Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 3:49 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Magnesium
ViestiLähetetty: La Helmi 02, 2008 5:59 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mulle kun nuo aikasarjat on verraten uusi juttu, niin tempauksessa alkaa huonosti maalattu kahva kalvamaan kättä. Magnesiumia kokeilin ja se tuntui lisäävän kitkaa epämiellyttävästi (pitäisköhän sitä laittaa paljon vai vähän?).

Ongelma tulee mulla oikeastaan vaan tempauksessa, muissahan asento ei vaihdu samanlaista kyytiä.

Hioin toisen kuudentoista kahvaa vesihiomapaperilla, mikä helpotti jonkin verran. Sen huomas hyvin eilen kun tein LC:tä hiotulla ja hiomattomalla yhtäaikaa. Tänään on hiomahommia tiedossa.

No siitä suivaantuneena laitoin eilen illalla babypowderia elikkäs talkkia kämmeniin ennen tempausta ja kitka kyllä hävis...tuli samalla melkoinen otetreeni. Tein (yritin) tehdä kuudellatoista 10" yhdellä vaihdolla mutta oli pakko jättää 4" per käsi.

Eli nyt se kysymys: käyttääkö muut tempauksessa magnesiumia :?:


Ja se vinkki: jos haluat hyvän ote-harjoituksen niin kokeilepa talkkia käsiin, mutta aloita varuiksi kevyehköillä kuulilla. :P


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2008 7:44 am 
Poissa
Normal Strength Level

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 9:03 am
Viestit: 1687
En käytä mitään jauhoja missään muodossa mutta suosittelen lämpimästi maalien hiomista kahvoista. Joissain malleissa tuo maali oikein tarttuu kämmeniin ja pitkässä sarjassa tietysti "hioo" kämmenet auki. Minulla kädet muutenkin hikoaa niin paljon paljon että ei siinä mikään mankku auta. Pitää vaan jaksaa puristaa. :twisted:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2008 8:01 am 
Poissa
Pro-kahvakuulajauhaja
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 3:59 pm
Viestit: 442
Paikkakunta: Jokioinen
Antti kirjoitti:
En käytä mitään jauhoja missään muodossa mutta suosittelen lämpimästi maalien hiomista kahvoista. Joissain malleissa tuo maali oikein tarttuu kämmeniin ja pitkässä sarjassa tietysti "hioo" kämmenet auki. Minulla kädet muutenkin hikoaa niin paljon paljon että ei siinä mikään mankku auta. Pitää vaan jaksaa puristaa. :twisted:


Bongasin venäläiseltä foorumilta neuvon käyttää hartsia. Tämä Hartsi + Magnesium seos on muuten eräänlainen vippaskonsti tempauksessa kisoja ajatellen. Siksi olin heiman yllättynyt, että EM:ssa sai käyttää omia mankkuja. Ei tuolla varmaan ole tosin merkitystä kuin todella huipputasolla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2008 9:21 am 
Poissa
GS-professori

Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 5:13 pm
Viestit: 399
Eri lajeissa hieman eri painotuksia ko. asian suhteen.

painonnosto:
http://www.painonnosto.net/tiedostot/iw ... E4%E4n.pdf
sivu 4
2.3.7. Liidun (magnesium) käyttö käsissä, reisissä jne. on sallittua.

kädenvääntö:
http://www.skvl.net/WAF_rules.pdf
Kohta 9. Magnesium/hartsi teline

voimanosto:
http://www.silbaum.net/maarustikud/Soom ... 2.2005.pdf
sivu 20
Yleistä
b) vauvan puuteri, hartsi, talkki tai magnesium ovat ainoat aineet, joita voidaan laittaa kehoon ja nostoasuun, mutta ei kuitenkaan siteisiin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Helmi 09, 2008 11:29 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Nyt olen ajatellut ottaa maalit pois noista kuulista ja sipasta miranolit tilalle. Valujälkikään ei näytä mitenkään erikoisen tasaiselta. Miranolilla on tapa tasoittua itsestään jossain määrin, muttei sekään ihmeitä tee, katoaan nyt kuin käy.

Sais olla vaan jytympää maalinpoisto ainetta, nitromors poisti kyllä paikoin mutta paikoin on huonokin maali aika lujassa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2008 3:21 pm 
Poissa
Kaikkien pääkouluttajien äiti

Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 6:34 am
Viestit: 175
Toi miranoli kylä kuulostaa aika oudolta ajatukselta.

Yleensähän noista kahvoista otetaan maalit vaan vekka ja jätetään semmosiksi. Jos niissä on jotain epätasaisuuksia tai knöölejä, ne voi hioa koneella pois.

Jos kahvasta täytyy tehdä luistavampi jotain miranolia(jos Nyt oikein ymmärsin) hyväksi käyttäen kandee tarkistaa tekniikka.

http://www.youtube.com/watch?v=8p1vYWhUmEg, tuossa jotain ajatusta asiasta.

Itse käytän mankkua anoastaan tosi hiostavina kesäpäivinä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2008 3:38 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Tuo oli kyllä ihan hyödyllinen pätkä sinänsä, huomasin kyllä mistä mies puhui kun se kertoi sormilla kiinniotosta. Juurikin tempauksen alastulossa mulla on suurimmat vaikeudet, tänäänkin kitka repäisi kämmenen auki. Ja se tapahtui metallille hiotulla kahvalla. Meinasin jättää alkuun metallille koko kuulan, mutta valujälki oli vaan niin kamalaa, se oli pientä kraateria täynnä koko murkula.

Yhden kuulan olen miranolilla aiemmin käsitellyt ja kunhan sen antaa kunnolla kovettua, on lopputulos mielestä ihan ok, ainakin se oli parempi kuin mitä alkujaan. Ja jos joutuu hiomapaperia kahvalle vielä näyttämään, niin kyllä sekin kestetään.

Mutta millä ihmeellä sais otteen sille tasolle, että voi sormilla ottaa esim kolmekakkosen kiinni. Mä nyt jo puristin meidän vuosittaisessa kuntotestissä pakollisen puristuskokeen melkeen laitteen maksimiin (kirkkaasti kiitettävä arvo kaikissa ikäluokissa), mutta silti ei tulisi mieleenkään yrittää pudottaa isoa kuulaa sormien varaan. Ehkä se vaatii vaan lisää treeniä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2008 6:41 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Puristus ote on minunheikoin lenkki tempauksessa. Keskustelu palstoilla joku puhui että ei pysty hyödyntämään kuulan roikotusta itse tekniikkaan.
Syy oli se että puristus voimaa oli 4 erillaista. Crushing,pinching , staattinen kiinnipito ja catching. Catching on se jota eniten tarvitaan tempauksessa! Jugling voisi olla harjoituksena tai Cotterin videossa clean niin että korostetaan heittoa ja sormilla kiinni ottoa. Mielestäni se on enemmän eksentrinen lihastyö eli negatiivinen/ liikettä jarruttava.
Jos keksit jonkun toimivan harjoituksen ,jaa se meille muille!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2008 6:45 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Olen tehnyt 40 kg:lla kympin sarjoja tempauksessa ja siinä sormet eivät olleet se joka petti ensin! Eli siinäkin vielä eksentrisessä liikkeessä Voima kestävyys on se joka uupuu,ei maksimi voima!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2008 7:46 pm 
Poissa
GS-professori

Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 5:13 pm
Viestit: 399
Kerran testasin tempauksen alaotteen vaikutusta voimakestävyyteen.
Eli tempasin oikealla kädellä 60 toistoa putkeen 24 kg kuulla siten että:
10 toistoa peukalo eteenpäin ala-asennossa
10 toistoa peukalo taaksepäin ala-asennossa
10 toistoa peukalo sivulle ala-asennossa
ja sykli alusta kunnes 60 täynnä.

ja verrokkina tein eri päivänä normaaliin tapaani oikealla kädellä eli peukalo taaksepäin ala-asennossa 60 toistoa 24 kg kuula.

Ei niin kliininen tulos: mielestäni käden asennon vaihtamisella alhaalla on merkitystä.Ihmettelen ettei huippumiehet käytä tätä jippoa vaan kaikki ovat fakkiutuneet johonkin niistä.

Testaa itse vaikka ilman kuulaa: seiso suorana ja laita "kuulakäsi" alas peukalo taaksepäin, eteenpäin ja sivulle ja nosta käsi suorana ylös. Laita vapaa käsi kuulakäden olkapäähän ja tunnustele mitkä lihakset tekevät työtä...etu, sivu vai takaolkapää...päätyön tekevät tietenkin jalat, lantio ja selkä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Helmi 10, 2008 9:26 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Peukalon ollessa taka asennossa käden noustessa ylospäin ,asento ohjaa kuulan kämmenelle diagonaalisti, mikä on ylhäällä optimaalinen asento.Eestin poika Eduardo näytti sen. Eli asento tekee skruuvin ,eikä tarvitse tehdä työtä sen eteen! Jos nyt ymmärsin mitä tarkoitit peukalon asennoilla??


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 9:18 am 
Poissa
GS-professori

Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 5:13 pm
Viestit: 399
Itse olen myös ns. skruuvi-gubbeja peukalo taaksepäin ala-asennossa + jalannostot...

Kyllähän mestarit tietävät mikä toimii. Jos paukuttaa tempauksessa 240 toistoa 10-minuutissa eli 24 toistoa/min ei siinä ehdi käyttää kuin tarkoituksen mukaisinta tekniikkaa.

Selostukseni ko. asiasta oli kieltämättä aika sekava ; )
Pointti oli se että testasin voiko käden ala-asennon vaihteluilla helpottaa otteen pitämistä totaalisuorituksessa, koska tempauksessa ote on heikoin lenkki. Monen mielestähän otetta vahvistetaan vain kyynärvarren ja sormien harjoittamisella, mikä on aika loogista. Mielestäni käsivarren vertikaalisella kierrollakin on merkitystä. Vrt. kuulan roikottaminen sivulla normaali ote niin,että kämmen kohti kylkeä peukalo eteenpäin ja vastakohtana rystynen kohti kylkeä (eli peukalo menee taaksepäin ja tulee luonnoton vertikaalinen kierto) tavallinen spaghetti ja kierrespaghetti ; ) Eli testasin vain helpottaako ala-asennossa vaihtuva käden asento lihasten rasitusta olkapäässä helpottaen käden hermotuksia. Ylä-asennossahan käden noustessa yli pään rasitusn menee trapeziukselle ja antaa lepoa deltoideuksille.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 10:55 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
No nyt meinaa äly nyrjähtää, voitko caestus selventää tuota peukalon suunta juttua kertomalla onko kuulan kahva poikittain vai pitkittäin vai kuinka?

Mulla on normisuorituksessa (oikealla kädellä) kahva poikittain ala-asennossa eli onko se silloin peukalo vasempaan vai miten?

Kahvan paksuudella on tietty merkitystä myös, mun kolmikakkosessa (kolmikahvainen malli) tuntuu olevan tajuttoman paksu kahva. Ja lisäksi kun on pitkä ja vielä holtittoman pitkät kädet niin tuntuu että murkulan vauhti ehtii jo kiihtyä alaslaskussa enemmän kuin lyhkäsemmillä :)

Ja tuohon "ruuviin" täytyy ruveta perehtymään myös. Joku hyvä tekniikkapätkä juutuubista jos löytyis. Tai oikeesti jonkun mestarin oppiin tästä on lähdettävä. Mitä enemmän oppii, sitä enemmän on kysymyksiä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 11:20 am 
Poissa
GS-professori

Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 5:13 pm
Viestit: 399
Kahva poikittain: peukalo vasemmalla jos tehdään oikean käden liikettä ja päinvastoin vasemmalla kädellä

Kahva pitkittäin: peukalo eteenpäin (kehosta pois päin) tai taaksepäin (kehoa kohti) (kehosta katsottuna).
Kyllä suomenkieli on hankalaa ; ) kun en edes itse osaa määritellä yksinkertaista asiaa ; )

Paksu kolmiomalli kahva: hyvä ote treeniin, high pull ja moniin muihin Girya harjoituksiin, mutta täysin ala-arvoinen GS-tempaukseen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2008 6:54 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Nyt mä hokasin Caestus mitä ajoit takaa! Hyvä pointti, täytyy koittaa.
Viime vuonna Ventspilsin kisoissa YKSI 55-60 GAMLA GUBBE teki maailman ennätyksen (feats) ja tempaisi non stoppina 24 kg:tä oikealla kädellä 400 kertaa. Katselin tarkkaan ja hän käytti mainitsemaasi juttua. Hän vaihteli kuulan asentoa. Luulin että hän säästeli käden nahkaa, mutta muuttuuhan siinä rasituskin! HYVÄ POINTTI!!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 90 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com