Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 4:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Touko 26, 2013 12:00 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Oon viimeaikoina panostanu tankoharjoittelussa raskaisiin etukyykkyihin ja voiman lisäys sitä kautta on tuntunu tuovan potkua työntöihin ja sellasta keskivartalon voimaa ja stabiliteettia mikä mahdollistaa paremmin lepäämisen räkkiasennossa. Lisäksi hommasin 2kpl 28kg kuulia ja niillä oon puskenu 5x5 LC-sarjoja voimatreeniksi. Voi kyllä nuo 18kg kuulani tuntuvat nyt ihan 16kg keppoisilta raskaiden sarjojen jälkeen!

Mulla on myös kahvakuulatekniikka parantunu raskailla kuulilla kun niillä on pakko tehdä oikein jotta liikkuu. Kevyempiä voi viskoa väärin pienemmillä lihaksilla.

Treenaan nyt syksyn 20kg LC kisoihin sillä ajatuksella että 28kg kuulilla voimaa ja tekniikkaa ja 18kg kuulilla hapenottokykyä ja pidempiä sarjoja.
Raskailla kuulilla tulee tehtyä hitaalla tempolla ja hengitettyä paremmin. Kevyemmillä sitten riivon menemään reippaasti yli sen tahdin mitä tavoittelen 20kg kuulilla.
Heti kun jaksan noilla oransseilla tehdä 6x10 minuutin tauoilla tjsp niin harkitten vielä raskaampien kuulien hommaamista. Ehkä 2x34kg - tai jos sellasia ei ole niin 2x36kg

***

Mitä mietteitä muilla on tähän liittyen? :)

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 26, 2013 8:21 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista

Liittynyt: Su Marras 20, 2011 1:11 pm
Viestit: 1994
Olen vähän toista mielipuolta tuosta keveistä kuulista ja väärästä tekniikasta. Otetaas lapio-esimerkki. Edessä on 10 kuutiota hiekkaa: ensi alkuun sitä kääritään hihat ja aletaan riehumalla syytää sitä hiekkaa lavalle. Vaan annas olla kun selkää alkaa jo kivistää ja hiekasta on vielä jäljellä 90% niin kummasti se tekniikka muokkautuu sen mukaan mitkä lihakset jaksaa. Omista treeneistä tulee mieleen tunnin kestävät kuulajumpat, joissa ensialkuun 30 minuutin kohdalla alkoi painaa jo ihan tosissaan, mutta toiset 30 vielä tehtiin koska lihakset ei kuitenkaan ylikuormitu liian suuren kuulan painon vuoksi. Tulee todella paljon toistoja epämukavuusalueella ja kroppa vähän niinkuin automaattisesti ohjaa rasitusta pois niiltä lihaksilta jotka ei jaksa muuttamalla tekniikkaa. Toki eipä tämä poista sitä pointtia että raskaitakin kuulia tarvitaan. Itse aika pitkälle sorrun tähän nylkkäämisen syntiin, eli maailman tappiin asti treenataan määrää matalilla tehoilla ja vältellään intensiteettiä.

Itse en ole vielä päässyt voiman merkitystä varsinaisen kuulakunnon kehittäjänä todentamaan. Voimakaudella ei esim peruskestävyysalueen kuulajumpassa tapahtunut mitään mainittavaa kehitystä, vaikka voimaa tuli jonkinverran (5-10 kiloa mave, etukyykyt, pystypunnerrukset) ja lihasmassaakin sellainen 3-4 kiloa. Toisaalta paikat oli aika hyvin jumissa ja treenien tehot pysyi sen verran matalalla (PK1) että parantunut suorituskyky ei niin selvästi edes näy. Nyt kun aloitin generaattoritreenit 28 kilolle niin nyt huomaa että pompussa ja yläräkissä on kyllä voimaa ihan eritavalla, mutta kun ei tiedä että onko tästä enemmän kiittäminen peruskestävyysalueella tapahtunutta kahvakuulaharjoittelua ja siirtymistä näissä harjoituksissa 16 kiloisista 20 kiloisiin.

Toisaalta on niinkin että "bodaus" treeni ei sinällään sovellukaan kahvakuulailuun jossa kuitenkin niin nopeus kuin voimakestävyysominaisuudet on poikaa, perusvoima pitää kuitenkin sitten vielä jalostaa lajinomaiseksi voimaksi. Tämä kai on yksi perisynti mihin sorruttaan koska ajatellaan että kun lihasmassaa ja perusvoimaa ei kahvakuulailussa suoranaisesti tarvita niin se on turhaa. Soutajilla kai on tehty tutkimuksia että on ihan sama missä järjestyksessä nuo tekee (nopeusvoimakausi ensin, maksmi- ja perusvoimakausi sitten. Vai toisin päin) kunhan tekee kaikkia jotta voimaominaisuudet kehittyy monipuolisesti. Ainakin itse pidän ajatuksesta että sinällään "hyödytön" perusvoima ja lihasmassa jalostetaan lajia palvelevaksi... Se tekee hommasta jotenkin järkevempää ja helpommin ymmärrettävää.

EDIT: Niin ja tosiaan perusliikeet täydellä liikeradalla levytangolla (=etukyykky/takakyykky) ja käsipainoilla (=pystypunnerrus) on ainakin siinä mielessä perin tarpeellisia että ne tarjoaa koko nivelten liikeradalle rasitusta. Tämä taas, ainakin minun mielestä, estää vammoja ja kiputiloja. Ei ne ehkä lajia ajatellen ole kaikkein tehokkain treenimuoto.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 28, 2013 2:36 pm 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Tottapa totta, hyvä tuo lapiointivertaus kyllä.
Samaan voisi varmaan soveltaa tätä vertausta: vahva isukki siirtää sen kasan kuitenkin nopeammin isolla lapiolla kuin sinnikkäinkään poika hiekkalapiolla. Jotta suurien toistomäärien kautta saataisiin tekniikka esille pitäisi kuulankin sitten olla verrattain todella kevyt ja toistomääriä vähintään kolmatta sataa - siten että väsyneenä pystyisi vielä kuitenkin tekemään vähintään useita kymmeniä toistoja ettei vain tusina viimeistä ole "opettelua" - kuten vaikka hiihdossa tai soudussa.
Eli tosiaan, tunnin kuulasetistä pitäisi selkäranka katketa jo puolessa välissä :)

Siitä olen ihan samaa mieltä että perusvoima pitää jalostaa lajiharjoittelulla jos haluaa sen välittyvän itse lajiin.
Tapaankin sanoa että missään kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten (mistä lie alunperin bongattu). Ja kun sanoit ettei kyykky/punnerrus olisi lajia ajatellen tehokkain treenimuoto - ei olekaan. Kaikkein tehokkainta on aina lajiharjoittelu. Mutta erittäin hyvää tukiharjoittelua muu voimailu kyllä tarjoaa. Samoin kuin peruskuntoharjoittelu rakentaa kehoa sietämään suurempia treenimääriä antaa voimaharjoittelu sitten sitä voimakapasiteettia mikä tekee työstettävän painon (tässä tapauksessa kuula) kevyemmäksi.

Monipuolisuus, monipuolisuus... ja tekijöidensä summat.

Korjaisin vielä omasta treenistäni että voimatreeneissä pyrin painottamaan nopeusvoimaan ja räjähtävyyteen kun ne tuntuisi jalostuvan kahvakuulailuun paremmin. "Hidas voima" on myös hitaampaa jalostaa muuhun tekemiseen.

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 30, 2013 7:42 am 
Poissa
Painovoima paras voima
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 10:45 am
Viestit: 99
Tässäpä hyvää settiä voimaharjoittelusta, siitä vaan soveltamaan kahvakuulaharjoittelun tueksi!
http://www.punttis.net/treeni/voimaharjoittelu

Kokeilenpa ottaa omaan harjoitteluun 18kg kuulilla lihaskestävyyttä, voimakestävyyttä ja pikavoimaharjoituksia. 28kg kuulilla sitten perusvoimaa, maksimivoimaa ja räjähtävää voimaa.

Vain noilla kuulilla ja kahvakuulaurheilun liikevalikoimalla ei ihan joka juttua pysty optimoimaan tietenkään mutta katotaan mitä saan aikaiseksi.
Isoimmat raudat liikutetaan toki levytangolla edelleen.

_________________
Kisoissa ei voita vahvin vaan se joka nostaa eniten.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com