Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 7:36 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 5:55 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
menijo kirjoitti:
Mitenkä se nyt sitten erosi se kuntoilijan työntö tai tempaus, gs tempauksesta ja työnnöstä?


Ei sen tarvitse erota mitenkään, mutta se voi erota mikäli jostain syystä on tarvetta.

Esimerkiksi itse olen (kahteen kertaan) maininnut Viking Warrior Conditioning (VWC), missä tempausta tehdään tempolla 7-9 toistoa / 15 sekuntia. En ole kisanostojen asiantuntija, mutta jos GS-tyyli määritellään yksinkertaisesti sen tyyppiseksi suoritukseksi joita kisoissa käytetään, niin veikkaan että kisoissa ei usein näe tempausta tehtävän räjähtävällä alaslaskulla.

menijo kirjoitti:
Mitä tavoitteita tälläinen "väärin" tehty treeni palvelee?


Esimerkiksi juuri mainitsemaani VWC:tä ei voi tehdä siten että päästää kuulan rennosti alas, koska tällöin ei pysty pitämään yllä ko. treenin edellyttämää tempoa.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 6:41 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Naiset joutuvat isoissa heittämään 16kg:n kuulaa alaspäin,koska he tekevät 10 min suorituksissa 250+ ja aika pakoittaa siihen :!: Sen tähden kuulanpainoa on muutettu 24kg;si :!: Pavelin porukoissa monilla viking h2o tempaus testissä kädet hajoavat(nahka) säännönmukaisesti [smilie=11.gif] . Itse lopetan sarjan jos kammenien nahka alkaa hajoamaan :idea:
Joo,jos ei halua tehda hyviä/turvallisia suorituksia niin sehän on jokaisen oma asia :!:
Ja tehokkuutta saa tekemällä huonolla tekniikalla,mutta kestävätkö paikat sitä pitkää aikaa :?:
Saleilla näki paljon kyykyssä leppäkerttu tekniikkaa(selkä pyöreänä). Nostajat katosivat kuvioista 1-2 vuoden sisällä vammojen takia :idea:
Hiihdossa väärät voiteet lisäisivät "tehokkuutta" ,mutta harvoin näkee kenenkään toimivan näin.Miksiköhän :?: :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 6:06 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
No jos vähän lavennetaan muihin lajeihin lisää. Uinti esimerkkinä: huiput hioo tekniikkaa aivan sikana, kuntoilijat ei koskaan. Huiput menee kovaa, kuntoilijat ei koskaan. Juoksu: sama homma. Pyöräily: kuntoilijat ei osaa ajaa hiljaa ja kovaa ne ei pääse.

Noi nyt tuli ekana mieleen. Tekniikan harjoittelu ei ole missään minun tuntemassani lajissa tehosta pois enkä ymmärrä mitenkään sitä, ettei sitä haluta harjoitella.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, fitness ja gs-tekniikka ei eroa mun toisistaan ollenkaan, kyse on vain numeroista (liikkeiden määrä, toistot, harjoituskerrat, kesto jne)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 9:01 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
Tähän voisi vielä lisätä, vaikka tuntuu että tämä käytetty aika tässä menee ihan harakoille ;) Voiman lajeista nopeusvoima on se haasteellisin. Se vaatii hyvää tekniikkaa ja lihasmotoriikkaa. Tähän pohjautuen, jos tekee räjähtävällä nopeudella tempausta, opettele hyvä tekniikka ensin rauhassa ja lähde siitä sitten jalostamaan haluamaasi 'harjoittelumetodiin'.

Täällä foorumilla on jossain se video GS-kisoista, jossa venäläinen nostaja tekee niitä speed-snatchejä. Jos joku löytää sen, niin linkittäkää tänne. Siinä tulee hyvin esille se ero kun tehdään nopeasti, mutta silti hyvällä tekniikalla ja sitten toisena ääripäänä voi käydä Youtubettamassa näitä RKC snatch- testejä, jossa selvästi näkee monen tekijän tekniikasta, että olisi paljon hyötyä jos välillä miettisi vähän eri näkökulmasta asiaa.

Jos on niin, että ei halua kotiin ylimääräistä rojua siivousta haittaamaan, niin opettele siinä tapauksessa erilaisia omakehonpainoharjotteita, jossa tulee myös tämä ilmeisen haluttu staattinen jännitys mukaan. Tuck planchet, back- ja front leverit kun menee heittämällä, niin sitä ei edes kaipaa enää kevyitä kuulia. Mutta tämä taas vaatii maltillista harjoittelua ja itsensä kehittämistä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 10:16 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
traanitapiiri kirjoitti:
No, mun oma jumppatreeni saattoi käsittää vaikkapa
...
Kaikki kivoja juttuja, joihin ei kummoista tekniikkaa vaadita pienen kuulan (tai vaikka kahden pienen kuulan) kanssa tehdessä.
...
"Kisatekniikoita" on mun ajatusmallin mukaan työntö ja tempaus, eli siis karkeasti yksinkertaistettuna harjoitteet, joissa voi seisoma-asennosta saada kuulan päähänsä.

Eli oikeastaan et niinkään ole puhunut suoritustekniikasta, vaan liikkeistä mitä tehdään, ja ehkä siitäkin minkä painoisella kuulalla?

Oma jumppa-settini rakentuu erittäin suurelta osin niille liikkeille mitä kahvakuula.fi aloittelijan oppaassa on: heilautus (lähinnä lämmittelyyn), high pull, LC, tempaus, usein tuossa järjestyksessä. Sitten kun alkaa kone piiputtaa, alan tehdä kaikenlaista häröilyä joko loppu treenin tai väleissä. Kevyempää liikettä käytän 'taukona', sitten voi niin halutessaan vielä jatkaa LC:tä ja tempausta. Omassa jumpassa tulee tehtyä tyyliin 20-30 toistoa/käsi/sarja, tai oikeastaan, paino on valittu niin että tuohon kykenee, eikä juuri enempään. Jos alkaa mennä enemmän, vaihtuu kuula isompaan.

traanitapiiri kirjoitti:
Sittemmin olen vaihtanut ainakin puheissa "kisatekniikka"-sanan "nostotekniikkaan".
Vastaako tämä kysymykseen?


Kiitos, vastaus valaisia paljon!

Ainakin itselleni tuo puhe tekniikasta on johtanut aivan väärille jäljille, koska kyse ei sinun tapauksessasi ole suoritustekniikan muutoksesta, vaan eri liikkeistä.

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 1:00 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Heikki kirjoitti:
Noi nyt tuli ekana mieleen. Tekniikan harjoittelu ei ole missään minun tuntemassani lajissa tehosta pois enkä ymmärrä mitenkään sitä, ettei sitä haluta harjoitella.)


Johtunee paljolti siitä, että tekniikan hiominen yksin on aika vaikeaa. Olisi hyvä olla joku asiantunteva ja asiaan paneutuva henkilö katsomassa. Kuntoilijalla sellaista ei ihan helposti järjesty, valmennettavalla kilpaurheilijalla löytyy. En tiedä edes, miltä hiihtoni näyttää, kun sitä en ole ikinä videolta nähnyt. Toivottavasti ei ihan yhtä karmealta kuin GS-tekniikkani :? .

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 1:10 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
jake heke kirjoitti:
Pavelin porukoissa monilla viking h2o tempaus testissä kädet hajoavat(nahka) säännönmukaisesti [smilie=11.gif] . Itse lopetan sarjan jos kammenien nahka alkaa hajoamaan


Itse muistan nähneeni joitakin kuvia, missä oli GS-nostajienkin kämmenet auenneet. Jos siinä esimerkkinä käytetyssä VWC:ssä kädet eivät kestä, voi käyttää vaikka hanskoja.

VWC oli siis vain yksi esimerkki tavasta joka on täysin perusteltu kuntotreenaajalle. En usko, että kisoissa kannattaa myöskään nostaa tahallisen hitaasti, mutta joku kuntoilija saattaa käyttää tällaistakin nostotekniikkaa ihan tarkoituksella, tai pysäyttää liikkeen hetkellisesti liikkeen puoliväliin. Ja niin edelleen.

jake heke kirjoitti:
Joo,jos ei halua tehda hyviä/turvallisia suorituksia niin sehän on jokaisen oma asia :!:
Ja tehokkuutta saa tekemällä huonolla tekniikalla,mutta kestävätkö paikat sitä pitkää aikaa :?:


Oletko siis sitä mieltä, että vain ja ainoastaan GS-tapa on turvallinen tapa ja käyttämällä jotain muuta tapaa rikkoo paikkansa, tai ainakin altistaa itsensä loukkaantumiselle?

Mielestäni tehokkuutta saattaa saada huonolla tekniikalla, mutta voi hyvin olla että tehokkuus myös kärsii.

Minä näen asian niin, että huonoa tekniikkaa voi olla myös GS-nostajien porukoissa, ja toisaalta erilainen tekniikka ei automaattisesti tarkoita huonoa tekniikkaa (paitsi jos määrittelee asian niin, että turvallinen nostotekniikka = GS-tekniikka ja huono tekniikka = ei-GS tekniikka). Itse olen määritellyt asian jotakuinkin niin, että GS-tekniikka on sellaista, jota näkee kisoissa (eli nostetaan sääntöjen puitteissa ja pyritään mahdollisimman suureen rentouteen ja taloudellisuuteen), ja kuntotekniikka ovat muut tavat (siis järkevät tavat; joku hampailla nostaminen menisi varmaan jonnekin sirkustemppujen kategoriaan). Ja jonglööraamisen erottaisin myös omaksi "lajikseen". Tekniikan laatuun tässä luokittelussa ei oteta kantaa, vaan se mihin pyritään on se, mikä ratkaisee. Vaarallista ja huonoa tekniikkaa löytyy kaikista kategorioista.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 1:15 pm 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
YJT kirjoitti:
Minä näen asian niin, että huonoa tekniikkaa voi olla myös GS-nostajien porukoissa, ja toisaalta erilainen tekniikka ei automaattisesti tarkoita huonoa tekniikkaa (paitsi jos määrittelee asian niin, että turvallinen nostotekniikka = GS-tekniikka ja huono tekniikka = ei-GS tekniikka).

No tämä on se mitä minä olen koittanut kysyä, mutta tuntuu olevan vaikea saada vastauksia. Noviisina ota sitten näistä selvää...

Se edellinen keskustelu aiheesta: viewtopic.php?f=52&t=3701

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 11, 2011 1:19 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Heikki kirjoitti:
No jos vähän lavennetaan muihin lajeihin lisää. Uinti esimerkkinä: huiput hioo tekniikkaa aivan sikana, kuntoilijat ei koskaan. Huiput menee kovaa, kuntoilijat ei koskaan. Juoksu: sama homma. Pyöräily: kuntoilijat ei osaa ajaa hiljaa ja kovaa ne ei pääse.


Mutta räpyläuimarit uivat eri tekniikalla kuin olympiauimarit, BMX-pyöräily näyttää erilaiselta kuin maantiepyöräily, ja niin edelleen. Eri laji, eri tekniikka, vaikka väline olisi sama.

Heikki kirjoitti:
Tekniikan harjoittelu ei ole missään minun tuntemassani lajissa tehosta pois enkä ymmärrä mitenkään sitä, ettei sitä haluta harjoitella.


GS-tekniikka on yksi tapa nostaa. Se, että tekee eri tavalla ei välttämättä tee tavasta huonompaa; se tapa voi olla parempikiin ko. henkilön tavoitteisiin. Eikä se, että ei harjoittele GS-tyylisiä nostoja, ei tarkoita että henkilö ei olisi harjoitellut tekniikkaa.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 12, 2011 11:11 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: To Joulu 30, 2010 12:11 pm
Viestit: 956
Paikkakunta: Kotka
Itse olen kyllä huomannut juuri tempauksessa sen että jos alkaa tikkaamaan nopeasti, hajoaa tekniikka väistämättä ja helposti myös alkaa rykimään kädellä liikaa (tietty riippuu myös kuulan painosta..).

Esimerkiksi on tullut välillä tehtyä tabataa tempauksella ja sinällään toimii satunnaisesti mutta voisin helposti kuvitella että suht jatkuvasti tehtynä sanois olkapäät riksrakspoks jos/kun hakis sitä tempoa mikä tabataan tai yleensäkin intervalleihin kuuluu.

Esim eilen pidimme kahvakuulailun perusteet-seminaarin kahvakuulailua aloitteleville tai vähän kuulaa heiluteilleille ja käytimme lopussa yhtenä ohjelmana tabataa jossa liikkeenä oli high pull. Sitä pystyy tosiaan tekemään aika nopeasti ja hyvällä tekniikalla.Jos siis vertaa vaikka just tempaukseen.

_________________
Punire Corpus, Firmo Animus.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 98 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com