Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Pe Touko 10, 2024 1:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Syys 25, 2008 8:36 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
Juu, ei pitäisi olla eroja. Käytännössä kuitenkin ainakin sillä salilla missä käyn, on aivan selkeät erot sillä mitä naiset puuhaa ja mitä miehet puuhaavat.

Kukka:
Lainaa:
Lähes kyselemättä naisten "jalkapäivä" sisältää lähentäjät ja loitontajat, mutta enpä ole vielä nähnyt miesten niissä istuvan. Lisäksi naisten treeniin laitetaan harvoin liikkeitä vapailla painoilla tehtäviksi, vaan mielellään kai ohjaajan työn helpottamiseksi kaikki on laitejuttuja. Ihan liian harvoin näkee saleilla naisia esim. levytangon kanssa, ja osavastuussa on mielestäni salien työntekijät ilmeisine ennakkoluuloineen (ja laiskuus kaupan päälle).


Voi olla, että on laiskuutta ja ennakkoluulojakin, varmasti on. Toisaalta ainakin joillain isoilla ketjusaleilla siihen jäsenyyteen kuuluu vain yksi tai kaksi ohjaustuntia harjoittelun alussa, ei enempää. Siinä ajassa pitäisi räätälöidä täysin saliharjoitteluun tottumattomalle aloittelijalle ohjelma, jolla hän pääsee turvallisesti alkuun ja pysyy harjoittelemaan mielekkäästi vielä sen aloitteluvaiheen jälkeenkin. Voi olla aika haasteellista saada aikaiseksi turvallista ja mielekästä ohjelmaa aloittelijalle noista lähtökohdista.

Aloittelijoilla itselläänkin voi olla voimakkaitakin pelkoja vapaita painoja kohtaan. Laitteet koetaan turvallisemmiksi ja helpommiksi omaksua. Näitä ennakkoluuloja ei ehkä yhden ohjauskerran aikana pysty muuttamaan. Siitä sitä sitten helposti päädytään siihen lähentäjä-loitontajakoneeseen lukemaan akkainlehtiä kun eihän sitä täysjärkisen pää kestä nitkuttaa pitkää sarjaa ilman jotain lukemista :shock:

Melkein sitä aloittelija joutuu ostamaan kalliilla rahalla muutaman ohjaustunnin lisää, jos meinaa päästä hommaan kunnolla sisään vapailla painoilla. Tai näin minusta ainakin näyttäisi olevan. Ja näyttäisi siltä, että miehet ovat tähän paljon halukkaampia ainakin tuolla salilla missä käyn.

Näin sitten miehet päätyvätkin paljon mielekkäämmän treenin makuun heti alusta asti (tämä sitten vain minun henkilökohtainen mielipiteeni mielekkyydestä. Ehkä ne laitteita nitkuttavat ladyt ovat ihan tyytyväisiä ja kai se sitten on hyvä niin... ehkä?)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Syys 25, 2008 9:07 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
marks kirjoitti:
Olisikohan tuota ongelmaa jos saleilla ei olisi koko lähentäjäkapistuksia? jollain bodypump -tangoilla, käsipainoilla ja kehonpainolla voisi lähteä tutustumaan kyykkyihin, askelkyykkyihin jne vaikka pelottaisi. Tosin, en ola saliohjaaja ja helppohan tässä on huudella.

Ehkä kyse on enemmän asenteista ja ennakkoluuloista kuin itse saleista sinänsä?


Joo, varmaan ei olisi tuota ongelmaa jos ei olisi laitteitakaan. Toisaalta sitten uskon, että juuri ne pelit ja vehkeet on ne, joilla just se osa porukkaa sinne salille houkutellaan. Pitää olla uutta ja hienoa ja ylellistä vehjettä ja vekotinta. Jos niitä ei olisi, niin mahtaisiko se myöhemmin sinne lähentäjäkapistukseen jämähtävä lady aloittaa ollenkaan?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 6:51 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 7:21 pm
Viestit: 290
Kaiken lukemani perusteella alan vähitellen uskoa, että kuntosaleissa pätee sama paradoksi kuin sijoitusrahastoissa: mitä kalliimpi, sitä huonompi. Sikäli olen tietysti huono kommentoimaan, etten ole millään high-end salilla käynyt edes kääntymässä. Viihdyn salilla, jossa on vapaita painoja, vähän ihmisiä ja sopivan karu tunnelma. Peili on tietysti kiva, että voi sarjojen välissä posettaa :lol:

Huonon ohjauksen lisäksi naisten treeniin vaikuttaa kyllä tuo Marksin mainitsema psykologinen aspekti. Yritin taannoin opettaa vaimoa tekemään kyykkyä, mutta eihän siitä mitään tullut. Vika ei ollut voimassa eikä liikkuvuudessa vaan hartioiden välissä: liike vain tuntui jotenkin pelottavalta. Sikäli aika kummallista, että kyykky itsessään on ihmisen luonnollisimpia liikkeitä, toisin kuin jokin reiden loitonnus.

_________________
I act like I got it, pretend that I know .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 6:57 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija
Avatar

Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 7:21 pm
Viestit: 290
Lafez kirjoitti:
Juu, ei pitäisi olla eroja. Käytännössä kuitenkin ainakin sillä salilla missä käyn, on aivan selkeät erot sillä mitä naiset puuhaa ja mitä miehet puuhaavat.



Kun oikein asiaa mietin, niin en ole juurikaan huomannut eroja naisten ja miesten treenissä. Ok, osa naisista tekee niitä loitontajia Kodin Kuvalehti sylissä, mutta vastaavasti joka salilta löytyy se valopää mies, joka tekee pelkkää penkkiä ja hauiskääntöä. Usein vielä aivan järkyttävän huonolla tekniikalla. Mutta keskimäärin kummastakin ryhmästä löytyy sekä ne asiansa osaavat että ne haahuilijat, en ole huomannut sukupuolella olevan tässä merkitystä. Ehkä salin valinnalla on tässä kohtaa vaikutusta?

_________________
I act like I got it, pretend that I know .


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 7:36 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
marks kirjoitti:
Klassinen hauispenkki -kombo on ihan yhtä naurettava kuin lähentäjäkoneetkin, IMO :) Jos ei oikein tiedä mitä salilta haluaa saada irti niin eipä kai voi odottaa että siitä mitään tulisi. Tai, korjaus, kyllähän alussa mikä tahansa treeni sekä tuntuu että saa aikaan jotain muutoksia, niin ainakin monet sanovat.


Joo, hyvä huomio. Ettei aina syytetä naisia siitä lehtien lukemisesta salilla. :) Äijäthän tekevät sitä, että istuvat sen 6-8 toiston ajan niskakoneessa, jonka jälkeen pitävät 3 minuutin tauon, ja tekevät taas niskaa 6-8 toistoa. :twisted:

Pakko kertoa, nauratti eilen niin paljon. Kävin "perussalilla", ja tein seisten pystypunnerruksia levytangolla. Vieressä oli mies, joka teki samaisia pystypunnerruksia laitteella. :roll: Onko noiden laitteiden "etu" se, että painopakkaan saa ladattua enemmän vastusta, kuin mitä vapailla painoilla olisi mahdollista nostaa? Ainakin jonkun jalkaprässin kohdalla se menee niin. Ja varmaan monessa muussakin laitteessa. En mä silti tajua, miksi perusliikkeetkin penkki pitää tehdä laitteissa. :?:

Mikä on tehokkainta: tehdä leuanvetoa vastaavaa liikettä esim. taljakoneessa, tehdä pari "oikeaa leukaa", tai tehdä useampia leukoja avustetusti kuminauhan kanssa?

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 8:04 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 02, 2008 12:30 pm
Viestit: 1517
Paikkakunta: Helsinki
Mikko kirjoitti:
Ehkä salin valinnalla on tässä kohtaa vaikutusta?


Aivan varmasti on!

Itse käyn sellaisella salilla, jossa käy paljon kaikenikäistä väkeä ja jonne moni ostaa jäsenyyden jopa hetken mielijohteesta eli iso ketjusali.

Näitä "kesäksi kuntoon" -tyyppejä on paljon, jotka päätyvät sinne olemattomalla liikuntataustalla ja heikolla motivaatiolla itse liikuntaa kohtaan. Halutaan hoikistua ja kiinteytyä ja liikunta nähdään välineenä ja välttämättömänä pakkona. Kyllähän tästä porukasta moni onneksi innostuu itse liikunnastakin ja alkaa hakea niitä tavoitteita myös liikunnan puolelta.

Sinä aikana mitä itse olen tuolla salilla käynyt olen päässyt sivusta seuraamaan useampaakin todella upeaa "transformaatiota" naispuolisesta tukevahkosta, arasta, vapaita painoja kaihtavasta aloittelijasta normaalipainoiseksi motivoituneeksi ja tavoitteellisesti treenaavaksi aktiiviliikkujaksi. Varmaan miehiäkin on, mutta enpä ole niin tullut seuranneeksi.

Pitää olla hurjan aktiivinen, jotta tuollaisella isolla salilla saa riittävästi tukea tavoitteelliselle treenaamiselle. Kyllä niitä apuja ja neuvoja löytyy, mutta ison kasan omaa aktiivisuutta ja rohkeutta se vaatii. Jos motivaatio on jo valmiiksi heikko, niin jäähän se aktiivinen eteenpäin pyrkiminen tekemättä. Helposti sitä hukkuu sinne kasvottomaan massaan, eikä kukaan tule kysymään, että tarviitko apua ja kuis treenit kulkee ja mitenkäs sen tavoitteen suhteen sujuu.

Eli kuten Marks sanoi, itsestä kiinni, ei salista eikä salikulttuurista. Ainakin tuollaisella isolla salilla löytyy jokaiselle jotain tai ainakin useimmille jotain, mutta ei sitä sielläkään valmiiksi eteen kanneta.

Itse kun käyn tuollaisella "sulatusuunilla" treenaamassa, jossa on porukkaa joka lähtöön, niin olen miettinyt monesti vaihtoa jonnekin pienemmälle karummalle salille. Niissä ei kai sitten ole niin suurta eroa naisten ja miesten treenin välilläkään? Noin yleisesti ottaen, kai?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 10:50 am 
Poissa
Meikit, ketjut ja GS-vyöt
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:48 am
Viestit: 5368
Lafez kirjoitti:
Itse kun käyn tuollaisella "sulatusuunilla" treenaamassa, jossa on porukkaa joka lähtöön, niin olen miettinyt monesti vaihtoa jonnekin pienemmälle karummalle salille. Niissä ei kai sitten ole niin suurta eroa naisten ja miesten treenin välilläkään? Noin yleisesti ottaen, kai?


Joo, paikka ratkaisee huimasti! :idea: Jos käyn salilla, käyn mieluiten Turussa Sali 82:lla. Siellä on tietysti laitteita, mutta myös paljon vapaita painoja, levytankoja, penkkejä, ja aina mankut valmiina odottamassa. On alue, jossa lattia kestää tarvittaessa raskaidenkin rautojen pudottamisen, on säkit ja kaikki tarpeellinen. Toisaalta, paikka on käsittääkseni profiloitunut "isojen äijien saliksi" - mutta naisiakin käy. Mulle nyt naureskellaan avoimesti, jos kerron pitäväni ko. salista :roll: mutta ei kiinnosta. Naureskelee moni kahvakuulainnostuksellekin. :)

Ohjaus on osaavaa ja ammattitaitoista - kun taas on vaikea kuvitella, että keskustan ketjusalien tytöiltä (anteeksi vähättelevä sävy) saisi kovinkaan hyvää opastusta maastavedon tekniikkaan. :? Toisaalta he osaavat varmasti neuvoa tarvittaessa parhaat jumpat jne, joka sekin on toki hyvä. Ja opastaa, miten laitteet toimivat.

Mutta jos sali on niin "hieno", ettei sinne kehtaa huonossa kunnossa, ja huonoissa vaatteissa mennä, niin en mene minäkään. En todellakaan aio ostaa Benettonin pyyhettä sen takia, että kehtaan mennä "juhlasalin" suihkutiloihin. Tuo on taas kärjistystä, mutta valitettavan arkipäivää kuitenkin.

_________________
Kukkalaakso.com
https://www.facebook.com/KukkaLaakso


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com