Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 3:10 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 8:14 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
kuinka moni harjoittelee soutulaitteella aktiivisesti? Minkälaisia harjoituksia teette ja koetteko, että parantuneesta soututuloksesta olisi millään muotoa hyötyä esim. juoksukuntoon, tai GS-kuntoon?

Itse olen aina kiertänyt kyseisen masiinan kaukaa, mutta koska en halua puhua pahaa asiasta, josta en tiedä mitään, otin tänään ensimmäiset soututreenit, tarkoituksena pikkuhiljaa hilata kuntoa(joka on muuten aivan surkea tällä hetkellä!!!) ylöspäin. Luotan Suomen mestaruudenkin juuri voittaneen Jukka Pekka Kaupin harjoittelumalliin, eli paljon intervallivetoja.

Kesällä annan sitten säälimättömän tuomioni asiasta! :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 8:17 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Jukka se vähättelee kuntoaan :wink: Mihin se olisi kadonnut :?:

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 8:58 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Mulla on concept ergo, käytän sitä vähän kausittain. Intervallit on mun mielestä tuolle laitteelle ihan omiaan. Jotenkin pitkäkestoisemmat treenit tekee mielummin ulkona.

Jossain mielessä kai kunto on lajispesifistä eli siirtovaikutus voi olla aika vähäistä, mutta esimerkiksi LC-kisaan valmistautuessa kuvittelisin soudun kaltaisen koko kehon rääkin sopivan aika hyvin.

Voin olla taas kerran väärässä, mutta tuntuu että soutaessa käyttää niin isoa määrä lihaksia, että treenistä ei tule varsinaisesti kipeäksi. Toki varmaan hermosto kuormittuu ja sikäli palautumisen suhteen pitää olla tarkkana.

Ja yksi sivuseikka vielä, kovempi soutu tuntuu samalla tavalla pahalta kuin kova kuulasarja henkisesti. Ehkä siinä kasvaa kantti samalla :D

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 9:58 am 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Innostuin kymmenisen vuotta sitten soutamaan paljon sekä ulkona veneellä että ergolla. Eihän niissä paljon eroa ole paitsi sisäsoudussa aaltojen aiheuttamat häiriötekijät poistuvat eli totaalisempaa.

Teknisesti erittäin helppo laji, soudin ihan mukavan tuloksen aivan pienellä harjoittelulla kun olin muutoin kohtuullisessa kunnossa. Eipä se siitä sitten juurikaan enää parantunut vaikka kokeilin mm intervallipainotteisempaa treenausta.

Näkisin niin, että hiihto, juoksu, kuntopiiri, puntti ym vievät soutua tehokkaamin eteenpäin kuin toisinpäin. Soutu on kyllä hapenottoa rassaava koko kehon laji, mutta liikkeet liian hitaita, jotta siirtovaikutus muihin lajeihin olisi kovin hyvä.

Vaikutuksesta GS:iin en osaa sanoa mitään, koska kuulailun aloittamisen jälkeen en enää ole ergoon keraakaan istunut. Olin siihen hommaan ihan kypsynyt jo aiemminkin vaikka ulkona on ihan kiva käydä soutamassa. 2000m ergokisa on kyllä henkisesti rassaava laji kuten Heikki totesi.

Sinänsä soutu ulkona tai sisällä voi toimia palauttavana, koska isoja voimapiikkejä ei tule vaan liikkeet ovat enemmänkin "pehmeitä".

Kaupin tulosta arvioitaessa täytyy muistaa miehen huikeat tulokset keskimatkojen juoksuissa, tonnivitonen taisi mennä lähelle 3.45:ttä. Tuolla pohjalla ei ihme, että ergo on kovilla. Mutta 6.25 toki mahtava tulos light-luokassa.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 8:14 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
simo k kirjoitti:
Jukka se vähättelee kuntoaan :wink: Mihin se olisi kadonnut :?:


Sen kun tietäisi, niin kävisin heti hakemassa takaisin! :)

No ok, ehkä vähän asiasta tietämättömänä olin liian kriittinen ja ekoiksi soututreeneiksi otin ehkä vähän liian rankasti. Vastus oli melkein täysillä(perusvirhe!!!) ja 500 metrin vetoja tein osan jopa alle 1.30 aikoihin.
Jatkossa vähän rauhallisemmin, mutta ajatuksena on ottaa noita 500 metrin rykäisyjä x määrä 1 min palautuksilla.

Vedettiin eilen Cross Training Keskuksen avajaisissa JP Kauppia vastaan joukkuekisa, eli Jukkis yksin vastaan joukkueet 2000 metrin matkalla. Itse olin valitettavasti jo parin tunnin kyykky + työntötreenit tehneenä aika heikko apu ja vetelin oman osuuteni 1.35 keskiarvolla. Se mikä yllätti oli keuhkoissa pitkän aikaa tuntuva "ahdistus", joka kesti siis vielä pari tuntia tuon säälittävän vedon jälkeen. Jalat palautui nopeasti, vaikka vedon jälkeen tuntui hetken siltä, että oli todella tyhmä idea lähteä extemporee kisaan mukaan, kun oli ottanut jo loppujäähdyttelytkin omien treenien päätteeksi.

Veikkaan, että soutuharjoittelulla voi saada lisättyä juuri maitohaponsietokykyä jaloissa, sekä samaa henkistä vahvuutta, kuin mitä GS:ssä tarvitaan loppukirien aikana. Siinä vaiheessa kun ei enää säästellä, vaan otetaan kaikki mitä irti saadaan. Muuten siirtovaikutuksia voi olla vähän vaikeampi huomata, jos niitä edes saa hyödynnettyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 10:12 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: Su Marras 15, 2009 9:34 pm
Viestit: 484
Jukka kirjoitti:
simo k kirjoitti:
Jukka se vähättelee kuntoaan :wink: Mihin se olisi kadonnut :?:


Sen kun tietäisi, niin kävisin heti hakemassa takaisin! :)

No ok, ehkä vähän asiasta tietämättömänä olin liian kriittinen ja ekoiksi soututreeneiksi otin ehkä vähän liian rankasti. Vastus oli melkein täysillä(perusvirhe!!!) ja 500 metrin vetoja tein osan jopa alle 1.30 aikoihin.
Jatkossa vähän rauhallisemmin, mutta ajatuksena on ottaa noita 500 metrin rykäisyjä x määrä 1 min palautuksilla.

Vedettiin eilen Cross Training Keskuksen avajaisissa JP Kauppia vastaan joukkuekisa, eli Jukkis yksin vastaan joukkueet 2000 metrin matkalla. Itse olin valitettavasti jo parin tunnin kyykky + työntötreenit tehneenä aika heikko apu ja vetelin oman osuuteni 1.35 keskiarvolla. Se mikä yllätti oli keuhkoissa pitkän aikaa tuntuva "ahdistus", joka kesti siis vielä pari tuntia tuon säälittävän vedon jälkeen. Jalat palautui nopeasti, vaikka vedon jälkeen tuntui hetken siltä, että oli todella tyhmä idea lähteä extemporee kisaan mukaan, kun oli ottanut jo loppujäähdyttelytkin omien treenien päätteeksi.


Ensinnäkin :D Onhan tuo nyt aika kova 1.35 keskiarvolla 2km, eli jos et ole soutanut kauheasti, niin avot. :D Mutta tosiaan samasta keuhkojen turvotuksesta kärsineenä tiedän ainakin mikä itsellä siihen auttaa. Se on kunnon lämmittely keuhkoille ja verenkierrolle. Eli tollasiin kannattaa lämmitellä ihan jo vetoina. Pitää puuskuttaa ja saada lämmöt päälle. Määkin joskus soudan salitreenin päätteeksi.. harvoin.. mutta jos en lämmittele ja oletan, että se kyykkytreeni on laittanut keuhkot riittävän koville, mitä se ei tietenkään tee, niin käy juuri noin. Etenkin juuri tässä maagisessa

Sama juttu pätee mulla juoksuvedoissa. Itku tulee jos ei käy ensin juoksemassa vaikka 3km alle. Sitten vasta vedot. Hassua kuinka kevyesti vedot kulkee kun keuhkot on mukavasti auki. :).. sillai hyvässä mielessä. :D

ps. kyllähän sä nyt lämmittelyn merkityksen tiedät, mutta sanoin vaan, kun oli niin tutun kuuloista tekstiä. ;)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 10:32 am 
Poissa
Villalangan mitalla

Liittynyt: To Huhti 16, 2009 3:07 pm
Viestit: 654
menijo kirjoitti:
Jukka kirjoitti:
simo k kirjoitti:
Jukka se vähättelee kuntoaan :wink: Mihin se olisi kadonnut :?:


Sen kun tietäisi, niin kävisin heti hakemassa takaisin! :)

No ok, ehkä vähän asiasta tietämättömänä olin liian kriittinen ja ekoiksi soututreeneiksi otin ehkä vähän liian rankasti. Vastus oli melkein täysillä(perusvirhe!!!) ja 500 metrin vetoja tein osan jopa alle 1.30 aikoihin.
Jatkossa vähän rauhallisemmin, mutta ajatuksena on ottaa noita 500 metrin rykäisyjä x määrä 1 min palautuksilla.

Vedettiin eilen Cross Training Keskuksen avajaisissa JP Kauppia vastaan joukkuekisa, eli Jukkis yksin vastaan joukkueet 2000 metrin matkalla. Itse olin valitettavasti jo parin tunnin kyykky + työntötreenit tehneenä aika heikko apu ja vetelin oman osuuteni 1.35 keskiarvolla. Se mikä yllätti oli keuhkoissa pitkän aikaa tuntuva "ahdistus", joka kesti siis vielä pari tuntia tuon säälittävän vedon jälkeen. Jalat palautui nopeasti, vaikka vedon jälkeen tuntui hetken siltä, että oli todella tyhmä idea lähteä extemporee kisaan mukaan, kun oli ottanut jo loppujäähdyttelytkin omien treenien päätteeksi.


Ensinnäkin :D Onhan tuo nyt aika kova 1.35 keskiarvolla 2km, eli jos et ole soutanut kauheasti, niin avot. :D Mutta tosiaan samasta keuhkojen turvotuksesta kärsineenä tiedän ainakin mikä itsellä siihen auttaa. Se on kunnon lämmittely keuhkoille ja verenkierrolle. Eli tollasiin kannattaa lämmitellä ihan jo vetoina. Pitää puuskuttaa ja saada lämmöt päälle. Määkin joskus soudan salitreenin päätteeksi.. harvoin.. mutta jos en lämmittele ja oletan, että se kyykkytreeni on laittanut keuhkot riittävän koville, mitä se ei tietenkään tee, niin käy juuri noin. Etenkin juuri tässä maagisessa

Sama juttu pätee mulla juoksuvedoissa. Itku tulee jos ei käy ensin juoksemassa vaikka 3km alle. Sitten vasta vedot. Hassua kuinka kevyesti vedot kulkee kun keuhkot on mukavasti auki. :).. sillai hyvässä mielessä. :D

ps. kyllähän sä nyt lämmittelyn merkityksen tiedät, mutta sanoin vaan, kun oli niin tutun kuuloista tekstiä. ;)


Mikä lämmittely? ;) Joo, olet oikeassa, että tuohan se syy varmasti oli ja verenmaku suussa lähdin salilta kotiin, joten ei epäselvyyttä siinä. Tuntemusten pitkä kesto(useampi tunti) vain vähän yllätti.

Niin ja mä en tokikaan vetänyt 2000 metriä yksin, vaan oman osuuteni, joka oli varmaan vajaat tonni.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 12:13 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
Voimakkain pahan olon tunne on mulla nimenomaan 1k kisavedosta jäänyt muistiin. Olotila sen jälkeen oli epätodellisen rajalla, ei voinut oikein istua eikä maata toisaalta seisomaan ei pystynyt:)

Olotila pysyi tommoisena aika pitkään.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 1:10 pm 
Poissa
Käsi joka pommia heiluttaa

Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 6:49 am
Viestit: 22
Olen soutanut pari vuotta ehkä keskimäärin kerran viikossa. Miljoonan metrin raja lähestyy!

Kahvakuulailu ei ole minulle mikään tavoite sinänsä samoin kuin ei sisäsoutukaan vaan molemmat palvelevat samaa tavoitetta pitää itsensä hyvässä fyysisessä ja lihaskunnossa. Harjoittelumuotoina ne ovat sikäli erilaisia, että kun olen roudannut kaksi 16 kg kuulaa työpaikalle niin voin tehdä 5 minuutin treenin vaikka joka päivä. Sisäsoutu puolestaan tarkoittaa, että menen salille, vaihdan vaatteet jne mikä vie siksi paljon aikaa, että jotta touhussa olisi mitään järkeä niin soudettava on vähintään 10 km, mikä puyolestaan tarkoittaa sitä, että pysyttelen sykkeiden osalta suurelta osin aerobisen ja anaerobisen kynnyssykkeen välissä.

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että nopeissa sisäsouturypistyksissä (2 - 10 km) rajoittava tekijä minulla on sormivoimat ja käsivarren lihakset - kapulla meinaa lentää kädestä. Kahvakuulatreenin oletan auttavan näihin heikkouksiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 1:46 pm 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: La Joulu 29, 2007 8:09 am
Viestit: 1462
Paikkakunta: Turku
naumanen kirjoitti:
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että nopeissa sisäsouturypistyksissä (2 - 10 km) rajoittava tekijä minulla on sormivoimat ja käsivarren lihakset - kapulla meinaa lentää kädestä. Kahvakuulatreenin oletan auttavan näihin heikkouksiin.


Enpä olekaan ennen kuullut kenenkään sanovan 10k soutua nopeaksi rypistykseksi :D

Mutta koska mulla aikanaan oli forkkujen kanssa samoja ongelmia, niin kysyn varuiksi, että soudathan kevyellä vastuksella? Silloin kun mä olin bodari, niin aina piti vetää kasilla tai kympillä, kun se on tehokkaampaa. No nyt tiedän, että kakkosellakin sen saa kulkemaan alle 1:30 splittiä.

Ja enää forkut ei kyllä rajoita, onhan ne voinut toisaalta kuulaillessa kehittyä.

_________________
The light that burns twice as bright burns half as long. (Eldon Tyrell, Bladerunner)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 2:44 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
Itse soudin ihan alussa kymppivastuksella, kunnes tajusin, että kisat soudetaan noin vitosella. Ei silti, kympilläkin pääsee ihan kohtuullisiin aikoihin, ehkä jotain 10 sekuntia heikompiin kuin keskivastuksilla.

Forkkujen väsymistä en koskaan kokenut.

Jotain 80% suorituksesta lähtee jaloista. Mielikuva, että lonkkaniveltan läpi kulkee akseli, minkä ympäri voimaa tuotetaan, oli toimiva tekniikkavinkki.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 2:48 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: La Kesä 19, 2010 9:08 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Turku
Itselläkin on joskus kovan soudun jälkeen henkitorvi ja keuhkot kumman tuntuiset,joskus vielä seuraavana päivänä.Olen veikannut syyksi kuivaa sisäilmaa,tiedä sitten johtuuko siitä.Raastavia laitteita nuo C2:set...

_________________
pappabemaksia.blogspot.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 27, 2012 2:52 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
rsm kirjoitti:
Itselläkin on joskus kovan soudun jälkeen henkitorvi ja keuhkot kumman tuntuiset,joskus vielä seuraavana päivänä.Olen veikannut syyksi kuivaa sisäilmaa,tiedä sitten johtuuko siitä.Raastavia laitteita nuo C2:set...


Samoja oireita ollut vaihtelevasti riippuen ilman laadusta. Joskus kuullut kauhutarinoita ahtaissa tiloissa järjestetyistä sisäsoutukisoista, joiden jälkeen porukat olleet pitkään puolikuolleita....

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 28, 2012 12:20 pm 
Poissa
Käsi joka pommia heiluttaa

Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 6:49 am
Viestit: 22
Soudan tyypillisesti tasolla 4-5, joskus voimaharjoittelua tasoilla 8 tai 10 - mykyään aika harvoin, saa kahvakuulailu käydä voimaharjoittelusta :) Mutta olenkin taustaltani "juoksija" ja siten kädet hapottavat helpommin kuin jalat tai keskivartalo. Optimaalinen vastustaso riippuu monesta tekijästä lähtien vartalon suhteista, lihasvoimasta ja hapenottokyvystä. Yhden tiukimmista soutukeikoistani vedin vastuksella 1! Kyllähän sitä kohtuuvauhtia 10 tasolla vetää, mutta koitapa pitää samaa vauhtia yllä tasolla 1 töppöjaloilla...

Saleilla on oletettavasti eroa. Olen tottunut soutamaan työpaikan salilla, missä ei happi lopu kesken ja lämpötila on kokolailla normaali suomalainen sisälämpötila. Soudin kerran Lontoossa. jossa hotellin sali oli selvästi viileä. Sykkeet pysyivät tasaisesti aerobisella kynnyksellä. Täällä ne nousuvat ellei sitten vedä korostetun rauhallisesti eli varmaankin lämpörasituksen vaikutusta.

Minusta sisäsoutu ja kahvakuulat ovat kuntoilijan näkövinkkelistä sikäli samantyyppisiä harjoitteita, että molemmat ovat dynaamisia ja kuormittavat tasaisesti useita eri lihasryhmiä. Ero tule siinä, että soutamalla saan itseni hämärän rajamaille mutta kahvakuulilla en: voimat vain loppuvat jossain vaiheessa enkä edes yritä repiä epäpuhtaita suorituksia. Näin yli 40 vuotiaana vain jokin paikka prakaisi ja harjoitustauon aikana kaikki "edistyminen" haihtuisi savuna ilmaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 03, 2012 2:19 pm 
Poissa
Kahva-aktiivi

Liittynyt: La Kesä 19, 2010 9:08 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Turku
Jukka kirjoitti:
kuinka moni harjoittelee soutulaitteella aktiivisesti? Minkälaisia harjoituksia teette ja koetteko, että parantuneesta soututuloksesta olisi millään muotoa hyötyä esim. juoksukuntoon, tai GS-kuntoon?

Itse olen aina kiertänyt kyseisen masiinan kaukaa, mutta koska en halua puhua pahaa asiasta, josta en tiedä mitään, otin tänään ensimmäiset soututreenit, tarkoituksena pikkuhiljaa hilata kuntoa(joka on muuten aivan surkea tällä hetkellä!!!) ylöspäin. Luotan Suomen mestaruudenkin juuri voittaneen Jukka Pekka Kaupin harjoittelumalliin, eli paljon intervallivetoja.

Kesällä annan sitten säälimättömän tuomioni asiasta! :)



Soutelin itse viime talvena 3-4 kertaa viikossa. Juoksemaan aloin joskus maaliskuun alussa ja toukokuun alkuun mennessä olin parantanut juoksutuloksiani "kaikilla" matkoilla"(cooper 3470m, 10km 38.09 21,1km 1.27.25). En koe että soutu olisi suoraan auttanut juoksuun mutta se antoi järkyttävät pohjat, siitä oli helppo jatkaa. Ja vaikka tehdään kestävyyttä niin nopeutta ei kannata unohtaa. Tein silloin melkein joka lenkin jälkeen esim 3x10 kyykkyhypyt tai muutaman terävän spurtin, eli ei paljon mutta vähän aina. Uskon että pitkälti noiden hyppyjen vuoksi "kovaa" juokseminen tuntui helpolta, askel oli kimmoisa.
Vähän karkasi aiheesta mutta siis mun mielestä kaikki monipuolinen tekeminen tukee pääläjia, kunhan se tehdään päälajin ehdoilla.

_________________
pappabemaksia.blogspot.fi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com