Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Su Touko 12, 2024 7:39 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 8:50 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Terve,

mulla on viimeaikoina mennyt omasta huolimattomuudesta johtuen pari kertaa alaselkä aikamoiseen juntturaan, tämä on tapahtunut lähinnä taakkaa siirtäessä, kehon joutuessa kiertoliikkeeseen. Selkä menee aina samasta paikasta jumiin ja oireet ovat samanlaiset. Eli alaselässä tuntuu kuin pieni johto vihlaisisi. Aluksi kipu ei ole suuri, mutta kasvaa parin tunnin aikana suureksi. Säteilee etureisiin ja vihlaisut saattaa viedä jalat alta. Pystyn venyttelemään ja taivuttavaan kehoa eteenpäin, ottamaan varpaista kiinni ja heittämään jalat pään yli selällä maaten, mutta selän suoristaminen aiheuttaa vihlovan kivun. Saman aiheuttaa myös kovalla alustalla tehty venytys, jossa toinen jalka siirretään toisen ylitse sivulle. Yleensä tämä liike on minulla auttanut "lukkoihin?", mikäli sen pystyn vain tekemään. Nyt en pysty, johtuen kivusta. Yleensä tämän kivun laukeamiseen menee noin viisi päivää omillaan. Lauettuaan selkä on kuin uusi, eikä se koskaan mene jumiin itsestään.

Onko mitään keinoja hoitaa selkää itse, turvallisesti ja hallitusti? Miten treenata, ettei kipu toistuisi?

Muistaakseni täällä oli jos jonkinmoista taitavaa asiantuntijaa, mielelläni ottaisin itsehoito-ohjeita vastaan. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 10:30 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Nyt taisi käydä näin, että foorumille avautuminen aiheutti taas ajatuksen kirkastumisen. Eli vanha kunnon jalat tuolille, selällään lattialla, tyyny pään alle ja burana 600 naamariin. 20min selän rentoutus tällä tavalla, jonka jälkeen varovainen venytys alaselälle tuolla kädet sivuilla jalat suorana lattialla ja tästä toinen jalka toisen yli vastakkaiselle sivulle vieden. Alaselästä varoivainen rutina molempiin suuntiin, helpotus oli samanhetkinen. Ei mennyt taaskaan kuin kolme kivun tärvelemää päivää poissa treenistä ja normaalista elämästä. :/

Toivottavasti tästä on apua jollekkin muullekkin, mutta kuten aina niin selän kanssa täytyy olla varovainen, eli lääkärissä ja kiropraktikolla, jäsenkorjaalalla, napropaatilla tai osteopaatilla, tai muulla vastaavalla ammattilaisella kannattaa käydä, etenkin jos kipu tulee usein ja ei lähde pois.

Jos teillä on aiheeseen liittyviä neuvoja, ohjeita tai muita niin heittäkää. Kaikki tieto on tervetullutta selän vaivoihin liittyen.

Selän hoito-opas: http://tinyurl.com/2vluvf4


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 22, 2010 5:23 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Z-health päivittäin on pitänyt jumit ja lukot poissa :idea: Jos jumit toistuvia,takana joku toiminnallinen häiriö :!: Kannattaa hoitaa pois :!: Jos jätetään ,tilanne kroonistuu ja noidannuolet tulevat vuosi vuodelta useammin ja kestävät pidempään [smilie=11.gif] Se on sitä kroonistumista :!:
Vaikka vaiva olisi oireeton muutaman vuoden,ongelma(kroonistuminen) etenee omaa vauhtiaan ja vanhemmiten manifestoituu pahempana :evil: jOS MINULLA OLISI KIPU ALASELÄSSÄ,TUNNUSTELISIN MISSÄPÄIN KEHOA OLISI JÄYKIN PAIKKA JA MOBILISOISIN SITÄ :idea: Kipukohta harvoin jäykin alue(primääri ongelma). Poistamalla primäärin ja sekundäärin ongelman(2 jäykintä aluetta) kehosta häviää n 50% muista häiriöistä ja usein kipualue helpottaa :idea: Sen jälkeen kipualueen mobilisointi toimii paremmin eikä yleensä aiheuta ärsytystä :twisted: Venytys toimii harvoin kipualueella ,koska suoja refleksi estää kudoksia relaksoitumasta :!: Kylmägeelipaketti vie pois veren kongestiota(turvotusta)
ja vähentään tulehdusta ja kipua alueella :idea: Koti -manipulaatiossa harvoi jäykkäkohta "aukeaa".Useimmiten jäykän vieressä oleva yliliikkuva alue "napsahtaa" ja lisääntyvä liike vaientaa kipureseptoreja. Todellinen ongelma ,eli se liikkumaton alue ei muutu mihinkään :idea:
Helpottaa hetkellisesti,mutta usein tehtynä saattaa lisätä yli-liikkuvuutta jo ennestään yli-liikkuvilla alueilla :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 25, 2010 3:02 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
jake heke kirjoitti:
JOS MINULLA OLISI KIPU ALASELÄSSÄ,TUNNUSTELISIN MISSÄPÄIN KEHOA OLISI JÄYKIN PAIKKA JA MOBILISOISIN SITÄ

Mä tunnustan, että säännöllisen epäsäännöllisesti poden alaselkäjumia, joka on ihan [smilie=11.gif] Toi on tietty loistoneuvo Jakelta, mutta mä olen niin jäykkä jokakohdasta, että vaikea sanoa, mikä olisi se jäykin paikka. :shock:

Esimerkkinä Liedon ulkotreeneistä, jossa piti pyörittää kuulaa tosta lantion ympäri, siis todella vaikeaa saa kuulasta kiinni seläntakana molemmilla käsillä! Enhän mä pysty pitämään seläntakana isoa limppapulloa toisella kädellä korkista ja toisella kädellä pohjasta kiinni... Mä olen niin jäykkä, ettei ole tosikaan! :roll:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 25, 2010 3:33 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
No,onneksi et ole jäykkä mielestäsi(mind) :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 25, 2010 4:01 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Thanks! Jee, ei mulla olekaan jokapaikka jumis... :mrgreen:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 25, 2010 4:07 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
jake heke kirjoitti:
No,onneksi et ole jäykkä mielestäsi(mind) :mrgreen:

Eli Rouva sulla on hyvät mahdollisuudet lisätä liikkuvuutta :)
Huonoin yhtälö on tietty jäykkä minddi ja fysiikka :wink:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 25, 2010 4:24 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
simo k kirjoitti:
Eli Rouva sulla on hyvät mahdollisuudet lisätä liikkuvuutta
Huonoin yhtälö on tietty jäykkä minddi ja fysiikka

Joo, mä olen vain ylilaiska, kun kyseessä on venyttely :roll: se on mun ohjelmassa yleensä se kohta, joka jää toteutumatta... Eli rutina on turhaa, mä vain toivoisin että venyttelyn voisi ulkoistaa niinkuin monet muutkin asiat nykyään voi. :mrgreen:

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com