Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on La Huhti 27, 2024 9:42 pm

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Touko 21, 2008 5:39 pm 
Poissa
Kahvakuulaholisti
Avatar

Liittynyt: Ti Joulu 04, 2007 1:34 pm
Viestit: 3348
Paikkakunta: Lappeenranta
Terve kuulailija toverit

Ehdotius: Testataan voima kestävyysominaisuuksia eripainoisilla kuulilla ja tehdään niistä joku yhteenveto.

Mulle nousi päähän tälläinen ajatus omien viimeaikaisten kokemuksien ja urheiluintoilija kavereiden kanssa keskustelujen jälkeen. Taustaa: mulla henkilökohtaiseti paras suorituskyky on tullut sopivalla sekoutukselle maksimivoimatreeniä ja maitohappotreeniä, eli raskasta tankorautaa (maastavetoa, etykyykkyä, punnerruksia yms.) ja sopivanpainoista kuulatreeniä lähelle maksimi väsymystä. Jotkut toiset (tälläkin foorumilla) sanoo, että järkevin treeni on vain kilpailu kuulilla (jos jaksaa tehdä täyden 10 minsaa) tai keveämmillä kuulilla ja heillä voimatasokin pysyy kunnossa. Mä henkilökohhtaisesti olen huomannut, että pelkällä kisa- ja kevyemmillä kuulilla treenatessa mun maksimivoima surkastuu ja täten perus kestovoimatreenitkin muuttuu suhteellisesti koko ajan suhteellisesti rasittavammaksi ja "hermostoa " rasittavammaksi johtaen helpommin ylitreeniin.

Kaiken lukemani ja kokemani perustella ajattelln, että ehkä voisimme ja kannattaisi testata onko joku ehkä kestosolukko tyyppiä (jolloin kisakuula ja ja vastaavilla rasituksilla treeni voi pitää ja kehittää voimatasoja), kun taas nopeamman solujakauman tyypin ehkä tarttis myös enemmän maksimivoimatreeniä ja kestävyystreeniä erikseen kehittääkseen GS:ssä tarvittavia ominaisuuksia.

Eli mun ehdotukseni olisi että esim testattaisiin pystypunnerruksella ja heilurilla, Esim tapaan
1. päivä maksimitoistopunnerrustesti 32 kg kuula ja heiluri maksimitoisto testi (huomioi suoritusaika)
2. päivä lepo
3. päivä maksimit 24 kg kuulla
4 päivä lepo
5. päivä maksimit 16 kg kuulla
6 päivä lepo
7 päivä maksimityöntötesti nopealla temmolla haluammallasi kuulalla ja tempaus sopivan levon päästä.

Em. painoja voi säätää ylös tai alas oman tilanteen mukaan.

Tosta maksimipunnerrustestistä mä pystyn heposti näkemään onko henkilöllä enempi hitaampi solukko ja/tai harjoitustausta ja tosta heiluri testistä pystyisi myös ehkä näkee onko heikkous voima vai hapenottopuolella , ellei sitten heikkous ole esim. puristusote.

Miltä tää ehdotus näyttää? parannus ehdotuksia yms ? Toivoisin että mahdollisimman moni tekis tämän tai parannetun version mahdollisimman nopeesti niin voitas sitten keskittyä elokuun koitoksiin :-)

_________________
Koska sivistys on pinnallista...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 86 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com