Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 1:23 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 7:32 pm 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
YJT kirjoitti:
Nostot on optimoitu sellaisiksi, että paino saadaan mahdollisimman tehokkaasti ylös, eli voidaan käyttää mahdollisimman isoja painoja. Jos hypätään näiden lajien ulkopuolelle ja seurataan kehonrakentajan tapaa tehdä liikkeet, voidaan huomata täysin erilainen tapa, joka onkin itse asiassa ko. henkilön tavoitteisiin parempi kuin nostolajeihin optimoidut liikkeet.

Esimerkiksi kehonrakentaja voi tehdä penkkipunnerruksen ilman lukitusta mikä tietenkin olisi voimanostajalle järjetön tapa, koska se on voimanostosääntöjen vastainen. Mutta kehonrakentaja toteaa että jättämällä lukituksen pois, saa lihakseen paremman rasituksen koska lukitusasento on lepoasento. Koska kehonrakentajalle penkkipunnerrus ei ole tavoite vaan päämäärä tavoitteeseen pääsemiseksi, ei ole niin tärkeää että saa nostettua mahdollisimman isoja painoja.

Marksille kirjoittamassani vastauksessa puhuin Viking Warrior Conditioning -treenistä. Siinä tehdään intervallityyppisesti tempauksia, ja koko treenin ajan täytyy pitää yllä tiettyä tempoa (esim. 8 toistoa / 15 sekuntia). En usko, että sillä tyylillä pärjäisi kovin hyvin GS-kisoissa ja aika monta toistoa hylättäisiin, mutta ko. treenissä sillä saa tulosta aikaan.


Kehonrakentajaa en apinoisi MISSÄÄN MUUSSA TAPAUKSESSA, kuin silloin jos tavoite on puhtaasti lihaksen kasvatuksessa. Ja toisaalta myös maailman kovimmat kehonnakertajat ovat tehneet alkuun pohjaa, eli kasvattaneet voimatasoja näillä kahdesta muusta lajista, tai ainakin nyt voimanostosta lainatuista liikkeistä. Jos katsoo Ronnie Colemanin kyykkyjä, niin on ne aika asenteella tehty...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 9:14 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Jukka kirjoitti:
Kehonrakentajaa en apinoisi MISSÄÄN MUUSSA TAPAUKSESSA, kuin silloin jos tavoite on puhtaasti lihaksen kasvatuksessa.


Nimenomaan; erilaiset tavoitteet, erilaiset keinot.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 09, 2011 10:01 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Muistakaa nyt tässä keskustelussa, että urheilussa aina tärkeintä on "teknisesti hyväksyttävä tulos", ei kunto tai lihasrasitus jne., jolloin tekniikan tarvitsee olla monesti mahdollisimman taloudellista ja sen lisäksi myös kunto pitää olla kova jne. ja että kisoissa pärjätäkseen pitää vetää "riskirajoilla" intensiteetin, nopeuden, kestävyyden ja ehkä lopussa tekniikan suhteen saadakseen kisoissa parhaan mahdollisen tuloksen.

Kuntoilussa, bodauksessa jne. taas yleensä painotus on jossakin kalorin kulutuksessa, lihasrasituksessa yms., ei tuloksella toistojen, painon, suorituspituuden, ajan yms. suhteen ja jopa monesti " hyväksytyn tekniikan" suhteen.

Kolmas näkökulma voisi olla terveys. Terveyden kannalta optimaalista voisi olla matkia urheilun "optimaalista" "helpon" näköistä "biomekaanisesti optimaalista" suoritustekniikkaa, mutta vetämättä välttämättä ihan "tappiin" asti.

Jotkut "uudet" harjoitus-systeemit kehoittaa opettelemaan mahdollisimman taloudellista suoritustapaa juuri SINULLE, joka mahdollistaa hyvän sinulle sopivan suoritustekniikan, että rasitat kroppaasi optimaalisesti ja parannat tuloksiasi, ilman että aiheutat negatiivisia rasituksia. Siis tekniikkaa, joka mahdollistaa hyvän tuloksen ja maksimaalisen rasituksen ilman että negatiivisesti rasitat kehoasi. Lukemani mukaan kannattaisi opetetelle tekniikka, jolla saat parhaan tuloksen, ilman että sinun täytyy muuttaa kehosi optimaallista asentoa, pidättää hengitystä, kokea liiallista jännitystä tai kipua. Kun jotkut em. negatiiviset ilmiöt ilmenevät lopeta sarja (etenkin harjoituksessa) vaikka henkisellä "kovuudella" voisit jatkaa ja koita uudestaa "paremalla" tekniikalla. Harjoittele vain siihen asti kuin tuloksesi paranee ja lopeta kun tulos heikkenee.
Tämä harjoitustapa perustuu ajatukseen, että hermosto on kaiken takana, ja tärkeintä on oppia optimaalinen "helppo" oikea" liiketapa. Lihasmassa ja energia-aineenvaihdunta noudattavat hermoston käskyjä ja terveyden kannalta on tärkeää, että hermosto ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan. Esimerkiksi maksimaalisen piip piip harjoituksen jälkeen hermostosta johtuu jopa viikkojen heikko suorituskyky, kun taas lihakset ja energiavarastot korjautuvat huomattavasti nopeammin. Harjoittelemalla hermoston maksimaaliseen suoritukseen/tulokseen ( ei väsymykseen ja suorituskyvyn putoamiseen) voit harjoittemalla useammin oppien aina parasta tekniikaa ilman että suorituskyvyn "pullonkaula" hermoston ylirasitus estää nopeampaa kehitystä hitaammalla palautumiskyvyllään. Sanonta sanoo "kova tahto vie vaikka läpi harmaa kiven". Hermosto/mieli on komentaja ja sen kunto on tärkein terveyden terveyden kulmakivi. Kun "Nuppi" väsyy, niin palautuminen vie paljon aikaa ja kun hermosolut kuolee, niin ne ei korvaannu (uusien tutkimuksien mukaan uuden oppiminen saattaa kasvattaa uusia, mutta menetetyt on menneitä ja yleensä menetys on suurempaa kuin korvautuminen).

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 3:33 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
YJT kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
Kehonrakentajaa en apinoisi MISSÄÄN MUUSSA TAPAUKSESSA, kuin silloin jos tavoite on puhtaasti lihaksen kasvatuksessa.


Nimenomaan; erilaiset tavoitteet, erilaiset keinot.


Kyllä. Nyt puhe oli kuitenkin räkkiasennosta ja tempauksesta. Räkkiasennon ei ole tarkoitus kasvattaa lihasta maksimaalisesti, eli siihen ei voi tätä "erilaiset tavoitteet, erilaiset keinot"- ajatusta käyttää. Tai jos näin yrittää tehdä, niin ehkä kannattaa miettiä olisiko jokin parempi vaihtoehto tavoitteiden saavuttamiseksi. Tempausta saa toki rykiä justihin niinku haluaa, mutta ei kannata sitten ihmetellä jos jossain vaiheessa olkapää, kyynärpää, tai selkä alkaa harata vastaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 6:09 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Kyllä ne räkit, työnnöt ja tempaukset kannattaa harjoitella oikein, ei siitä hommasta oikein mitään muuten tule. Sellaista pseudo kovuutta kannattaa hakea vaikka sitten juoksemalla täysiä päin seinää. Rustottuu se kallo siinäkin. Enemmän painoa kohti taivasta, enemmän tehoa!

"Toiminnallinen harjoittelu"= usein huono vitsi. IMHO. (koska oikeasti, liikkuvuusharjoittelu, voimaharjoittelu, sopivasti aerobista, niin ot niin toiminnallinen, että huvittaa joku hippiäinen tekemässä kyykkyä samalla kun työntää 16kg:ta.) Miksi se niin edes tekee? <-siis Pavel

Ihan sama juttu se on painonnostossakin, vaikka kyseessä on pitkän näkyvän historian omaava olympialaji, niin siltipä syvälle kyykkääviä, oikean saksauksen osaavia tyyppejä on suhteellisen vähän siihen nähden mitä hyötyjä tämänkin taidon oppimisesta jatkuvuuden, "toiminnallisuuden" kannalta. Se on lajina sen verran haastava, että sen opettaminen ei ole taloudellisesti parasta bisnestä. Bodypump ja muu tälläinen johdannainen tahtoo olla lähes aina huonolla tekniikalla tehtyä, mutta kevyet painot mahdollistavat sen. Sama juttu varmaan pätee kahvakuulailussa. Liian kevyet kuulat, jos niitä voi liikuttaa ja pitää miten huvittaa.

Isot painot-> enemmän tehoa. Enemmän toistoja-> enemmän tehoa. Oikea tekniikka johtaa näihin molempiin.

Mun sanani nyt ei tuonut mitään uutta asiaa ketjuun. Halusin vain sanoa kanssa. :D :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 6:33 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
menijo kirjoitti:
Kyllä ne räkit, työnnöt ja tempaukset kannattaa harjoitella oikein, ei siitä hommasta oikein mitään muuten tule. Sellaista pseudo kovuutta kannattaa hakea vaikka sitten juoksemalla täysiä päin seinää. Rustottuu se kallo siinäkin. Enemmän painoa kohti taivasta, enemmän tehoa!

"Toiminnallinen harjoittelu"= usein huono vitsi. IMHO. (koska oikeasti, liikkuvuusharjoittelu, voimaharjoittelu, sopivasti aerobista, niin ot niin toiminnallinen, että huvittaa joku hippiäinen tekemässä kyykkyä samalla kun työntää 16kg:ta.) Miksi se niin edes tekee? <-siis Pavel

Ihan sama juttu se on painonnostossakin, vaikka kyseessä on pitkän näkyvän historian omaava olympialaji, niin siltipä syvälle kyykkääviä, oikean saksauksen osaavia tyyppejä on suhteellisen vähän siihen nähden mitä hyötyjä tämänkin taidon oppimisesta jatkuvuuden, "toiminnallisuuden" kannalta. Se on lajina sen verran haastava, että sen opettaminen ei ole taloudellisesti parasta bisnestä. Bodypump ja muu tälläinen johdannainen tahtoo olla lähes aina huonolla tekniikalla tehtyä, mutta kevyet painot mahdollistavat sen. Sama juttu varmaan pätee kahvakuulailussa. Liian kevyet kuulat, jos niitä voi liikuttaa ja pitää miten huvittaa.

Isot painot-> enemmän tehoa. Enemmän toistoja-> enemmän tehoa. Oikea tekniikka johtaa näihin molempiin.

Mun sanani nyt ei tuonut mitään uutta asiaa ketjuun. Halusin vain sanoa kanssa. :D :)


Ihan oikeaa tekstiä!

Tässä vähän Anasenkon säästöliekittelyä:



http://www.youtube.com/watch?v=5V-j97feL-g&feature=player_embedded#at=53

Tehköön Pavel perässä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 6:45 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Syksyllä kun mä olin mukana sen ekan kurssipäivän niin mulla oli lihakset päivätolkulla kipeet. Veikkaan, että suurella osalla viime sunnuntain porukasta on myös, mulla ei ole vaikka mäkin tuntitolkulla heilauttelin, heittelin ja välissä tein jopa niitä askelkyykkyjä.

Olen lakannut olemasta sitä mieltä, että jumi on voimaa ja kehittyäkseen lihaksen pitää kipeytyä reenistä...
Siinä on musta yksi aika olennainen ero jumpan ja "kisatekniikan" välillä.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 7:39 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
traanitapiiri kirjoitti:
Olen lakannut olemasta sitä mieltä, että jumi on voimaa ja kehittyäkseen lihaksen pitää kipeytyä reenistä...
Siinä on musta yksi aika olennainen ero jumpan ja "kisatekniikan" välillä.

Sulla on selvästi ollut tosi huonot jumppaohjaajat jos olet luullut että jumi on voimaa :-)

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 9:17 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
Jukka kirjoitti:
... mutta tottakai kyse on erilaisesta treenistä, jos toinen tekee samaa liikettä niin, että pyrkii pitämään mahdollisimman jännittyneenä koko kropan ja toinen vääntää vieressä sillä aikaisemmin mainitulla säästöliekillä. MUTTA hyvän tekniikan omaava henkilö tekee tuolla säästöliekillä moninkertaisen määrän toistoja ja vieläpä suuremmalla kuulalla...

Mutta sillä isommalla toistomäärällä ja etenkin isommalla kuulalla ei ole jumppaajalle mitään positiivista arvoa, enemmänkin päin vastoin. Isompi kuula on kalliimpi, hankalampi säilyttää, ja siitä tulee isompi hellasärö. Ja siivotessa jumppari tai puoliso satuttaa itsensä kun joutuu sitä isoa kuulaa siirtämään. Isommalla kuulalla saa myöskin huolimattomasti treenaten itsensä isommin rikki. Jos yhteen liikkeeseen huolellisella tekniikan hiomisella tarvii hirmu ison kuulan treenin saamiseksi, pitää treeneihin ottaa enemmän eri kokoisia kuulia. Menee taas vaikeammaksi.

Jumppari heiluttelee kuulaa siksi että olisi paikat kunnossa ja jaksaisi kantaa lapsia, kauppakasseja ja elämä olisi kivaa. GS-tyypille GS on se elämän kiva, ja kuulaa heilutetaan siksi että saisi korkeamman sijoituksen hall of famessa. Tai no voipa se kiva olla jumpparillekkin se kuulan heiluttelu, ja ne muiden tavaroiden kanniskelu on sitä pakkopullaa...

Mutta sitten itse siihen asiaan, mikä siinä tekniikassa on erona. Mistäs saadaan sellainen viisas joka tuntee GS:n mutta pystyy katsomaan asiaa ilman GS-laseja? Joku liikunta-alan ammattilainen, fysioterapeutti tms, aikaisempi GS-harrastaja joka on kyllästynyt itse harrastamaan GS:ää, mutta ei ole silti 'suuttunut' lajiin?
Tämmöinen henkilö kun löydetään, niin selviää tämäkin asia. Ja sitten se sanoo 'no ne on 98% sama asia, mutta kun gs-väki saarnaa niistä kahdesta prosentista ja jumppareilla menee hermot siihen'.

Ainakin itse alan kallistua sille puolelle että varmaan ne erot ovat pieniä, mutta jotenkin niistä saadaan aikaan melkoinen mekkala. Tätä keskustelua katsellessa, eipä juuri ole tullut selkoa mikä se ero olisi. Ja mahdetaankohan tässä loppujen lopuksi puhua useammasta eri asiasta? Kun minä puhun kahvakuulasta fitness-lajina ja -välineenä, niin en todellakaan tarkoita mitään sellaista mitä oli esim ne Girya Fitness-mainosvideot olivat, tai mitä esim TV2:n jumppaohjelman kahvakuula-jumppa. Nuo kaksi edellä mainittua ovat kategoriassa 'käsipainojumppaa kahvakuullan kanssa', ja noihin niitä 3 kg kuulia myydään. Minä puhun niistä samoista liikkeistä kuin gs:ssä, mutta lisäksi toki muitakin liikkeitä. Ne muut sitten ovat varmaan niitä gs-väen halveksumia kevätjuhlaliikkeitä? Esim Napparin kahvakuula-oppaassa niitä muitakin liikkeitä löytyy, onko Napparin edustama suuntaus jumppaa vai mitä?

Traanitapiiri, sinä olet useampaan kertaan kirjoittanut täällä ja myös omilla sivuillasi jumppatekniikka vs kisatekniikka. Mitä sinä sillä tarkoitat?

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Viimeksi muokannut tavasti päivämäärä Ti Touko 10, 2011 10:12 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 10:19 am 
Poissa
Vanhan koulun voimailija

Liittynyt: Pe Marras 26, 2010 11:16 am
Viestit: 266
Paikkakunta: Kangasala
YJT kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
Veikkaan, että kysymys on väärällä foorumilla (enkä tiedä mikä olisi oikea). Tällä foorumilla keskustelu on GS-painotteista, ja sitä myötä lukijatkin.

Toisaalta, tämä on juuri oikea foorumi, vaikka keskustelu toistaiseksi onkin ainakin jossain määrin GS-painotteista. Jos asiaan halutaan saada muutosta (ts. halutaan myös ei-kisaajia keskusteluihin mukaan), silloin pitää nimenomaan keskustella asioista myös ei-GS painotteisesti.


Erittäin totta. Minulla oli selkeästi huono päivä kun en jaksanut ajatella asiaa kuin siihen pisteeseen miten asiat ovat nyt. Nyt taas yhden kunnolla nukutun yön jälkeen voi keskittyä siihen miten niiden pitäisi olla!

_________________
Jos veri lakkaa maistumasta, kyseessä on tauko

Fitness kuulailija ja kahvakuulan väärinkäyttäjä vuodesta 2010
Suinulan kuulatreenit: http://harjulanhalla.fi/salivuorot.php


Viimeksi muokannut tavasti päivämäärä Ti Touko 10, 2011 11:33 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 10:50 am 
Poissa
Hang-around Girevik
Avatar

Liittynyt: To Tammi 20, 2011 6:03 pm
Viestit: 58
Mun kokemus/näkemys, kun tästä näin paljon puhutaan...

Omissa treeneissä mitä vedän, niin tehdään yleensä aina rivejä, työntöjä, tempauksia, siten miten ne on mulle opetettu ja miten olen itse nostanut kisoissa (toistaiseksi siinä yhdessä). Kokoajan pyrin oppimaan lisää ja siirtämään tietoa tunneilla kävijöille. En mitenkään erittele, että tämä on sitä kisatekniikka. Totean kyllä, että millä liikkeillä kisataan, jos joku vaikka siitä innostuisi. Joskus tunnista menee 10 min näihin nostoihin, joskus 30 min, riippuen siitä onko tunnilla ensikertalaisia..
Eihän sitä ensimmäisellä kerralla kaikkea voi opettaa ja kun tulevat seuraavan kerran, niin aina se sujuu paremmin. Lopputreenistä on varattu erilaisille intervalli / kiertoharjoitteille, jossa sitten tehdään muuta tai jopa sisällytetään näitä kisanostoja siihen kiertoharjoitteluun. Ei siitä haittaa ole ollut vaikka jollekin uudelle käy vähän kertomassa vieressä mikä on räkki tai miten työntö tehdään. Muut pystyvät kyllä tekemään toistoja siinä samalla..
Jumppaan tulijat haluaa, että treeni on tehokasta, eli tulee hiki, lihaksissa tuntuu ja tunnin jälkeen on olo, ettei olis paljoa enempää jaksanutkaan..
Jostakin jumppaan osallistujasta saattaa tulla ikuinen GS-friikki, toiset tyytyy osallistumaan tehokaaseen kahvakuulatuntiin.

Olen sekakäyttäjä. Perusasiat nostoissa on ja pysyy, sama oletko kisaaja vai jumppaatko omaksi iloksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 11:12 am 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
Jukka kirjoitti:
YJT kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
Kehonrakentajaa en apinoisi MISSÄÄN MUUSSA TAPAUKSESSA, kuin silloin jos tavoite on puhtaasti lihaksen kasvatuksessa.


Nimenomaan; erilaiset tavoitteet, erilaiset keinot.


Kyllä. Nyt puhe oli kuitenkin räkkiasennosta ja tempauksesta.


Minä olen kyllä puhunut yleisellä tasolla kisatekniikan ja kuntoilutekniikan paremmuudesta (keskusteluketjun aiheen mukaisesti); räkki ja tempaus ovat olleet vain esimerkkejä.

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 12:14 pm 
Poissa
Funktionaalisuuden ruumiillistuma

Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 8:32 am
Viestit: 142
Paikkakunta: Lohja
marks kirjoitti:
Ajatusleikkinä, jos etunojapunnerrus olisi kisaliike, tulisiko siihenkin asetelma, jossa "tavalliset kuntoilijat" eivät haluaisi tehdä liikettä kunnolla


En usko, että tässä on sellaista asetelmaa että kuntokuulailijat eivät halua tehdä kisaliikkeitä GS-tyyliin. Enemmän ainakin omalta osaltani kyse on siitä, että minun ei ole pakko tehdä liikkeitä juuri jollain tietyllä tavalla, koska minun ei ole pakko. Ja joissakin treeneissä joku muu suoritustapa voi olla parempikin kuin puhdas kisanosto.

Jos etunojapunnerruksesta järjestettäisiin kisoja, kilpailijat joutuisivat tekemään liikkeen sääntöjen määräämällä tavalla. Mutta kuntoilija voisi valita tämän virallisen kisasuorituksen lisäksi useista eri variaatioista, ja voisi halutessaan käyttää useampaa eri variaatiota samassa treenissäkin. Varsinkin etunojapunnerrusta oman lajinsa tukiliikkeenä käyttävillä voisi olla vaihtelunhalun lisäksi muitakin syitä tehdä liike "väärin".

_________________
Seppo Vesala


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 1:54 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Mitenkä se nyt sitten erosi se kuntoilijan työntö tai tempaus, gs tempauksesta ja työnnöstä?

Mitä tavoitteita tälläinen "väärin" tehty treeni palvelee?

Ihan mielenkiinnosta, koska en sitä tietoa nyt tästä ketjusta löytänyt. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 10, 2011 4:17 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
tavasti kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
Traanitapiiri, sinä olet useampaan kertaan kirjoittanut täällä ja myös omilla sivuillasi jumppatekniikka vs kisatekniikka. Mitä sinä sillä tarkoitat?


No, mun oma jumppatreeni saattoi käsittää vaikkapa bottoms-up-etuheilautuksia, heilurin kahdella kuulalla, pysäytyskaseja, rive-vauhtipunnerruksia, rive+kyykkyjä, turkkilaisia, niitä sillasta seisomaan -comboja pystysoudulla, ojentajapunnerrus+vatsoja ja niihin liitettynä vielä hartiapunnerruksiakin, askelkyykkyjä ja sateenkaaria ymsyms.
Loppuvaiheessa tein tempauksiakin.
Kaikki kivoja juttuja, joihin ei kummoista tekniikkaa vaadita pienen kuulan (tai vaikka kahden pienen kuulan) kanssa tehdessä.
Tempaus oli mulle opetettu väärin (Elixian PT), mutta mä en onnistunut sitä silleen tekemään joten tein vahingossa (tai silkasta mukavuudenhalusta) enempi oikein. Alasvientiä en hanskannut, kun ei kukaan ollut näyttänyt. Sen opin oikeestaan Hyvinkään kisoissa Liedon likkojen suorituksia tuijottamalla.

"Kisatekniikoita" on mun ajatusmallin mukaan työntö ja tempaus, eli siis karkeasti yksinkertaistettuna harjoitteet, joissa voi seisoma-asennosta saada kuulan päähänsä. Rivet ja heilurit voi tehdä niin monella tavalla, joista osa palvelee paremmin kisanostosuoritusta ja osa huonommin. Jumppatekniikkaa on siis oikeestaan lähestulkoon mikä tahansa kuulapuuha, pois lukien nuo. Kuulien heittely hupimielessä on jumppaa, jonglööraus on sitten asia erikseen.

Sittemmin olen vaihtanut ainakin puheissa "kisatekniikka"-sanan "nostotekniikkaan".
Vastaako tämä kysymykseen?

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 55 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 78 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com