Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on Ti Touko 21, 2024 8:42 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 9:26 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Kateellisena Vierelöille ja Sipilöille, joilla vertaistuki ja ymmärrys lajin hienouksia kohtaa löytyy perheestä ehdotan kuulaurheiluun mentorointisysteemiä, joka on siis eri juttu kuin perinteinen valmennus. Treenimotivaation kannalta on älyttömän tärkeää, että on joku ihminen joka tajuaa miltä vaikka 20 rpm tuntuu ja pystyy tuntemaan aitoa ylpeyttä ja iloa toisen nostajan kehityksestä.

Ootte varmaan huomanneet, että täällä foorumilla ketjuihin ilmestyneet "hieno veto" -kommentit kuulostaa ihan erilaisilta eri ihmisten allekirjoittamina. Osasta tulee hienompi ja ylpeämpi olo kuin toisista.

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 10:59 am 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Eli siis mitä se mentorointi käytännössä sitten olisi :?: Osteopatiassa se on amerikassa tavallista ja ymmärrän sen mitä se on siellä käytännön tasolla :idea: Mutta GS:ssä ja Suomessa :?:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 1:27 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
No ihan kannatettava ajatus, melkein tää seuratoiminta on just sitä ennen kuin varsinainen valmennustyö laajemmin alkaa.

Vertaistuki on tärkeää, me kyllä Rouvan kanssa treenataan aika eri systeemeillä, mutta jos ei taustatukea olis/tulis, en usko että kumpikaan (enää) kisais. :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 4:22 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
jake heke kirjoitti:
Osteopatiassa se on amerikassa tavallista ja ymmärrän sen mitä se on siellä käytännön tasolla

No mitä se on?
Lainaa:
Mutta GS:ssä ja Suomessa :?:

Meinaatsä että kateus on liian vahva tunne tällä pohjoisessa?

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 4:34 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Ehkä veli Jake tarkoittaa että GS-atleetit on Suomessa "few and far between" noin niinkuin yleisesti.

Mutta niin kuin aina, on tässäkin säännössä poikkeus ja sen on Ryhti. Paljon nostajia, paljon ohjausta, kohta valmennusta ja kaiken kaikkiaan hyvä pössis! Maximum rispekt sinne vaan. :)

Mutta kyllä me Liedossakin ollaan valmiina toimimaan kummeina, hyvinä haltijoina, enkeleinä, mentoreina (mitä termiä nyt halutaankin käyttää) uusille nostajille läheltä ja kaukaa jos vaan meidän p*skat jutut kestää. Ja se ei välttämättä ole halpa hinta se :)

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 4:57 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Traanitapiiri,kysyinkin mitä sinä tarkoitat mentoroinnilla ,käytännössä :?: :?: Mun mielestä kateus on vielä aika pientä GS piireissä :!: Enempi meillä on sellaista että kokeneemmat jeesivät aloittelijoita :idea:
Ja Heikki arvasi ajatukseni oikein :wink: Mun mielestä yhteistyötä voisi olla enemmän ja useammin.
Olemme Zak Dinglen kanssa vierailleet toistemme tykönä n 5-6 viikon välein ja vetäneet kimppa treenit.Usein käymme läpi paljon tekniikkaa,toisinaan videoimme,toisinaan käymme jonkun koulutuksen materiaalia lävitse ym.Välillä teemme jonkun testi noston,jossa kannustus(kaamea huuto) tulee automaattisesti mukana :wink: Sitä ei kehtaa lopettaa kovin herkästi kesken :oops:
Olemme tehneet vastaavaa osteopatiassa Dinglen kanssa vuodesta 1999 :!: Setit molemmissa studygroupeissa kestää yleensä ½ päivää.( esim 2½ tunnin treenit,sauna,ruokailu ja päälle videoiden analyysit+kahvit,joskus jopa illanistujaiset)
Tuollaisesta sanoisin että A-luokan ajanviettoa :mrgreen:
PS. Muutaman viikon perästä meillä on koulutus osteopatiassa Lappeenrannassa päin.Siellä vedämme päivittäin treenit ennen sauna/ulkoporeallasta Simon(koillismaan karhu) ja Dinglen kanssa :!: Tulee varmasti mielenkiintoiset analyysit nostamisesta :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 5:11 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Mä tietty pelkäsin pahinta, koska usein Suomessa on kyllä semmonen mentaliteetti, että toisten menestys on jotenkin itseltä pois. Huh, ettei niin ole.

marks kirjoitti:
Minkälainen systeemi sulla oli mielessä?

Ei mulla oo oikein valmista ehdotusta, ainakaan vielä.
Itse oon saanut apua kaikkeen mitä oon keksinyt kysyä ihan vaan omalla aktiivisuudella ja sillä, että multa puuttuu se ei-kehtaa-kromosomi. Tästä juteltiin Liedossa lauantaina, että aikasemmin on kisoissa ollut tosi tiivis yhteisöllinen tunne, mutta nyt oli porukka kasvanut ja monta uutta nostajaa jotka ei "kuulu mihinkään piireihin" eikä kellään ollut aikaa (tai ei omalta keskittymiseltään ehtinyt) seurustella niiden kanssa. Tuo yhteisöllisyys on aika ainutlaatuista ja siitä kannattaa pitää mahdollisimman lujaa kiinni!

Kun kaikki ei oo tämmösiä tyrkkypyrkyreitä kun minä (eikä kaikki asu Hyvinkäällä ja lähialueilla), niin olisi hyödyllistä, että on ihmisiä joista tietää, että niiltä voi rohkeesti kysyä omasta mielestä tyhmiäkin kysymyksiä (onko sellaisia? Omassa ammatissani oon ainakin ollut välillä ihan sormi suussa, muttei ole ollut ketään keltä saisin neuvoja. Google on kätevä monessa, muttei välttämättä vertaistukena sillon kun lyö päätä seinään jonkun asian kanssa...).

Mä lupaudun olemaan yksi. En mä vielä moneen asiaan osaa vastata, mutta lupaan myös auttaa ottamaan selvää!

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 5:36 pm 
Poissa
32kg avaimenperät ilmaan
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 31, 2011 1:59 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Tampere
Musta tää on tosi hyvä idea! Ite oon saanut tosi hyviä vinkkejä ja neuvoja kaikilta minne oon vaan ehtinyt itseni tunkemaan. Täällä Tampereella oon saanu Jonilta ja Antilta tosi hyvää opastusta ja neuvoja. Ja tunginpa itseni Lietoonkin treeneihin missä sain tosi hyviä vinkkejä ja tajusin vihdoinkin miten temmataan! :mrgreen: Musta on ollut tosi ihanaa, kun joka paikassa on otettu vastaan tosi hyvin ja annettu vinkkejä just sillä ajatuksella, että autetaan uutta harrastajaa eikä se ole itseltä pois! Tätä syksyä odotan innolla, kun toivottavasti pääsen enemmän saamaan lisäoppia kokeneemmilta ja tutustumaan muihin lajin parissa tahkoaviin! :D

Niin, musta ois kyllä kiva jos sais joskus kasaan ihmisiä eri paikkakunnilta treenailemaan pienemmällä/isommalla porukalla yhdessä! Siinä ois sit hyvä vaihtaa kokemuksia! Noissa kisoissa, kun ei varmaan kauheesti ehdi muuta tehdä kuin jännittää omia ja muiden suorituksia! ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 5:41 pm 
Poissa
Virtuaali-CMS

Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 11:33 am
Viestit: 109
Paikkakunta: Tampere
titta kirjoitti:
Niin, musta ois kyllä kiva jos sais joskus kasaan ihmisiä eri paikkakunnilta treenailemaan pienemmällä/isommalla porukalla yhdessä! Siinä ois sit hyvä vaihtaa kokemuksia! Noissa kisoissa, kun ei varmaan kauheesti ehdi muuta tehdä kuin jännittää omia ja muiden suorituksia! ;)


Meillähän on Tampereella lauantaisin salivuoro klo 13-15. Sinne saa tulla kauempaakin :D Jos löytyy kiinnostuneita, niin voitais vaikka sopia joku lauantai, jolloin olisi isomman porukan treenitreffit. Ja salikisojakin ois tarkotus järkätä, kunhan saadaan homma kunnolla pyörimään...

_________________
Long Cycle and Bicycle.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 6:51 pm 
Poissa
Himotempaaja
Avatar

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 12:49 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Lieto
Mun mielestä ei ole multa pois jos joku on mua parempi. Se ei silti tarkoita sitä että mä olisin huono. [smilie=0.gif] Ja realiteetit tietäen, olisi todella kurjaa jos nuoremmat ja parempikuntoiset eivät kohta menisi ohi. Se olisi sama kuin lajin kehityksen pysähtyminen?
Mä haaveilen että GS olisi koko kansan tuntema laji, jota moni harrastaisi, koska on tää vaan niin hianoo! [smilie=1.gif]
Siksipä mulla ei ole intressejä olla jakamatta tietojani.

Eli kuten Heikki jo ilmaisikin, kanalaan voi rohkeasti tulla aloittelijakin hakemaan tekniikkavinkkejä.
(Välillä niitä saa, vaikka ei haluaisikaan.)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Su Syys 04, 2011 8:25 pm 
Poissa
Sekaisin kuulista

Liittynyt: La Marras 13, 2010 4:01 pm
Viestit: 80
Mä ajattelisin että juuri toi avoimuus ja yhteisöllisyys tuo porukkaa lajin piiriin. Valitettavasti homma saattaa kääntyä itseään vastaan harrastajaporukan kasvun myötä. Niin kauan kun kaikki voi iloita myös kilpakumppanin menestyksestä, ollan varmaan plussan puolella.

Oikotietä onneen ei kuitenkaan tietääkseni ole, vaan menestys seuraa kovaa treeniä. Eri tapoja treenaamiseen toki on ja kuuluukin olla. Eri jutut toimii eri ihmisillä.

Mentorointia pidän hyvänä ideana, toteutuupa se käytännössä sitten miten tahansa. Kanalan yhteistuumintatekniikkapalaverit on parhaimmillaan jo melko lähellä sitä. Pahimmillaan toki aivan jotain muuta :shock:

Voihan suhde valmentajaankin olla sellainen ettei erillistä mentoria kaipaa.

Enivei, meikäläinen mentoroi jatkossakin vaan tuota knoppea [smilie=14.gif]

_________________
Keltainen kuula, my bestest frieeend...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 3:49 am 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 9:22 pm
Viestit: 2523
Paikkakunta: Espoo
Mä en itse asiassa epäillyt lainkaan, etteikö ajatus saisi hyvää vastaanottoa ja otin sen esille, ettei arempienkaan ihmisten tarvi pelätä yhteydenottoa.
(Mä otan tähän väliin konkreettisen esimerkin: tuo slangi taipuu hyvin luontevasti "kaikilta" täällä palstalla, mutta ite pähkäilin pitkään, että mikä hitto on "kakkosdippi"... )

On muuten eri asia naisena kysyä mieheltä vinkkejä kuin naiselta. Ja päinvastoin...

_________________
aka traanitapiiri
Valiokunta | Koti | Kuulasauna | Katsoo ne jotkut golfiakin


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 5:34 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
traanitapiiri kirjoitti:
Mä en itse asiassa epäillyt lainkaan, etteikö ajatus saisi hyvää vastaanottoa ja otin sen esille, ettei arempienkaan ihmisten tarvi pelätä yhteydenottoa.
(Mä otan tähän väliin konkreettisen esimerkin: tuo slangi taipuu hyvin luontevasti "kaikilta" täällä palstalla, mutta ite pähkäilin pitkään, että mikä hitto on "kakkosdippi"... )

On muuten eri asia naisena kysyä mieheltä vinkkejä kuin naiselta. Ja päinvastoin...


Ai? Kumpi siis on helpompi?

Vois noissa pikkukisoissa muuten jatkaa sitä GS-klinikka meininkiä, jossa nostojen jälkeen noviisit pääsevät kyselemään konkareilta. Mä olen ainakin aina valmis sellaseen.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 5:58 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 5:27 am
Viestit: 686
Paikkakunta: Eteläinen Häme
Mä olen onnellinen, että olen saanut apua ja tekniikkavinkkejä aina niitä pyytäessäni. Tästä syystä olen niitä valmis jakamaan muillekkin jos kelpaa. Eli Riihimäki-Hyvinkää akselilla. Tosin Hyvinkäällä, (joka on nyt julistettu Suomen Girya pääkaupungiksi :D ) on kokeneempaakin opastusta tarjolla. Mut mul on huonoimmat vitsit kaupan päälle.

_________________
"Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mentorointi
ViestiLähetetty: Ma Syys 05, 2011 3:57 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Itse olen yhä täpinässä GS:sän takia ja voin puhua asiasta päiväkausia :!: Olenkin harrastanut kiusallisen pitkiä soittoja ystäville ja hifistellyt GS asioilla :wink: Multa voi tulla kysymään tai soitella.
On sitä tullut Kukankin kansssa hifisteltyä tekniikan nyansseista useita tunteja puhelimessa :!:
Olen itse kokenut että isoissa kisoissa(Ventspils,MM-kisat,Baltic-cup) maailmanluokan nostajat ovat neuvoneet meitä rookieitä kärsivällisesti :twisted: Se on malli jonka haluan jatkuvan GS porukoissa Suomessa :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com