Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Su Huhti 28, 2024 6:20 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Kesä 10, 2011 9:18 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Rouva kirjoitti:
Kojak kirjoitti:
Vakavasta aiheesta huolimatta hauska viesti .

Olet ollut liian hyvä urheilussa. Sun pitää laskea tasoa tai muuten mekin aletaan sakinhivutus .
Ei ole mitenkään tarkoituksellisesti "hauska viesti", olen koulukiusaamisen seurauksena ollut välillä työkyvytön ja käynyt vuoden säännöllisessä psykoterapiassa. En itse näe asiassa mitään hauskaa!!!


Sori, en edes lukaissut kunnolla koko viestiä, vain nuo värikkään ilmaisut ja ajattelin, että haluat keventää vakavaa asiaa huumorilla.

Aivan poikkeuksellisen kamala luokka sulla ollut, enpä tuollaisesta ole juurikaan kuullut.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: La Kesä 11, 2011 2:03 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
marks kirjoitti:
Tuossa Keltinkankaan kirjassa sosiaalisista taidoista käydään tätäkin asiaa läpi:
http://wsoy.fi/yk/news/show/2711

Täytyypi käväistä kirjastossa.... Vaikuttaa kiinnostavalta!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2011 9:54 am 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: To Helmi 12, 2009 12:36 pm
Viestit: 42
Lapsille pitäis tehdä pihalle keinun-runko ja tarkoitus olis jos siihen rinnalle sais vaikka voimistelurenkaat kiinni!? Mutta kun on vähän tuo rakentamis-taito hakusessa niin onkohan kukaan palstalaisista tehny ko.laitetta itse... tai muutenki otetaan vinkkejä vastaan mitä pitäis ottaan huomioon jo teko-vaiheessa.
Sais nuo lapset huomaamatta temppuilemaan renkailla :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Ma Heinä 04, 2011 10:37 am 
Poissa
Keho, mieli ja rauta

Liittynyt: Ma Kesä 13, 2011 5:06 pm
Viestit: 72
Näin vasta nyt tämän keskusteluketjun, ja lukaisin sen pintapuolisesti, joten saattaa tulla toistoa, pahoittelut siitä.

Ketjun avaajalla on nyt kaksi haastetta:

Ensinnäkin on pidettävä lasten puolta sekä opettajia että mahdollisia kiusaajia vastaan, ja tehtävä se siten, että säilyy lapsen luottamus. Lapsella (kuten aikuisellakin) on oikeus olla kömpelö ja liikunnasta piittaamaton, eikä se oikeuta syrjintään tai kiusaamiseen. Opettaja on väärillä jäljillä varoittaessaan kiusaamisen uhasta, koska silloinhan hän epäsuorasti antaa ymmärtää, että heikkous on oikeutettu peruste tulla kiusaamisen kohteeksi. Sille tielle ei saa mennä.

Toiseksi on sitten se liikuntaan kannustaminen. Itse ajattelisin niin, että antaa lapsen kehittyä omaa tahtiaan. Kannattaa varoa, ettei lapselle kehity tietokonepeliriippuvuutta, se vie kyllä energian ja romahduttaa kunnon vaikeuttaa kaikenlaista aktiivista elämää. Jos lasta ei urheilu kiinnosta, voi ehkä kannustaa johonkin luontoharrastukseen, taideharrastukseen ja/tai askarteluun tai rakennuspuuhiin. Ne eivät välttämättä ole niin hirveän liikunnallisia (voivat toki olla, jos oikein innostuu), mutta kasvattavat itsenäisemmäksi ja lisäävät kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Se voi sitten myöhemmällä iällä auttaa liikuntaharrastuksen aloittamisessa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2011 6:24 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
anzuppi kirjoitti:
Nooh, me opetellaan tänä kesänä tää uiminen ja kaikki muu liikkuminen on plussaa, mutta ei missään nimessä pakkopullaa. :wink:
Meidän uimataidoton ja vesikammoinen poika on tänään suorittanut Maauimalan uimakoulussa 500 metrin uinnin ja saanut siitä uintimerkin!!!! :D
Mä oon niin ylpee että ihan itkettää!
Olin jo edellispäivänä kun poika hämmästytti kaikki uimalla 50metriä, mutta tänään 500!!!!! :shock:
Kaikki uimavalvojatkin ovat tsempanneet hurjasti poikaa ja koska uinti alkoi sujumaan niin hyvin meni poika jatkoryhmän mukaan suorittamaan 200 metrin uimamerkkiä. Mutta kun häntä ei väsyttänyt sai jatkaa ja ui lopulta 500 metriä, mikä on paljon kelle tahansa 8-vuotiaalle.

Ja mikä parasta, nyt häntä ei pelota se että koulun alkaessa on syys-lokakuussa taas koulun kanssa uimakoulua... :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 05, 2011 8:48 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Huikeaa!!!

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Minun kokemus
ViestiLähetetty: Ke Elo 17, 2011 12:21 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Su Loka 04, 2009 9:16 am
Viestit: 50
Paikkakunta: Tallinn, Eesti
Minulla on kaksi "isoa" lasta, 6-vuotias tyttö ja 9-vuotias poika. Kolmannella on ikää puolitoista kuukautta.

Poikani pitää olla paras kaikessa mitä tekee ja siksi hän on aina halunnut välttää [uusia] asioita, niitä, mitä hän vielä ei osaa. Saadakseen yli siitä murheesta, olen jokaisen uuden asian/harjoituksen kokeilussa vaatinut häneltä yrittää vähimmäkseen viisi kunnon kertaa ennen luopumista. Yleensä on viidestä kerrasta riittänyt, että hän itse näkee jotain kehitystä ja siitä on saanut itse motivaatiota yrittää edelleen. Tämä on toiminut 9 kerralla kymmenestä. Jos viidennessä kerrassa ei ole kehitystä ensimmäiseen verrattuna, sitten olen asian väliaikaisesti "unohtanut" ja palannut joskus myöhemmin.

Lisäksi hän on pienikasvoinen ja oli myös toisia hitaampi. Se vaikutta esimerkiksi pallopeleissä. Jos kapteenit valitsevat sinua joukkueen viimeisten seassa, se on niin huono kokemus että tarkoittaa pikemmin tai myöhemmin urheilunharrastuksen loppua ja tietokoneharrastuksen alkua. Jos pelko häviää (kuten shakkissa: aina kaksintaistelu ja yksi kahdesta häviää) tai olla torjuttu on iso, sitten on parempi tämmöinen harraste missä taistelet itseään tai kelloa vastaan.

Mun poikanen on jäänyt pitämään karate treeneistä. Niiden kerhossa on hyvin normaali suhtautuminen siihen, että samassa treenissä kaikilla on oma taso, joillakin on valkea, toisilla keltainen tai oranssi vyö. Pikkupoikien kampailulaji treenit ei ole vaan tappelua, niissä tehdään paljon tavallista kuntoilua. Hänellä on nyt oranssi vyö ja hän on hyvin ylpeä tästä. Se on lisännyt itsevarmuutta ja ottanut pois häviämisen pelkoa.

Tyttö on toisesta puusta. Hän on ollut hyvin urheilullinen pikkuisesta saakka ja hänellä ei ole koskaan ollut häviämisen tai kaatumisen kammoja. Päin vastoin, häntä tulee jarruttaa. Tässä käytän mahdollisuutta ja linkkaan videon tyttärestäni: http://www.youtube.com/watch?v=1YbCBf-YmNw .

Otin itselleen kesäloman tavoitteeksi opetella lapset uimaan. Aloitteeksi otin kirjastosta kirjan lapsien uinnin opettelusta. Tuossa sanoi ensimmäisellä sivulla jotain seuraavaa: jos ei ole ylimääräistä kammoa veden edessä tai sitten ylimääräistä vedessä leikkimisen kiusausta (kuten naapurin lapset), voi jokaiselle lapselle opetella uinnin perustasolla yhdessä viikossa. Nyt voin sanoa, että tämä on totta! (Myöhemmin poika sanoi, että aloiksi hän itsekseen ajatteli että mä pilaan häntä sanoessa että selkäuinti on kaikista helpoin tavaa uida. Todellisuudessa hän oppisi selkäuinnin yhdessä päivässä).

Ajattelen seuraavaa:
Lapset ovat hyvin nopeat oppimaan, kun vaan aikuiset ovat kärsivälliset ja niillä on lapsien vuoksi aikaa. Jos lapsi viettele tuntikausia aikaa telkkarin tai tietokoneen kanssa (ei väliä onko kyseessä 5- tai 15-vuotias), sitten tämä tarkoittaa, että vanhemmat saman aikaan laiminlyö omia velvollisuuksia. Urheiluharrastuksen on parempi aloitta pienenä, teini-ikäisenä se on vaikeampi (pelko osuttua luuseriksi, helpompi on olla hyvä WoW-ssä). Jos olet tehnyt mitään riittävän kauan, alat sitä lopuksi osaa ja sitten se alkaa miellyttää (samantekevää, onko kyseessä WoW tai uinti).

Ihmettelen, viitsisikö joku lukea sen kaiken...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Minun kokemus
ViestiLähetetty: Ke Elo 17, 2011 5:27 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
eero kirjoitti:
Tyttö on toisesta puusta. Hän on ollut hyvin urheilullinen pikkuisesta saakka ja hänellä ei ole koskaan ollut häviämisen tai kaatumisen kammoja. Päin vastoin, häntä tulee jarruttaa. Tässä käytän mahdollisuutta ja linkkaan videon tyttärestäni: http://www.youtube.com/watch?v=1YbCBf-YmNw .

Vahva tyttö! :shock: Oikein hyvä kehon hallinta. :D
Tyttö luultavasti pärjää monissa lajeissa hyvin.
eero kirjoitti:
Jos olet tehnyt mitään riittävän kauan, alat sitä lopuksi osaa ja sitten se alkaa miellyttää (samantekevää, onko kyseessä WoW tai uinti).

Totta! :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2011 1:11 pm 
Poissa
Hang-around Girevik

Liittynyt: Su Loka 04, 2009 9:16 am
Viestit: 50
Paikkakunta: Tallinn, Eesti
anzuppi kirjoitti:
eero kirjoitti:
Tyttö on toisesta puusta. Hän on ollut hyvin urheilullinen pikkuisesta saakka ja hänellä ei ole koskaan ollut häviämisen tai kaatumisen kammoja. Päin vastoin, häntä tulee jarruttaa. Tässä käytän mahdollisuutta ja linkkaan videon tyttärestäni: http://www.youtube.com/watch?v=1YbCBf-YmNw .

Vahva tyttö! :shock: Oikein hyvä kehon hallinta. :D
Tyttö luultavasti pärjää monissa lajeissa hyvin.


No ja minne jäi kysymys, että mitä on tehty saadakseen tämmöinen tulos? :)
Jäin itse ajattelemaan, että jos ottaisin luonnollisen kehityksen tekijän pois ja katselisin vaan ympäristötekijöitä, mikä on ollut määräävä? Veikkaan, että että niiden tärkeys on ollut jotain seuraavaa:

60% - "Narutikkaat") Täsmälleen neet tikkaat tuossa videossa on tämän vahvan selän ja vatsan takana. Ne ovat roikkunut tuolla olohuoneen ja keittiön sisäänkäynnin edessä noin 4-5 vuotta. Aikaisemmin ne olit "kolmiulotteiset" ja ulottivat lattiaan asti, lapsien kasvun myötä olen niitä lyhentänyt (että löytyisi haastetta). Seinässä näkyy varhaisemmista roikkumisista peräisin olevat "vauriot". Ei niistä mitään, kyllä isä ne joskus korjaa. Lapset ottavat tekemisiin kaikki esineet jotka löytyvät ympäriinsä. On vanhempien tekemä, mitkä esineet ne ovat. Ne voi olla roikkumisvehjeet ja trampoliini tai siis televisiot, videopelit... No vähintään silloin on vanhemmilla valintavaraa jos lapset ovat vielä pieniä tai ala-asteessa. Muun muassa, noiden tikkaiden ylempi runko sopi leuanvetoksi minulle.

15% - "Näyttöruutua omaavien ajanviettovehjeiden käytön rajoitus") Kotoisiin oleviin tietokoneisiin vapaa pääsy lapsille puutu. Salasanoja lapset ei tiedä, "tietokonepelin päivät" ovat maanantai ja perjantai, muilla päivillä saa pääsyn satunnaisesti tai sitten palkintona jostain. Mä pelkään kaikkia riippuvuuden muotoja, tietokoneriippuvuus mukaan lukien. Kotona ei ole myös videopelejä. Jos mun pitäisi ostaa joskus joku videopeli, sitten se saa olla vaan Wii tai analoginen vehje. Myös älypuhelinta ei ole meillä kenellekään.

Maailmassa on paljon yhtiöitä, joka kaikki taistelevat oikeudesta täyttää (tai ryöstää) ihmisten vapaa aikaa. Erilaiset TV-kanavat, elokuvayhtiöt, keltaiset sanomalehdet, nettiyhtiöt (aloittaen facebook'ista), oluen ja myös kahvakuulojen valmistelijat - kaikki yrittävät otta toisilta asiakkaita pois, olla toisia parempia, viihdyttävimpiä. Kunhan ne tekevät omaa työtä hyvin, on kaikilla, niin lapsilla kui aikuisilla, iso kiusaus viettoa kaikki vapaa aikaansa niiden kanssa. Mutta enimmäkseen ne ottavat vapaan ajan pois antamatta mitään vastineeksi. Niin että jos meillä on mahdollisuus valita, miten me ja lapset oma vapaa aikaa käytetään, tehdään se viisasti. Orwellin kirjan "1984" (kirjoitettu 1948) päähenkilöllä ei ollut TV sulkemisen mahdollisuutta.

Tiedättekö sellaista tietokonepeliä kun Runescape? Kymmeniä tuhansia tai jopa miljoonia lapsia ympäri maailmaa rikko tunsi kausia silmiä, että tasonumero muuttuisi yhden pykälän verran. Nuori elämä mene ohi ja tulos on joku p*rkelen virtuaalinen numero. Tämmöinen pitäisi olla kielletty.

[Anno 2011 se nyt varman kuulostaa hyvin radikaalisesti, mutta] meillä ei ole kotona myös tv-liityntää. Tv on yhdistetty vaan dvd-soittimeen, ja lapsilla on iso kasa videoita millä täyttää sadepäivät. Jos mä sanon, että mulla puutuu televisio, sitten on seuraava kysymys: "Mutta uutiset!?" Sitten ma muistuttelen, että pari vuotta sitten tuhlattiin uutisissa tunteja kerrotaksen sitä, että yksi mies hyvin kaukaisella maalla oli heittänyt toista kengällä (varmaan olette kuullut). Minusta yksi kengän heitto on niin epäoleellinen tapahtuma, että ei pitäisi olla uutisissa. Sitten ma ymmärsin, että ne uutiset tänä päivänä ovatkin enimmäkseen viihde ja kertovat 90% ajasta "kenkien heitosta" ja siihen se television katselu loppui. Luen aamulla sanomalehden ja siinä on kaikki uutiset mitä kaipaan.

PS. Sanan "viihde" vaste viron kielessä on "meele^lahutus" mitä sana-sanalta tarkoittaa "mielen liuotus" tai "mielen irrotus". Sitä ne yhtiöt enimmäkseen täsmälleen tekevätkin.

15% - "Esikuva" Olen viimeisten vuosien aikoina treenailut kotona ja nyt meillä on lapsien kanssa kolme kerta viikossa yhteiset "jumppatreenit" (mikä koostuvat mobbauksesta, kiertotreenistä ja joogasta ja otta noin 45 minuuttia kerta). Lisäksi käydään yhdessä rullaluistelemassa ja uimassa ja pyöräilemässä.

10% - "Ohjatut treenit" Tytöllä on baletti treenit 2 kerta viikossa ollut jo puolitoista vuotta (kerran viikossa venyttelypäivä ja toinen tanssipäivä). Spagaatti on tullut tuosta ja myös tasapaino ja kehonhoito on varmaan parantunut. Jos puhutaan lapsien treeneistä ennen teini ikää, sitten erikoistumisella ei ole järkeä.

Ei ole järkeä kehittää kestävyyttä, koska lapset toimivat jopa tapauksessa aerobisesti maksimitasolla. Ei ole järkeä kasvattaa lihaksia, koska alle teini-ikäisillä on hyvin alhainen testosteronin taso ja testosteroni on päätekijä lihaksien kasvussa. Ei ole järkeä treenata lajinomaisia liikkeitä (tulevaista olympiavoittajaa ajatellen), koska teini-ikää muuta ihmisen anatomiaa noin paljon että erikoistumisella ennen sitä ei ole vaikutusta myöhempiin tuloksiin.
Lisäksi, jos teini-ikäisien ja vanhempien urheilullinen kehitys perustuu SAID-prinsiipille, sitten lapsen vartalon päämäärää on "kasvaa isoksi" ja SAID (erikoistuminen) tärkeys on toisessa luokassa.

Voi tehdä mitä vaan. Pääasia, että ei istuta noin vaan kaiken aikaa kotona tietokoneen takaa. Jos on kysymys, mikä laji olisi ennen-teini-ikäiselle paras, sitten valitse niistä: se ainoa mitä on saatavilla, tai siis se mistä lapsi on kiinnostunut, tai se mitä ystävät/naapurin lapsetkin tekevät.


Viimeksi muokannut eero päivämäärä Su Elo 21, 2011 9:11 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2011 2:24 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Eero,vahvaa tulkintaa :!: Olen kanssasi samaa mieltä. Itse katson tosi harvoi TV:tä.Ja silloinkin jotain historiaan liittyvää :!: Muksuilla oli aikaisemmin tarkat rajat milloin sai pelailla pelejä. Aikaa lisätään jos koulu menee hyvin ,tai käy ulkona urheilemassa :idea: Välillä yhä pidetään vapaa päiviä koneelta :wink: Jos opettelee riippuvuuden peleihin ja koneisiin,voiko se siirtyä myöhemmin muihin kohteisiin :?: (viina,huume ym.)

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2011 4:05 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
jake heke kirjoitti:
Jos opettelee riippuvuuden peleihin ja koneisiin,voiko se siirtyä myöhemmin muihin kohteisiin :?: (viina,huume ym.)

...niin, riippuvuus voi tulla myös kahvakuuliin, niin kuin minulle, vaikken pienenä pelannutkaan :lol:

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2011 7:36 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Mä haluan meidän olohuoneeseen lapsille narutikkaat! :D

jake heke kirjoitti:
Jos opettelee riippuvuuden peleihin ja koneisiin,voiko se siirtyä myöhemmin muihin kohteisiin :?: (viina,huume ym.)
Tuo riippuvuus on nykypäivän kasvava ongelma. :(
Ihan kuin ei uskallettaisi elää oikeasti.

( Ja kahvakuulariippuvuus on ihan tervettä... :lol: )


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: Pe Elo 19, 2011 8:52 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Qla,pitäisiköhän sun mennä vieroitushoitoon :?: :wink:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lasten aktivointi
ViestiLähetetty: La Elo 20, 2011 6:34 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 7:16 am
Viestit: 1272
jake heke kirjoitti:
Qla,pitäisiköhän sun mennä vieroitushoitoon :?: :wink:

Et ole ainoa, joka tätä suosittelee. :D

Nykymaailma oikein ruokkii kaikenlaista riippuvuutta, kun kaikkea on mielin määrin saatavilla lapsuudesta saakka, ja vanhempien on entistä vaikeampi pitää lapsensa kohtuuden rajoissa. Mutta vanhempien tehtävä on tuottaa lapsilleen pettymyksiä eli asettaa rajoja ja valvoa niiden toteutumista. Meillä on ollut vuosia käytäntönä, että vaihdan tietokoneen salasanan sunnuntai-iltana ja kerron sen lapsille perjantaina. Viikonloppunakin koneaika on rajoitettua. Tämä käytäntö on vieläkin voimassa, vaikka esikoinen on just kohta täysi-ikäinen. Mutta hänpä ei näytä enää edes olevan riippuvainen pelaamisesta! Jos koulu- ja opiskeluhommat vaativat, niin niitä varten toki koneelle pääsee viikollakin.

_________________
”Jos sinulla ei ole aikaa syödä, liikkua, ajatella ja levätä oikein, on sinulla oltava aikaa sairastaa myöhemmin!” -Kristian Ekström


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 96 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com