Kahvakuulaurheilu.net

Keskustelufoorumi
Tänään on To Maalis 28, 2024 8:37 am

Kaikki ajat ovat UTC




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 8:02 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
Tarvitsisin vinkkejä/neuvoja minkälaisista ongelmista on kysymys.

Ensimmäinen ongelmakohta on olkapää ja -varsi. Ilmeisesti joskus vuosia sitten satutin oikean olkapääni ja -varteni jossain kuulaharjoittelussa, kun sen jälkeen niissä on ollut kiputiloja. Aluksi kivut olivat satunnaisia eivätkä ne haitanneet esim. työnnön tekemistä, mutta esim. bodypressissä siitä on ollut haittaa. Lihaksen lämmetessä kipu on poistunut. Mursin kämmenluun viime vuoden lokakuussa ja kipsin poiston jälkeen olkapää tuli uudestaan noin parin viikon viiveellä kipsin poistosta kipeäksi ja siitä lähtien se on vaivannut päivittäin. Nyt en pysty edes ajattelemaan, että tekisin etunojapunnerruksia. Työntöä ja pystypunnerrusliikkeitä kipu haittaa sarjan alussa, mutta lihaksen lämmetessä kipu poistuu. Kävin fysioterapeutilla kipsin poiston jälkeen ja hän varoitteli, että hartiaseudulle voi tulla ongelmia. Urheiluhierojalla olen käynyt eikä mitään jumeja olkapäässä ole. Hieronta ei auttanut kipuihin. Vaikuttaa siltä, että tämä voisi olla sama vaiva joka on ollut aiemmin, paitsi pahempi.

Toinen ongelmakohta on kantapää. Erityisesti sen reunat. Viime kesänä käytin paljasjalkakenkiä yleisjalkineina ja kantaluu on siitä lähtien ollut ärtynyt ja joskus hyvinkin kipeä. Kipu on poistunut, kun olen käyttänyt pehmeäpohjaisia kenkiä ja voinut olla pidempäänkin poissa, mutta esim. bf-juoksulenkin jälkeen se on uudelleen ärtynyt. Askellan päkiävoittoisemmin eikä kantapäälle pitäisi tulla juostessa iskuja. Lenkin aikana ei ole mitään ongelmia, mutta myöhemmin päivän kuluessa kantapää voi kipeytyä niin pahoin, että käveleminenkin on hankalaa. Seuraavana päivänä ongelmaa ei enää ole. Nyt se ärtyy jo kovapohjaisilla kengillä kävellessäkin. Olen hankkinut silikoniset kuppimalliset korokkeet kantapään alle ja niistä on ollut hyötyä. Urheiluhierojan kanssa olen keskustellut tästä ongelmasta ja hänen mukaan syy voi olla esim. jalanpohjan lihakset, luupiikki tai akillesjänne. Jalanpohjan lihakset ovat kunnossa eikä luupiikkiäkään havaittu. Akillesjännettä olen itsekin epäillyt, että vika voisi olla siinä. Olen hierojan antamien ohjeiden mukaisesti kokeillut ennen lenkkiä akillesjänteen voimistelua hyvin pienillä liikkeillä ja lenkin jälkeen kuuma/kylmä suihkua. Ei toiminut.

Kolmas ongelmakohta on lantio. Sen olen jälleen loukannut kuulatreeneissä. Tein aikoinaan vatsalihasliikettä seisten, ilmeisesti vajavaisen lämmittelyn jälkeen. Liikkeessä kuula tuodaan sarviotteella pään yli eteen ja samalla nostetaan polvea. Treenin aikana ei ollut mitään ongelmia, mutta seuraavana päivänä lantion seutu oli kipeytynyt. Kipu tältä alueelta kylläkin ajan kanssa ja hieroessa poistuu, mutta se ärtyy uudestaan, jos teen mitä tahansa perusliikettä esim. pitkän setin heiluria.

Minkäköhänlaisista ongelmista on kysymys? Revähtymiä, akillesjänne sökönä/kireä vai jotain muuta? Vaihtoehtoisina hoitomuotoina olen ajatellut fysioterapiaa ja alipainehoitoa. Alipainehoidosta en tiedä mitään. Vaimoni on kehunut sitä toimivaksi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: Ti Tammi 28, 2014 6:47 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
Tilaa ammattitaitoisella Osteopaatille aika!

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: Ke Tammi 29, 2014 6:42 am 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
Ketään suositeltavaa osteopaattia Helsingissä tai Jyväskylässä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: Ke Tammi 29, 2014 12:11 pm 
Poissa
Ei vain toiminnallista vaan ultratoiminnallista
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:16 pm
Viestit: 2501
JukkaR kirjoitti:

Ensimmäinen ongelmakohta on olkapää ja -varsi. Ilmeisesti joskus vuosia sitten satutin oikean olkapääni ja -varteni jossain kuulaharjoittelussa, kun sen jälkeen niissä on ollut kiputiloja. Aluksi kivut olivat satunnaisia eivätkä ne haitanneet esim. työnnön tekemistä, mutta esim. bodypressissä siitä on ollut haittaa.

Toinen ongelmakohta on kantapää. Erityisesti sen reunat.

Kolmas ongelmakohta on lantio. Sen olen jälleen loukannut kuulatreeneissä. Tein aikoinaan vatsalihasliikettä seisten, ilmeisesti vajavaisen lämmittelyn jälkeen. Liikkeessä kuula tuodaan sarviotteella pään yli eteen ja samalla nostetaan polvea. Treenin aikana ei ollut mitään ongelmia, mutta seuraavana päivänä lantion seutu oli kipeytynyt. .


Body press on liike, missä monikin olkapääongelma provosoituu. Tuosta kuvauksesta on mahdotonta sanoa tarkemmin, mutta kuulailijan olkapäävaivoissa kehottaisin kiinnittämään huomion hauiksen pitkän pään jänteeseen, ojentajan pitkän pään kireyteen, lavan/rintarangan seudun yleiseen juntturaan sekä olkanivelen sisäkiertovajauteen. Toki muita mahdollisia syitä on paljon.

Kantapäävaiva voisi olla kantapäätä suojaavan rasvapatjan kovettuma ja halkeilu, mutta tuon tyyppisen vaivan diagnosointi on usein vaikeaa. Luultavasti häviää ajan kanssa yhtä mystisesti kuin tulikin.

Lantiosta pitäisi tietää tarkemmin, missä kipu sijaitsee. Tuon tapaista liikettä käytän itse selkää kuntouttavana , mutta voihan siinä satuttaakin, jos tottumattomana tekee.

_________________
Näin käy kun saku ottaa liikaa punttia:
https://youtu.be/qBt3kk1pNTk

Myrskylän mies jyrää:
https://youtu.be/1H_JzBVqkuI


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: Ke Tammi 29, 2014 6:38 pm 
Poissa
Satku
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 27, 2008 6:05 pm
Viestit: 4324
Paikkakunta: Kuusamo
JukkaR kirjoitti:
Ketään suositeltavaa osteopaattia Helsingissä tai Jyväskylässä?

Helsingistä nyt ekaks mieleen kahvakuulamiehet: Pekka Taipale, Markku Torvinen tai Veikko Toivainen, Kaj Tuominen
Jyväskylästä: Pekka Kumpulainen
Yhteystiedot löydät alla olevasta linkistä!

_________________
Kev:n treenit ke ja su klo18-19 yu-kentällä

Osteopaatillekko ?
http://www.suomenosteopaattiliitto.fi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: To Tammi 30, 2014 12:09 pm 
Poissa
Käsi joka pommia heiluttaa

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 2:11 pm
Viestit: 24
Voin suositella myös Ari-Pekka Kanervaa Leppävaaran Suomen Urheilufysiosta. Itse sain muualla tehdyistä manipulaatiohoidoista vain lyhytaikaisen avun, mutta tuolla pystyvät kartoittamaan myös lihasepätasapainot ja virheasennot liikkeessä yms.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: To Tammi 30, 2014 4:59 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
AnttiV kirjoitti:
JukkaR kirjoitti:

Ensimmäinen ongelmakohta on olkapää ja -varsi. Ilmeisesti joskus vuosia sitten satutin oikean olkapääni ja -varteni jossain kuulaharjoittelussa, kun sen jälkeen niissä on ollut kiputiloja. Aluksi kivut olivat satunnaisia eivätkä ne haitanneet esim. työnnön tekemistä, mutta esim. bodypressissä siitä on ollut haittaa.

Toinen ongelmakohta on kantapää. Erityisesti sen reunat.

Kolmas ongelmakohta on lantio. Sen olen jälleen loukannut kuulatreeneissä. Tein aikoinaan vatsalihasliikettä seisten, ilmeisesti vajavaisen lämmittelyn jälkeen. Liikkeessä kuula tuodaan sarviotteella pään yli eteen ja samalla nostetaan polvea. Treenin aikana ei ollut mitään ongelmia, mutta seuraavana päivänä lantion seutu oli kipeytynyt. .


Body press on liike, missä monikin olkapääongelma provosoituu. Tuosta kuvauksesta on mahdotonta sanoa tarkemmin, mutta kuulailijan olkapäävaivoissa kehottaisin kiinnittämään huomion hauiksen pitkän pään jänteeseen, ojentajan pitkän pään kireyteen, lavan/rintarangan seudun yleiseen juntturaan sekä olkanivelen sisäkiertovajauteen. Toki muita mahdollisia syitä on paljon.

Kantapäävaiva voisi olla kantapäätä suojaavan rasvapatjan kovettuma ja halkeilu, mutta tuon tyyppisen vaivan diagnosointi on usein vaikeaa. Luultavasti häviää ajan kanssa yhtä mystisesti kuin tulikin.

Lantiosta pitäisi tietää tarkemmin, missä kipu sijaitsee. Tuon tapaista liikettä käytän itse selkää kuntouttavana , mutta voihan siinä satuttaakin, jos tottumattomana tekee.


Jännejumi voisi olla yksi mahdollinen ongelma olkapäässä. Satunnaisesti tietyissä asennoissa olkavarsi jumahtaa.

Lantion kipu on lonkan ja alaselän välisellä alueella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Lihas- ym ongelmia
ViestiLähetetty: To Tammi 30, 2014 5:03 pm 
Poissa
Kisamallin jylhät piirteet

Liittynyt: To Kesä 10, 2010 4:10 pm
Viestit: 458
Paikkakunta: Helsinki
simo k kirjoitti:
JukkaR kirjoitti:
Ketään suositeltavaa osteopaattia Helsingissä tai Jyväskylässä?

Helsingistä nyt ekaks mieleen kahvakuulamiehet: Pekka Taipale, Markku Torvinen tai Veikko Toivainen, Kaj Tuominen
Jyväskylästä: Pekka Kumpulainen
Yhteystiedot löydät alla olevasta linkistä!



Kiitos. Minulla on mahdollisuus mennä ns. firman piikkiin fyssarille. Aloitan siitä. Jos ei toimi, sitten muualle. Näistä Pekka ja Markku näyttäisi olevan sopivasti metromatkan päässä :).


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com