Jukka kirjoitti:
simo k kirjoitti:
Jukka se vähättelee kuntoaan
Mihin se olisi kadonnut
Sen kun tietäisi, niin kävisin heti hakemassa takaisin!
No ok, ehkä vähän asiasta tietämättömänä olin liian kriittinen ja ekoiksi soututreeneiksi otin ehkä vähän liian rankasti. Vastus oli melkein täysillä(perusvirhe!!!) ja 500 metrin vetoja tein osan jopa alle 1.30 aikoihin.
Jatkossa vähän rauhallisemmin, mutta ajatuksena on ottaa noita 500 metrin rykäisyjä x määrä 1 min palautuksilla.
Vedettiin eilen Cross Training Keskuksen avajaisissa JP Kauppia vastaan joukkuekisa, eli Jukkis yksin vastaan joukkueet 2000 metrin matkalla. Itse olin valitettavasti jo parin tunnin kyykky + työntötreenit tehneenä aika heikko apu ja vetelin oman osuuteni 1.35 keskiarvolla. Se mikä yllätti oli keuhkoissa pitkän aikaa tuntuva "ahdistus", joka kesti siis vielä pari tuntia tuon säälittävän vedon jälkeen. Jalat palautui nopeasti, vaikka vedon jälkeen tuntui hetken siltä, että oli todella tyhmä idea lähteä extemporee kisaan mukaan, kun oli ottanut jo loppujäähdyttelytkin omien treenien päätteeksi.
Ensinnäkin
Onhan tuo nyt aika kova 1.35 keskiarvolla 2km, eli jos et ole soutanut kauheasti, niin avot.
Mutta tosiaan samasta keuhkojen turvotuksesta kärsineenä tiedän ainakin mikä itsellä siihen auttaa. Se on kunnon lämmittely keuhkoille ja verenkierrolle. Eli tollasiin kannattaa lämmitellä ihan jo vetoina. Pitää puuskuttaa ja saada lämmöt päälle. Määkin joskus soudan salitreenin päätteeksi.. harvoin.. mutta jos en lämmittele ja oletan, että se kyykkytreeni on laittanut keuhkot riittävän koville, mitä se ei tietenkään tee, niin käy juuri noin. Etenkin juuri tässä maagisessa
Sama juttu pätee mulla juoksuvedoissa. Itku tulee jos ei käy ensin juoksemassa vaikka 3km alle. Sitten vasta vedot. Hassua kuinka kevyesti vedot kulkee kun keuhkot on mukavasti auki.
.. sillai hyvässä mielessä.
ps. kyllähän sä nyt lämmittelyn merkityksen tiedät, mutta sanoin vaan, kun oli niin tutun kuuloista tekstiä.