Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 10:32 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 3:32 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Terve.

Tässä threadissa ajattelin, että voitaisiin tuoda esiin faktoja ja mielipiteitä lajista nimeltä Crossfit. Tarkoituksena olisi siis saada mielipiteitä ja faktoja siitä, miksi se on hyvää ja miksi ei? Mikäli joku tietää.

Eli kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, Crossfit jakaa mielipiteitä aika laajaankin. Jos unohdetaan hype ja ilmiöt lajin ympärillä ja keskitytään itse tekemiseen, niin miten on. Onko kyseessä laji joka on oikeasti järkevä, vai pääseekö parempiin tuloksiin tekemällä eri harjoitteet eri treeneissä. Esim. painonnosto aina painonnostona, juoksu juoksuna, soutu ja voimamiestreenit taas erikseen. Eli treenaamalla eri ominaisuudet eri treeneissä? Onko kestävyysharjoittelulla paikkansa aina ja kaikille, vai onko tosiaan järkevää vetää täysillä? Olenko edes ymmärtänyt oikein sen miten Crossfit loppujen lopuksi toimii. Kyllähän crossfit ohjelmissakin on kevyempiä treenejä, mutta eikö se tarkoita lähinnä lyhyempiä? Eli kuitenkin aina vedetään täysillä, siis aikaa vastaan? Tekniikkaa toki treenataan ja ehkä ne on sitten kanssa niitä kevyempiä treenejä?

Se on selvä, että spesifillä treenillä tulee hyväksi spesifissä harjoitteessa ja kiertotreenillä hyväksi kiertotreenissä, mutta Crossfittiä myydään sillä ajatuksella, että siirtovaikutukset elämän erinäisiin tilanteisiin ovat optimaaliset. Onko näin, vai onko parempi jos harrastaa painonnostoa ja hakee aerobisen kunnon eri teitä esim. gs? Varmaan ymmärrätte mitä ajan takaa? Jos ette kysykää. :)

http://media.crossfit.com/cf-video/Cros ... ssion2.wmv Katsoin tämän pätkän, jossa intensiteetti menee formin edelle, toisaalta olen samaa mieltä, toisaalta en ole. Mitäs mieltä tästä asiasta? :D No gs:foorumilla voisi kuvitella, että vastaus on selvä, mutta miten on?

Tämä kymys juontaa juurensa toiseen ketjuun jossa tuli keskusteltua ohimennen lajista ja sen jälkeen mun on tehnyt mieli enemmän ja enemmän palata kyseisiin treeneihin, sikäli mikäli niitä nyt kovin paljon koskaan olen tehnytkään, mutta jonkin verran kuitenkin. Mietin vain kokonaisvaltaisen fysiikan kehittymisen kannalta sen järkevyyttä. Vai pitäisikö lajit erillään ja hakisi varieteettia gs:n oheen sitten laji per treeni tyylillä? Itsekkin turhaan torppasin ilmiötä kyseissä ketjussa, en niinkään pohtinut itse lajia.

Eli onko Crossfitissä järkeä vai ei ja miksi niin? :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 4:05 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Erittäin hyvä pointti marks! Mitä se oikein loppujen lopuksi on? Kiertoharjoittelua kovalla temmolla aikaa vastaan? Jotain sitä erikoisempaa? Kovakuntoisen näköisiä tyyppejä ovat usein, että ei siinä mitään. Mustakin just hienoa on se, että siinä on monia hienoja lajeja joita yhdistellään. Sikäli se riittää jo, mutta tosiaan olisi hieno kuulla joltain oikealta crossfitin harrastajalta, miksi ja mitä häh. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 4:07 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Hyvää: monia eri liikkeitä kehonpainosta kahvakuulaan ja painonnostosta muihin nostettaviin.
Huonoa: Painottaa ideassaan jatkuvaa recordien tekemistä ja nonsaleeraa hyvää tekniikkaa [smilie=11.gif]
Nykyisin kuulemma "tekniikka "päiviä ,jotka toimivat "palauttavana" harjoitteena. Olisi hyvä tietää,onko täällä ketään joka olisi treenannut rosvittiä tosissaan esim 6 kk :?: Miten on kroppa ja hermosto kestänyt kuormitusta :?: Onko tullut useasti vammoja :?:
Itse en ole treenannut,joten tietoni ei ole omakohtaista. Sen mitä olen kuullut,kuulostaa ADHD ihmisten kvarttaali talouden tulosvastuusta,joka on siirretty lajiin :shock: :?:
Mutta jos homma sopii jollekkin,niin kannattaa painaa menemään ja nauttia siitä :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 4:20 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Hyvää: saa paidan märäksi ja hyvänolon hormoonit jylläämään hetkeksi. Kovia treenejä varmaan.
Huonoa: ruokkii nykyhetken hetkistä elämän tyyliä jota ihannoidaan erilaisten tämänkaltaisten harrastusten kautta. Tosin työeläkin hötkii siihen suuntaan :evil: . Kuluttavaa mentaalisesti että fyysisesti pitkässä juoksussa. Oikea body-mind kehokuuntelu vääristyy...

Kukin taablaa tyylillään. Siitä vaan jos tuntuu hyvältä sen pienenkin hetken ja ajatus pysyy pois vielä huonommista asioista :twisted:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 4:53 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
jake heke kirjoitti:
Hyvää: monia eri liikkeitä kehonpainosta kahvakuulaan ja painonnostosta muihin nostettaviin.
Huonoa: Painottaa ideassaan jatkuvaa recordien tekemistä ja nonsaleeraa hyvää tekniikkaa [smilie=11.gif]
Nykyisin kuulemma "tekniikka "päiviä ,jotka toimivat "palauttavana" harjoitteena. Olisi hyvä tietää,onko täällä ketään joka olisi treenannut rosvittiä tosissaan esim 6 kk :?: Miten on kroppa ja hermosto kestänyt kuormitusta :?: Onko tullut useasti vammoja :?:
Itse en ole treenannut,joten tietoni ei ole omakohtaista. Sen mitä olen kuullut,kuulostaa ADHD ihmisten kvarttaali talouden tulosvastuusta,joka on siirretty lajiin :shock: :?:
Mutta jos homma sopii jollekkin,niin kannattaa painaa menemään ja nauttia siitä :mrgreen:


Crossfithelsinki.fi tietää suomen kielellä enemmän tästä.

Itse en ole treenannut Crossfittiä kuin kertaalleen kokeillen, mutta sen verran tiedän, ettei siellä aina vedetä täysille veren maku suussa. Itse asiassa tuo ohjelmarunko on varsin hyvin suunniteltu ja toki niitä tappotreenejäkin tulee aika ajoin. Välillä on jotain kikkailuita, kuten käsillä seisontaa tms. ja joskus on jopa maksimivoimapäiviäkin.

En allekirjoita tuota huonolla tekniikalla tekemistä. Itse tenttasin tätä myös Väinöltä, kun olin tekemässä CF:stä juttua Kontrolliin. Kyllä siellä opetellaan tekniikat ennen kuin aletaan rypistelemään. Ja recordeja yritetään käsittääkseni tehdä ainakin ns. bench mark treeneissä, joita ei ole kuin silloin tällöin. Ja toki maksimipäivänä enkat paukkuu varmaankin.

Mulla ei ole ainakaan mitään huonoa sanottavaa, enkä osaa kertoa kokemuksia mm. loukkaantumisista. Huhupuheita netissä riittää, mutta niitä kannattaa suodattaa. Kannattaa kokeilla ennen kuin alkaa arvostelemaan liikaa.

Vielä sen verran, että onhan ainakin cf-kisaajat järkyttävän kovassa kunnossa kaikin puolin, joten kyllähän homma tuntuu toimivan.

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 4:56 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 12:37 pm
Viestit: 942
marks kirjoitti:
Ihan heti alkuun olisi hienoa jos joku kertoisi selvällä suomenkielellä mitä crossfit on? Onko se siis muutakin kuin tuote ja jos on niin miten se määritellään? Mikä tekee yhdeatä harjoituksesta crossfittia? Onko se oma lajinsa vai jotain muuta? Vai onko se treeniohjelma tai metodi?


Se on kunto-ohjelma.

_________________
Henkilökohtaista kuntovalmennusta, urheillijoiden fysiikkavalmennusta, harjoitusohjelmia, toiminnallisen harjoittelun leirejä ja seminaareja ym:
JR-Valmennus


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 26, 2011 5:29 pm 
Poissa
Käsi joka pommia heiluttaa

Liittynyt: Ke Maalis 17, 2010 8:04 am
Viestit: 29
Meillä Lahdessa (Lahden Gentai) on viime syksystä asti vedetty CrossFit Circuittia, josta on tullut melko suosittua. Meidän Crossfit Circuit-tunnit ovat kiertoharjoittelua, jossa liikkeet on otettu crossfit-harjoittelun WODeista (Workout of the Day).

Tietoa CrossFitistä
http://www.crossfit.com/cf-info/faq.html

Täältä löytyy melko kattava videokirjasto CF:stä.
http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html

Vuoden 2009 Crossfit Games voittaja Mikko Salo (hyvä dokkari)
http://www.youtube.com/watch?v=6lBwcBm6 ... re=related

_________________
http://www.gentai.fi
http://www.facebook.com/LahdenGentai


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 27, 2011 10:46 am 
Poissa
Lujaterässydän

Liittynyt: Su Helmi 07, 2010 1:58 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Kahvimaa
Sen kummemmin ottamatta kantaa itse lajiin kun en tiedä siitä tarpeeksi, niin tiedän yhden tutun jonka crossfit-treenit meni olkapäävammojen vuoksi jäihin. Vaikka tykkäsi hommasta kuin hullu puurosta niin kroppa ei kestänyt sitä tahtia. Nyt varmaan osaa jo ottaa rauhallisemmin.

Mutta mä en jotenkin tykkää siitä "I saw mr pukey" -hengestä, vaikka tekeminen muuten näyttää team gorillan sivuilla hyvältä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 27, 2011 2:19 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Crossfit taitaa olla aika levällään. Mielestäni Väinöllä Crossfit Helsingistä oli hyviä pointteja artikkelissaan. Musta tuntuu, että järkevää olisi rakentaa "lajia" siihen muotoon, että se muistuttaisi oikeasti jotain 10 ottelua. Lajeja joissa kilpaillaan saisi olla monta mikäli näin sovitaan, mutta ne olisi tiedossa ja hyppynaruhypyt ja kaikki tuollanen pussinkanto stadionin kaiteen yli jne. pois. Eli vähän yksinkertaistettaisi ideaa ja oksentaminen veke. Kuten monet oikeat valmentajat sanovat, se ,että makaa selällään omassa oksennuksessa suorituksen päätteeksi ei ole kovin urheilijamaista, eikä voittajan käytöstä.
Olen tästä ihan samaa mieltä.

Mutta juu hyvää keskustelua ja vaikka se kunto-ohjelma onkin, niin eikös se lajikin ole, kun siinä järjestetään kisoja? :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 27, 2011 7:37 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Tämä on mun yksi lempiaiheitani ja voisin spekuloida siitä tuntikausia.

Ja ihan alkuun, mä olen crossfitin ajatuksen puolella, mutta lievästi ilmiötä vastaan. Paljolti jo aiemmin tässä säikeessä luetelluista syistä.

Crossfitin määritelmä alkukielellä on: Constantly varied functional movements performed at high intensity.
Eli ydinajatus on sama kuin Westsiden Simmonsin konjugaatiomenetelmässä. Jatkuvalla vaihtelulla estetään kehityksen loppuminen.

Crossfit sivuilla on arkisto, jossa on jonkin verran ilmaisia artikkeleita. Lukemisen arvoisia ovat ainakin artikkelit: What is fitness ja Crossfit programming.

Ohjelmoinnista sen verran, että CF luokittelee liikkeet kolmeen kategoriaan Gymnastic (G), Metabolic (M) ja Strength (S). Näitä sitten voi itsekin ryhmitellä esimerkiksi siten, että kun tekee 3 on/1 off systeemillä, niin kolmessa kierrossa jokain kategoria saa oman treenin ja esiintyy ainakin kerran toisen elementin parina ja kerran kolmosesssa. Vaikea kirjoittaa auki, mutta lopulta aika looginen.

Esim: G - MSG - GM - off - S - SMG - SM - off - S - GMS - GS - off.

Pari eli couplet voi sitten olla korkean intensiteetin rykäisy jossa ei säästellä esim benchmark-treeni Fran. Kolmen kombo eli triplet on sitten tyypillisesti semmoinen setti, jossa voimia joutuu jo vähän säästelemään esim 20 minuuttia niin monta kierrosta kuin menee tiettyä kolmea liikettä.

Ja pers**stä CF:ssä on sama kuin GS:ssä eli kaiken maailman nettipellet jotka muka tekee kovia tuloksia paskalla tekniikalla.

Ei CF ole mikään autuaaksi tekevä ohjelma, samat lainalaisuudet siihen pätee kuin muuhunkin, saat sen mitä annat. :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 27, 2011 8:14 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Heikki kiitos kun avasit ja vieläpä tyyliisi kattavasti! Ohjelmointi crossfitissä on ollut mulle aina aika hämärän peitossa. :) Ideanahan tuo on kyllä aika hyvä ja mielenkiintoinen.

Onkohan crossfit harjoittelumallin toimivuutta vertailtu mitenkään, esim. sellaisen urheilijan harjoitteluun, joka treenaa eri asioihin pyrkivät harjoitukset erikseen. Esim G, S, M tyyliin? Mutta korkealla intensiteetillä per treeni, tai vaihtoehtoisesti soveltaen jotain muuta intensiteetin säätelyä. Mikäli saitte kopin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 5:03 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
menijo kirjoitti:
Heikki kiitos kun avasit ja vieläpä tyyliisi kattavasti! Ohjelmointi crossfitissä on ollut mulle aina aika hämärän peitossa. :) Ideanahan tuo on kyllä aika hyvä ja mielenkiintoinen.

Onkohan crossfit harjoittelumallin toimivuutta vertailtu mitenkään, esim. sellaisen urheilijan harjoitteluun, joka treenaa eri asioihin pyrkivät harjoitukset erikseen. Esim G, S, M tyyliin? Mutta korkealla intensiteetillä per treeni, tai vaihtoehtoisesti soveltaen jotain muuta intensiteetin säätelyä. Mikäli saitte kopin?


Vaikea vertailla tuloksia, kun CF ei ole ns kasvattajalaji, vaan siihen siirrytään yleensä jollain taustalla. Hyvät urheilijat, jotka osaavat harjoitella CF:ää järkevästi, saavat hyviä tuloksia, mutta saisivat varmaankin niitä samoja hyviä tuloksia myös muilla systeemeillä.

Ja yksi mantra, mitä CF-hörhöt hokee on, että erikoistuminen on hyönteisille. Eli, että hyvä CF-atleetti olisi aina valmis mihin vaan, ei huippu missään mutta pätevä useilla eri osa-alueilla. Ei silloin voi piikata erityisesti millään osa-alueella.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 8:56 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Juuri niin kuin Marks totesi, jotta voi ottaa CF:stä (ja muistakin jutuista) sen tulen eikä sitä tuhkaa, pitää nähdä markkinoinnin savuverhon tuolle puolen.

Niin kuin aiemmin totesin, olen ilmiönä CF:ää osittain vastaan, mutta näen konseptin arvon siitä huolimatta.

Jotkut franchiset saarnaa suodattamatta CF HQ:n gospelia, mutta osa taas osaa viedä asiaa eteenpäin. Yksi, joka on osaamisessa mun mielestä hyvällä tasolla, on CF Pori. Porin ohjelmointi ei ole vain CF mainsite cut & paste, vaan heillä on peruskonseptin oma sovellus ohjelmoinnin takana. Ja se vaikuttaa hyvältä.

Hyväähän CF:ssä on mm se, että se on kotitreenaajalle ilmainen ja useat treenit on tehtävissä melko vähillä varusteilla. Ei kukaan pakota käymään tonnin sertiä hakemassa tai maksamaan 200 kuussa jäsenmaksua, että pääsee eliittiin. :D

Eliitti on asenne, ei paikka tai joukko. Jatkakaa... :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 28, 2011 9:34 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Diamond kirjoitti:
Vuoden 2009 Crossfit Games voittaja Mikko Salo (hyvä dokkari)
http://www.youtube.com/watch?v=6lBwcBm6 ... re=related


Jos oikein muistan, Salo souti pian tuon jälkeen 2000m 6.36, mikä on toki kunnioitettava aika, mutta toisaalta spesialistit repivät pitkälti alle kuuteen minuuttiin.

Kahden tonnin ergosoutu mittaa mun mielestä kehon kokonaiskapasiteetin ja hapenottokokyvyn niin hyvin kuin yksi suoritus voi mitata. Laji on teknisesti niin helppo, että hyvin pienellä soutuharjoittelulla siinä saa revitettyä kunnon mukaisen tuloksen.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 01, 2011 11:45 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Tästä juontui mieleeni, että kun crossfitissä tuskin noita lajeja vakiinnutetaan, ainakaan slogani ei sovi siihen. Voisi hyvin suunnitella itse lajin jossa mitattaisiin kokonaisvaltaisia ominaisuuksia.

Laji jossa kilpaillaan vaikka: maastaveto maximi, rive ja työntö maximi, juoksu 5-10km aika, lisäpaino leuanveto max ja vaikka pyöräily10km tai 2km soutu tuohon päälle, niin olisi aika kova. Tuossa olis jo hurja kombinaatio eri ominaisuuksia, tietenkin suoritteet peräkanaa ja yhtämittaa, maximi nostot suoritettaisiin vaikka 10min aikajänteellä, joten siinä ei joutuisi hosumaan turhaan. Olis aika selkeä tapa treenata noita varten ja kattaisivat aika hyvin kaikkia ominaisuuksia. hmmmmm. [smilie=13.gif] [smilie=12.gif] [smilie=10.gif]


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 71 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com