneettikuvista selviäisi enemmän, mutta sitä ennen pitäisi saada selville onko vuonna -96 polveen laitetut ruuvit terästä vai titaania, eli onnistuuko kuvaaminen.

Tämä on minulle aika kova paikka. Polvivammahistoria alkaa olla turhan pitkä. Paljon on ajateltavaa.

Harmin paikka, toivottavasti ei paha vamma. Tuo rive muuten on minunkin kohdalla ollut vaaran ilmoittelija.
Polveni kun ovat lievää pihtiä niin joskun raskailla kuulilla huolimaton rive on nitjauttanut polvea ulospäin.Olen tehnut rivet huolellisesti ja tarkentanut tekniikkaa.

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 12:33 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
simo k kirjoitti:
pyykkonen kirjoitti:
AnttiV kirjoitti:
Kuulailun ei äkkiseltään luulisi kuuluvan polvia rasittaviin lajeihin, mikäli pitäytyy lähinnä GS-liikkeissä.

Onnistuin siinä, mitä en arvellut mahdolliseksi, eli rikoin polveni alkuviikosta GS:ssä. Polvi meni 20kg lc sarjassa, n. 3min. kohdalla. Tuli huono toisto rivessä, polvi jotenkin vääntyi ja tuli tuntemus, mutta jatkoin rivestä kuitenkin työntöön ja siinä iski sitten jo kova kipu polven ulkosyrjään/taakse.

Alustava diagnoosi on ulomman kierukan repeämä. Magneettikuvista selviäisi enemmän, mutta sitä ennen pitäisi saada selville onko vuonna -96 polveen laitetut ruuvit terästä vai titaania, eli onnistuuko kuvaaminen.

Tämä on minulle aika kova paikka. Polvivammahistoria alkaa olla turhan pitkä. Paljon on ajateltavaa.

Harmin paikka, toivottavasti ei paha vamma. Tuo rive muuten on minunkin kohdalla ollut vaaran ilmoittelija.
Polveni kun ovat lievää pihtiä niin joskun raskailla kuulilla huolimaton rive on nitjauttanut polvea ulospäin.Olen tehnut rivet huolellisesti ja tarkentanut tekniikkaa.


Toivotaan Pyykkönen parasta!

Morozovillahan oli kanssa jokin kierukkaongelma päällä silloin MM-kisoissa... Hänen tekniikkansa näyttää siltä kuin läimäyttäisi polvea kovin 'väkivaltaisesti' suoraksi. Eikä niinkään raajan pituuden mukaisesti, vaan näyttää siltä kuin yrittäisi työntää polvea vaakatasossa läpi. Ihmettelin jo Tampereella sitä ja näyttää tekevän edelleen samaa.

Mistä koette, että teidän ongelmat/kivut johtuu? Tekniikkavirhe, vanhat vammat,liikkuvuusrajoitteet...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Kuulailu ja polvet.
ViestiLähetetty: Pe Syys 30, 2011 3:34 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
pyykkonen kirjoitti:
Onnistuin siinä, mitä en arvellut mahdolliseksi, eli rikoin polveni alkuviikosta GS:ssä..


No voi P [smilie=46.gif]

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com