No voi hyvä tavaton. Luin just teosta "Life cycle assessment of metals." Tästähän pitää tehdä selvästikin elinkaariarviointi ja suhteuttaa se muuhun suomalaiseen kulutukseen.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=18732&lan=fi
Mitään laskematta luulen, että kuula on aika jees tuote. Kriittisiä kohtia on kuulan käyttöikä (jos vehje jää puolen vuoden jälkeen käyttämättä, niin ei bueno). Yleensä kuljetukset ovat aika minimaalinen osa elinkaarta, koska laivoilla kulkee käsittämättömiä lasteja pienellä vaivalla. Isoin kuljetuskuorma tulee varmaan kuulien roudaamisesta kauppaan ja kotiin. Mutta sitten välttääkin liikkumisen liikuntapaikalle loppuikänsä
Muita aika hauskoja aspekteja on se, että kuulailu lisää ravinnonkulutusta ja ruokahan on ekologisesti paha asia. Toisaalta sisällä kuulailemalla lämmittää asuntoa eli välttää sähkölämmitystä.
Edit:
Pitihän sitä vähän laskea
1 kg valurautaa: 10 MJ energiaa, 1 kg CO2 päästöjä (EU Energy using products MEEUP)
1 tonnikilometri konttialuksella: 0.28 MJ, 0.02 kg CO2 päästöjä (lipasto.vtt.fi)
Eli 24 kg kuula Kiinasta (24000 km)
240 MJ energiaa valmistukseen, 160 MJ kuljetukseen, yhteensä 400 MJ eli 11 litraa öljyä. Päästöt 36 kg CO2 eli n. 400 km autoilua tai suomalaisen parin päivän keskipäästöt.
Näin niinkuin viiden minuutin surffailun perusteella...