Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 3:47 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Tammi 22, 2013 8:27 am 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Tuli tämmöinen vastaan:

Why do kettlebells cause low back pain in some lifters and yet help rehab others?
http://www.strengthandconditioningresearch.com/2013/01/21/kettlebells-low-back-pain/?fb_source=pubv1

McGill oli tutkinut heilureita, tempauksia yms. ja niiden eroja lihasaktiivisuuksissa ja rasituksia selkärankaan.

Heilurit ja etenkin heilurit "kime"llä aiheuttavat suuren leikkaavan rasituksen (= shear stress) selkää kun taas perinteiset tankonostot yleensä aiheuttavat enemmän puristavaa rasitusta (=compression stress). Selkä kestää rakenteellisesti paremmin puristusrasitusta kuin leikkaavaa rasitusta joten etenkin selkävaivaisille, mutta muillekin, leikkaava rasitus on selälle vaarallisempaa.

Oman kokemuksen peruustella sanoisin, että saataa olla jotan perää sillä, esim. mulla on selkä hyvin kestänyt raskaita kyykkyja ja maveja, mutta ainakin kaksi kertaa olen saatut alaselkääni "noidannuolen" kevyehköjen kuulien heiluttelulla, tarkasti ottaen kahden kuulan rivessä/LCssä, kun asento ei ollut väsyessä ja kiirehtiessä ihan optimaalinen. Viimeksi viime lauantaina :evil:

Silti kun selkä vähän vihoittelee, niin itse ainakin monesti "kuntoutan" ja pumppaan veret liikeelle kevyillä tempauksilla. Tiedä sitten onko järkevää, muuta tulehdustilan ollessa päällä ainataan kahden käden työnnöt ei maita ja noista 12 - 16 kiloisista tempauksista ainakaan haitaa ole tuntunut olevan.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 22, 2013 1:17 pm 
Poissa
Pitkä sykkeli kahdella pommilla

Liittynyt: Ke Loka 12, 2011 7:05 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Pori
Saas nähä miten ittelle käy selän kaa kun "kuulailun" määrä lisääntyy. Tähän asti sellasta sekalaista sekoilua, josko tulevaisuudessa sais jotain progressiota aikaseks perusliikkeillä. Vielä ei oo ottanu selän päälle pahemmin edes raskaat heilurit. Itsellä saman suuntaisia kokemuksia levytangon kaa. Mavea ottanu huoltoliikkeenä kevyemmällä kuormalla, silloin kun on tosi pahasti jumissa. Kerran aattelin että vähään aikaan ei mennäkään töihin, mutta menin navettaan ottamaan vitosia mavea ja jo lämppärisarjoissa nikamat naksahteli paikoilleen, eikä selkäkivusta seur. päivänä merkkiäkään. Ainoo miinus että raskaissa levytakoliikkeissä mulla rupee polvet prakaan. Toivottavasti sangpommi ei tee sitä mulle.

_________________
"A week of heavy drinking makes me think clearer", Jim Wendler


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 22, 2013 2:34 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Ei mulla ole koskaan (muistaakseni) kahden käden työnnöt, tempaukset tai yhden käden heilurin selkään ottaneet. Raskaat kahden kuulan heilurit on varoitellut, yhden käden työnnöt on monesti tuntuneet pahalta alaselässä ja/tai SI-nivelessä toispuoleisen kierron takia ja rive tai LC:n rivevaihe on "tuikannut" ainakin pari kertaa selän jumiin.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 22, 2013 4:07 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Mulla ei ole juurikaan työnnöt,tempaukset,heilurit ottaneet pahasti selkään :!: Ainoita lieviä tuntemuksia on tullut 2 x 32kg rivessä,jos sitä tekee ½vuoden tauon jälkeen :idea: Siinäkin olen yleensä lopettanut ,kun tekniikka on alkanut pettämään :idea: Suurin vaara taitaa olla juuri silloin ,kun 2 kuulan rivessä äijä väsynyt ja tekniikka mennyt persiilleen :idea: McGill teki tutkimuksia Pavelin porukoiden( RKC) kanssa ja niiden "tekniikka" on juuri "kimeen " käyttöä :oops: Uskoisin että siinä on suurempi vaara tapahtua shear ilmiö :roll: Itselläni heilurissa lantion snapin voimakas korostus toi tuntemuksia alaselkään :!: Siksi palasin GS heiluriin :mrgreen:
Kuntoutusmielessä jatkuva, muuttuva kulma ja eksentrinen-konsentrinen lihas rasitus tuottaa neurologisesti monipuolisemman harjoituksen kuin levytanko (mave). Siksi pidän kuulaa parempana kuntoutuksessa kuin levytankoa :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 22, 2013 7:23 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
marks kirjoitti:
"Kime"? Onko se sitä turhaa riuhtomista heilurissa? Ei ihme jos sattuu selkään :)


Ei kun se on se tukahtunut huuto, kun samalla murskataan pähkinä pakaroiden välissä heilurin loppurutistuksessa :lol:

Tuossa tutkimuksessahan juuri tuon "kime":n kanssa tuli suurin shear stressi. McGill suositteli selkäongelmaisille ilman Kimeä. Tempaus oli vähän heiluria parempi alussa ja loppuasennossa huomattavasti parempi.

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 24, 2013 5:43 am 
Poissa
Himotyöntäjä
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 2:40 pm
Viestit: 2024
Paikkakunta: Turku
Mulla ne on ehkä enempi lihasjumeja joita saan kuulalla. Alaselkä/perse menee kauheeseen kramppiin varsinkin kahden käden seteistä. Nyt kun on tullut kuulailtua vähän, huomaa kyllä kuinka kipeäksi paikat tulee kuulan kanssa. Tangon kanssa liikkeet on pehmeämpiä ja kiputiloja tulee huomattavasti vähemmän.

_________________
Jos treenataan, treenataan täysii!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 24, 2013 6:55 am 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
^oletko kokellut erilaisia treeni tekniikoita kuulan kanssa?
Nythän sinulla on painonnostossa valmentaja vieressä joka laittaa sinut tekemään
oikein.
Jumien määrä on suoraan verrannollinen asioiden oikein tekemiseen :)

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 24, 2013 5:03 pm 
Poissa
Mobilisaation Mestari ja IMALS
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 4:16 pm
Viestit: 4445
Mavet ja kyykyt jumittavat parhaiten :wink: Notkeita voimanostajia taitaa olla vähän :?: Kyllä olympianostoliikkeetkin jumittaa ,mutta vähemmän(johtuen Kallen mainitsemasta jutusta) :mrgreen:

_________________
"Lifting to much weight, no speed, useless prick!"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 92 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com