Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Touko 11, 2024 4:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 12:01 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Rouva kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
No itsellä jääneet kaikki opettelematta, noista 'perus' liikkeistä tullut tehtyä lähinnä LC:tä ja tempausta :-O

LC:ssä on kyllä yleensä mukana työntö :shock:

:-)
Toki, mutta dynamiikka erilainen, ainakin kun sen LC:n tekee minimalistisilla pysähdyksillä (joilla se ei kisa-suoritteeksi ehkä kelpaisi).

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 4:39 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
No ei kisatekniikkaa määritelmällisesti tarvi kuin kisaajat. Ei kisatekniikka sen turvallisempaa tai vaarallisempaa yleisesti ottaen ole, tekniikkaan on vaan tuomaroinnin helpottamiseksi ollut tarpeen luoda speksejä.

Jos haluaa vaan hikoilla niin mikä ettei.

Mutta...hikoiluunkin voi saada lisäväriä teknisemmän lähestymisen kautta. Silloin kun tekee kevyttä treeniä, on mun mielestä mielekkäämpää fiilistellä tekniikkaa kuin vihanneksena pumpata menemään. Joskus toki niinkin.

Ja nyt kun otit Tavasti tuon ryhmäliikunnan esimerkkinä esille, niin siinä ollaan taas aika lailla eri asioiden kanssa tekemisissä. Kisanostaja lähestyy asiaa tulosorientoituneesti siten, että jokaisen harjoituksen olisi vietävä kohti tavoitetta. Ryhmäliikkujan väittäisin taas liikkuvan koska "kuuluu" liikkua. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi franchise-jumppa bodypump on suunniteltu ja tuotteistettu niin helpoksi, että satunnainenkaan osallistuja ei koe osallistumista liian vaikeaksi ja on treenin jälkeen niin poikki että mieltää treenin tehokkaaksi ja tulee (lue: maksaa) uudestaan.

Hyvä nostotekniikka mahdollistaa isompien painojen käytön ja sitä kautta tehojen noston. Katsotaan vaikka Anzupin tempausta kaksikymppisellä ja mietiskellään hiljaa itsekseen montako kertaa arvostamani nostaja jaksais sen parikymppisen punnertaa. Ei tarvisi toisen käden sormia laskemiseen.

Ei kisatekniikka itseisarvo ole. Se riippuu nostajan tavoitteista. Mulla se on korkealla prioriteeteissä, koska koen sen itselleni helpoimpana tapana kehittyä nostajana.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 5:21 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Heikki kirjoitti:
No ei kisatekniikkaa määritelmällisesti tarvi kuin kisaajat. Ei kisatekniikka sen turvallisempaa tai vaarallisempaa yleisesti ottaen ole, tekniikkaan on vaan tuomaroinnin helpottamiseksi ollut tarpeen luoda speksejä.

Tästä olen erittäin samaa mieltä. Kun noita kisasuorituksen määritelmiä vilkaisin, niin aika helppo oli hahmottaa millaiselle kaltevalle pinnalle voisi päätyä tuomaroinnissa ilman noita.

Heikki kirjoitti:
Mutta...hikoiluunkin voi saada lisäväriä teknisemmän lähestymisen kautta. Silloin kun tekee kevyttä treeniä, on mun mielestä mielekkäämpää fiilistellä tekniikkaa kuin vihanneksena pumpata menemään. Joskus toki niinkin.

Itse ehdin liian harvoin liikkumaan, joten tulee aina vedettyä veren maku suussa.

Heikki kirjoitti:
Ja nyt kun otit Tavasti tuon ryhmäliikunnan esimerkkinä esille, niin siinä ollaan taas aika lailla eri asioiden kanssa tekemisissä. Kisanostaja lähestyy asiaa tulosorientoituneesti siten, että jokaisen harjoituksen olisi vietävä kohti tavoitetta. Ryhmäliikkujan väittäisin taas liikkuvan koska "kuuluu" liikkua. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi franchise-jumppa bodypump on suunniteltu ja tuotteistettu niin helpoksi, että satunnainenkaan osallistuja ei koe osallistumista liian vaikeaksi ja on treenin jälkeen niin poikki että mieltää treenin tehokkaaksi ja tulee (lue: maksaa) uudestaan.

Varmaan ryhmäliikunnassa käviöissä on monenlaisia. Itse kävin siellä siksi, että se siinä pääsi pää helpolla. Sai raskaan treenin ilman että itse tarvitsi pinnistellä henkisesti. Kun painot oli tankoon ladottu, niillä tehtiin koko sarja vaikka tuntui että taju lähtee. Edestä annettiin mitä tehdään.

Itsellä treeni toimi aikalailla niin, että jos kohtuudella pystyi homman tekemään, niin seuraavalla kerralla lisää painoja. Painoja lisätessä joutui ehkä pari kertaa vähän fuskaamaan, mutta sitten kehitystä tapahtui ja pystyi tekemään.
Mitä muita samoissa jumpissa käviöitä katsoi, niin 95% ei noin tosissaan tehneet.

Jos aika riittäisi, niin voisipa tuolla vieläkin käydä. Toki kuulalla olen onnistunut treenaamaan keskenäni, mutta hyvän ja laiskan päivän ero on suurempi kuin ohjatussa.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 6:15 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Jes, mun näkökulma kuulien nostamiseen on vain ja ainoastaan tulosorientoitunut nostaminen. Näin ollen teen kuulilla kisaliikkeitä (ja vain kisaliikkeitä) ja ohjelmoidusti eli jokaisella treenillä on merkitys.

Ja ei niin tavoitteelliseen liikuntaan eli kuntoiluun en kyllä pelkkiä kuulia edes rehellisesti suosittelisi. Mielummin vaikka levytanko ja renkaat.

Monille jää kuulista vain ensikosketuksen jälkeen tavattoman tehokas vaikutelma kun yhtäkkiä tehdäänkin koko kehon liikkeitä ja niin pois päin. Väittäisin kuitenkin kuherruskuukauden olevan yli 90% kuulan omistajista melko nopeasti ohi ja sen jälkeen honkkarin/motonetin yksittäinen murkula toimii vain ovistopparina.

Ja tuon em seikan vuoksi teenkin aina kaikkeni houkutellakseni "ihan vaan kuntoilen" -nostajiakin kisanostamisen pariin, koska mun nähdäkseni se into saattaa kantaa pidemmälle.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 7:58 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Heikki kirjoitti:
Ja ei niin tavoitteelliseen liikuntaan eli kuntoiluun en kyllä pelkkiä kuulia edes rehellisesti suosittelisi. Mielummin vaikka levytanko ja renkaat.

Kuulat sopivat tankoa paremmin ulkona treenaamiseen ja auton perässä kuljetettaviksi sinne missä lastenkin harrastukset ovat.
Heikki kirjoitti:
Väittäisin kuitenkin kuherruskuukauden olevan yli 90% kuulan omistajista melko nopeasti ohi ja sen jälkeen honkkarin/motonetin yksittäinen murkula toimii vain ovistopparina.

Minusta tuntuu että liiottelet. Ei minkään koti-kuntovälineen käyttöaste alun jälkeen voi olla jopa 10%. Ajattele vaikka kuntopyöriä, jumppakeppejä ja käsipainoja. Melkein kaikissa talouksissa sellaisia on, mutta oikeastaan kukaan ei niitä käytä.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 22, 2011 7:20 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
Kuulailen ihan kuntoilumielessä ja mulla on neljä kilpakuulaa. Nyt on vuosi harrastusta takana eikä vielä kyllästytä, mutta jos niin käy, niin ainahan nuo kuulat kelpaa avaimenperiksi. :lol:

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com