Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 5:08 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Joulu 03, 2010 7:40 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Minulla ei ole kokemusta kuntosalien kahvakuulatunneista, mutta kiinnostaa kuinka hyviä treenit ovat. Varmasti on paljon kiinni vetäjästä, joten yhtä totuutta ei varmaankaan ole. Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan sellaisten harjoittelijoiden kokemuksia, jotka ovat treenanneet kuulilla enemmänkin, ja myös muussa ympäristössä kuin noilla ryhmäliikuntatunneilla.

Miten liikkeiden opetus menee; käsittääkseni noilla tunneillahan olisi tarkoitus pitää koko ajan jonkinlaista tempoa yllä joten minuuttien pituiset katkokset joiden aikana opetetaan seuraavan liikkeen tekniikkaa, eivät kuulosta todennäköiseltä vaihtoehdolta. Onko tunteja jaettu aloittelijoiden ja kokeneempien ryhmiin, jolloin kokeneempien ryhmässä tehtäisiin myös jotain teknisesti haastavampia liikkeitä? Minkä tyyppisiä liikkeitä noissa yleensä käytetään?

Mites tilarajoitukset; onko tullut tilanteita että porukka on liian ahtaasti jolloin treenaaminen on hankalaa tai jopa syntyy vaaratilanteita?

Minkä tyyppistä treeniä noissa vedetään? Onko painopiste aerobisessa liikkumisessa vai missä?

Ehkä ennen kaikkea: toimivatko kahvakuulatunnit lähinnä sellaisille ihmisille jotka eivät muuten treenaa kuulilla, vai saako niistä kokeneempikin kuulailija jotain irti? Voiko ohjattuja kuulatunteja käyttää liikkeiden opettelemiseen, joita oppeja voisi sitten käyttää omien kotitreenien pohjana?

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 03, 2010 8:14 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
YJT kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta kuntosalien kahvakuulatunneista, mutta kiinnostaa kuinka hyviä treenit ovat. Varmasti on paljon kiinni vetäjästä, joten yhtä totuutta ei varmaankaan ole. Mutta olisin kiinnostunut kuulemaan sellaisten harjoittelijoiden kokemuksia, jotka ovat treenanneet kuulilla enemmänkin, ja myös muussa ympäristössä kuin noilla ryhmäliikuntatunneilla.

Miten liikkeiden opetus menee; käsittääkseni noilla tunneillahan olisi tarkoitus pitää koko ajan jonkinlaista tempoa yllä joten minuuttien pituiset katkokset joiden aikana opetetaan seuraavan liikkeen tekniikkaa, eivät kuulosta todennäköiseltä vaihtoehdolta. Onko tunteja jaettu aloittelijoiden ja kokeneempien ryhmiin, jolloin kokeneempien ryhmässä tehtäisiin myös jotain teknisesti haastavampia liikkeitä? Minkä tyyppisiä liikkeitä noissa yleensä käytetään?

Mites tilarajoitukset; onko tullut tilanteita että porukka on liian ahtaasti jolloin treenaaminen on hankalaa tai jopa syntyy vaaratilanteita?

Minkä tyyppistä treeniä noissa vedetään? Onko painopiste aerobisessa liikkumisessa vai missä?

Ehkä ennen kaikkea: toimivatko kahvakuulatunnit lähinnä sellaisille ihmisille jotka eivät muuten treenaa kuulilla, vai saako niistä kokeneempikin kuulailija jotain irti? Voiko ohjattuja kuulatunteja käyttää liikkeiden opettelemiseen, joita oppeja voisi sitten käyttää omien kotitreenien pohjana?


Itse vedän nykyään ryhmätuntejakin ja itsellä homma menee niin, että alkuun mobbaukset, sen jälkeen 10-15 minuuttia tekniikkaa ja 30-35 min tehokasta treeniä. Sisältää alkuun klassisia liikkeitä aikasarjoina, erilaisia comboja ja loppuun erilaisia lisäliikkeitä fiiliksen ja aikataulun mukaan. Monilla kaupallisilla saleilla homma taitaa kuitenkin mennä vähän erilailla... ?

Tällä hetkellä ei ole "eritasoisia" tunteja, joka tietysti hieman rajoittaa liikearsenaalia. Työntötekniikkaa en ole opettanut lainkaan ja tempausta hiljalleen, kunnes alkaa näyttää siltä että rive+ vauhtipunnerrus - sarjois alkaa lukitukset olla hyvät jne. Olen kuitenkin yllättynyt kuinka hyvin tunnit on mennyt. Kieltäydyin aluksi niiden vetämisestä, kun pelkäsin ettei se sujuisi, mutta toisin on.
Tunnit ovat hyviä yleistä lihaskuntoa kehittäviä ja pyrin aina sisällyttämään sellaisia liikkeitä jotka vaativat myös kehonhallintaa ja riittävää liikkuvuutta niveliltä. Jos itse vetelen 24 kilon kuulalla mukana, niin olen kyllä poikki! 16-20 kiloisella saa hyvää palauttavaa treeniä.

Liikkeiden opetteluun ryhmätunnit(nyt puhun omista) sopivat varauksella. Perustekniikat oppii hyvin, jos keskittyy ja seuraa ohjaajaa. Pyrin koko ajan korostamaan tärkeimpiä asioita ja lopussa tehtävät "kikkailuliikkeet" voivat hyvinkin olla monille uusia, joten sieltä voi jotain uutta saadakin omaan harjoitteluun.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 22, 2011 5:20 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Kysymyksiä parisen zipaletta:

-soitatteko musiikkia kuulatunneilla? Itse en lähtisi soittamaan, mutta sitä on ehdotettu.

-Entäpä opetatteko/ohjaatteko nykyään samoin, kuten silloin kun vastasitte tähän yllä olevaan kysymykseen? Siis Jukka ja YJT ja kaikki muutkin jotka vedätte tunteja. Eli onko tullut kehitystä ja mitä huomioita?

-Jokainen tietenkin ohjaa tavallaan, mutta mitä liikkeitä olette käyttäneet tunneilla?

-Käytättekö gs-metodeja, aikasarjat jne. kun vedätte tunteja, selitättekö, että nyt teette 5min@8rpm ja yksi vaihto, vai miten?

Tälläisiä pohdintoja tässä ilmeentynyt, kun olen vedellyt treenejä pienelle kaveripiirille, mutta kysyntää olisi hieman enemmänkin, joka tietenkin on kiva. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 23, 2011 6:30 am 
Poissa
Hang-around Girevik
Avatar

Liittynyt: To Tammi 20, 2011 6:03 pm
Viestit: 58
Meillä Raumalla näin..
Gymppikunnossa Girya-funk teemalla tunnit joka päivä. Näihin joskus osallistun itse jumppaamaan satunnaisesti.

Mää vedän omannäköisen -tunnin aina maanantaisin, nyt kesäaikaan ulkona. Suunnittelen tunnit itse, käyn liikkeitä läpi edellisenä päivänä ennen tuntia. Mulla on lisäksi ryhmä Eurassa kuntosalilla.

En soita musiikkia. Jotkut sitä on kyllä kysellyt, mutta olen sen perustellut, niin että aina on paikalla ihan uusia, joille pitää selittää vähän enempi tekniikoita. Ja joka kerta on aina sen verran asiaa kuulailusta, että musiikki haittaa.. Joskus voi taustalle laittaa soimaan hiljalleen. Tosin kuntosalilla saattaa muutenkin soida taustalla musiikki...

Tässä nyt vuoden aikana on sen verran huomannut, että uudet oppivat /omaksuvat asiat nopeammin kuin ennen, eli ilmeisesti oma opetustapa on tullut selkeämmäksi... ;)
Enimmäkseen vedetään kiertoharjoittelua eri liikkeillä, jossa yleensä 5-7 eri liikettä ja 1 min/liike. Näitä sitten tehdään 3-5 kierrosta...
Joskus enemmän jaloille ja joskus enempi vatsaliikkeitä.

GS-tyylistä treeniä en ole ryhmätunneilla vetänyt. Olen kyllä liikkeet opettanut ja käyttänyt näihin toisinaan aikaa enempi. Uutena kokeiluna otin juuri perustekniikka -tunnin, jossa käytiin ainoastaan heiluri, rive, työntö ja tempaus. Tässä oli innokkaita osallistujia 8 henkeä ja halusivat uudestaan samanlaisen. Eli tälläisellekin on tilausta.

Ulkotreenissä vedetään sitten ihan eri tyylillä. Siellä juostaan ja heitellään. Eli enemmän sellaista mitä ei voi salilla tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 23, 2011 7:06 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Kiitos artot, tuo kuulostaa hyvältä. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 23, 2011 7:17 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Pari kertaa olen käynyt Tampereella Gogo:n kahvakuulatunnilla joskus vuoden alussa.
Silloin olin varsin aloitteleva kuulaaja.

Tunnin sisältö tuntui olevan ohjaaja kohtainen. Toinen piti alkuun nopeat mobbaukset, toinen aloitti suoraan treenin. Molemmilla taisi alkuun olla kuulan pyöritystä kropan ympäri ja etuheilautuksia, ja sen jälkeen tehtiin lähinnä komboja. Tunnin kokonaiskesto 30 minuuttia, jossa ei pahemmin lämmittelyitä, ja lopussa toisella lyhyet venyttelyt, toisella ei niitäkään.

Musiikki taisi olla molemmilla ohjaajilla.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 23, 2011 9:35 am 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 11:24 am
Viestit: 63
Paikkakunta: Seinäjoki
Kuntokeskusten kahvakuulatunneilla ongelmana on se, että tunneilla voi olla hyvin kokeneita kahvakuulailijoita tai aivan ensikertalaisia tutustumassa lajiin. Tuntien suunnittelu etukäteen on hyvin vaikeaa. Mielestäni olisi järkevää tuntikuvausten yhteydessä kertoa, mikä tunti sopii vasta-alkajalle ja mikä on haastava kuulatunti. Ohjaamillani tunneilla otan yleensä jonkun liikkeen tai muutaman liikkeen, jonka tekniikka opetellaan perusteellisemmin. Tunnin loppupuolella tehdään ko. liikkeisiin liittyvä harjoitus, yleensä muutaman minuutin aikasarja. Lämmittely ja lihashuolto kuuluvat tietenkin joka tunnille.

_________________
http://www.sportbull.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 26, 2011 9:43 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
menijo kirjoitti:
Kysymyksiä parisen zipaletta:

-soitatteko musiikkia kuulatunneilla? Itse en lähtisi soittamaan, mutta sitä on ehdotettu.

-Entäpä opetatteko/ohjaatteko nykyään samoin, kuten silloin kun vastasitte tähän yllä olevaan kysymykseen? Siis Jukka ja YJT ja kaikki muutkin jotka vedätte tunteja. Eli onko tullut kehitystä ja mitä huomioita?

-Jokainen tietenkin ohjaa tavallaan, mutta mitä liikkeitä olette käyttäneet tunneilla?

-Käytättekö gs-metodeja, aikasarjat jne. kun vedätte tunteja, selitättekö, että nyt teette 5min@8rpm ja yksi vaihto, vai miten?

Tälläisiä pohdintoja tässä ilmeentynyt, kun olen vedellyt treenejä pienelle kaveripiirille, mutta kysyntää olisi hieman enemmänkin, joka tietenkin on kiva. :)


Meillä Kotkassa näin:
1. Soitetaan musiikkia, pääsääntöisesti heavy/rock-linjaa mitä defendossa myös soi taustalla. Silloin kun selitetään/näytetään uutta juttua tms, musat pois siksi aikaa.Sehän on kuitenkin aika vaativa homma painaa sitä mute-nappulaa :wink: :D Kukaan ei ole valittanut tähän mennessä, joskus joku pyytänyt jotain teknoa tms. Satunnaisotannan mukaan n.95 prossaa ihmisistä haluaa musaa taustalle/kokee sen tuovan lisää draivia.
Lisäksi ainakin välillä huomannut että kun musat jäävät hiljaiselle/pois, kuulosta salissa välillä kuin olisi jossain orgioissa, semmoita ähinää ja puhinaa kuuluu ympäriltä. :D

2.Totta kai koko ajan tuntuu että kehittyy,kokemus tuo varmuutta jne. Sinällään ohjaaminen oli ainakin itselle kamppispuolelta jo aika tuttua joten sen puoleen en koe hirveää muutosta eli ei alussa jänskättäny esimerkiksi sen enempää tai vähempää kuin nyttenkään.

3.Meillä pyritään korostamaan perusliikkeitä ja sekaan heitetään sitten myös jotain vähän harvinaisempia/kikkailuliikkeitä. Myös kehonpaino,leka+rengas,vetokumi yms. juttuja tehdään säännöllisesti osana. Kehonpainojuttuja käytetään aika paljon lämmittelyyn tai sitten yhdistetään kuulaa ja opk-liikkeitä.
Ainakin itselläni (ja tiedän että muutkin noudattavat samaa) pyrkimys on se että esim. heilurit,rivet,tempaukset jne. muodostavat sen pääosan treenistä aina.
Jos nyt jotain liikkeitä pitää erikseen nimetä niin: heilurit (1k ja 2k),rive,vauhtipunnerrus, työntö(tätä vain kun on kokeneempaa kaartia,enskertalaisille yleensä vp), tempaus, high pull, tuulimylly, TGU, russian sit up ja twist. Sitten toki näiden variaatioita,komboja jne. Myös erilaisia kyykkyjä jonkun verran (askelkyykyt tai askelkyykyt+punnerrukse kuulalla,sots kyykyt jne). Sekä sitten satunnaisesti niitä muita "kikkaliikkeitä". Kasia jalkojen välissä,myllyä pään ympäri lämppärinä aina väliläl, mutta kuten aiemmin tuossa totesin, useasti mieluummin kehonpainojutuilla kunnon lämmöt,sitten lisälämpöä kuulalla.

4.Tuntien sisältö on lähes aina erilainen, mutta itse ainakin teetään pääsääntöisesti aikasarjoja joiden kesto on yleisimmin 3-6min. Välillä toki pidempiäkin sekä
myös lyhyempiä. Intervalleja myös jonkun verran mutta ei liian usein näitä. Myös toistotreenejä aika usein tulee teetettä eli tehdään vaikka 4x100 toistoa pienillä palautuksillla tai ilman jne. Toistosarjoissa yleensä toistot vähintään 20-30kpl, useasti puhutaan tosiaan varsin pitkistä sarjoista.
Toki myös välillä tehdään enempi voimatreeniä isommilla kuulilla, mutta näitä yleensä vain kun paikalla on taas kokeneempaa kaartia.

Meillähän tunneilla käy keskimäärin viikottain aina jotain kokeilijoita joista ehkä about joka toinen tulee uudestankin. Valtaosa kävijöistä jotka ovat käyneet muilla tunneilla (kuntosaleilla) ovat pitäneet tuntejamme hyvin erilaisina näihin verrattuna. Syynä lienee juuri se että kuntosaleilla tunnit tuppaavat olemaan sellaista "kuula-aerobiccia" ja/tai tehdään hyvin pienillä kuulilla tms.
Välillä ohjelmissa rajaan tarkkaan käenvaihdot tms. useammin kuitenkin mennään vapailla kädenvaihdoilla jos tehdään aikasarjoja.Toistojen määrää minuutissa harvoin rajaan koska pitkissä sarjoissa juuri kukaan ei lähde tikkaamaan liian nopsaan kuitenkaan. Kaikki tämäkin tietty riippuu ohjelmasta. Sen mihin olen pyrkinyt väkeä kannustamaan on se, että kun tehdään aikasarjoja tai toistosarjoja joissa työtä tehdään siis kohtuu pitkiä aikoja, kukaan ei laskisi kuulaa maahan kun alkaa väsyttää vaan levot tapahtuisi räkissä tai kuula suoralla kädellä.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 105 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com